Sesungguhnya Islam itu telah datang dengan membawa makna kerahmatan
atau kasih sayang untuk seluruh alam. Islam bukan sahaja sebagai sebuah agama
yang mementingkan hubungan antara hamba dengan Tuhan malah Islam juga sangat
menekankan tentang hubungan kemanusiaan yang menjadi asas kepada keharmonian
hidup. Oleh kerana itu, asas utama dalam usaha menyebarkan agama Islam, Allah
SWT melalui kalam Nya di dalam al-Quran melarang dan menegah mana-mana umat
Islam daripada memaksa, mengugut dan seumpamanya untuk memeluk agama Islam.
Kata mudahnya, orang Islam tidak boleh memaksa mana-mana orang untuk menerima
kebenaran dan memeluk agama Islam.
Walau bagaimanapun, tegahan oleh Allah untuk memaksa orang lain
memeluk Islam bukan bermakna tidak boleh berdakwah menyampaikan Islam. Perintah
Allah juga menyuruh para hamba Nya untuk berdakwah menyampaikan kebenaran
dengan penuh kebijaksanaan. Tidak boleh dinafikan, hasil usaha para pendakwah
dan insan-insan terpilih yang tidak pernah jemu dalam berkongsikan tentang
agama Islam kepada mereka yang bukan beragama Islam, ada yang telah terbuka
hati untuk memeluk Islam dan ingin kembali kepada fitrah. Oleh itu, ada
beberapa keadaan yang boleh kita lihat, ada pasangan suami isteri bersama-sama
mengambil keputusan untuk memeluk Islam. Ada pula situasi di mana isteri
memeluk Islam tetapi suaminya tidak. Begitu juga sebaliknya ada juga situasi
suami memeluk Islam tetapi isterinya tidak.
Beberapa situasi dan keadaan yang seperti ini, tentu sekali
persoalan yang lebih besar ialah apakah status perkahwinan mereka dan
bagaimanakah pula hukum-hakam berkaitannya. Lebih merunsingkan lagi apabila
membabitkan status hak penjagaan anak bagi keadaan salah seorang pasangan yang
telah memeluk agama Islam. Untuk itu, pertamanya, kita lihat terlebih dahulu
keadaan dimana pasangan yang kedua-duanya memeluk agama Islam. Bagi keadaan dan
situasi yang seperti ini, perkahwinan mereka yang sebelum ini berkahwin ketika
berada dalam agama asal mereka. Apakah perlu dikahwinkan semula atau bagaimana
? Bagi menjawab persoalan ini, perlu dilihat bagaimana baginda Nabi SAW
menguruskan akan hal ini. Ini kerana pada zaman Nabi yang juga turut disebutkn
sebagai zaman awal Islam, ramai dikalangan orang Arab juga memeluk agama Islam
bersama pasangan mereka.
Untuk memahami status perkahwinan bagi pasangan suami isteri yang
baru memeluk agama Islam, kita perlu melihat sejarah awal umat Islam pada zaman
Nabi SAW. Dalam catatan sejarah umat Islam pada zaman Nabi, tidak ada satu pun
riwayat yang menunjukkan bahawa baginda Nabi menyuruh pasangan yang baru
memeluk Islam untuk memperbaharui perkahwinan mereka semula. Malah menjadi
pandangan majoriti para fuqaha mazhab dengan menyatakan bahawa perkahwinan
orang kafir adalah sah dan tidak perlu diperbaharui semula kerana memeluk agama
Islam. Hal ini juga berasaskan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Masad
ayat 4 dan surah al-Tahrim ayat 11, dimana di dalam kedua-dua ayat ini Allah
mengiktiraf isteri kepada Abu Lahab dan isteri kepada Firaun. Selain itu, telah
berkata Imam Ibnu Qudamah dalam kitabnya, al-Mughni yang bermaksud :
"Telah memeluk Islam ramai individu pada zaman Nabi S.A.W dan
begitu juga isteri mereka turut serta memeluk Islam Bersama mereka. Baginda
memperakukan pernikahan-pernikahan mereka dan baginda tidak bertanya kepada
mereka tentang syarat-syarat dan kaifiat pernikahan mereka."
Maka berdasarkan penjelasan tersebut, jelas kepada kita bahawa bagi
mereka yang memeluk Islam bersama pasangan, dan telah berkahwin sebelum
daripada itu malah meski telah mempunyai sekalipun, perkahwinan mereka yang
terdahulu ketika bukan beragama Islam adalah dikira sah dan tidak perlu
memperbaharui semul akad nikah tersebut. Berhubung status anak-anak pula tidak
menjadi masalah kerana perkahwinan yang terdahulu dihukumkan sah begitu juga
status anak-anak turut dihukumkan sama. Selain itu, terdapat juga keadaan dan
situasi yang berbeza dimana salah seorang pasangan sama ada isteri atau suami,
membuat keputusan untuk memeluk Islam dan pasangannya tidak memeluk Islam. Ini
bermaksud jika isteri memeluk Islam, apakah si isteri tersebut boleh tinggal
bersama suaminya yang bukan Islam atau sebaliknya begitu.
Dalam keadaan dan situasi seperti ini, pasangan yang memeluk Islam
diberi tempoh tertentu untuk hidup bersama pasangan yang belum memeluk Islam.
Namun begitu, para ulama telah berbeza pandangan mengenai tempoh yang
ditetapkan. Menurut Imam Malik seperti yang dinukilkan dalam kitab al-Muwatta',
beliau menyatakan bahwa :
“Di sisi kami ialah, bahawa jika seorang wanita masuk Islam dan
suaminya kafir, kemudian suaminya ikut masuk Islam, maka dia lebih berhak
terhadapnya selama mana isterinya masih dalam iddahnya. Namun, jika iddahnya
telah berakhir, maka tidak ada jalan lagi bagi suaminya (untuk kembali kepada)
isterinya (melainkan dengan akad yang baharu).”
Selain itu, Imam Ibnu Qudamah dalam kitabnya, al-Mughni
menjelaskan bahawa jika salah seorang daripada pasangan masuk Islam dan seorang
lagi tidak memeluk Islam sehinggalah tamat tempoh iddah wanita tersebut, maka
perkahwinan itu terbatal mengikut pandangan kebanyakan ulama. Tambahan lagi,
Ibnu Qudamah turut menukilkan riwayat dari Ibn Syubrumah, beliau menyatakan
bahawa pada zaman Rasulullah SAW, suami yang memeluk Islam daripada isteri atau
isteri yang memeluk Islam sebelum daripada suami, dan sebelum habis iddah,
suami pula memeluk Islam, maka isteri tersebut terus kekal sebagai isteri
kepada suaminya. Tetapi jika suami memeluk Islam selepas habis iddah, perkahwinan
mereka terbubar dan berhenti setakat itu sahaja.
Dalam riwayat lain, Imam Malik meriwayatkan daripada Ibn Syihab,
telah sampai berita kepada beliau bahawa anak perempuan al-Walid bin
al-Mughirah iaitu isteri kepada Safwan bin Umayyah memeluk Islam pada hari
pembukaan kota Makkah, manakala suaminya Safwan telah melarikan diri tanpa
memeluk Islam. Oleh itu, baginda Nabi SAW bertindak dengan menghantar utusan
untuk memberitahu beliau yang beliau telah diberi keamanan oleh Baginda SAW.
Setelah mendapat jaminan keamanan tersebut, Safwan pulang ke Makkah dan
terlibat dalam peperangan Hunain. Pada masa itu, beliau masih belum memeluk
Islam. Baginda Nabi SAW tidak memisahkan di antara beliau dan isterinya,
sehinggalah Safwan memeluk Islam dan berikutan keislamannya, maka kekallah
isterinya sebagai isteri beliau. Ibn Syihab menyatakan seperti yang dinukilkan
dalam kitab Nail al-Autar, tempoh antara keislaman Safwan dengan isterinya
ialah sekitar sebulan.
Selain itu, terdapat juga pandangan daripada beberapa tokoh besar
yang lain seperti al-Syafi’i, al-Laith, al-Zuhri, Ahmad dan juga turut
bersetuju dengan pandangan mereka ini ialah Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Sebahagian
tokoh-tokoh besar ini berpandangan bahawa sekiranya salah seorang pasangan
suami isteri memeluk Islam, sebelum berlaku persetubuhan, maka terbubarlah
perkahwinan mereka pada masa itu juga. Pun begitu, sekiranya setelah berlaku
persetubuhan, kemudian pasangannya memeluk Islam semasa iddah, maka perkahwinan
mereka kekal sebagaimana sebelumnya. Tetapi jika telah habis iddah, pasangannya
tidak juga memeluk Islam, maka terbubarlah perkahwinan mereka. Demikian ada
yang telah dinyatakan oleh para ulama. Dalam soal ini, kita perlu lebih teliti
dan berhati-hati agar tidak hidup dalam syak wasangka terhadap hukum-hakam
Islam.
Sesungguhnya apa yang dijelaskan ini ialah sekadar panduan asas
untuk kefahaman kita bersama. Dalam konteks kita di Malaysia, urusan
perkahwinan adalah tertakluk dibawah bidang kuasa agensi berkaitan. Maka adalah
wajar untuk mereka yang terlibat untuk merujuk pihak berkaitan seperti Jabatan
Agama, Jabatan Mufti dan Jabatan Kehakiman Syariah bagi memperolehi nasihat dan
panduan selari dengan peraturan enakmen negeri masing-masing. Hal ini juga
secara tidak langsung akan membabitkan juga soal hak penjagaan anak sekiranya
berlaku pembubaran perkahwinan. Secara jelas dan pastinya, biar apapun yang
terjadi, menjadi seorang Islam tidak bermaksud terputus segala hubungan
kekeluargaan dengan mereka yang bukan Islam. Apa pun status dan kedudukannya,
Islam sama sekali tidak pernah menghalang dan melarang kita daripada berbuat
baik terhadap mereka. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan