Sesuatu
undang-undang atau peraturan yang diwujudkan sudah tentu untuk memastikan
kemaslahatan umum terjaga dan terpelihara. Undang-undang diadakan bertujuan
untuk mendidik manusia agar lebih berdisplin dan berhemah dalam kehidupan.
Sesuatu undang-undang itu juga adalah bertujuan memberikan keadilan pada yang
berhak menerima. Bukan sebaliknya untuk menyusahkan dan menyukarkan hidup ini.
Bergerak serata dunia sekalipun, pastinya ada undang-undang yang mesti kita
patuhi. Semasa kita hidup sehingga kita mati pun, padanya ada undang-undang
atau peraturan yang mesti dipatuhi.
Hukuman
adalah sesuatu yang akan dikenakan kepada mereka yang tidak dapat mematuhi
undang-undang dan peraturan. Bagaimana kita melihat, disebalik penciptaan
syurga bagi mereka yang mentaati perintah Allah, juga diciptakan neraka bagi
mereka yang sebaliknya menentang Allah. Demikian pula hukuman, adalah suatu
balasan bagi mereka yang ingkar dan melawan peraturan. Tujuan utama hukuman
yang dikenakan kepada pesalah adalah untuk mendidik pesalah dan juga masyarakat
agar menghormati undang-undang dan peraturan yang juga bertujuan memelihara hak
orang lain.
Di
dalam perundangan jenayah Islam, terdapat beberapa peruntukan hukuman bunuh
bagi beberapa kesalahan seperti yang telah dinyatakan oleh syarak. Kesalahan
tersebut adalah penzina muhsan (penzina yang sudah berkahwin), keluar daripada
agama Islam (riddah/murtad), Muharib yang telah membunuh mangsa, pemberontak
(al bughoh) kerajaan dan pembunuh yang membunuh dengan sengaja. Di dalam
peruntukan hukum bunuh ini, hukuman bunuh bagi pesalah penzina muhsan dan
muharib yang telah membunuh mangsa sahaja bersifat mandatori (wajib). Selain
itu, selainnya adalah bersifat tidak mandatori.
Bagi
kesalahan riddah, iaitu merujuk kepada mereka yang keluar Islam atau disebut
sebagai murtad, tidak akan dikenakan hukuman bunuh sekiranya mereka telah
kembali bertaubat dan seterusnya kembali beramal dengan ajaran Islam. Dalam hal
ini, disebutkan sebagai proses Istitabah. Istilah "Istitabah"
adalah merupakan suatu konsep memujuk mereka yang mahu murtad untuk kembali
kepada agama Islam. Proses ini juga adalah suatu prosea wajib dilalui oleh
mereka yang mahu keluar Islam yang dilakukan oleh pihak Mahkamah dan tertakluk
kepada enakmen agama Islam negeri masing-masing.
Dalam
isu kesalahan membunuh dengan sengaja, walau syarak memperuntukkan hukuman
bunuh kepada pesalah, namun sekiranya keluarga mangsa memberikan pengampunan
dan dimaafkan, maka hukumn bunuh tadi tidak terpakai dan boleh digantikan
dengan hukuman gantian lain seperti diat (denda), kaffarah atau pun hukuman
takzir. Ini antara sebahagian besar kesalahan jenayah di dalam Islam yang telah
diberikan peruntukkan hukuman bunuh. Ada pun yang lain, yang tidak disebutkan
di dalam al-Quran dan Hadith, semuanya tertakluk kepada kebijaksanaan
pemerintah dibawah bab hukum takzir. Hukuman bunuh di dalam Islam seperti yang
dinyatakan ini, tidak bertujuan untuk menyeksa dan menzalimi si pelaku yang
melakukan kesalahan. Juga bukanlah bermakna agama Islam ini kerjanya mahu
membunuh orang.
Hal
ini kerana, di dalam perundangan Islam, perlu ditekankan juga soal pembuktian
yang sangat teliti dan mencapai tahap keyakinan yang paling tinggi sebelum
dijatuhi hukuman bunuh. Malah, sekiranya pesalah didapati bersalah dengan cara
pembuktian ikrar (pengakuan), kemudian sebelum dilaksnakan hukuman, pesalah
tersebut menarik balik pengakuannya tadi, maka hukuman bunuh terhadap pesalah
tidak boleh di lakukan dan diganti dengan hukuman gantian atau takzir. Begitu
ketat sama sekali penelitian hukuman bunuh di dalam Islam. Untuk pensabitan
sesuatu kes, perlulah didatang bukti yang kukuh dan dipercayai, tidak cukup
sekadar mendengar dan melihat. Misalnya, dalam pensabitan jenayah zina di dalam
Islam, perlu di datangkan empat orang saksi lelaki yang mencakupi
syarat-syaratnya seperti baligh, seorang Islam, mempunyai pancaindera yang
sihat, adil dan diyakini, keempat-empt saksi itu pula mesti melihat perbutan
ini bersama-sama.
Demikianlah
bagaimana Islam meletakkan syarat yang ketat sebelum diyakini dan dijatuhi
hukuman bunuh. Justeru itu, diatas peruntukan hukuman bunuh ini sama sekali
bermaksud Islam agama yang kejam dan zalim. Kalau hendak dilihat sejarah
hukuman yang penuh kejam dan zalim di dunia, dunia Barat yang majoritinya tidak
beragama Islam pun, suatu ketika dahulu menyaksikan banyak rekod hukuman yang
tragis. Umpamanya, seperti di Pasitan, Sepanyol, pesalah boleh dikenakan
hukuman "Spanish Donkey". Ianya sebuah kuda kayu yang dipenuhi
baji segitiga yang tajam, disokong oleh dua atau empat kaki. Selain itu, pada
tahun 1405 di Florence, Itali, terdapat sejenis alat yang disebut sebagai "Tali
Pinggang Kesucian". Alat ini berasal dari perang Salib, bertujuan
mencegah kes rogol. Ianya sejenis tali pinggang logam yang dipenuhi gigi tajam
yang boleh mengoyakkan alat sulit. Inilah beberapa bentuk hukuman yang ekstrim
dan tidak berperikemanusiaan berbanding Islam yang lebih rasional.
Kita
harus sedar bahawa hukuman bunuh dalam Islam bukanlah bertujuan untuk menzalimi
dan bersikap kejam. Bahkan dalam banyak keadaan, syarat untuk menjatuhi hukuman
bunuh tidak semudah bercakap dan menulis. Perlu dikemukakan bukti yang mencapai
piawaian syarak. Untuk itu, Islam sebagai agama yang penuh kasih sayang,
sentiasa meletakkan keadilan sebagai sebuah prinsip dan tunjang dalam sesuatu
penghakiman. Adalah tidak wajar untuk kita mengatakan hukuman bunuh dalam Islam
itu kejam dengan menutup sebelah mata tanpa melihat rekod sejarah dunia yang
menyaksikan pelbagai adegan hukuman yang lebih tragis dan kejam yang pernah
dipelopori oleh dunia Barat suatu ketika dahulu. Semoga Allah merahmati kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan