Dalam usaha membina rumahtangga yang bahagia, kesepaduan antara suami dan isteri sangat penting untuk mewujudkan suasana yang bahagia dan berkasih sayang. Tanpa kesepaduan yang utuh, peranan dan tanggungjawab bersama akan turut diabaikan oleh pasangan. Keadaan ini lebih parah akan membawa kepada penceraian diatas sebab tiada persefahaman. Oleh kerana itu, apabila kita berbicara soal rumahtangga, ianya tidak sekadar isu berbulan madu, perancangan anak dan sebagainya. Bahkan, hidup berumahtangga akan mengajar kita erti toleransi, berdikari dan saling bertanggungjawaban dalam melayari bahtera rumahtangga ini.
Tanggungjawab
suami isteri antara manifestasi cinta kita kepada pasangan. Tanpa rasa
bertanggungjawab, maka tidak bermakna cinta dan kasih sayang yang dibina
bersama. Oleh sebab itu, Allah Azza Wa Jalla mengingatkan para hamba Nya
tentang hak dan tanggungjawab suami isteri. Hal ini sepertimana firman Allah
SWT dalam surah al Baqarah ayat 228 yang bermaksud :
"Dan
para isteri mempunyai hak yang seimbang dengan kewajipannya menurut cara yang
makruf tetapi para suami mempunyai satu tingkatan kelebihan daripada
isterinya"
Timbul
persoalan, tugas mengemas, memasak dan sebagainya ini adalah tugas siapa ?
Barangkali wujudnya persoalan ini kerana peredaran zaman yang kian maju dan
moden telah mengubah banyak hal termasuklah peranan wanita yang pada hari ini
bukan sekadar handal di dapur, namun turut bekerjaya, berkedudukan dan
berjawatan tinggi dan terpenting selari dengan golongan lelaki. Keadaan ini
secara tidak langsung telah menimbulkan salah faham dan tanggapan yang tidak
benar terhadap Islam. Maka tidak peliklah sekiranya ada yang beranggapan para
isteri wajib duduk di rumah sahaja dan tidak boleh kerja selain menjaga rumah.
Dalam
soal kerja rumah ini tugas siapa, seperti yang telah dinyatakan oleh Syeikh Abd
Karim Zaydan dalam kitabnya al-Mufassal fi Ahkam al-Mar'at wa Bayt al Muslim
fi al-Syariah Islamiah, jumhur para ulama berpandangan seorang suami tidak
mempunyai hak sama sekali untuk mengarahkan seorang isteri melakukan
kerja-kerja rumah dan tidak wajib bagi isteri melayani keperluan suami
melainkan dengan kemahuan isteri sendiri yang berbuat demikian tanpa ada
paksaan atau mewajibkan kepada isteri. Oleh itu, secara asasnya, seorang suami
tidak berhak memaksa atau menyuruh isterinya berbuat kerja rumah melainkan jika
kerja tersebut dilakukan oleh isterinya sendiri dengan kerelaan hatinya.
Menurut
pandangan Imam 'Ala' al-Din al-Kasani dalam kitabnya Bada'i al-Sana'i ,
tokoh dalam mazhab Hanafiyyah, beliau menyatakan bahawa :
"Seandainya
suami datang membawa makanan yang perlu dimasak lalu isteri enggan memasaknya
maka isteri jangan dipaksa berbuat demikian. Sebaliknya suami perlu membawa
makanan yang sudah siap dimasak".
Demikian
pula dalam mazhab Malikiyyah, seperti pandangan yang dinyatakan dalam kitab al-Syarh
al-Kabir yang dikarang oleh Syamsuddin Muhammad 'Arfa al-Dasuqi, beliau
menyatakan bahawa :
"Wajib
bagi suami memberikan khidmat kepada isterinya, (jika suami mempunyai keluasan
rezeki), dan isteri (orang yang mempunyai kedudukan / kemuliaan) maka tidaklah
menjadi kewajipan isteri untuk berkhidmat (melakukan kerja-kerja rumah).
Justeru suami wajib menyediakan pembantu bagi isterinya. Tetapi jika suami
tidak berkemampuan, maka isteri hendaklah melakukan kerja-kerja rumah untuk
suaminya meskipun isteri seorang yang kaya dan mempunyai kedudukan / kemuliaan,
tetapi isteri tidak dituntut melakukan kerja-kerja tersebut untuk
tetamunya".
Menurut
Abu Ishaq al-Syirazi, tokoh besar mazhab Syafi'iyyah pula, tulisannya dalam
kitab Muhazzab menyatakan bahawa :
"Tidak
wajib bagi seorang isteri memberikan khidmat membuat roti, memasak, membasuh
dan sebagainya kerana yang ditetapkan dalam perkahwinan adalah memberikan
khidmat seksual. Justeru khidmat selainnya adalah tidak menjadi kewajipan bagi
isteri".
Dalam
mazhab Hanabilah pula, memetik pandangan Ibnu Qudamah dalam kitabnya al-Mughni,
beliau menyatakan bahawa :
"Tidaklah
seorang isteri itu melayani suaminya dengan menguli tepung, membuat roti,
memasak, menyapu dan sebagainya kerana yang ditetapkan dalam perkahwinan adalah
memberikan layanan seksual, justeru hal-hal selain itu tidak menjadi kewajipan
bagi isteri melakukannya. Bagaimana pun, menurut mazhab ini, adalah lebih utama
bagi seorang isteri melakukan apa yang menjadi adat kebiasaan".
Namun
begitu, meskipun jumhur para ulama menyebutkan bahawa isteri tidak wajib
melakukan kerja rumah, Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah dalam kitabnya Maj'mu
al-Fatawa, beliau menyatakan bahawa kerja-kerja menguruskan rumahtangga
termasuk memasak, mengemas, membasuh dan lain-lainnya adalah merupakan tugas
para isteri. Beliau menyatakan antara dalil atau bukti dinyatakan sedemikian
adalah berdasarkan sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Ali RA, beliau
menceritakan :
"Bahawa
Fatimah mengadu tentang kecederaan tangannya disebabkan dia kerja menggiling.
Lalu dia pergi menemui Rasulullah SAW untuk meminta daripadanya seorang
pembantu, tetapi baginda tidak ada. Lalu dia menyebutkan hal itu kepada ‘Aisyah
RAnha. Apabila baginda pulang, ‘Aisyah pun memberitahu hal itu.
Lalu
baginda datang menemui kami ketika kami sudah berada di tempat tidur kami, lalu
aku mahu bangun, baginda pun berkata: Tetaplah di tempat kamu. Lalu baginda
duduk di antara kami berdua sehingga aku dapat merasai kesejukan kaki baginda
pada dadaku.
Baginda
bersabda: Mahukah aku tunjukkan kalian berdua sesuatu yang lebih baik daripada
pembantu rumah. apabila kalian berdua pergi ke tempat tidur, ucapkanlah takbir
sebanyak tiga puluh tiga kali, tasbih sebanyak tiga puluh tiga kali, dan tahmid
sebanyak tiga puluh tiga kali. Ini lebih baik untuk kalian berdua daripada
pembantu rumah".
Berdasarkan
hadith ini, telah menjadi kelaziman seorang isteri membantu suami dalam
menguruskan rumah seperti mengemas, memasak dan sebagainya. Sekiranya seorang
isteri tidak layak melakukan kerja-kerja rumah sudah tentu baginda Nabi SAW
akan meminta Ali RA mendapatkan pembantu (khadam) untuk anaknya Fatimah
az-Zahra'. Inilah antara hujah yang menjadi sandaran oleh Syeikhul Islam Ibnu
Taimiyyah bagi menyatakan keharusan tanggungjawab isteri mengemas rumah. Selain
itu, terdapat banyak lagi dalil yang menunjukkan bukti bahawa kerja-kerja rumah
adalah tugas seorang isteri. Meksipun begitu, adalah penting juga bagi kita melihat
adat dan uruf bagi sesuatu tempat agar sesuai dengan zaman dan masanya.
Sesungguhnya,
rumahtangga ini adalah tanggungjawab suami dan isteri. Biarpun berdasarkan adat
dan uruf setempat, kerja rumah menjadi tugas seorang isteri, namun tidaklah
sedikit pun menjatuhkan maruah seorang suami untuk menolong isteri mengemas
rumah, memasak, membasuh pakaian dan sebagainya. Bahkan menjadi sunnah Nabi SAW
membantu isteri melakukan kerja rumah. Hal ini sepertimana dalam sebuah hadith
riwayat Bukhari yang bermaksud :
"Al-Aswad
berkata : Aku bertanya kepada Aisyah RAnha : Apa yang Rasulullah SAW lakukan di
rumahnya ? Beliau menjawab : Baginda membantu berkhidmat menguruskan urusan
keluarga. Apabila masuknya waktu solat, baginda keluar mendirikan solat",
Ini
menjadi bukti bahawa baginda Nabi SAW merupakan seorang suami berdedikasi, yang
rajin membantu isterinya melakukan kerja-kerja rumah. Islam juga menyuruh agar
para suami melayani para isteri dengan penuh kebaikan. Sifat tolong-menolong,
saling bertoleransi dan selainnya pasti akan mewujudkan suasana yang berkasih
sayang, tenang dan hidup bahagia bersama. Untuk itu, para suami juga seharusnya
bijak melayani isteri dengan sekali-sekala membantu melakukan kerja-kerja rumah
sekaligus dapat menambahkan rasa cinta dan kasih sesama ahli keluarga. Semoga
Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan