Khamis, 22 September 2022

TAREKAT & SEJARAH PENYELEWENGANNYA

 

Setiap dikalangan kita sebagai hamba Allah SWT, yang beriman kepada Nya, sudah tentu mempunyai jalan tersendiri untuk mendekatkan diri kita dengan Allah, Tuhan yang menciptakan kita. Ada dikalangan kita yang memilih jalan untuk berpuasa sunat, tanda bagi dirinya untuk dekat dengan Allah. Ada yang memilih jalan untuk berzikir, berwirid, dan pelbagai lagi jalan yang kita sendiri boleh tentukan untuk menuju kepada Allah. Walaupun tanpa perlu kita menjadi ahli kepada mana-mana kumpulan tarekat, kita sudah pun memiliki jalannya menuju kepada Allah.

Perkataan "tarekat" adalah berasal dari bahasa arab yang membawa maksud jalan. Sebahagiannya ada yang menyebut perjalanan menuju Allah, sama ada jalan itu disebutkan sebagai tariq atau tarekat. Dalam kitab Lisan al-Arab yang dikarang oleh Ibn Manzur, sebahagian ada yang menyebutkan tarekat kaum yang bermaksud yang terbaik dan terpilih dikalangan mereka. Dalam erti kata lain, tarekat adalah lebih kepada suatu perjalanan hati dalam menuju makrifatullah (mengenal Allah) dan mardhatillah (keredhaan Allah).




Selain itu, beberapa pandangan ulama lain dalam memberikan definisi berkenaan tarekat. Antaranya seperti al-Jurjani dalam kitab al-Takrifat, beliau menyatakan tarekat ialah perjalanan yang khusus oleh ahlinya dalam menuju kepada Allah dengan menghapuskan segala halangan dan menaiki kepada maqam. Imam al-Qusyairiah pula dalam kitab Syarh al-Risalah al-Qusyairiah, beliau menyatakan bahawa tarekat ialah jalan atau suluk syariah, iaitu beramal dengan segala tuntutannya. Imam al-Ghazali dalam kitabnya, Ihya' Ulum al-Din, telah merumuskan makna tarekat ialah jalan atau cara yang mendahulukan mujahadah, menghapuskan sifat mazmumah, memutus segala hubung kait dengan makhluk dan mengadap dengan penuh himmah kepada Allah.

Tujuan utama tarekat adalah untuk mensucikan hati, bersih dari segala hal kesyirikan, membesar dan mengagungkan Allah, selain mencari keredhaan Allah SWT. Dalam Islam, pelbagai istilah yang digunakan bagi menunjukkan maksud tersebut seperti tazkiyatun al-nafs, tasawuf, kesufian dan seumpamanya. Biar apa pun istilah yang seringkali kita gunakan, kesemuanya menuju ke arah yang sama, iaitu menuju kepada Allah SWT. Untuk menuju kepada Allah, memerlukan latihan dan melalui kumpulan tarekat inilah dijadikan tempat oleh sebahagian mereka yang menyertainya untuk membersihkan diri, menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, berpegang teguh kepada syariat dan melazimi amalan-amalan khusus untuk diri mereka.

Pada asasnya, bertarekat tidaklah salah selagi mana bertarekat itu dengan tujuan yang benar iaitu bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan melazimi amalan soleh seperti berzikir, berwirid dan sebagainya adalah sangat dituntut. Bahkan inilah seruan agama untuk penganutnya sentiasa berusaha mencari jalan mendekatkan diri kepada Allah dengan mentaati segala perintah Nya. Firman Allah SWT dalam surah al Mukmin ayat 65 yang bermaksud :

"Dialah yang tetap hidup ; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia ; maka sembahlah kamu akan Dia dengan mengikhlaskan amal agama kamu kepada Nya semata-mata. Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam"




Namun begitu, beberapa kumpulan tarekat yang diasaskan oleh individu tertentu, dengan ajaran tertentu yang jelas dan terang telah menyimpang jauh dari landasan agama sebenar, telah membuka banyak ruang dan peluang untuk berlakunya manipulasi dan penyelewengan diatas nama tarekat. Jika dahulunya, ahli tarekat seringkali dikenali dengan sifat mahmudah, sifat yang mulia lagi terpuji, keadaan pada hari ini sebahagian yang mendakwa dirinya bertarekat, tidak langsung menunjukkan ciri golongan yang melazimi zikir-zikir. Penuh kata-kata kesat di mulut mereka sedangkan mereka mendakwa mereka ahli tarekat yang sentiasa melazimi zikir. Guru-guru mereka diagungkan dan disucikan, kalam guru mereka bagai wahyu dan tiada siapa yang boleh pertikai. Hal ini sudah cukup melampaui batas agama.

Kebimbangan kita pada hari ini apabila berlakunya kelompok ajaran sesat yang rata-ratanya berpunca daripada penyelewengan ajaran tarekat itu sendiri. Sejak tahun 1970, beberapa kumpulan tarekat di Malaysia telah dikenalpasti sebagai menyeleweng dari ajaran Islam sebenar seperti Tarekat Naqsyabandiah Kadirun Yahya (1970), Tarekat Samaniah (1971), Ajaran Ratib Kuat Hasan Anak Rimau (1971), Tarekat Mufaridiah (1970) dan Tarekat Kabullani (1983). Berdasarkan penelitian yang dibuat, kemunculan tarekat-tarekat sesat ini adalah berpunca daripada beberapa faktor antaranya wujudnya orang-orang jahil yang mengaku dirinya sebagai pemimpin tarekat sehingga mendakwa dirinya syeikh mursyid.

Beberapa penyelewengan yang telah berlaku diatas nama tarekat adalah seperti dakwaan tergugur diri dengan tanggungjawab syariat. Hal ini kerana mereka yang menyeleweng ini mendakwa diri mereka sudah sampai kepada Tuhan. Maka disebabkan itu, segala tanggungjawab syariat seperti solat, puasa da zakat digugurkan. Selain itu, mereka yang tersesat ini juga seringkali mendakwa kewalian lebih baik daripada kenabian. Ini berdasarkan kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir. Oleh itu, mereka beranggapan guru mereka sebagai wali, akan lebih ditaati berbanding ajaran Nabi Muhammad SAW. Bahkan lebih dahsyat lagi, mereka yang menyeleweng ini beriktikad bahawa Tuhan menempatkan jasad kepada diri mereka yang disebutkan juga sebagai hulul. Mereka mendakwa apabila Tuhan telah memasuki diri mereka, unsur kemanusiaan pada jasad akan lebur (fana') dan diganti dengan sifat ketuhanan. Inilah juga yang dikenali sebagai ajaran Wahdatul Wujud yang merosakkan akidah.




Seperti yang kita maklum, pihak JAKIM sejak tahun 1970 lagi, telah menfatwakan beberapa ajaran tarekat yang telah menyimpang jauh antaranya Tarekat Naqsyabandiyah Kadirun Yahya yang diasaskan oleh Prof. Dr. Haji Sidi Syeikh Kadirun Yahaya. Mereka mendakwa Allah menurunkan Nur Muhammad kepada salasilah Prof. Kadirun Yahya. Selain itu, Tarekat Mufarridiyah yang diasaskan oleh Syeikh Makmun Bin Yahya. Dakwaan mereka segala doa dan istighfar kepada Allah mestilah melalui malaikat bernama Karanaz. Orang yang bersahabat dengan malaikat ini ialah orang yang telah mencapai martabat jisim kelima dalam tarekatnya. Orang ini jisimnya adalah Allah fan rohnya adalah roh Allah. Ini merupakan sebahagian kumpulan tarekat yang telah tersasar jauh dari landasan agama sebenar.

Sesungguhnya kita harus faham bahawa tidak ada mana-mana pihak yang memusuhi tarekat sebagai suatu jalan untuk mendekatkan dirinya kepada Allah. Tetapi yang kita perangi dan musuhi ini adalah mereka yang berjalan diatas nama tarekat, mengajar dan beramal dengan ajaran songsang dan pelik, beriktikad dengan perkara yang bercanggah dengan perkara usul dalam agama dan segala hal yang bertentangan dengan syariat Nya. Inilah yang kita lawan dan tolak. Pada masa sama, kita tidak nafikan sebahagian kewujudan kumpulan tarekat yang benar-benar dapat mendidik jiwa selari dengan tuntutan syariat. Selagi apa yang dipegang itu adalah sama seperti yang dituntut dan disuruh oleh Allah, apa jua namanya, itulah yang lebih benar dan selamat. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan