Salah satu keajaiban alam yang direncanakan oleh Allah SWT ialah
keberadaan makhluk Nya dalam sebuah sistem yang disebut sebagai masa. Masa atau
waktu ialah merupakan suatu sistem yang telah mengikat para hamba Nya untuk
berjalan diatas ketetapan yang dikehendaki Nya. Tidak ada satu pun makhluk Nya
yang terlepas daripada hitungan masa dan waktu. Dengan kekuasaan Allah SWT,
masa dan waktu telah membuktikan kewujudan setiap entiti di alam ini tentunya
bersifat baharu iaitu bermakna ada permulaan dan akan ada pengakhirannya.
Termasuklah alam yang kita diami ini. Apabila tiba saat dan detiknya, alan yang
fana ini akan hancur lebur dan tiada lagi nilai pada umat manusia.
Manusia dan sistem masa tidak dapat dipisahkan. Oleh kerana itu,
para manusia sentiasa berusaha mencipta sesuatu yang membolehkan kita
menghitung dan mengira pergerakan hari dan bulan sehingga bertukar melangkah
dari tahun ke tahun yang lain. Antara lain usaha tersebut telah menjadikan para
manusia berupaya mencipta kalendar bagi menghitung hari-hari yang dihadapinya.
Dalam sejarah Islam, kalendar Hijrah merupakan suatu inovasi yang telah
diwujudkan oleh khalifah kedua Islam, Amirul Mukminin Saidina Umar bin
al-Khattab. Natijah daripada permuafakatan dalam bermesyuarat, akhirnya Umar
al-Khattab telah bersetuju untuk menjadikan perisitwa hijrah Nabi SAW ke
Madinah merupakan tahun pertama bagi kalendar Islam. Apa pun, kita perlu
jelaskan bahawa kalendar tahun baharu hijrah bukanlah bermaksud hijrah Nabi
berlaku pada awal Muharram. Namun begitu, peristiwa tersebut telah dipersetujui
untuk dijadikan sebagai perkiraan tahun pertama bagi kalendar Hijrah.
Sebelum daripada penciptaan kalendar Hijrah, bangsa Arab pada zaman
tersebut menamakan sesuatu tahun itu berdasarkan peristiwa besar atau kejadian
luar biasa yang berlaku pada masa tersebut. Misalnya, pada tahun kelahiran
baginda Nabi SAW, dikenali sebagai tahun Gajah. Ini kerana pada tahun tersebut,
telah berlaku suatu gerakan usaha untuk merobohkan Ka'bah yang diketuai oleh
Abrahah al-Arsyam. Selain itu, bangsa Arab juga pernah menamakan suatu tahun
itu dengan bernama Tahun Fujjar. Dinamakan tahun Fujjar kerana pada waktu itu
telah berlaku peperangan selama empat tahun bermula 586 Miladiah, yang diberi
nama peperangan Fujjar. Peperangan tersebut menyaksikan para kabilah Arab
berperang sesama mereka termasuk pada bulan haram dimana pada bulan tersebut
diharamkan berbuat demikian. Ada juga yang dinamakan sebagai Tahun Azan ketika
berlakunya peristiwa hijrah. Ini kerana pada ketika itu diturunkan syariat
azan.
Adapun tentang soal nama-nama bulan di dalam kalendar Hijrah,
sebelum daripada penciptaan kalendar tersebut, telah wujud nama-nama bulan
seperti Muharram, Safar dan lain-lain. Kewujudan nama-nama bulan tersebut telah
diperakui oleh Allah SWT dan rasul Nya. Dalam al-Quran, surah al-Taubah ayat
36, Allah SWT berfirman yang bermaksud :
"Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah ialah dua belas
bulan, dalam ketetapan Allah pada waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di
antaranya empat bulan haram (yakni bulan yang dihormati iaitu Zulkaedah,
Zulhijah, Muharram dan Rejab)."
Begitu juga sebagaimana yang telah dijelaskan oleh baginda Nabi SAW
dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Abu Bakrah RA, Nabi SAW bersabda
yang bermaksud :
"Sesungguhnya zaman telah berputar sebagaimana keadaannya
ketika Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun terdapat dua belas bulan yang
mana antaranya adalah empat bulan mulia; yakni tiga bulan berturut-turut;
Zulkaedah, Zulhijah dan Muharram dan Rejab [Kabilah] Mudar adalah antara Jumada
(yakni Jamadil Akhir) dan Syaaban."
Maka jelaslah kepada kita bahawa nama-nama bulan di dalam kalendar
Hijrah telah terlebih dahulu wujud pada zaman Nabi SAW dan setelah itu barulah
wujudnya pula yang dinamakan sebagai kalendar Hijrah pada zaman Umar
al-Khattab. Mengimbau kembali sejarah penciptaan kalendar Hijrah ini, Imam
al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fathul Bari Syarah Sahih
al-Bukhari, beliau menyatakan bahawa kalendar Hijrah diwujudkan oleh para
Sahabat berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Taubah ayat 9 yang
bermaksud :
“Masjid yang telah didirikan di atas dasar takwa semenjak hari
pertama.”
Menurut Ibnu Hajar, perkataan "hari pertama" jelas
bukan membawa maksud umum tetapi memberi makna khusus iaitu hari pertama
kebangkitan Islam, Nabi SAW menyembah Allah dalam keadaan aman atau masjid
berkenaan (Masjid Quba) dibina. Dalam riwayat yang lain, sepertimana yang
dinukilkan oleh Imam al-Suyuti dalam kitabnya, al-Shamarikh fi 'Ilm
al-Tarikh, beliau menyebutkan bahawa timbulnya cetusan idea untuk
mewujudkan kalendar bagi orang Islam adalah datangnya cadangan daripada Abu
Musa al-Asy'ari, seorang Gabenor di Basrah. Pada suatu hari, Abu Musa telah
mengadu kepada Khalifah Umar berkenaan surat-surat yang datang kepadanya tanpa
tarikh lalu Khalifah Umar mengarahkan supaya satu perbincangan mengenainya
diadakan.
Dalam riwayat lain, dinyatakan bahawa terdapat seorang lelaki Yaman
yang bernama Saidina Ya'la ibni Umayyah, telah mengutus surat kepada Khalifah
Umar yang mengandungi tarikh iaitu bulan dan tahun tertentu. Hal tersebut telah
menarik perhatian Khalifah Umar untuk turut berbuat demikian. Selain itu, ada
yang menyatakan pendapat bahawa terdapat peristiwa Khalifah Umar diberi catatan
berkenaan kewangan yang tertulis bulan Syaaban, tetapi tidak diketahui sama ada
ia Syaaban tahun lalu, tahun semasa atau tahun berikutnya. Ada juga riwayat
lain turut menyatakan mengenai peristiwa seseorang lelaki memberitahu Khalifah
Umar mengenai amalan orang Yaman dalam penetapan tarikh, maka beliau memandang
perkara ini adalah baik dan beliau memerintahkan agar kalendar rasmi dibuat.
Demikian beberapa asas yang mencetuskan idea bagi mewujudkan kalendar Hijrah.
Oleh yang demikian, setelah melihat kepada kepentingan mewujudkan
kalendar rasmi orang Islam, maka Khalifah Umar telah bermesyuarat bersama para
Sahabat bagi membincangkan perkara tersebut. Maka telah diberikan ketetapan
oleh Khalifah Umar bagi memilih tahun pertama bermula kalendar tersebut
mestilah berdasarkan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah umat Islam.
Hasilnya, terdapat empat peristiwa yang menjadi pertimbangan oleh Khalifah Umar
bersama para Sahabat untuk dijadikan tahun pertama bagi kalendar tersebut.
Empat peristiwa tersebut ialah peristiwa kelahiran baginda Nabi, peristiwa
pengutusan baginda, peristiwa hijrah baginda dan peristiwa kewafatan baginda.
Maka melalui persefahaman bersama, mereka telah sebulat suara menerima cadangan
peristiwa hijrah Nabi dijadikan perkiraan tahun pertama bagi kalendar tersebut.
Dinyatakan bahawa Khalifah Umar al-Khattab telah bersetuju memilih
tahun hijrah Nabi SAW sebagai tahun pertama diatas sebab keistimewaan peristiwa
hijrah tersebut yang telah dapat memisahkan antara yang benar dan yang batil.
Setelah itu, berlaku pula perbincangan untuk memilih bulan yang pertama dalam
perkiraan kalendar tersebut. Untuk itu, Saidina ‘Uthman mencadangkan agar tahun
dimulakan dengan bulan Muharram. Ini kerana bulan Muharram adalah bulan haram
(bulan yang diharamkan perang dan bulan yang suci) yang juga bulan bagi jemaah
haji selesai segala urusan haji. Selain itu, Imam al-Suyuti juga menyebut
bahawa beliau pernah terbaca satu pandangan menarik tentang faktor menjadikan
al-Muharram sebagai bulan pertama kalendar Hijrah. Pandangan tersebut ialah
tafsiran oleh Ibn ‘Abbas terhadap ayat pertama dalam surah al-Fajr. Menurut Ibn
‘Abbas, al-Fajr ialah bulan al-Muharram kerana ia berada di permulaan tahun.
Berkaitan pemilihan bulan Muharram sebagai bulan pertama bagi
kalendar Hijrah, Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani juga turut menyebut
alasan pemilihan bulan Muharram. Beliau menyatakan bahawa bulan Muharram adalah
merupakan permulaan azam untuk berhijrah bersama Nabi SAW. Sebabnya peristiwa
bai'ah telah berlaku pada bulan sebelumnya iaitu Zulhijjah. Anak bulan pertama
yang datang selepas peristiwa bai'ah dan keazaman untuk hijrah itu ialah anak
bulan Muharram, justeru sesuai sekali untuk Muharram menjadi bulan pertama.
Demikianlah apa yang dijelaskan. Maka berdasarkan kepada fakta yang dinukilkan
ini, jelas kepada kita bahawa sesungguhnya peristiwa hijrah baginda Nabi ke
Madinah tidaklah berlaku pada bulan Muharram. Sebaliknya baginda Nabi telah
bergerak keluar dari Mekah pada akhir bulan Safar dan tiba di Madinah pada 12
Rabiulawwal. Pun begitu, peristiwa hijrah telah dipilih oleh Khalifah Umar
sebagai tahun pertama bagi kalendar Hijrah. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan