Harta
adalah sesuatu yang bernilai dan berharga. Meskipun nilaian itu pada ukurannya
banyak atau sikit, besar atau kecil, kesemuanya mesti dipunyai dan dimiliki
oleh seseorang atau sepihak. Dalam hal pemilikan harta ini, Islam sangat
meneliti dan menjaga daripada pemilikan harta yang batil. Islam bukan sahaja
membicarakan soal halal dan haram, juga Islam menekankan tentang perwarisan
harta yang mesti dipatuhi mengikut kehendak syarak. Oleh sebab itu, dalam Islam
terdapat beberapa terma berkenaan pembahagian harta seperti wasiat, hibah, dan
faraid. Ini supaya pemilikan sesuatu harta tersebut diluruskan berpandukan
syariat Allah SWT.
Perkataan
"wasiat" dari segi bahasa bermaksud menghubungkan atau menyampaikan.
Maksud dari segi istilah pula bermaksud sumbangan sesuatu yang dilaksanakan
selepas kematian. Pada asasnya, wasiat hanya diberikan kepada mereka yang bukan
waris dengan tidak melebihi 1/3. Tujuannya adalah untuk mendekatkan diri dengan
Allah dan mengharapkan pahala. Perkataan "hibah" pula merujuk kepada
maksud pemberian atau hadiah yang mengandungi suatu akad yang melibatkan
pemberian hak milik oleh pemberi harta kepada seseorang secara rela hati semasa
hayatnya atas dasar kasih sayang dan kemanusiaan. Manakala perkataan
"faraid" pula dari sudut bahasa bermaksud ketetapan. Dari sudut
istilah pula membawa maksud pembahagian harta pusaka selepas kematian seseorang
Islam yang telah ditetapkan di bawah hukum syarak. Pembahagian harta faraid ini
hanya melibatkan para waris dan beragama Islam.
Bagi
sesama orang Islam, tidaklah menjadi satu kesalahan untuk mewarisi harta
keturunannya yang Islam. Namun begitu, bagi mereka yang bukan beragama Islam,
untuk mewarisi harta ahli keluarga mereka yang telah memeluk Islam adalah
dilarang sama sekali dan begitu juga sebaliknya, orang Islam tidak boleh
mewarisi harta keturunannya yang tidak beragam Islam. Ini berdasarkan sebuah
hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Usamah bin Zaid RA, bahawa
Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud :
"Tidak
mewarisi seseorang muslim itu daripada seorang yang bukan Islam, dan tidak
mewarisi seseorang bukan Islam itu daripada seorang muslim"
Berdasarkan
hadith ini, dalam mazhab Imam al-Syafie menyatakan bahawa perwarisan harta
daripada orang bukan Islam kepada waris yang Islam adalah tidak dibenarkan.
Namun begitu, sebahagian para ulama menyatakan bahawa diharuskan untuk
memberikan harta kepada mereka yang bukan beragama Islam dengan cara wasiat dan
hibah. Dua kaedah ini merupakan jalan keluar untuk isu berkaitan perwarisan
harta antara orang Islam dan orang bukan Islam. Melalui wasiat, pemilik harta
ketika masih hidup, perlu mewasiatkan kepada selain para waris dengan had
sebanyak 1/3 daripada hartanya. Sekiranya hendak mewasiatkan melebihi 1/3, maka
terlebih dahulu perlu mendapatkan persetujuan daripada para waris. Ini
sepertimana yang disebutkan dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, Saad
bin Abu Waqqas berkata :
“Telah
datang Rasulullah s.a.w untuk melihatku sedang aku berada di Makkah. Aku
berkata, “Wahai Rasulullah, apakah aku harus mewasiatkan semua hartaku.”
Baginda menjawab, “Tidak.” Aku berkata, “Sebahagiannya.” Baginda menjawab, “Tidak.”
Aku berkata, “Sepertiga.” Baginda menjawab, “Ya, sepertiga.” Dan sepertiga itu
banyak. Sesungguhnya apabila engkau meninggalkan ahli waris kaya itu lebih baik
daripada engkau meninggalkan mereka miskin, meminta-minta kepada manusia dengan
tangan mereka”
Berdasarkan
hadith ini, jelas kepada kita bahawa wasiat boleh dilakuka dengan kadar 1/3
sahaja. Ini kerana sebahagian lebihan lagi adalah untuk diberikan kepada para
waris melalui hukum faraid. Oleh itu, sesungguhnya wasiat adalah suatu
pemberian terutamanya kepada mereka yang bukan ahli waris, ini termasuklah
waris yang bukan beragama Islam. Ini kerana untuk mewarisi harta pusaka,
syaratnya selain waris yang sah, juga syaratnya mestilah beragama Islam. Para
waris yang sah di sudut syarak juga sebenarnya berhak mewarisi harta pusaka
melalui jalan wasiat tetapi dengan syarat mestilah mendapatkan persetujuan
waris-waris yang lain. Ini juga berdasarkan hadith riwayat Daruqutni daripada
Ibn Abbas RA, bahwa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud :
"Tidak
harus wasiat kepada waris kecuali di izinkan oleh waris yang lain"
Selain
wasiat, perwarisan harta oleh orang bukan Islam juga boleh dilakukan dengan
kaedah hibah. Hibah seperti yang telah dinyatakan, adalah merujuk kepada suatu
pemberian diatas nilai kasih sayang dan kemanusiaan merentasi agama dan bangsa.
Hibah suatu inisiatif berbentuk hadiah kepada mereka yang telah dinamakan oleh
penghibah. Dalam soal ini, hibah tidak hanya terhad kepada orang bukan Islam,
juga terbuka kepada sesiapa sahaja yang diniatkan oleh penghibah. Islam tidak
menetapkan kadar tertentu bagi harta yang hendak dihibahkan. Ini kerana harta
yang hendak dihadiahkan itu adalah milik pemberi sendiri dan terpulanglah
kepada pemberi hibah untuk membuat pertimbangan terhadap harta yang hendak
dihibahkan.
Melalui
dua kaedah wasiat dan hibah ini, orang bukan Islam boleh menerima harta orang
Islam tanpa menggangu urusan pembahagian harta secara faraid. Realitinya hari
ini, mungkin terdapat saudara baru atau muallaf yang masih mempunyai ahli keluarganya
yang belum Islam, pada dirinya masih punyai tanggungjawab terhadap ahli
keluarganya. Maka dengan cara wasiat dan hibah, mereka boleh memberikan
hartanya setelah meninggalkan dunia. Sudah pastinya, keadaan dan suasana
berbeza akan menyebabkan kita juga melihat dari pelbagai sudut berbeza. Ada
mungkin ibubapanya yang belum Islam, dengan rasa tanggungjawab ini, Islam tidak
melarang untuk memberikan harta kepada ibubapa yang belum Islam dengan dua
kaedah tersebut. Berbuat baik kepada mereka yang bukan Islam juga suatu
tuntutan agama. Firman Allah SWT dalam surah al-Mumtahanah ayat 8 yang
bermaksud :
“Allah
tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang
yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu.
Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.”
Ayat
itu diturunkan bagi menjelaskan kepada kita tentang satu peristiwa apabila
Asma’ binti Abi Bakar RA diziarahi oleh ibunya bernama Qatilah binti ‘Abdil
‘Uzza yang bukan Islam. Beliau berkata: “Ibuku mendatangiku dan dia sangat
ingin aku menyambung hubungan dengannya. Kemudian aku bertanyakan kepada Nabi
SAW, bolehkah aku tetap menjalin hubungan dengannya? Baginda pun menjawab, “Ya
boleh”. Nabi SAW menyuruh Asma’ untuk menerima hadiah pemberian ibunya dan
mengizinkan ibunya memasuki rumahnya. Selain itu, Imam Ibnu Kathir menjelaskan
dengan menyatakan bahawa Allah tidak melarang kalian berbuat baik kepada bukan
Islam yang tidak memerangi kalian seperti berbuat baik kepada wanita dan orang
yang lemah di antara mereka. Hendaklah berbuat baik dan adil kerana Allah
menyukai orang yang berbuat adil. Demikianlah bagaimana Islam bertoleransi.
Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan