Sejak diutuskan baginda Nabi Muhammad SAW oleh Allah SWT sebagai
pembawa kebenaran dan menghapuskan kebatilan, dunia ini telah banyak
memperlihatkan kepada kita perubahan ketamadunan manusia. Perkara ini lebih
jelas perubahannya pada tahap sosial bangsa arab yang dahulunya dipenuhi dengan
kezaliman, ketidakadilan sosial, penindasan kepada kaum yang lemah dan sebagainya.
Baginda Nabi SAW yang diangkat menjadi Rasul bukan sahaja telah mengubah corak
hidup sosial masyarakat Arab bahkan seluruh dunia menerima tempias hebatnya
ketokohan baginda. Maka tidak hairanlah jika ada yang mengiktiraf baginda Nabi
sebagai orang yang paling berpengaruh di dunia ini.
Konsep "Nur Muhammad" merupakan satu isu
polimik yang digagaskan oleh gerakan sufisme yang melampaui batas. Ungkapan Nur
Muhammad pada sudut literal bahasanya membawa maksud "Cahaya
Muhmmad". Pada hakikatnya, Nur Muhammad pada keadaan tertentu boleh
terima pakai menurut wahyu. Pun begitu, ada keadaan pemahamannya telah
menyimpang jauh dari landasan ajaran Islam sebenar. Dalam al-Quran, menerusi
surah al-Maidah ayat 15, firman Allah SWT yang bermaksud :
“Telah datang kepada kamu dari sisi Allah Nur dan kitab yang
jelas.”
Berdasarkan ayat tersebut, dikalangan para ulama tafsir seperti
Imam al-Tabari RH, ada yang menafsirkan perkataan Nur di situ sebagai Nabi
Muhammad SAW. Ini bermakna baginda Nabi SAW diutuskan oleh Allah dengan
matlamat menerangkan serta menjelaskan kebenaran iaitu Islam dan memusnahkan
kesyirikan. Selain itu, menurut Syeikh Dr. Muhammad Sulaiman al-Asyqar dalam Zubdatul
Tafsir Min Fathil Qadir, beliau menjelaskan bahawa ada yang menafsirkan Nur
tersebut sebagai Nabi Muhammad dan pendapat lain ada yang menafsirkan Nur
tersebut sebagai agama Islam atau al-Quran. Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili pula
dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Wajiz, beliau menyatakan bahawa
sesungguhnya telah datang kepadamu "Nur" (cahaya) dari Allah berupa
al-Quran atau Islam atau Muhammad yang menerangkan jalan kebenaran dan
petunjuk, dan Kitab yang menerangkan.
Maka berdasarkan penjelasan tersebut, tidaklah menjadi suatu
kehairanan apabila baginda Nabi SAW dianggap sebagai Nur atau cahaya kerana
diutuskannya untuk menerangkan, menjelaskan serta mengeluarkan umat manusia
daripada kesesatan kepada cahaya kebenaran agama Islam. Perkataan Nur atau
cahaya dalam konteks ini membawa maksud sifat baginda Nabi yang membawa tugas
sebagai memberi pencerahan, penjelasan serta keterangan untuk menjadikan umat
manusia mentaati perintah Allah dengan menyembah Allah semata-mata dan tidak
lagi menyembah berhala dan seumpamanya. Nabi juga disifatkan sebagai pembawa
hidayah. Selebihnya terletak kepada kehendak Allah SWT.
Namun begitu, adapun pemahaman yang telah menyimpang dari ajaran
Islam sebenar ialah apabila ada yang menganggap kononnya Nur Muhammad itu
adalah ciptaan pertama. Konsep Nur Muhammad ini hakikatnya telah berjaya
diselaraskan dengan penyebaran hadith yang dihukum palsu oleh para ulama.
Hadith tersebut yang diriwayatkan oleh Jabir, beliau berkata :
"Aku bertanya pada Rasulullah tentang perkara yang pertama
yang Allah cipta sebelum segala-galanya. Maka Nabi Muhammad menjawab : "Ia
(yakni perkara pertama yang diciptakannya oleh Allah) adalah nur Nabimu, wahai
Jabir, Allah menciptakan nur kemudian diciptakan daripada nur itu akan setiap
kebaikan dan diciptakan selepas nur itu setiap sesuatu."
Hadith Jabir tentang Nur Muhammad ini telah dihukum palsu oleh
ramai para ulama antaranya oleh Albani, Syeikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah dan
juga Imam al-Sayuti. Bahkan, Syeikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah dalam kitabnya,
Majmu' Fatawa, beliau menukilkan bahawa perkara-perkara yang seumpama
ini adalah dusta yang direka-reka dengan muafakat ulama' yang mengetahui sirah
Rasul. Para anbiyya' semua tidak dijadikan daripada Nabi SAW bahkan mereka
semua dijadikan dari ibubapa mereka. Kemudian ditiupkan roh. Demikian yang
dijelaskan olehnya. Manakala Imam al-Sayuti pula dalam kitabnya, al-Hawi Lil
Fatawa, beliau menyatakan bahawa hadith Nur Muhammad itu tidak mempunyai
sanad yang boleh dipegang kepadanya.
Secara umumnya, sekalipun kita beranggapan boleh untuk menerima
konsep Nur Muhammad berdasarkan hadith riwayat Jabir ini, tidakkah hadith ini
sebenarnya telah bercanggah dengan firman Allah SWT mengenai hakikat Nabi
Muhammad itu sebagai seorang manusia seperti kita semua. Lihatlah firman Allah
SWT dalam surah al-Isra' ayat 93 yang bermaksud :
“Katakanlah (Muhammad) maha suci tuhan ku, tidaklah aku ini
melainkan seorang manusia yang dilantik sebagai Rasul.”
Ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa baginda Nabi merupakan
seorang manusia dan tidak ada manusia yang diciptakan oleh Allah dengan cahaya.
Penciptaan makhluk Allah dengan cahaya adalah penciptaan para malaikat sahaja.
Pemahaman asas ini jika difahami dengan betul tentu sekali kita akan menolak
konsep Nur Muhammad ini tanpa ragu-ragu lagi. Dalam konteks lain, konsep Nur
Muhammad ini sebenarnya tidak pernah wujud atau tidak pernah dibincangkan pada
zaman Nabi SAW. Konsep ini jelas tiada asal dari agama Islam. Konsep Nur
Muhammad ini mulai dibincangkan setelah 300 tahun selepas kewafatan Nabi SAW.
Sebelum daripada itu, dikalangan para sahabat tidak pernah wujud perbincangan
berkaitan konsep Nur Muhammad ini.
Dari sudut ungkapan perkataan pula, dalam bahasa al-Quran, ungkapan
cahaya digunakan tidak sekadar dengan lafaz Nur نور.
Hal ini dapat dilihat di dalam al-Quran, apabila Allah menyebut tentang bulan,
cahaya yang digunakan adalah dengan perkataan Nur (نور)
sedangkan cahaya matahari pula akan digunakan dengan perkataan dhiya' (ضياء) dan siraj (سراج). Menurut Prof Quraish Shihab dalam satu penjelasan beliau
mengenai perbezaan perkataan antara Nur dan Dhiya', beliau menjelaskan bahawa
perkataan Nur adalah cahaya yang bukan ada pada dirinya sendiri, tetapi
pantulan dari cahaya yang lain. Maka dengan sebab itu, apabila al-Quran
menyebut tentang cahaya bulan, digunakan perkataan Nur. Sebaliknya, perkataan
Dhiya' pula adalah cahaya yang ada pada dirinya sendiri. Oleh sebab itu,
al-Quran menyebut cahaya matahari dengan ungkapan Dhiya' dan bukannya Nur. Ini
sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT dalam al-Quran, menerusi surah Yunus
ayat 5, Allah Azza Wa Jalla berfirman yang bermaksud :
هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا
"Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar
(terang-benderang) dan bulan bercahaya"
Oleh itu, berdasarkan dari sudut pemahaman penggunaan bahasa ini, apa yang mahu dijelaskan ialah jika sekalipun di fahami bahawa adanya konsep Nur Muhammad, ini bermakna pada diri Nabi Muhammad itu terpantulnya akhlak yang mulia, terpancar padanya ajaran Islam sebenar yang membuatkan para manusia akan sentiasa mengingati Allah SWT. Pada baginda Nabi itu terpancar kehendak Allah terhadap hamba Nya. Pemahaman sebegini tidaklah menjadi masalah untuk kita berpegang dengannya. Namun begitu, jika Nur Muhammad itu dimaksudkan bahawa Nabi Muhammad itu adalah cahaya, tentu sekali istilah atau perkataan yang tepat untuk digunakan ialah perkataan Dhiya' dan bukannya perkataan Nur.
Oleh itu, konsep Nur Muhammad yang telah menyimpang jauh dari
landasan agama ini tidak lebih sekadar khayalan dan metafora melampau yang
dibawa oleh golongan sufisme. Sifat melampau di dalam menyanjungi dan mengasihi
baginda Nabi SAW adalah sesuatu yang telah ditegah dan dilarang oleh baginda.
Konsep ini telah ditolak oleh kebanyakkan para ulama antaranya oleh Syeikh
Muhammad Ahmad Abdul Qadir al-Syanqiti, al-Marhum al-Qaradhawi, As-Syeikh
'Atiah Saqr yang merupakan mantan Ketua Lajnah Fatwa al-Azhar dan Abdullah bin
al-Sadiq al-Ghumari. Oleh itu, hindarilah kita dengan pemahaman yang batil ini
dan kembali berpegang pada yang benar dan sahih yang menepati al-Quran dan
al-Sunnah. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan