Lazimnya,
masyarakat terutamanya di kalangan orang bukan Islam seringkali tertanya apakah
orang Islam menyembah Kaabah. Ini kerana berasaskan apa yang mereka lihat
tentang perilaku orang Islam itu sendiri mendirikan solat dalam keadaan
mengadap ke arah Kaabah. Dari perspektif kemusykilan tersebut juga, telah
timbul pula kemusykilan yang lain berkenaan bangunan Kaabah itu sendiri.
Barangkali ramai juga yang berfikir apa yang ada pada Kaabah itu sendiri.
Apakah kemuliaan yang ada padanya sehingga dijadikan sebagai kiblat utama orang
Islam. Lebih mustahak lagi, apa yang ada dalam bangunan Kaabah itu sendiri
sehingga dikelilingi oleh jutaan manusia yang beragama Islam.
Perkataan
"Kaabah" itu sendiri berasal dari bahasa Arab yang bermaksud rumah
berbentuk kotak. Perkataan Kaabah berasal dari kata ka'aba (كعب) yang bermaksud
menjadikan kotak atau mengotakkan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, perkataan
Kaabah merujuk kepada sebuah bangunan suci berbentuk kiub yang terletak di
tengah-tengah kota Mekah yang juga menjadi kiblat solat dan tempat bertawaf
umat Islam pada waktu menunaikan ibadah haji dan umrah. Dalam istilah lain,
Kaabah juga disebutkan di dalam al-Quran dan hadith dengan beberapa perkataan
lain seperti Bait (rumah), Baitul haram (rumah suci), Baitullah
(rumah Allah), Baitul Ateeq (Rumah Tua) dan Awal ul Bait (rumah
pertama).
Nama
dan sejarah Kaabah telah disebutkan oleh Allah SWT melalui firman Nya di dalam
al-Quran. Kaabah telah diiktiraf sebagai bangunan pertama di bumi yang
dibangunkan oleh manusia. Selain itu, Kaabah juga telah disebut sebagai rumah
ibadah pertama yang dibina di muka bumi. Seperti yang dinyatakan oleh Allah,
dalam surah Ali Imran ayat 96 yang bermaksud :
"Sesungguhnya
rumah (ibadah) pertama yang dibangun untuk manusia, ialah (Baitullah) yang di
Bakkah (Mekah) yang diberkati dan menjadi petunjuk bagi seluruh alam"
Namun
begitu, para ulama berbeza pandangan tentang siapa yang pertama memulakan
pembinaan membina Kaabah. Perbezaan pandangan tersebut seperti yang dinukilkan
oleh Imam al-Allamah Badr al-Din al-'Ayni dalam kitab Umdah al-Qari Syarh
Sahih al-Bukhari, terdapat tiga pandangan berkenaan golongan pertama yang
membina Kaabah. Pandangan pertama, disebutkan bahawa malaikatlah yang terawal
membinanya untuk mereka tawaf kerana takut kepada Allah. Dalam riwayat
Al-Azraqi, beliau berkata bahawa Allah SWT berfirman kepada malaikat: “Aku
akan menjadikan khalifah di muka bumi.” Kemudian para malaikat bertanya:
“Adakah Tuhan kami hendak menjadikan di bumi orang yang akan melakukan
kerosakan?”
Setelah
itu para malaikat berasa bersalah dan takut dimurkai oleh Allah SWT, lalu
mereka bertawaf di sekililing Arasy untuk memohon ampun kepada-Nya. Kemudian
Allah menjadikan di bawah Arasy sebuah rumah iaitu Bait al-Ma’mur lalu
berfirman kepada malaikat agar bertawaf di rumah itu dan bukan lagi di Arasy.
Kemudian Dia mengutuskan para malaikat supaya membina baitullah di bumi supaya
makhluk di bumi dapat melakukan tawaf sebagaimana makhluk di langit bertawaf di
Bait al-Ma’mur.
Pandangan
kedua, dikatakan Nabi Adam AS. Ini juga pandangan yang disebut oleh tokoh
sejarawan Islam, Ibn Ishaq. Al-Azraqi meriwayatkan daripada Ibn Abbas RA,
beliau berkata :
“Semasa
Adam AS diturunkan dari syurga dan sampai ke bumi, baginda telah berkata:
“Wahai Tuhan, mengapa aku tidak mendengar lagi suara malaikat?” Allah SWT
berfirman: “Semuanya kerana kesalahan engkau wahai Adam.”
Kemudian
Allah SWT memerintahkan supaya baginda membina Kaabah dan bertawaf
mengelilinginya sebagaimana malaikat mengelilingi Arasy. Adam berjalan menuju
ke tapak pembinaan Kaabah. Bumi telah dikecilkan oleh Allah dan tempoh perjalanannya
menjadi pendek. Setiap tempat dipijak oleh Adam akan dijadikan oleh Allah SWT
sebagai kawasan yang subur dan berpenghuni. Apabila sampai di Makkah, malaikat
Jibril AS memukul dengan sayapnya di tapak pembinaan Kaabah dan malaikat
membawa batu kepadanya untuk dibina Kaabah. Bahan binaannya terdiri daripada
batu yang diambil daripada lima gunung iaitu gunung Lubnan, Tur Zaita, Tur
Sina, Juudi dan Hira’. Sementara konkritnya pula dibuat daripada batu pejal
hitam. Kata Ibn Abbas:
“Adam
ialah manusia pertama yang mengasaskan al-Bait (Kaabah). Baginda menunaikan
solat serta bertawaf di situ.”
Pandangan
ketiga, dinyatakan bahawa Nabi Shi'th AS yang mula membinanya.
Walaubagaimanapun, tidak terdapat sebarang dalil yang sahih tentang binaan ini.
Menurut Syeikh Husain Ba Salamah , telah datang beberapa riwayat daripada
sahabat dan tabiin tentang binaan Kaabah oleh malaikat, Adam dan Shith.
Semuanya menyebut tentang peristiwa yang berlaku tanpa menyatakan sumber
riwayat tersebut sama ada ia daripada Nabi SAW atau Bani Israil (ahli kitab).
Oleh itu, ramai ulama tafsir berpegang dengannya serta mencatatkan dalam kitab
tafsir mereka kecuali al-Hafiz Ibn Kathir. Beliau telah mengkritiknya dan
menyatakan bahawa riwayat tersebut sumbernya daripada Bani Israil (al-Israiliyyat).
Walau
apapun perbezaan pandangan ini, pastinya pembinaan Kaabah itu sendiri telah
melalui pelbagai fasa revolusi sehinggalah Allah SWT telah memerintahkan Nabi
Ibrahim As dan anaknya Nabi Ismail untuk membina semula Kaabah. Ini sepertimana
yang dinyatakan oleh Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 127 yang bermaksud :
"Dan
(ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama-sama Nabi Ismail meninggikan binaan
asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa dengan
berkata: "Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami);
sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui;"
Firman
Nya lagi dalam surah al-Haj ayat 26 yang bermaksud :
"Dan
(ingatkanlah peristiwa) ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Kaabah
(untuk membinanya, lalu Kami berfirman kepadanya): "Janganlah engkau
sekutukan sesuatu pun denganKu, dan bersihkanlah rumahKu (Kaabah ini) bagi
orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang berdiri dan yang rukuk serta yang
sujud (mengerjakan sembahyang)".
Berdasarkan
sejarah pembinaan Kaabah ini, jelas kepada kita bahawa bangunan Kaabah dibina
diatsas perintah Allah SWT, Tuhan empunya segala apa yang ada di langit dan di
bumi. Bangunan Kaabah tanpa sebarang kemuliaan dan keagungan oleh Allah, maka
tiada apa yang lebih istimewa. Kaabah atau dengan nama lainnya, menjadi sebuah
simbolik kesatuan dan kesepaduan umat Islam. Secara tidak langsung, Kaabah
merupakan pusat dunia umat manusia untuk mentauhidkan Allah. Kemuliaan Kaabah
sebagai kiblat umat Islam kedua selepas Masjid al-Aqsa adalah juga hasil
rintihan oleh baginda Nabi SAW yang sering berdoa kepada Allah agar dialihkan
arah kiblat ke arah Kaabah. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 144
yang bermaksud :
“Sesungguhnya
Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit maka sungguh Kami akan
memalingkan kamu ke Kiblat yang kamu sukai (ingini) sebab itu palingkanlah
mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan dimana sahaja kamu berada palingkanlah
mukamu ke arahnya...”
Oleh
itu, umat manusia yang datang dan hadir dari seluruh pelusuk dunia menuju ke
Mekah bukanlah bertujuan untuk menyembah bangunan berbentuk kiub tersebut.
Tidak juga untuk membesarkan dan mengangungkan sesebuah bangunan Kaabah
tersebut melainkan diatas arahan dan titah perintah Allah untuk bertawaf mengelilinginya.
Tidak ada sebarang ritual penyembahan Kaabah. Kaabah menjadi tempat mulia dan
suci bukanlah kerana apa yang ada pada binaan Kaabah itu sendiri tetapi Kaabah
menjadi tempat yang mulia lagi suci kerana diatas suruhan dan kehendak Allah,
Tuhan yang Maha Mengetahui. Begitu juga lah pada kehidupan manusia. Tiada ada
kemuliaan yang lebih bernilai selain daripada menjadi hamba Nya yang bertaqwa.
Keturunan, pangkat dan jawatan sama sekali tidak akan dapat memuliakan kita
kecuali beriman dan bertaqwa pada Nya. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan