Ekosistem dalam kehidupan ini merupakan interaksi dan hubung kait
antara makhluk sesama makhluk yang lain. Sama ada ianya diklasifikasikan
sebagai benda hidup atau tidak, semuanya perlu berinteraksi antara satu sama
lain bagi memastikan kehidupan ini berjalan diatas fitrahnya yang semulajadi.
Oleh itu bagi mencapai tujuan kehidupan ini, Allah SWT telah menganugerahkan
kepada para manusia haiwan dan tumbuhan sebagai sumber kepada nutrisi makanan
yang diperlukan oleh badan bagi menjalani kehidupan seharian. Maka telah
menjadi sunnatullah atau ketetapan Nya, manusia perlu berinteraksi dengan
kehidupan lain yang terdiri daripada haiwan dan tumbuhan untuk dijadikan
sebagai sumber makanan.
Ibadah korban merupakan salah satu pensyariatan Allah SWT kepada
para hamba Nya yang beriman. Ini secara tidak langsung membawa maksud sesuatu
penyembelihan yang dilakukan diatas nama ibadah korban hanya akan diterima oleh
Allah SWT adalah dari kalangan orang-orang yang beriman. Dengan maksud
demikian, Allah telah mengharamkan juga orang Islam untuk memakan sembelihan
dari orang kafir atau bukan Islam kecuali dari kalangan ahli kitab. Ini
sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran dalam surah
al-An'am ayat 121 yang bermaksud :
“ Dan janganlah kamu makan dari (sembelihan binatang-binatang
halal) yang tidak disebut nama Allah SWT ketika menyembelihnya...”
Oleh itu berdasarkan penjelasan ini, maka hukumnya adalah haram
bagi orang Islan memakan sembelihan orang bukan Islam kerana pada sembelihannya
itu tidak menyebut nama Allah. Pada masa yang sama, berkaitan soal
penyembelihan juga, perlu dinyatakan bahawa ibadah penyembelihan binatang
korban merupakan suatu ibadah yang khusus kepada binatang-binatang tertentu
sahaja. Ini bermakna, untuk melakukan sembelihan bagi ibadah korban, tidak
boleh disembelih sebarangan binatang meskipun binatang tersebut halal untuk
dimakan. Misalnya, menyembelih seekor ayam untuk tujuan ibadah korban tidak
diterima oleh agama Islam. Ini kerana walaupun pada hukum asalnya, ayam halal
untuk disembelih dan di makan, tetapi ayam tidak termasuk dalam senarai
binatang korban.
Dalam melakukan ibadah korban, terdapat binatang tertentu yang
disyariatkan bagi tujuan tersebut. Binatang selain yang disyariatkan itu, maka
tidak boleh atau tidak diterima sembelihan untuk ibadah korban tersebut. Dalam
hal ini, Allah SWat telah menyatakan di dalam al-Quran dalam surah al-Haj ayat
34 yang bermaksud :
“Dan tiap-tiap umat kami syariatkan penyembelihan (korban) supaya
mereka mengingat nama Allah terhadap al-An'am (binatang ternak) yang telah
direzekikan kepada mereka”.
Perkataan al-An’am yang bermaksud haiwan ternakan di dalam
bahasa arab merujuk kepada unta, lembu/kerbau dan kambing. Adapun haiwan-haiwan
seperti kuda, rusa dan selainnya tidak termasuk di dalam pengertian al-An’am.
Ini juga sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi dalam kitabnya, Raudhah
al Tholibin, beliau menyatakan bahawa haiwan yang disembelih itu mestilah
daripada haiwan ternakan iaitu unta, lembu dan kambing sama ada jantan atau
betina, dan kesemua ini telah disepakati. Maka dengan itu, jelaslah kepada kita
bahawa bukan semua binatang itu boleh dijadikan sebagai sembelihan korban. Ini
kerana syariat Allah telah mengkhususkan binatang tertentu yang disebut sebagai
al-An'am iaitu binatang ternakan.
Imam Khatib Syirbini dalam kitabnya, Mughni al-Muhtaj dengan
tegas menyebutkan bahawa korban ialah ibadat yang berkaitan dengan haiwan dan
ia dikhususkan dengan haiwan ternakan seperti zakat, maka tidak sah (korban)
selain daripada haiwan Na’am seperti lembu liar dan seumpamanya. Begitu juga
menurut Sa’di Abu Jaib dalam kitab Mausu’ah al Ijma’, beliau menyatakan
bahawa sesungguhnya kesepakatan para ulama bahawa tidak sah korban kecuali
unta, lembu, kambing, biri-biri dan sejenis dengannya, sedangkan berkorban
dengan haiwan lain tidak memadai. Secara jelas lagi terang, hanya binatang
tertentu seperti yang diperintahkan sahaja yang boleh disembelih untuk tujuan
korban. Demikianlah ketetapan oleh Allah terhadap binatang yang disyariatkan
untuk tujuan sembelihan korban.
Namun begitu, meskipun disebutkan tentang binatang ternakan sahaja
yang dibolehkan untuk ibadah sembelihan korban, padanya juga terdapat terdapat
beberapa syarat-syarat tertentu yang mengikat kepada keadaan binatang ternakan
korban tersebut. Antara lainnya, umur binatang ternakan untuk dikorbankan
tersebut mestilah mencapai umur yang ditentukan oleh syariat. Ini sebagaimana
yang dinyatakan di dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Nabi SAW bersabda yang
bermaksud :
“Jangan kamu menyembelih korban kecuali musinnah, kecuali sekiranya
kamu menghadapi kesusahan (untuk mendapatkannya) maka boleh kamu menyembelih
kambing yang Jaz’ah”.
Berdasarkan hadith ini, perkataan "Musinnah"
menurut kitab Mu'jam Lughah al-Fuqaha, ianya membawa maksud haiwan
ternakan seperti unta, lembu dan kambing yang telah gugur gigi hadapannya.
Menurut pandangan majoriti ulama, umur musinnah bagi haiwan yang sah untuk
dijadikan korban ialah bagi unta yang musinnah ialah yang telah cukup umur 5
tahun. Bagi lembu dan kerbau yang musinnah pula ialah yang berumur cukup 2
tahun manakala kambing yang musinnah pula ialah kambing yang cukup 1 tahun.
Namun begitu, para ulama dalam mazhab Syafie sedikit berbeza pandangan tentang
umur kambing musinnah dengan menyatakan umur bagi kambing musinnah ialah cukup
sempurna 2 tahun.
Selain itu, bagi maksud kambing yang Jaz'ah seperti yang
disebutkan di dalam hadth tersebut, menurut ulama mazhab Hanbali membawa maksud
kambing yang umurnya telah sempurna 6 bulan. Syarat lain lagi ialah agama Islam
menetapkan bahawa binatang korban mestilah tidak cacat dan tidak berpenyakit.
Menjadi lebih utama atau lebih baik (afdhal) ialah binatang ternakan yang
gemuk. Hal ini sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud,
daripada al-Bara' bin 'Azib katanya yang bermaksud :
“Bahawasanya Rasulullah SAW ditanya berkenaan haiwan yang tidak
boleh dijadikan korban, maka baginda mengisyaratkan tangannya sambil berkata
ada empat jenis. Haiwan yang cacat dan kecacatannya yang amat jelas kelihatan,
yang buta sebelah matanya dan kebutaannya amat jelas kelihatan, yang sakit dan
kesakitannya amat jelas kelihatan, dan yang akhir, haiwan yang lemah atau yang
kurus”.
Melalui pemahaman daripada hadith ini, menyatakan dengan jelas
kepada kita bahawa sekiranya binatang ternakan yang hendak dilakukan korban
mestilah daripada keadaan yang elok dan bagus. Ini juga merangkumi maksud bahwa
binatang korban tersebut mestilah tidak cacat yang jelas kelihatan, yang
padanya mata kebutaan, yang padanya terdapat penyakit yang jelas kelihatan dan
binatang yang lemah. Secara tidak langsung, syarat ini menggambarkan kepada
kita betapa Islam sangat menitikberatkan tentang soal kualiti binatang untuk
dikorbankan tersebut. Bahkan bukan setakat itu sahaja, malah Islam juga turut
menitikberatkan soal cara atau kaedah penyembelihan mestilah dilakukan dengan
penuh sifat ihsan atau belas kasihan. Dalam hal ini, terdapat sebahagian para
ulama mengharamkan penggunaan pisau yang tumpul.
Demikianlah sedikit-sebanyak perkara yang dijelaskan oleh Islam
berkaitan binatang sembelihan untuk tujuan ibadah korban. Ibadah korban adalah
merupakan suatu ibadah sembelihan yang khusus. Ini kerana ibadah korban
tersebut terikat kepada hari dan waktu tertentu, binatang tertentu dan dengan
niat yang khusus berbeza dengan sembelihan binatang lain di luar dari hari dan
masa ibadah korban tersebut. Pada ibadah korban tersebut, dituntut untuk kita
bertakbir membesarkan Allah disamping kita bersyukur diatas segala nikmat yang
telah Allah kurniakan kepada kita sebagai para hamba Nya. Setiap curahan dan
tumpahan darah hasil ibadah korban tersebut tidak dilihat dan dikira oleh Allah
melainkan yang diterima korbannya adalah yang ikhlas kepada Allah. Semoga Allah
merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan