Sabtu, 11 Mei 2024

KESESATAN NYATA TAREKAT NAQSYABANDIYAH

 

Kecintaan kepada Allah oleh hamba Nya adalah sesuatu yang dituntut dan terpuji. Sesuatu yang tidak wajar bahkan tidak patut sebenarnya bilamana ada yang menghalang manusia lain daripada mencintai Allah SWT. Namun yang menjadi persoalannya, bagaimanakah jalan untuk mencintai Allah SWT. Dalam soal ini, jalan untuk mencintai Allah, antara jalan yang membuktikan kecintaan kita kepada Nya adalah dengan mengikuti apa yang dibawa oleh baginda Rasul SAW. Hal ini sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran, menerusi surah Ali-Imran ayat 31 yang bermaksud :

"Katakanlah, jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah), nescaya Allah akan mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengamun lagi Maha Penyayang".

Oleh itu, sebagai usaha yang boleh kita lakukan untuk benar-benar mencintai Allah dan Rasul Nya memadailah dengan kita mengikuti ajaran Nabi SAW. Namun apa yang menyedihkan kita semua, realiti hari ini diatas nama mencintai Allah, telah banyak kerosakan dan penyelewengan yang telah berlaku dikalangan orang Islam lebih-lebih lagi apabila menggunakan nama tarekat. Ungkapan "Tarekat" boleh kita fahaminya sebagai suatu jalan atau wasilah. Salah satu gerakan tarekat yang pada tujuan asalnya untuk mendidik pengikutnya mendekatkan diri kepada Allah tetapi telah diseleweng ialah Tarekat Naqsyabandiyah.




Tarekat Naqsyabandiyah merupakan sebuah tarekat yang diasaskan oleh Syeikh Baha' al-Din, Muhammad Ibn Muhammad al-Syarif al-Hasani al-Husayni al-Uwaysi al-Bukhari yang lahir pada tahun 1317 Masihi bersamaan 717 Hijrah. Beliau lebih dikenali dengan gelaran Shah Naqsyaband. Ungkapan "Naqsyaband" adalah hasil gabungan dua bahasa iaitu bahasa Arab dan bahasa Parsi. Gabungan dua perkataan tersebut iaitu "Naqsy" dan "Band". Perkataan "Naqsy" berasal dari bahasa Arab yang bermaksud ukiran. Manakala perkataan "Band" diambil dari bahasa Parsi yang membawa maksud kekal. Ini bermakna gabungan dua perkataan tersebut menjadikan maksudnya ialah ukiran kecintaan kepada Allah yang kekal. Pun begitu, pada awal gagasan tarekat ini tidaklah begitu dikenali sangat sehingga lah lahir pimpinan lain yang membawanya.

Ajaran tarekat Naqsyabandiyah ini kemudiannya terkenal dibawah pimpinan Syeikh Nazim al-Haqqani al-Qubrusi. Beliau dilahirkan pada tahun 1922 Masihi bersamaan 1341 Hijrah di Kota Larnaka, Cyprus (Qubrus). Ajaran beliau dibawah tarekat Naqsyabandiyah ini telah tersebar meluas di serata dunia sehingga beliau telah diiktiraf sebagai antara tokoh Islam yang berpengaruh pada abad ini. Akan tetapi, ajaran yang dibawa olehnya telah mendapat kritikan yang mendakwa akidah dan pemikiran beliau terpesong jauh daripada landasan sebenar ajaran Ahli Sunnah wal Jamaah. Apa yang lebih menjadi kebimbangan ialah ajaran tarekat ini sebenarnya sangat terkenal di bumi nusantara dan mendapat tempat di kebanyakkan tempat di Malaysia. Sehinggakan telah melahirkan ramai tokoh-tokoh dan para pengikutnya yang menisbahkan diri mereka kepada tarekat Naqasyabandiyah dengan menambah al-Haqqani al-Aliyyah.

Selain itu, tidak kurang pula ada yang menisbahkan diri mereka sebagai ahli aliran tarekat tasawuf yang kononnya mendokong ajaran tasawuf namun telah membawa ideologi dan pendekatan yang sesat. Keadaan ini hinggalah telah difatwakan sesat oleh Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam sebanyak 12 kali pada tahun 2000 (2 kali) , 2001 (1 kali), 2002 (1 kali), 2009 (4 kali), 2010 (3 kali) dan 2019 (1 kali). Malah terdapat tambahan kepada teks asal pada tahun 2000 iaitu dengan memasukkan teks "Pengamal ajaran ini dikehendaki segera bertaubat". Namun begitu, terdapat usaha-usaha dari golongan tertentu dengan menggunakan nama orang-orang besar untuk dibenarkan semula ajaran ini sehinggalah berlaku pindaan keputusan berkenaan fatwa ini pada tahun 2022. Dalam pindaan tersebut dinyatakan bahawa ajaran ini boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam.




Pelik bin ajaib sekali. Bagaimanakah suatu keputusan yang mengharamkan ajaran ini yang difatwa sesat sebanyak 12 kali namun dengan satu kertas putih dibawa ke mesyuarat MKI maka sudah memadai untuk dibenarkan pula. Persoalannya, mengapakah ajaran ini dilabelkan sebagai ajaran yang sesat ? Maka disini disertakan beberapa bentuk kesesatan yang nyata dan terang benderang bercanggah dengan intipati ajaran Islam yang sebenar. Antara ciri-ciri kesesatan ajaran tarekat ini ialah berlaku perbuatan pemujaan kubur dan meminta pertolongan dengan menyeru nama orang yang telah meninggal dunia. Menjadi amalan kebiasaan mereka ini untuk pergi ke makam-makan pemimpin tarekat mereka untuk melakukan pemujaan. Dalam rekod, kesesatan nyata yang mereka lakukan ialah dengan memohon kepada wali Sultan Ariffin yang makamnya terletak di Pulau Besar, Melaka.

Selain kesesatan mereka memuja kubur, ajaran tarekat ini juga terkenal dengan amalan zikir menari. Amalan ini telah bercanggah dengan ajaran Islam sebenar. Malah amalan zikir menari tersebut telah ditegur dan dilarang dengan tegas oleh Datuk Othman Mustapha, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada tahun 2015. Dalam kenyataan tegas tersebut, beliau menyatakan bahawa pihaknya telah mengeluarkan larangan (zikir menari) tersebut dalam laman web e-fatwa menerusi keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke-48 pada 3 April 2000. Menurut beliau lagi, tarekat yang diguna pakai ketika berzikir ke atas Nabi SAW telah diputuskan oleh muzakarah sebagai ajaran yang bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah wal Jamaah. Selain itu, dikalangan para ulama juga ada yang menegaskan zikir menari adalah haram dan merupakan bid'ah yang ditegah. Inilah pandangan yang dipegang oleh Imam al-Qurtubi, Imam Ibn Kathir, Imam Taqiyuddin al-Subki dan lain-lain.




Ciri lain yang memperlihatkan akan kesesatan mereka ialah perbuatan bersalaman dan mencium kaki yang melampau. Dalam ajaran tarekat ini, mereka mendakwa bahawa para wali itu dapat melihat dan bersalaman antara lelaki dan perempuan tanpa batas. Pada anggapan mereka, amalan mencium kaki ini adalah sebagai tanda penghormatan. Ini sudah melampaui batas dan sesungguhnya Allah SWT tidak menyukai hamba Nya yang melampaui batas. Selain itu, ciri kesesatan ajaran ini juga adalah berdasarkan kepercayaan mereka terhadap kewalian. Mereka mendakwa bahawa Hisham Kabbani, salah seorang wali mereka mempunyai kedudukan dan taraf yang sama seperti ahli Badar dan Imam Mahdi. Ajaran ini juga terkenal dengan amalan zikir "Hu Hu Hu". Zikir ini dilakukan dengan menyebut dhomir (kata nama) Hu yang merujuk kepada perkataan Allah. Perbuatan zikir ini jelas tidak diajar dan tidak dituntut oleh agama Islam. Selain itu, mereka juga berpegang kepada amalan “Rabithah”. Amalan ini merujuk kepada perbuatan membayangkan atau menghadirkan wajah guru atau syeikh ketika hendak berzikir.

Dalam sebuah buku ajaran mereka yang bertajuk Hakikat Tarekat Naqsyabandiyah karangan oleh H.A Fuad Said, beliau menyatakan bahawa barangsiapa berhubungan terus menerus dengan rabithah nescaya terjadilah atas dirinya peristiwa-peristiwa tarekat dan kesempurnaan hakikat tetapi sebaliknya barangsiapa tidak berrabithah nescaya terputus limpahannya dan tidak akan muncul rahsia kebesaran Allah kepadanya. Demikian apa yang dinyatakan. Selain itu, beberapa dakwaan akidah yang dibuat oleh Syeikh Nazim juga meragukan dan jelas bertentangan dengan syarak. Antara dakwaan tersebut ialah mendakwa Allah berkata-kata melalui wali, beliau juga mendakwa para wali berkumpul dengan Nabi SAW setiap malam, mendakwa wali mengawal alam semesta dan pelbagai lagi dakwaan karut-marut yang dibuat. Dalam hal ini, berpadalah kita dengan petunjuk oleh Nabi SAW. Berwaspada lah dengan ajaran ini dan semoga Allah mengampuni keterlanjuran kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan