Bulan
Safar merupakan bulan yang kedua sesudah bulan Muharram dalam perkiraan
kalendar tahun hijri. Apabila tibanya bulan Safar, terdapat segelintir kecil
umat Islam yang masih beramal dengan beberapa amalan dan kepercayaan yang karut
serta bidaah yang dilakukan pada bulan Safar. Walau pun amalan dan kepercayaan
ini tidaklah dilakukan melainkan segelintir kecil sahaja, namun perwarisan
amalan dan kepercayaan karut-marut ini harus dihapuskan dan tidak boleh
dipandang remeh sama sekali.
Perkataan
Safar yang berasal dari bahasa Arab membawa makna kosong. Selain itu, safar
juga boleh dimaknakan sebagai meninggalkan sesuatu tempat apabila merujuk
kepada perkataan "safir". Dimaklumi juga bahawa dinamakan
sebagai nama Safar juga adalah kerana kebiasaan bagi orang Arab selalu
meninggalkan kampung halaman untuk tujuan berperang dan mengembara pada bulan
tersebut. Oleh yang demikian, bulan Safar dapat dimaknakan dengan dua makna
iaitu kosong dan meninggalkan sesuatu tempat atau disebutkan sebagai "musafir".
Amalan
dan kepercayaan karut di bulan Safar ini telah wujud pada zaman jahiliah lagi.
Perkara ini telah dinyatalan oleh Syeikh Safiyurrahman al-Mubarakfuri,
pengarang kitab sirah terkenal, ar-Raheeq al-Makhtum. Sewaktu di zaman
jahiliah dahulu, orang arab yang mahu bermusafir, mereka akan melakukan amalan
melepaskan seekor burung. Tujuannya adalah untuk memastikan sama ada
permusafiran ini akan membawa petanda baik atau sebaliknya petanda buruk.
Apabila burung yang dilepaskan tersebut terbang keatas atau ke kanan, maka ia
membawa petanda baik. Sebaliknya, jika burung tersebut terbang ke bawah atau ke
kiri, ia membawa petanda tidak baik. Sekiranya berlaku petanda tida baik, maka
mereka akan menangguhkan permusafiran tersebut kerana percaya akan berlaku
kesialan kelak.
Rentetan
daripada itu, amalan dan kepercayaan khurafat ini terus diwarisi turun-temurun
dari generasi ke generasi sehingga lah pada saat dan ketika ini. Timbul
pelbagai amalan dan kepercayaan karut menjelang memasukinya bulan Safar ini.
Terdapat lagi beberapa kepercayaan karut seperti mempercayai pada bulan Safar
ini akan berlaku perkara sial dan bala bencana. Akibat daripada itu, sebahagian
orang-orang terdahulu yang mempercayai perkara tersebut tidak mahu melakukan
sebarang majlis keraian. Termasuklah tidak melangsungkan perkahwinan di bulan
Safar, kerana mempercayai akan membawa sial pada pengantin seperti tidak
dikurniakan zuriat.
Antara
amalan dan kepercayaan karut di bulan Safar juga adalah amalan mandi Safar.
Amalan ini dilakukan oleh masyarakat melayu di mana diadakan seperti pesta atau
temasya mandi-manda yang dilakukan pada hari Rabu terakhir di dalam bulan
Safar. Amalan mandi Safar tersebut bertujuan untuk menolak bala. Menjadi amalan
tradisi terdahulu, pada waktu pagi orang ramai akan bermandi di pantai atau
sekurang-kurangnya minum air yang telah direndam kertas safar atau papan kecil
yang ditulis kalimah suci. Air tersebut disebut atau dikenali sebagai air
Safar. Amalan yang karut ini telah diwarisi turun-menurun sehingga kini,
terdapat segelintir umat Islam masih mempercayai dan mengamalkannya.
Persoalan
mengenai kepercayaan kepada soal-soal kesialan ini adalah ditegah dan dilarang
oleh Islam. Mempercayai dengan angka tertentu, hari-hari dan bulan-bulan
tertentu yang boleh membawa sial dan malang adalah sesuatu yang syirik. Kerana
yang boleh memberikan manfaat atau mudarat adalah Allah SWT. Sepertimana firman
Allah dalam surah Yunus ayat 107, maksudnya :
"Dan
jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada siapa
pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia ; dan jika Ia menghendaki
engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat
menghalangi limpah kurnia Nya. Allah melimpahkan kurnia Nya itu kepada sesiapa
yang dikehendaki Nya dari hamba-hamba Nya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi
Maha Mengasihani".
Kata
Imam Ibnu Kathir dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Quran al-'Azhim,
ketika beliau menafsirkan ayat ini dengan berkata :
"Sesungguhnya
kebaikan, keburukan, manfaat dan bahaya hanyalah milik Allah SWT sahaja. Tidak
ada sesuatu pun menyekutui Nya dalam hal yang demikian. Maka hanya Allah
sahajalah yang berhak disembah. Tidak ada sekutu bagi Nya".
Kepercayaan
dan amalan karut-marut di bulan Safar juga telah ditegah dan dilarang oleh
baginda Rasulullah SAW. Hal ini sepertimana yang dinyatakan dalam sebuah hadith
riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah RA ia berkata bahwa
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Tidak
dibenarkan menganggap penyakit menular dengan sendirinya (tanpa ketentuan
Allah), tidak dibenarkan beranggapan sial, tidak dibenarkan pula beranggapan
nasib malang kerana tempat, juga tidak dibenarkan beranggapan sial di bulan
Safar".
Tegahan
ini sudah memadai bagi kita umat Islam untuk bersikap menjauhi daripada
melakukan dan mempercayai segala perkara yang khurafat dan bidaah. Tidak ada
tuntutan dalam ibadah untuk kita melakukan amalan mandi safar dan sebagainya.
Kita tidak dibenarkan menyandarkan sesuatu yang baik mahupun buruk melainkan
menyandarkan hal itu kepada ketentuan Allah Azza Wa Jalla. Baik mahupun
buruknya sesuatu hal tersebut, sama sekali tidak ada kaitan dengan hari, bulan
dan tahun tertentu. Malah, dalam hadith yang lain, baginda Nabi SAW
mengingatkan kita supaya tidak menjadi golongan yang syirik iaitu dengan
menyandarkan sesuatu baik buruk selain kepada Allah.
Sebagaimana
dalam sebuah hadith riwayat Ibn Majah, sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Menyandarkan
keburukan kepada sesuatu adalah syirik, dan tidak termasuk dalam golongan kami
melainkan orang yang beriman sahaja, dan Allah akan menghilangkan syirik itu
dengan tawakkal".
Sungguh
malang dan ruginya bagi mereka yang masih melakukan amalan khurafat ini dengan
mempercayai ramalan-ramalan tertentu. Lebih menyedihkan umat ini, apabila
sebahagian yang melakukan amalan ini adalah dikalangan mereka yang berstatus
ustaz. Tanpa segan silu, mereka mengajar dan berkempen amalan khurafat tersebut
di meja-meja kuliah yang ditonton oleh ribuan umat manusia. Sedarkah kita,
amalan dan kepercayaan karut sebegini secara tidak langsung akan menghakis dan
menglenyapkan sifat tawakkal kita kepada Allah Azza Wa Jalla. Apakah dengan
amalan dan kepercayaan karut sedemikian membuatkan kita lebih rasa bergantung
harap pada Allah ? Tidak. Melainkan kita bergantung harap pada kepercayaan
kesialan tertentu.
Oleh
itu, kita seharusnya bangkit dan menentang segala macam hal yang mengundang
kepada perkara khurafat dan bidaah ini. Tidak boleh dibiarkan hal seperti ini
memanipulasikan keimanan umat manusia yang pada dasarnya hanya bergantung harap
kepada Allah. Umat pada hari ini seharusnya lebih bijak dalam menapis segala
maklumat, terutamanya dalam soal ibadah dan kepercayaan kita. Tunjang akidah
dan iman yang teguh harus diperkuat dengan kita memperbetulkan semula
masyarakat dengan mengajak kembali kepada perlembagaan utama Islam, iaitulah al
Quran dan as Sunnah. Tidak semudah berbicara tetapi memerlukan keazaman dan
kesungguhan untuk mematikan kebatilan yang sesat lagi menyesatkan. Semoga Allah
mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan