Perkataan
khurafat adalah berasal daripada bahasa arab. Dalam pelbagai definisi, menurut al
Mu'jam Al Wasith, khurafat membawa makna cerita-cerita mempesona yang
dicampur adukkan dengan perkara dusta. Kamus al Marbawi pula memberi
makna cerita karut (karut-marut). Berdasarkan pelbagai definisi yang ditemui,
dapatlah kita rumuskan bahawa khurafat adalah merujuk kepada semua cerita sama
ada rekaan atau khayalan, atau sebarang kepercayaan yang berupa ramalan,
pantang-larang atau pemujaan.
Hukum
beramal dengan perkara khurafat adalah haram dan berdosa besar. Malah amalan
khurafat tersebut menjerumus manusia ke lembah kesyirikan. Ketahuilah bahawa
dosa syirik adalah dosa paling besar dan tidak akan diampuni oleh Allah SWT.
Firman Allah SWT dalam surah an Nisa' ayat 48 yang bermaksud :
"Allah
tidak ampunkan dosa syirik sementara Dia memaafkan dosa-dosa yang lain. Maka
sesiapa yang mempersekutukan (syirik) kepada-Nya sesungguhnya dia telah
melakukan dosa yang besar"
Perkara-perkara
khurafat seperti mempercayainya ramalan-ramalan tertentu, mempercayai akan
kewujudan sial dan malang, juga seperti mempercayai akan kelebihan dan kemudharatan
tertentu, adalah haram dan ditegah oleh Islam. Hal ini sepertimana yang disebut
dalam sebuah hadith riwayat at Tabrani, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Bukan
dari golongan kami sesiapa yang merasa sial atau meminta diramalkan kesialannya
atau menenung nasib atau minta ditenungkan atau mensihirkan atau meminta
disihirkan"
Termasuk
sebahagian khurafat juga adalah mempercayai kesialan, nasib malang pada bulan
Safar. Dalam sebuah hadith yang lain, riwayat Bukhari, sabda Nabi Muhammad SAW
yang bermaksud :
"Tiada
penularan penyakit, tiada thiyarah, tiada nasib malang pada burung hantu, dan
tiada musibah pada bulan Safar"
Selain
itu, Islam juga melarang sebarang sembahan yang dipercayai mempunyai keramat
tertentu seperti kubur tok wali, pokok keramat dan lain-lain. Pada zaman arab
jahiliah, terdapat satu amalan khurafat yang terkenal iaitu dengan melepaskan
burung sambil melihat kearah mana burung tersebut tersebut. Maka lahirlah
pelbagai kepercayaan baik atau sialnya sesuatu perkara. Nabi SAW telah melarang
akan perbuatan khurafat tersebut. Sepertimana yang disebutkan dalam sebuah
hadith riwayat Abu Daud dan At Tirmizi, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
"Percaya
kepada burung itu syirik, dan tiada seorang pun dari kita melainkan dilanda
oleh perasaan itu, tetapi Allah akan menghilangkannya dengan tawakkal"
Begitu
juga mempercayai akan hal-hal kubur keramat, keramat tok wali dan tok guru, ia
juga sebahagian daripada perkara-perkara khurafat, karut dan merosakkan akal
yang waras. Allah Azza Wa Jalla mengingatkan kita dalam surah al Isra' ayat 56
yang bermaksud :
"Katakanlah
(wahai Muhammad kepada kaum musyrik) : Serukanlah orang-orang yang kamu dakwah
(boleh memberi pertolongan) selain daripada Allah, maka sudah tentu merek tidak
berkuasa menghapuskan bahaya daripada kamu dan tidak dapat memindahkannya"
Berdasarkan
ayat ini, Allah SWT memerintahkan baginda Nabi SAW untuk bercakap secara tegas
kepada kaum musyrik yang telah mendakwa sembahan mereka itu berkuasa atas
sesuatu. Oleh itu, Allah SWT mencabar kaum musyrik untuk membuktikan bahawa
sembahan mereka itu berkuasa padahal hanyalah khayalan dan karut semata-mata.
Tidak ada yang boleh mendatangkan kebaikan atau keburukkan melainkan kuasa
Allah semata-mata. Maka amalan menyembah kubur tok wali yang di dakwa mempunyai
keramat dan sebagainya adalah perbuatan bodoh bahkan menjurus kepada syirik dan
berdosa besar.
Dalam
surah yang lain, Allah SWT mengingatkan kita dalam surah an Nahl ayat 73 yang
bermaksud :
"Dan
mereka menyembah benda-benda yang lain dari Allah, yang tidak berkuasa
memberikan mereka sebarang rezeki pemberian dari langit dan bumi dan mereka
pula tidak berdaya sama sekali mendapat kuasa itu"
Betapa
malangnya nasib mereka yang terperangkap dengan amalan khurafat beralasankan
kerana adat turun-temurun orang tua dahulu kala. Kepercayaan karut, mistik dan
selainnya adalah akar kepada pintu khurafat. Cerita-cerita yang di jaja diatas
meja penceramah seperti petua amalan-amalan tertentu memerlukan kepada
kebijaksanaan kita untuk menilai agar kita tidak terjerat dengan amalan
khurafat yang dibaluti diatas nama agama. Marilah kita merenung firman Allah
SWT dalam surah al Taubah ayat 51 yang bermaksud :
"Katakanlah
(wahai Muhammad) tiada sesuatu pun akan menimpa kami melainkan dengan ketentuan
Allah. Dialah penolong kami, maka hendaklah orang yang beriman itu bertawakkal
kepada Allah"
Demikianlah
pendirian Islam berkaitan amalan khurafat yang pada dasarnya membodohkan akal
yang waras. Adalah penting untuk kita mengenali amalan-amalan yang membawa
kepada khurafat. Sekaligus kita wajib menjauhi dengan meninggalkan segala
amalan dan kepercayaan karut-marut. Agama Islam yang dibawa oleh utusan Allah
bertujuan untuk memandaikan umat manusia, bukan sebaliknya memperbodohkan akal.
Semoga Allah melindungi kita semua dari sebarang kepercayaan dan amalan
khurafat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan