Khamis, 18 Julai 2024

HAK PENJAGAAN ANAK : ANTARA ISLAM DAN BUKAN ISLAM

 

Anak-anak adalah anugerah Allah SWT yang dikurniakan untuk umat manusia. Anugerah yang tidak ternilai ini bukan sahaja dianggap sebagai penyeri kehidupan berumahtangga, malah padanya juga disertakan amanah besar oleh Allah bagi mencorakkan diri anak-anak ini menjadi manusia yang berguna kelak. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah at-Taghabun ayat 15, Allah menjelaskan bahawa sesungguhnya anak-anak yang dikurniakan itu merupakan salah satu ujian bagi umat manusia, untuk menguji sama ada anak-anak ini akan menjadi nilai tambah keimanan dan ketaqwaan kepada Nya atau sebaliknya menjadi fitnah, menambah dosa dan kemurkaan Nya.

Dalam soal menjaga dan membesarkan anak-anak, antara isu yang seringkali menjadi perhatian masyarakat ialah apabila terjadinya perebutan hak penjagaan anak oleh kedua ibubapa yang berlainan agama. Hal ini acapkali menjadi dilema bagi mereka yang baharu memeluk agama Islam. Apabila salah seorang pasangan, baik si suami ataupun si isteri, mengambil keputusan untuk kembali ke fitrah dengan memeluk agama Islam, namun pasangannya enggan turut bersama memeluk Islam, maka jalan penyelesaiannya ialah dengan membubarkan perkahwinan. Setelah perkahwinan dibubarkan, menjadi dilema bagi mereka ialah soal tuntutan hak penjagaan anak. Persoalan ini pasti menjadi dilema kepada mereka yang memeluk Islam dan mempunyai anak melalui perkahwinan terdahulu, lebih-lebih lagi jika anak-anak itu masih kecil dan memerlukan perhatian ibubapa.




Hak penjagaan anak dari sudut istilah syarak, disebut sebagai hadanah. Berdasarkan nukilan di dalam kitab Mughni al-Muhtaj karangan Syeikh Khatib al-Syarbini, hadanah pada sudut syarak difahami sebagai sebagai menjaga individu yang tidak dapat berdikari daripada menguruskan diri sendiri, memeliharanya daripada setiap sesuatu yang menyakitinya lantaran ketidakmampuan jagaan itu untuk melakukan tamyiz (membezakan baik dan buruk), seperti kanak-kanak dan orang gila yang dewasa; serta mendidik atau mengasuhnya yakni membesarkan anak jagaan dengan apa yang sesuai dan munasabah, pada pelaksanaannya, dengan memberikan makan, minum dan seumpamanya. Perbelanjaan untuk penjagaan itu datang dari harta anak jagaan, jika tiada baginya harta, maka tanggungjawab itu adalah ke atas individu yang menanggung nafkahnya.

Melihat kepada persoalan khusus ini, tuntutan hak penjagaan anak melibatkan kedua-dua pihak yang telah berlainan agama, pastinya disana peranan untuk memahami panduan Islam selain melihat kepada peruntukkan undang-undang yang ada sangat penting dan mustahak sekali. Ini kerana bukan sahaja soal sentimen agama namun terkait juga dengan hukum dan pandangan Islam dalam memelihara kesucian agama ini. Dalam konteks panduan agama, para ulama berbeza pandangan dalam menilai kerangka isu tersebut. Perbezaan pandangan ini berlaku berdasarkan kepada sebuah hadith riwayat Abu Daud, daripada Rafi‘ bin Sinan R.A yang bermaksud :

"Bahawa dia telah memeluk Islam manakala isterinya pula enggan memeluk Islam. Lalu Isterinya pergi menemui Rasulullah SAW seraya berkata : “Ini anakku!”, yakni merujuk kepada anak perempuannya yang telah putus susu atau dalam tempoh tersebut. Rafi‘ juga berkata : “Ini anakku!” Lalu Baginda SAW bersabda kepada Rafi‘ : “Duduklah kamu di satu sudut. Dan Baginda SAW berkata kepada si ibu pula : ‘Duduklah kamu di satu sudut yang lain.’ Lalu Baginda SAW meminta keduanya untuk memanggil anak mereka. Setelah itu, anak tersebut cenderung kepada ibunya. Maka Nabi SAW pun berdoa : ‘Ya Allah berikannya (anak kecil tersebut) petunjuk.’ Kemudian anak tersebut cenderung kepada bapanya dan dengan itu dia (si bapa) mengambilnya (mengambil hak penjagaan anak tersebut).”




Bagi memahami dengan lebih terperinci berkaitan perbezaan pandangan yang wujud, Syeikh ‘Abdullah bin ‘Abd al-Rahman al-Bassam menjelaskannya dalam kitab beliau, Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram, beliau menjelaskan di sisi fuqaha’ al-Hanafiyyah, mereka berpandangan seorang ibu yang zimmiyyah (bukan muslim yang hidup di bawah perlindungan negara Islam) berhak menjaga anaknya yang beragama Islam, selagi dia tidak menunjukkan kesalahan dalam agama. Mereka berjustifikasi dengan mengatakan bahawa pemeliharaan anak didasarkan pada rasa simpati, dan ibu, sama ada seorang Muslim atau seorang zimmiyyah, memiliki simpati yang lebih mendalam terhadap anaknya daripada orang lain. Dan perbezaan agama antara ibu dan anak tidak mengubah rasa simpati ini. Akan tetapi, sekiranya anak itu akan dicampur adukkan agamanya, maka hak penjagaan ini gugur dari ibu tersebut kerana berkemungkinan berlakunya mudharat.

Turut senada dengan pandangan tersebut ialah para fuqaha’ al-Malikiyyah. Mereka juga berpandangan persamaan agama antara penjaga dan anak bukanlah syarat dalam hak penjagaan. Maka tidak boleh ditarik hak penjagaan ibu yang zimmiyyah. Jika dikhuatiri si ibu akan memberi makan anaknya dari babi, atau memberinya minum arak, maka hak penjagaannya disertai oleh orang Islam lain yang boleh memantau penjagaannya terhadap anak itu. Ini supaya terealisasinya 2 maslahah ; hak penjagaan anak bagi ibu kandung, dan memelihara agama anak tersebut. Kedua-dua pandangan oleh mereka ini berhujahkan pada hadith Rafi‘ bin Sinan RA. Berbeza pula dengan fuqaha’ al-Syafi‘iyyah, al-Hanabilah dan satu pandangan yang kuat dari Imam Malik. Mereka berpandangan bahawa perbezaan agama merupakan penghalang kepada hak penjagaan anak. Maka orang bukan Islam tidak berhak menjaga anak yang beragama Islam.

Pandangan ini ditegaskan berdasarkan firman Allah SWT di dalam al-Quran, menerusi surah al-Nisa' ayat 141 yang bermaksud :

“Dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk membinasakan orang-orang yang beriman.”

Adapun tentang hadith riwayat oleh Rafi‘ bin Sinan RA, mereka turut menyatakan hujah dengan kefahaman hadith tersebut yang menunjukkan bahawa Rasulullah SAW berharap dengan doa itu agar Allah SWT berikan petunjuk kepada anak tersebut. Maka anak itu pun pergi kepada ayahnya yang beragama Islam. Ini bermakna jika anak tersebut berada dengan ibunya yang bukan Islam, maka dia tidak mendapat petunjuk Allah SWT. Justifikasi mereka, kerana tujuan asal hak penjagaan anak adalah untuk tarbiah si anak dan mengelakkan sebarang kemudharatan menimpanya. Dan tarbiah yang paling penting adalah menjaga agama, dan cara mempertahankan agamanya adalah dengan menjauhkannya dari orang bukan Islam.




Maka melihat kepada perbezaan pandangan ini, dapat kita rumuskan kepada dua pandangan. Pandangan pertama dengan menyatakan bahawa tidak boleh diberikan hak penjagaan anak kepada selain orang Islam. Ini bermakna, hak penjagaan anak adalah tertakluk kepada mereka yang beragama Islam. Dalam pada itu, pandangan kedua pula menyatakan bahawa perbezaan agama tidak menjadi faktor penghalang untuk mendapatkan hak penjagaan. Ini kerana perkara yang lebih mustaka yang perlu diberi pertimbangan ialah berkenaan soal kemampuan dalam menguruskan anak jagaan tersebut. Ini bermaksud mereka yang berhak menjaga anak adalah mereka yang dapat membuktikan kemampuan dari sudut memenuhi keperluan seorang anak. Demikian secara mudah untuk kita fahami perbezaan pandangan yang wujud berkaitan isu hak penjagaan anak bagi mereka yang berlainan agama.

Dalam isu ini, di peringkat kebangsaan, melalui Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-87 yang bersidang pada 25 Jun 2009, telah memutuskan bahawa di dalam Islam, majoriti ulama telah bersepakat bahawa apabila salah seorang ibu atau bapa memeluk Islam, agama anak di bawah umur juga adalah Islam dan penjagaan anak hendaklah diletakkan di bawah ibu atau bapa yang beragama Islam. Keputusan muzakarah ini telah diikuti oleh Sabah, Sarawak dan Pahang. Berbeza pula dengan negeri Perlis, melalui mesyuarat Jawatankuasa Fatwa kali ke-18 tahun 2015 yang telah bersidang pada 22-23 April 2015, telah memutuskan bahawa pasangan bukan Islam yang salah seorang daripada mereka memeluk Islam, maka hak hadanah tidak dinilai berdasarkan kepada agama ibu atau bapa. Sebaliknya diserahkan kepada sesiapa yang lebih dapat menjamin kemaslahatan anak dari sudut perkembangan moral, emosi dan tumbesarannya (syafaqah). Dalam masa yang sama, ibu atau bapa yang muslim bertanggungjawab memperkenalkan Islam kepada anak. Demikianlah perbezaan yang wujud. Walau apapun dalam hal ini, sewajarnya merujuk pihak berkuasa agama negeri masing-masing selari dengan keputusan yang dibuat. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan