Adalah
menjadi suatu fitrah bagi seseorang manusia yang berakal waras, cenderung
kepada cerita-cerita dan hikayat yang mengkagumkan dirinya. Sebahagian kita
gemar mendengar cerita-cerita yang menakjubkan ini sekadar menghiburkan hati
dan jiwa. Walau apa pun kecenderungan kita untuk mendengar cerita atau hikayat
sesuatu perkara, adalah mustahak untuk kita ketahui bukan semua hal dalam
kehidupan ini boleh dibuat cerita itu ini tanpa disandarkan kepada fakta yang
benar. Khususnya dalam beragama, cerita atau hikayat bukanlah suatu hujah yang
boleh dijadikan sebagai ikutan.
Dikalangan
para ulama hadith sejak dahulu lagi, kerapkali mengingatkan kita khususnya umat
Islam akan tentang bahayanya golongan tukang cerita atau disebut sebagai "qussas"
dan "wu'adz". Angkara golongan ini, telah tercipta lah
hadith-hadith palsu, perkara israiliyyat, petua-petua khurafat dan cerita
hikayat yang karut-marut. Maka tidak hairanlah apabila wujud sebilangan kecil
agamawan yang mencanang cerita itu ini yang akhirnya tidak dapat memberikan
apa-apa faedah pada yang mendengarnya. Kesan daripada itu, orang akan lebih
ingat cerita karut-marut berbanding kalam Allah dan Nabi. Dengan wujudnya
kelompok ini jugak, timbul lah pelbagai petua zikir yang bukan-bukan, yang
sumbernya bukan datang dari baginda Nabi SAW.
Dalam
catatan sejarah, angkara si tukang cerita ini, umat Islam telah berpecah-belah
di zaman Saidina Uthman bin Affan, apabila seorang lelaki Yahudi bernama
Abdullah bin Saba' mencucuk jarum halus mencetuskan pergaduhan dan perbalahan
dikalangan umat Islam yang akhirnya mengheret umat ke dalam kancah pergelutan
kuasa politik. Bermula daripada cerita-ceritanya yang berbaur fitnah dan palsu,
sehingga beliau berjaya melahirkan para pengikutnya yang amat taksub padanya
dan lebih parah lagi, sehingga mereka ke tahap mencipta hadith-hadith palsu
bagi mencapai pengaruh dan demi meraih kuasa politik. Lahirlah Syiah, lalu
bertambah lah hadith-hadith palsu bertujuan hendak memenangkan mereka.
Demikian
juga Abu Ismah Nuh bin Abi Maryam, atau dikenali sebagai Nuh al Jami', dalam
kitab al Maudhu'aat karangan Imam Ibn al Jauzi RA, beliau sendiri mengakui
bahawa sememangnya dirinya mencipta hadith-hadith palsu yang kononnya
diriwayatkan oleh Ibn Abbas, menceritakan kelebihan surah-surah tertentu, yang
tiada dalilnya kerana pada zahirnya nampak baik, beliau mahu mengajak manusia
untuk membaca al Quran tetapi dengan cara yang tidak betul, mencipta hadith
yang bukan datangnya dari baginda Nabi SAW. Ketika ditanya kepadanya, mengapa
beliau sanggup membuat hadith palsu, maka jawabnya beliau melihat ramai orang
mula meninggalkan al Quran dan sibuk mempelajari fiqh Abu Hanifah dan Maghazi
Ibn Ishaq.
Berdasarkan
jawapan Nuh bin Abi Maryam, begitu lunak dan hebatnya alasan yang diberikan
demi untuk menutup kesalahan jenayah besarnya iaitu mencipta hadith-hadith
palsu. Apa pun alasan serta hujahnya, mereka-reka hadith adalah suatu jenayah
besar lagi terkutuk. Mengadakan-adakan cerita tidak berasas, lebih-lebih lagi
hal berkaitan agama, adalah amat bahaya dan boleh mengundang barah kejahilan
yang besar. Sekiranya Nuh bin Abi Maryam ini masih hidup, nescaya ramai yang
akan terpegun dengan ceritanya walhal hal itu telah menyesatkannya.
Meskipun
Nuh bin Abi Maryam sudah tiada, namun sebahagian agamawan sedang dan telah
mewarisi ideologinya berdusta diatas nama Nabi SAW dengan gemar bercerita
hal-hal karut-marut, mengajar selain apa yang dibawakan oleh Nabi, menyebarkan
hadith palsu dan bermacam lagi jenayah terkutuk ini. Malangnya, golongan si
tukang cerita ini telah mendapat tempat di hati ramai masyarakat. Keadaan ini
telah menjadikan kita lebih gemar mendengar cerita-cerita ustaz berbanding
mempelajari firman Allah dan sabdaan baginda Nabi SAW. Golongan tukang cerita
ini jika dibiarkan, maka bertambah sukarlah usaha untuk memandaikan umat.
Kata
Dr. Nasir bin Abdul Karim al Aql dalam al Ahwa' wa al-Firaq wa al-Bida' 'ibr
Tarikh al Islam, beliau menyatakan bahawa :
"Qussas
mereka itu adalah wu'adz yang mengadakan majlis-majlis untuk memberi nasihat,
yang mana menyanggahi majlis ilmu. Mereka memberi nasihat kepada orang ramai
dengan pelbagai hikayat, Israiliyyat dan seumpamanya yang tidak ada asal
usulnya, atau palsu, atau apa yang akal orang awam tidak dapat
memikirkannya".
Syeikh
Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah, seorang ulama hadith al Azhar pernah berkata
dalam Al Wasit fi' Ulum wa al-Mustalah al Hadith, katanya :
"Masih
ada penceramah yang tidak ada ilmu hadith, sama ada ilmu riwayah atau dirayah.
Mereka hanya membaca hadith apa yang mereka hafal dan dari tulisan-tulisan
tanpa mengetahui kedudukan hadith tersebut. Apa yang mereka pentingkan hanyalah
keredaan orang ramai. Lalu mereka menyebut perkara yang berlebih-lebih, pelik
dan ajaib yang Islam tiada kaitan dengannya. Mereka ini sepatutnya dihalang
daripada berceramah, memberi nasihat dan bertazkirah".
Kesalahan
si tukang cerita bukanlah pada perbuatan memberi nasihat dan tazkirah, tetapi
pada perbuatan mereka menyampaikan hadith-hadith palsu, cerita karut-marut yang
tidak memandaikan umat. Bahkan menyebabkan Islam dilihat semakin susah dan
payah. Oleh itu, kita sebagai orang awam seharusnya perlu berhati-hati dengan
golongan si tukang cerita ini. Kita semestinya perlu bijak dan cerdik dalam
menilai sesuatu intipati yang diajar oleh agamawan kerana dibimbangi kita tertipu
oleh golongan tukang cerita ini. Moga Allah meredhai kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan