Sabtu, 24 September 2022

FAHAMAN AHBASH : GERAKAN RADIKAL PENTAKFIR UMAT

 

Kumpulan al-Ahbash adalah merujuk kepada kumpulan pelampau yang dinisbahkan kepada Abdullah al-Habasyi. Kumpulan ini pertama kalinya muncul di Lubnan pada ketika berlakunya pertempuran disebabkan oleh perang saudara bermula pada sekitar tahun 1975 hingga 1990. Pada ketika negara bergelut dengan krisis perang saudara, kumpulan Ahbash ini telah mengambil kesempatan ruang dan peluang yang ada tersebut menghidupkan metodologi ahli kalam, kesufian dan kebatinan dengan tujuan untuk merosakkan akidah dan memecahbelahkan masyarakat Islam.

Pengasasnya yang dikenali sebagai Abdullah al-Harari al-Habashi atau nama penuhnya Abdullah bin Muhammad al-Syaibi al-'Abari kelihatan telah menyimpang dan menyeleweng dari ajaran Islam sebenar setelah beliau melakukan baiah dengan tarekat al-Tijaniyyah dan tarekat al-Rifa'iyyah. Sikap beliau yang begitu melampau dilihat semakin hebat apabila pada tahun 1948, beliau bersama membantu Hakim Indraji di Habashah untuk menentang persatuan-persatuan Islam tahfiz al-Quran di bandar Harar. Peristiwa ini dikenali sebagai "Fitnah Bilad Kulub".




Kumpulan Ahbash ini telah membawa fahaman yang jelas menyeleweng dari mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah. Kumpulan ini telah banyak menyebarkan ajaran yang merosakkan akidah termasuk syirik, menyebarkan ideologi yang batil seperti membawa ideologi Jahmiyyah iaitu kumpulan yang menafikan sifat Allah, membawa ideologi Murjiah, Jabariah dan Syiah Rafidhah. Selain itu, mereka juga turut mencela para sahabat Nabi SAW dan menuduh Aisyah, isteri baginda Nabi melakukan maksiat dengan melanggar perintah Allah.

Bahkan, bukan itu sahaja. Kumpulan radikal ini juga suka mengkafirkan atau menyesatkan orang yang berbeza pandangan darinya. Sikap suka mengkafirkan orang ini adalah dilarang oleh baginda Nabi SAW. Dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Sesiapa yang memanggil orang lain dengan kafir atau musuh Allah, sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)".

Sikap mereka yang dengan bermudah-mudah mengkafirkan orang lain adalah suatu yang sangat melampau. Malah, dengan bersikap demikian akan mengundang perbalahan, kucar-kacir dan ketidak tenteraman masyarakat secara umumnya. Pantang sahaja ada yang berbeza pandangan dengannya, pasti akan dikafir dan disesatkannya. Dalam persoalan ini, Dr. Yusuf al-Qaradawi menerusi kitabnya Fatawa Muasarah, pernah berkata berkenaan kumpulan pelampau ini dengan katanya :

"Semenjak beberapa tahun yang lalu aku ada mendengar tentang satu jemaah yang zahir di Lebanon. Ia menimbulkan masalah kepada umat Islam di sana dengan pendapat-pendapat pelik, menyeleweng dan pandangan-pandangan yang berbahaya dalam isu akidah, feqah dan akhlak.. dan yang lebih dahsyat bahayanya apabila mereka mengkafirkan setiap orang yang berbeza dengan mereka dalam kalangan umat Islam hari ini atau yang terdahulu. Mereka mengkafirkan Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah, anak muridnya Imam Ibn Qayyim dan sesiapa yang mengikut dua orang tokoh ini..."




Antara pandangan dan fatwa mereka yang menyimpang jauh dari al-Quran dan Sunnah, dalam sebuah penulisan al-Harari sendiri yang bertajuk Izharul Aqidati al-Sunniyyah, beliau menyatakan bahawa al-Quran adalah lafaz Jibrail, bukan kalam Allah sepertimana yang dipegang oleh golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Dalam soal definisi keimanan pula, mereka bersependapat dengan golongan Murjiah dan Jahmiyyah iaitu memisahkan antara iman dan amal. Bagi mereka, seseorang masih lagi dikira beriman walaupun meninggalkan solat dan juga rukun Islam lainnya. Dakwaan ini seperti yang boleh kita dapati dalam penulisan al-Harari sendiri bertajuk Bughyah al-Tolib dan al-Dalil al-Qawim. Dakwaan beliau dalam kitab tersebut adalah seperti berikut :

"Sesiapa yang tidak berhukum dengan syariat Allah dalam dirinya, tidak melaksanakan kefarduan ditetapkan Allah, tidak menjauhkan diri dari kemaksiatan, tetapi seumur hidupnya dia pernah mengucapkan La ilaha illallah walaupun sekali, dia seorang muslim lagi beriman".

Selain itu, golongan Ahbash juga sangat menggalakkan pengikutnya pergi ke kubur bagi tujuan memohon pertolongan dan meminta diperkenankan hajat mereka dari ahli kubur. Dakwaan mereka, ahli kubur keluar dari kubur menunaikan hajat si pemohon kemudian kembali ke kubur semula. Mereka turut membenarkan pengikutnya memohon perlindungan dari selain Allah dan mengambil berkat dari batu-batu. Hal ini boleh kita dalam kitabnya seperti diatas. Perkara sedemikian rupa ini sudah jelas terang lagi menyuluh bahawa kesesatan mereka bukan lagi satu rahsia.

Seperti yang kita maklum, golongan Ahabsh ini amat terkenal dengan sikap mengkafirkan orang termasuk para ulama muktabar seperti Imam az-Zahabi, Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab, Syeikh Nasiruddin al-Albani, Syeikh Sayyid Sabiq, Dr. Yusuf al-Qaradawi, Syeikh al-Bouti dan ramai lagi. Sebaliknya, mereka sangat memuliakan Ibn Arabi, seorang yang membawa fahaman wahdatul wujud dan hulul, yang padanya telah sepakat ulama menyatakan hukumnya kufur. Namun, al-Harari telah mengelarkan Ibn Arabi sebagai Syeikhul Islam.




Berdasarkan penjelasan diatas, golongan Ahbash dapat disimpulkan dengan beberapa ciri yang terdapat padanya. Antara lain, golongan ini bermazhab Murjiah dan Jahmiyyah dalam masalah iman, berpegang dan beramal dengan tarekat kesufian yang menyeleweng seperti tarekat Rifaiyyah dan Naqsyabandiah dan juga akidah ahli batiniyyah. Selain itu, mereka gemar mengkafirkan sesiapa sahaja yang berbeza pandangan dengan mereka dengan bermudah-mudah mengkafirkannya. Mereka juga seringkali mengelarkan al-Harari sebagai al-Allamah al-Muhaddis bertujuan mengaburi mata masyarakat dengan gelaran hebat. Selain itu juga, nereka gemar menyebarkan hadith palsu bagi menghalalkan pegangan palsu dan dusta mereka.

Melihat akan bahaya fahaman Ahbash ini, beberapa badan fatwa antarabangsa dan tokoh-tokoh Islam telah mengeluarkan fatwa serta pandangan mereka berkenaan fahaman Ahbash ini. Antaranya fatwa oleh Darul Ifta' Misriyah dengan menyatakan bahawa jika yang dinamakan dengan jemaah Ahbash melakukan seperti apa yang dinisbahkan kepada mereka di dalam soalan, maka mereka adalah satu jemaah yang sesat. Juga Majlis Fuqaha al-Syariah Amerika, menyatakan kesesatan mereka. Almarhum Syeikh al-Bouti juga yang dituduh oleh Ahbash sebagai kafir turut menyatakan kesesatan golongan ini. Semoga Allah melindungi kita semua dari fahaman radikal ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan