Ibadah
korban merupakan suatu syariat Islam yang agung. Rentetan peristiwa besar yang
berlaku, bermula sejak pada zaman Nabi Adam AS hinggalah kepada zaman penghulu
sekalian Nabi, Muhammad SAW menunjukkan indikasi kedudukan ibadah korban
bukanlah suatu ibadah baharu. Melalui ibadah korban, syiar Islam ditegakkan
seperti yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul Nya. Bermula dari peristiwa
persembahan korban oleh kedua anak Nabi Adam, Habil dan Qabil, sehingga syariat
disempurnakan oleh Allah SWT melalui utusan terakhir baginda Rasulullah SAW.
Timbul
persoalan, adakah dibenarkan oleh syarak untuk memberikan daging korban kepada
mereka yang bukan beragama Islam. Secara dasarnya, permasalahan berkaitan
memberikan daging korban kepada orang bukan beragama Islam tidak dinyatakan
secara jelas di dalam al-Quran sama ada dilarang atau sebaliknya dibenarkan.
Maka, disini kita akan dapati perbezaan pandangan berdasarkan kepada penafsiran
para ulama yang dinamakan sebagai al-ijtihad. Sebelum daripada itu, Allah SWT
telah meletakan asas berkenaan suruhan untuk berbuat baik kepada mereka yang
bukan beragama Islam. Dengan syarat, mereka tidak memerangi dan memusuhi Islam.
Ini dapat dilihat melalui firman Nya dalam surah al-Mumtahanah ayat 8 yang
bermaksud :
"Allah
tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang
yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari
kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku
adil".
Menurut
Imam al-Tobari, beliau menyatakan dalam kitabnya, Tafsir al-Tobari,
bahawa yang dimaksudkan dengannya (tidak melarang berbuat baik dan berlaku adil
kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu) ialah terhadap semua jenis ajaran
dan juga agama supaya berbuat baik dengan mereka, berhubung baik dan berlaku
adil kepada mereka. Dalam tafsiran lain, seperti yang dinyatakan oleh Ibnu
Asyur dalam kitabnya, At-Tahrir wa At-Tanwir, beliau menyatakan bahawa
pada zaman Nabi, terdapat sebahagian orang kafir tidak menyokong penindasan dan
kezaliman yang dilakukan oleh puak kafir Quraisy. Sebahagian mereka ini
antaranya dari kabilah Khuza'ah. Mereka tidak bersama dengan kafir Quraisy.
Maka, melalui ayat tersebut, Allah tidak melarang Nabi dan para sahabat untuk
berbuat baik kepada kabilah ini.
Oleh
itu, secara asasnya, Islam tidak melarang umatnya untuk berbuat baik kepada
mereka yang bukan beragama Islam. Pun begitu, dalam soal memberikan daging
korban kepada orang bukan Islam, para ulama bersepakat menyatakan haram memberi
daging korban wajib (nazar) kepada orang bukan Islam. Walau bagaimana pun,
berlaku perbezaan pendapat berkenaan agihan daging korban sunat. Sebahagian
ulama termasuklah Mazhab Syafie dan Mazhab Maliki berpandangan bahawa tidak
boleh diberikan daging korban kepada orang bukan Islam. Hal ini kerana mereka
berpandangan ibadah korban adalah perkara ta'abbudiy (hal ehwal ibadah) bagi
agama Islam. Ianya juga suatu ibadah bertujuan untuk mendekatkan diri kepada
Allah SWT. Untuk itu, daging korban yang datangnya dari ibadah penuh ketaatan
kepada Allah ini tidak seharusnya diberikan kepada golongan bukan Islam, yang
tidak mentaati perintah dalam mentauhidkan Allah SWT.
Dalam
pada itu, sebahagian lagi para ulama seperti ulama Mazhab Hanbali, Imam Abu
Hanifah, Imam Hasan al-Basri dan Abu Thaur, mereka berpandangan harus (boleh)
memberi daging korban kepada orang bukan Islam. Hal ini sepertimana yang
dinukilkan oleh Ibnu Qudamah, ulama mazhab Hanbali dalam kitabnya, al-Mughni,
beliau menyatakan bahawa dibolehkan memberi makan kepada orang kafir daripada
daging korban. Mereka berpandangan bahawa makanan yang diharuskan makan, maka
haruslah juga diberi makan kepada orang kafir zimmi sebagaimana makanan-makanan
lainnya. Hal ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud
dan al-Tirmidzi, daripada Abdullah bin Amr al-'As, ketika beliau telah
menyembelih seekor kambing buat ahli keluarganya lalu beliau berkata :
"Adakah
kamu telah menghadiahkan (daging tersebut) kepada jiran kita Yahudi ? (beliau
bertanya sebanyak dua kali) kerana sesungguhnya aku telah mendengar Rasulullah
SAW telah bersabda : "Sentiasalah Jibril AS mewasiatkan kepadaku (berbuat
baik) kepada jiran (dengan baik dan sopan) sehingga aku menyangka bahawa Jibril
AS mengarahkan daripada Allah SWT agar menjadikan mereka sebagai pewaris"
Hadith
ini menunjukkan kepada kita bahwa memberikan daging korban kepada bukan Islam
tidak sekadar memberi dan menerima sebaliknya mampu menyemai mesej kemanusiaan
dan dakwah khususnya bagi memperlihatkan kecantikan dan keindahan Islam yang
penuh kasih sayang. Juga sependapat dengan pandangan diharuskan beri daging
korban kepada orang bukan Islam adalah Ibnu Hazmin. Dalam kitabnya, al-Muhalla,
Ibn Hazmin menyatakan bahwa tuan empunya korban boleh memberi makan kepada
orang kaya dan orang bukan Islam atau dia menghadiahkan sedikit daripadanya.
Demikian yang dinukilkannya. Perbuatan memberi daging korban kepada orang bukan
Islam merupakan suatu jalan kebaikan bagi menjinakkan mereka dengan Islam.
Selain
itu, dalam Fatawa Lajnah Daimah, Majlis Fatwa Tetap Arab Saudi telah
memfatwakan harus diberikan daging korban kepada orang bukan Islam kerana
kemiskinan atau kerana berjiran dan juga untuk mendekatkan diri mereka kepada
Islam. Tetapi tidak diberi kepada orang bukan Islam yang memerangi Islam.
Begitu juga dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Dar Ifta Mesir. Mereka
menyatakan bahawa tidak mengapa memberikan daripadaya (daging korban) kepada
bukan Islam kerana kefakirannya, atau hubungan kerabat dengannya, atau untuk
menjinakkan hatinya kepada Islam, berdasarkan sabda Rasulullah SAW kepada Asma'
binti Abi Bakar as-Siddiq yang disepakati riwayatnya ( Bukhari dan Muslim ) : “
hubungkanlah hubungan baik dengan Ibumu” ( diketahui bahawa ibu Asma' seorang
bukan islam ).
Dalam
konteks Malaysia, yang dikenali sebagai sebuah negara majmuk, yang terdiri
daripada pelbagai kaum dan agama, menjadi satu keistimewaan dan rahmah diatas
perbezaan pandangan ini. Ini kerana mungkin sebahagian komuniti Islam yang
hidup berjiran dengan bukan Islam, hanya memahami satu pandangan bahawa tidak
boleh diberi daging korban, tetapi dengan keluasan pandangan ini, kita boleh
berkongsikan daging korban dengan hati yang tenang dan pastinya dengan harapan
Allah membuka pintu hati mereka untuk dekat dengan agama Islam. Demikianlah
Islam mengajar kita untuk saling menghormati antara satu sama lain dengan
memahami perbezaan dan meraikan kesatuan. Agama ini datang dengan membawa mesej
perdamaian, bukan seruan permusuhan. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan