Rabu, 8 Mei 2024

SISTEM PERHAMBAAN DAN AJARAN ISLAM

 

Kemerdekaan atau lebih sinonim dengan maksud kebebasan merupakan suatu nikmat yang sangat memberi nilai tambah dalam kehidupan sejagat. Kebebasan dalam konteks kemanusiaan akan menzahirkan segala nilai maruah dan peribadi yang perlu dan mesti dihormati. Dalam ungkapan mudah, untuk menjadi seorang manusia yang bermaruah, dirinya terlebih dahulu mesti dibebaskan dari menjadi hamba kepada manusia. Maka sebenarnya kedatangan Islam antaranya bertujuan untuk memberikan kebebasan kepada manusia agar tidak lagi menjadi kuda tunggangan atau budak suruhan semata-mata tanpa diberikan hak sebagai kemanusiaan.

Hakikatnya, sistem perhambaan bukanlah suatu sistem yang diperkenalkan oleh Islam. Sebaliknya sistem perhambaan ini telah menjadi suatu budaya yang telah wujud sejak zaman pra-sejarah lagi. Sistem perhambaan juga merupakan sebahagian daripada kesan sampingan dari peperangan dan pertempuran antara puak dan suku. Setelah itu budaya perhambaan ini telah berkembang meluas dan menjadi fenomena dunia. Catatan sejarah menjelaskan kepada kita bahawa pada zaman penjajahan Barat, sistem perhambaan ini telah dijadikan salah satu daripada pemangkin ekonomi negara-negara penjajah. Ini bermakna, sistem perhambaan telah dieksploitasi dengan digunakan para hamba ini sebagai tenaga buruh dalam kerja-kerja pembinaan selain dijadikan sebagai barang pertukaran. Meskipun usaha pemansuhan sistem hamba yang diperjuangkan oleh Abraham Lincoln dahulu telah berjaya dengan perisytiharan pembebasan (Emancipation Proclamation) pada tahun 1863, namun ianya dibuat bagi mendapat sokongan politik semata-mata dan ia sebagai strategi ketenteraan bagi memenangi perang saudara yang melanda Amerika pada ketika itu.




Jelaslah kepada kita bahawa sistem perhambaan ini bukannya mula diperkenalkan oleh Islam. Bahkan Islam datang dengan diutuskan baginda Rasulullah SAW dan melalui pensyariatan agama ini, bertujuan mengajak umat manusia untuk membebaskan para hambanya. Dalam hal ini kita akan dapati banyak ajaran dalam Islam yang menyuruh manusia membebaskan para hamba sesama manusia dalam pelbagai bentuk hukum. Antaranya sebagaimana yang telah dinyatakan oleh Allah SWT dalam surah al-Balad ayat 12-13 yang bermaksud :

“Adakah engkau tahu apa itu halangan tersebut? Ia adalah memerdekakan hamba.”

Berdasarkan ayat ini, menurut Imam Abu Hanifah dalam kitab Tafsir al-Kabir, beliau menyatakan bahawa membebaskan hamba dikira sebagai sebaik-baik sedekah. Selain itu, Imam al-Razi menjelaskan bahawa terdapat tiga maksud daripada ayat tersebut antaranya maksud pertama, membebaskan hamba yang dimiliki tanpa sebarang syarat. Kedua, ayat ini bermaksud membebaskan hamba yang terikat dengan perjanjian tertentu dengan tuannya bagi membebaskan dirinya dengan cara membantunya melunaskan hutang yang ditetapkan oleh tuannya. Maksud ketiga, membebaskan diri sendiri daripada neraka dengan melakukan ibadah yang diperintahkan oleh Allah SWT dan meninggalkan atau menjauhkan diri daripada dosa dan maksiat.

Melihat kepada pemahaman ayat tersebut, jelas kepada kita bahawa Islam datang dengan tujuannya untuk membebaskan para hamba sesama manusia. Selain itu, terdapat banyak hukum dalam Islam yang menuntut kepada pembebasan perhambaan seperti hukum kaffarah sumpah, kaffarah zihar, dan diyat bagi kesalahan membunuh tanpa niat atau dengan niat setelah diberi keampunan oleh keluarga si mati. Sebahagian hukum ini menuntut supaya dibebaskan hamba dan inilah antara komitmen Islam yang datang bagi menghapuskan sistem perhambaan yang telah sekian lama menjadi nilai budaya dalam masyarakat antarabangsa. Dalam pada itu, syariat Islam datang dengan membawa nilai kemanusiaan yang sama sahaja. Tidak ada pembahagian kasta di dalam Islam. Untuk itu, Allah menjelaskan bahawa sesiapa sahaja yang beramal soleh, baik lelaki mahupun perempuan, maka dirinya layak ke syurga.

Ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Nahl ayat 97 yang bermaksud :

"Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan"




Ayat ini menjelaskan bahawa di sisi Allah Azza Wa Jalla, sesiapa sahaja baik dirinya lelaki mahupun perempuan, selagimana dirinya beramal soleh dengan mentaati segala perintah Nya, tanpa mengira apa jua statusnya di dunia, mereka ini layak memasuki syurga Allah SWT. Ini juga bermakna dalam Islam tidak ada kasta tertentu yang membezakan manusia. Semuanya sama sahaja. Hanya yang membezakan antara manusia itu ialah nilai ketaqwaan. Oleh sebab itu, Islam dengan syariatnya ini bertujuan untuk mengangkat nilai kemanusiaan membebaskan manusia dari dieksploitasi dengan manusia yang lain. Selain itu, Islam juga datang dengan membela para hamba daripada ditindas dan dizalimi. Hal ini kita boleh dalam sebuah hadith riwayat Muslim, tatkala ketika itu Abu Mas'ud memukul hambanya, tanpa beliau sedar bahawa Nabi SAW ternampak perbuatan beliau. Ketika beliau sedang memukul, kedengaran suara Rasulullah SAW menjerit dibelakangnya dengan bersabda :

"Ketahuilah wahai Abu Mas’ud, Allah lebih berkuasa bertindak ke atas kamu berbanding tindakan kamu terhadapnya. Dengan itu, beliau berhenti dari memukul hambanya, dan terus memerdekakan hamba terbabit. Lalu beliau maklumkan kepada Nabi. Mengetahui hamba itu dimerdekakan, Nabi terus berkata kepada Abu Mas’ud; “Andai kamu tidak lakukannya (merdekakan hamba tersebut), sudah pasti kamu akan dilahap oleh api neraka".

Sesungguhnya kedatangan Islam adalah untuk menegakkan nilai keadilan sosial termasuklah kepada perhambaan. Jika dilihat melalui naratif Barat, seolah-olah Islam telah melakukan kezaliman terhadap nilai kemanusiaan apabila membenarkan perhambaan ini berlaku. Malah sebahagian para orientalis Barat menukilkan ayat al-Quran yang mengharuskan hamba perempuan dinikahi oleh tuannya. Cubaan menukilkan ayat tersebut adalah bagi menggambarkan pelacuran yang dihalalkan oleh Islam. Ini adalah sangkaan bermotif jahat bagi memburukkan Islam. Sedangkan jika kita lihat ayat tersebut dalam surah al-Nur ayat 25 yang bermaksud :

"Dan sesiapa di antara kamu yang tidak mempunyai kemampuan yang cukup untuk berkahwin dengan perempuan-perempuan yang baik-baik (yang merdeka, yang terpelihara kehormatannya) lagi beriman, maka bolehlah kamu berkahwin dengan hamba-hamba perempuan yang beriman yang kamu miliki..."

Dalam konteks ayat ini, Allah SWT membenarkan hamba perempuan dinikahi oleh tuannya bertepatan dengan keadaan semasa itu yang memperlihatkan para hamba perempuan diperlakukan seperti binatang tunggangan. Maka kebenaran ini tentu sekali untuk memperbaiki konsep perhambaan dengan mengangkat martabat perempuan dikalangan hamba diberikan hak seperti isteri yang sah agar dirinya dipelihara dan tidak diperlakukan lagi seperti binatang. Bahkan jika kita memahami ayat ini, kita akan mendapati betapa Islam cuba mengangkat martabat hamba yang layak dinikahi dalam membela para lelaki yang kurang berkemampuan dari sudut kebendaan. Ini sekaligus menutup pintu untuk ruang melakukan keganasan seksual atau keterpaksaan dalam melakukan hubungan seks. Ini kerana Islam melarang umatnya untuk bersetubuh dengan pasangan dengan melakukan kekasaran atau keganasan.




Perhatikanlah juga pada ayat tersebut, Allah SWT menggunakan perkataan “budak perempuan yang beriman", suatu kalimah yang sangat beradab, mesra dan berhikmah. Allah telah menyifatkan “mukminat” kepada hamba perempuan. Ini sudah cukup memuliakan mereka sebagai penghormatan yang perlu diberi sesuai dengan hak-hak seorang yang beriman. Hal ini juga supaya mereka dikalangan hamba yang dinikahi itu dijaga dengan begitu baik, bukannya seperti hamba sahaya, bahkan dimerdeka sebagai mahar mereka menjadi isterinya. Kenyataan ini membuktikan bahawa keharusan menikahi hamba perempuan bukanlah suatu bentuk pelacuran yang cuba dihalalkan, Malah ianya suatu syariat yang mengangkat semula martabat hamba dikalangan perempuan menjadi lebih mulia dan bermaruah.

Sesungguhnya Islam datang dengan menutup semua pintu perhambaan seperti perhambaan buruh, perhambaan seks kecuali satu pintu sahaja iaitu melalui peperangan. Apabila berlaku peperangan, maka mereka yang ditawan oleh tentera Islam boleh dijadikan sebagai hamba. Pun begitu, perhambaan hanya boleh ke atas musuh yang dikalahkan dalam perang dan keadaan itu hanya boleh berlaku jika mereka berlainan agama dan mereka yang sudah pun berstatus hamba. Adapun seorang muslim yang merdeka tidak boleh sama sekali dihambakan oleh muslim yang lain kecuali jika dia memang telah berstatus hamba. Secara jelas, tiada satu pun tuntutan daripada al-Quran mahupun hadith yang menyebut tentang kewajipan menjadikan tawanan sebagai hamba. Malah Islam menggalakkan agar hamba-hamba dibebaskan apabila mereka menunjukkan tanda-tanda insaf dan ingin kembali kepada kebaikan dan Islam. Berkata Dr. Muhammad Ammarah, seorang pemikir Islam Mesir di dalam bukunya al-Islam wa Huquq al-Insan, bahawa orang yang berakal dan adil dapat memahami bahawa Islam secara jelas memberhentikan amalan perhambaan dan menghapuskannya sama sekali. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan