Isnin, 19 September 2022

TRANSGENDER ADALAH MUKHANNAS, BUKAN KHUNSA

 

Kita tidak dapat lari daripada berhadapan dengan ancaman kebejatan sosial yang semakin parah di kalangan masyarakat. Tanpa kita nafikan, gerakan diatas nama perjuangan hak asasi manusia kini sudah berani melepasi had batasan lunas agama sehingga sanggup menuntut bela golongan yang kecelaruan identiti yang juga kita namakan sebagai transgender. Perkataan "Transgender" adalah merujuk kepada individu yang bertindak, berfikir, mempunyai perasaan atau ketrampilan yang berbeza daripada jantina lahir atau biologi mereka. Bahasa moden sekarang ini mereka ini lebih dikenali sebagai pondan, maknyah bagi lelaki dan pengkid bagi perempuan.

Dalam hendak memahami soal transgender ini, persoalan besar yang harus diberi penekanan adalah apakah kaitan transgender, mukhannas dan khunsa ? Ini kerana sebahagian masyarakat telah tanggapan dengan beranggapan bahawa mukhannas dan khunsa itu adalah sama dan merupakan salah satu daripada kategori transgender. Tanggapan ini adalah tidak tepat dan harus diperbetulkan. Ini kerana daripada pemahaman yang salah ini akan mengundang pemahaman hukum-hakam yang salah dan bercanggah dengan syariat Islam. Sudah pasti terma-terma seperti transgender, mukhannas dan khunsa ini harus difahami secara tuntas agar kita tidak salah meletakkan kategori dalam soal transgender ini.




Perkataan "Mukhannas" adalah berasal dari bahasa arab. Ianya merujuk kepada mereka yang secara fizikal dan biologikalnya adalah lelaki dan memiliki satu alat kelamin iaitu zakar. Tetapi dirinya sendiri berkelakuan seperti perempuan atau memyerupai perempuan dalam tingkah laku, gerak-geri, suara dan gaya bicara. Mukhannas adalah sama sekali berbeza dengan golongan khunsa. Terdapat larangan dan tegahan untuk umat Islam bersifat mukhannas. Namun sebaliknya, Islam sama sekali tidak menghukum golongan khunsa, yang bukan sengaja memilih untuk memiliki dua kemaluan. Dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Ibn Abbas ada berkata :

"Nabi SAW melaknat mukhannas (lelaki yang menyerupai perempuan) dan mutarajjilat (perempuan yang menyerupai lelaki)".

Golongan Mukhannas ini merupakan golongan transgender yang dilaknat oleh Nabi SAW sama ada lelaki menyerupai perempuan atau sebaliknya perempuan menyerupai lelaki. Dalam kitab Fathul Mun'im Syarh Sahih Muslim, Imam al-Tabari menyatakan bahawa larangan tersebut menunjukkan tidak harus lelaki untuk menyerupai perempuan dari pelbagai aspek seperti pakaian, perhiasan yang khusus untuk perempuan dan lain-lain. Begitu juga sebaliknya, dilarang bagi kaum perempuan menyerupai lelaki dari pelbagai aspek kelelakian.

Dalam kitab Umdah al-Qari, para ulama membahagikan golongan mukhannas ini kepada dua kategori. Pertama, golongan yang mempunyai ciri yang lahir semulajadi atau dalam istlah perubatan disebut "Effeminate". Golongan ini secara semulajadinya dilahirkan sebagai seorang lelaki tetapi mempunyai sifat seperti perempuan. Misalnya, sifat lemah-lembut, suka berhias dan sebagainya. Golongan ini seringkali dilabelkan sebagai lelaki lembut, mat bunga atau seumpamanya. Kelembutan mereka ini bukanlah pilihan dan tidak sengaja. Mereka tidak memaksudkan untuk menjadi seorang perempuan. Menurut Imam al-Nawawi, bagi golongan ini tiada kesalahan, dosa dan tidak perlu malu dengan apa yang dijadikan keatasnya selagi mana mereka tidak melakukan perbuatan haram misalnya terlibat dengan pelacuran dan sebagainya.




Keduanya, golongan yang berperwatakan perempuan bukan secara semulajadi, namun mereka ini mengada-adakan sifat keperempuanan tersebut dengan pilihan mereka sendiri. Dalam istilah perubatannya mereka ini disebut sebagai "Transgender". Ini bermakna, mereka sendiri secara tidak semulajadi bersifat keperempuanan, namun mereka ini berbuat-buat seperti seorang perempuan. Dalam bahasa yang lebih mudah, mereka ini dengan sengaja memilih untuk bertindak seperti keperempuanan walaupun pada asalnya tidak memiliki sifat-sifat yang demikian. Menurut Imam Ibnu Hajar al-Asqalani, mukhannas yang dimaksudkan dalam hadith tersebut adalah golongan yang kedua ini. Di mana mereka ini yang terdiri daripada golongan lelaki meniru perwatakan perempuan, termasuk cara pakaian, gaya percakapan wanita dengan sengaja dan berkecenderungan pada perlakuan seksual. Golongan inilah yang dikutuk dan dilaknat oleh Nabi SAW.

Daripada dua kategori mukhannas ini, dapat disimpulkan bahawa kategori pertama, mukhannas khalqi (secara semulajadi) tidaklah berdosa kerana dirinya bukan sengaja untuk bertindak menjadi berlainan jantina. Sebaliknya, mukhannas ghair khalqi (mengada-adakan) adalah berdosa kerana dengan sengaja dirinya mengada-adakan atau membuat dirinya bertindak berlainan jantina meskipun jelas jantina lahirnya. Maka, yang dimaksudkan dengan Nabi melaknat golongan mukhannas (lelaki menyerupai perempuan) dan mutarajjilat (perempuan menyerupai lelaki) tersebut adalah golongan yang sengaja memilih untuk bertindak seperti berlainan jantina lahirnya. Ada pun golongan yang tidak sengaja, selagi mana dirinya tidak melampaui batas sehingga berubah jantina, maka dirinya tidaklah berdosa dan tidak termasuk dalam golongan yang dilaknat oleh Nabi.




Ada pun khunsa, perkataan yang berasal dari bahasa arab merujuk kepada makna kelahiran kanak-kanak dengan mempunyai dua kemaluan. Dalam hal ini, khunsa dilihat pada dua keadaan. Pertamanya, khunsa musykil, iaitu kelahiran kanak-kanak yang didapati padanya dua kemaluan yang tidak diketahui kemaluan mana yang berfungsi. Ada pun keadaan yang kedua, khunsa tidak musykil, iaitu kelahiran kanak-kanak yang didapati padanya terdapat dua kemaluan yang dapat diketahui kemaluan mana yang berfungsi. Para ulama berbeza pandangan dalam soal aurat khunsa. Para ulama dalam mazhab Syafie, Hanafi dan juga Maliki berpandangan bahawa aurat khunsa sama seperti aurat perempuan. Manakala para ulama di dalam mazhab Hanbali pula berpandangan aurat khunsa sama seperti aurat lelaki.

Secara mudah, transgender adalah merujuk kepada golongan mukhannas. Manakala khunsa pula merujuk kepada mereka yang mempunyai dua kemaluan. Dalam dunia perubatan, khunsa disebut sebagai "Intersex" atau "Hermaphrodite". Khunsa bukanlah daripada maksud transgender. Memiliki dua kemaluan bukanlah suatu pilihan namun pemberian Tuhan tanda kebesaran Nya. Golongan khunsa seperti ini agama tidak menyuruh untuk kita memerangi. Seharusnya kita membantu mereka memberikan bantuan perubatan agar mereka boleh menentukan identiti gender berdasarkan syarak.

Oleh itu, Islam sangat memerangi golongan yang dengan sengaja memilih untuk menjadi transgender. Sebaliknya, bagi mereka yang semulajadi memiliki sifat kelembutan seperti keperempuanan, namun memilih untuk terus kekal sebagai lelaki adalah suatu yang terpuji. Kita seharusnya mulai sedar akan kebejatan sosial ini dan menolak sama sekali usaha menormalisasikan transgender, menentang usaha mengiktiraf mereka ini yang dilaknat oleh Nabi SAW. Semoga Allah merahmati dan memberkati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan