Sesungguhnya kesempurnaan hidup ini adalah berdiri diatas apa yang
telah dikurniakan oleh ilahi. Daripada sekecil-kecil perkara sehingga kepada
yang paling besar dalam hidup ini, tiada sesiapa yang boleh menyanggah akan
nikmat pemberian Tuhan ini yang begitu ternilai dan tiada tolak bandingnya.
Dengan pemberian nikmat tersebut, manusia dapat menjalani kehidupan dengan
sempurna. Nikmat mata yang dapat melihat, telinga yang dapat mendengar, mulut
yang dapat merasai makanan dan pelbagai lagi nikmat yang jika dihitung oleh
manusia pastinya tidak akan tamat mengiranya. Tanpa nikmat asas ini, manusia
mampu hilang semangat, hilang darjat kebiasaan hidup.
Isu pendermaan organ merupakan isu baharu yang diperbincangakan
oleh para ilmuan Islam. Ini kerana kita tidak akan dapat menemui perbincangan
mengenainya di dalam kitab-kitab klasik melainkan dibincangkan oleh para
sarjana kontemporari menerusi kitab-kitab zaman sekarang. Perkataan "derma
organ" secara dasarnya merupakan gabungan dua perkataan asal iaitu
derma dan organ. Menurut portal MyHealth, pendermaan organ ialah proses
mendermakan sebahagian organ atau tisu daripada tubuh badan kita untuk tujuan
pemindahan atau transplantasi kepada orang lain yang memerlukan kerana
kegagalan atau kerosakan organ atau tisu tersebut. Selepas transplantasi (pemindahan)
organ, seseorang itu dapat meneruskan kehidupan dan hidup dengan kualiti yang
lebih baik.
Dalam istilah perubatan, pendermaan organ disebut sebagai
transplantasi atau transplan. Berdasarkan definisi yang digagaskan oleh World
Health Organization (WHO), transplantasi atau transplan ialah pemindahan sel,
tisu atau organ manusia daripada penderma kepada penerima dengan tujuan
mengembalikan fungsi-fungsi penting badan. Secara mudahnya, kita boleh fahami
bahwa pendermaan organ ini merupaka suatu proses pemindahan organ penderma yang
baik dan boleh digunapakai untuk penerima yang memerlukannya dengan tujuan demi
kelangsungan kehidupannya. Pendermaan organ ini boleh dilakukan sama ada dalam
keadaan masih hidup atau setelah penderma meninggal dunia.Semasa hayat,
penderma organ hanya boleh mendermakan organ satu buah pinggang, sebahagian
hati dan sum-sum tulang sahaja.
Berbeza dengan penderma organ setelah meninggal dunia, para
penderma organ boleh mendermakan organ jantung, paru-paru, hati dan buah
pinggang. Selain turut boleh mendermakan tisu seperti injap jantung, mata
(kornea), tulang dan kulit. Namun begitu, semua jenis pendermaan ini pastinya
perlu melalui proses penilaian dan pendokumentasian yang sah dari sudut
undang-undang negara. Ini kerana terdapat juga sebahagian mereka yang tidak
bertanggungjawab melakukan penjualan organ secara haram merentasi sempadan
antarabangsa dan hal tersebut merupakan jenayah merentas sempadan. Dalam
konteks Malaysia, melalui perolehan data oleh Kementerian Kesihatan Malaysia,
sehingga 31 Januari 2015, sejumlah 19,353 orang rakyat Malaysia yang sedang
menunggu untuk mendapatkan organ dan majoriti daripadanya adalah pesakit buah
pinggang.
Dalam soal menderma organ ini, terdapat beberapa panduan dalam
Islam yang menggariskan tentang hukum menderma organ. Berdasarkan apa yang
dinukilkan oleh Imam al-Syatibi dalam kitabnya, al-Muwafaqat, beliau
menjelaskan bahawa :
“Sesungguhnya kebaikan dan keburukan berbeza. Tidak dapat dikatakan
bahawa padanya kebaikan sahaja, kerana kebaikan itu tetap ada bercampur dengan
suruhan atau kerumitan, samada sedikit atau banyak. Apa yang kita fahami adalah
sesuatu itu mempunyai kebaikan atau keburukan. Penentunya adalah bergantung
kepada apa yang terlebih padanya. Jika yang melebihi adalah jenis kebaikan,
maka keadaan biasa menghukumkan sebagai kebaikan. Tetapi jika keburukan yang
lebih berat, maka mengikut keadaan, ia adalah keburukan. Oleh itu, hendaklah
melihat yang mana lebih berat daripada dua keadaan itu. Jika jenis kebaikan
lebih berat, maka perkara itu adalah diambil dan jika jenis keburukan yang
lebih berat, maka haruslah ditinggalkan.”
Maka yang demikian, kita akan mendapati para sarjana Islam berbeza
pandangan mengenai hukum menderma organ berkait kepada
pertimbangan-pertimbangan tertentu berdasarkan wahyu al-Quran dan al-Sunnah.
Pandangan pertama, sebahagian para sarjana Islam menyatakan tidak harus
menderma organ. Ini berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat
195 yang bermaksud :
"Belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah
kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan".
Berdasarkan pemahaman ayat ini, Dr. al-Sukkari menyatakan dalam
kitabnya, Naqlu wa Zira’ah al-A’dha’ al-Adamiah min Manzur Islami,
beliau menjelaskan bahawa Allah SWT melarang kita mencampakkan diri ke lembah
kebinasaan. Seseorang yang berhias dengan sebahagian anggota jasadnya boleh
membawa kepada kebinasaan dan ini bukanlah dituntut. Perkataan "kebinasaan"
dalam ayat ini merupakan lafaz umum yang mengandungi semua perkara yang membawa
kearah itu. Justeru, memotong anggota diri sendiri menuju ke arah hilangnya
manfaat dan membawa kebinasaan. Menyokong ayat ini dengan kaedah pengajaran
diambil dengan umum lafaz bukan sebab yang khusus mengikut takrifan ulama usul.
Demikian apa yang dijelaskan. Selain itu, turut menjadi hujah hukum tidak harus
mendermakan organ ialah berdasarkan sebuah hadith riwayat Ibn Majah, daripada
Ummul Mukminin Aisyah RA katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Memecahkan tulang si mati sama seperti memecahkan tulang orang
hidup pada hukum berdosanya.”
Berdasarkan hadith ini, apa yang difahami seolah-olah mengambil
organ orang yang telah meninggal dunia sama hukumnya seperti orang itu masih
hidup. Maka menyakiti si mayat dengan membedah mengambil organnya sama seperti
menyakiti orang tersebut ketika masih hidup. Ini bermakna hadith tersebut
menunjukkan bahawa orang yang hidup diharamkan memecah dan merosakkan
tulangnya. Begitu juga memotong sebahagian anggotanya. Keadaan tersebut juga
merupakan hal yang sama berlaku kepada si mati. Demikian pula berdasarkan
kaedah fiqh iaitu “kemudaratan tidak dihilangkan dengan kemudaratan"
dan “kemudaratan tidak dilhilangkan dengan seumpamanya”,
menjelaskan kepada kita berkenaan tegahan daripada menghilangkan kemudaratan
dengan seumpamanya. Hal ini bertepatan dengan apa yang berlaku dalam proses
pemindahan organ dimana kemudaratan boleh menimpa si penderma organ.
Adapun pandangan kedua, sebahagian para sarjana menyatakan hukum
harus untuk menderma organ berdasarkan hujah dan bukti dari wahyu Allah dan
kaedah fiqh. Penetapan hukum harus menderma organ adalah berdasarkan beberapa
kaedah tertentu. Antara lainnya disebutkan bahawa pemindahan organ manusia yang
telah meninggal dunia kepada yang masih hidup diharuskan dengan empat syarat.
Pertama, hendaklah orang yang diambil sebahagian anggotanya telah
mengizinkannya sebelum matinya dan dia adalah seorang yang berakal waras, sudah
baligh dan tidak ada paksaan atau telah diizinkan oleh walinya sebelum
kematiannya. Kedua, hendaklah terbukti dan meyakinkan bahawa pemindahan itu
akan berhasil pada umumnya. Ketiga, hendaklah dipastikan bahawa pemindahan itu
semata-mata untuk berubat dan bukan untuk maksud dan tujuan lain dan yang
keempat, tidak ada unsur kontrak jual beli dalam pemindahan organ tersebut.
Syarat-syarat tersebut merupakan antara fatwa yang dikeluarkan oleh
beberapa badan berautoriti fatwa seperti al-Majma’ al-Fiqhi al-Islami (The
Islamic Fiqh Council) di bawah Rabitah al-‘Alam al-Islami (Muslim World
League) pada tahun 1985, Majma’ al-Fiqh al-Islami al-Duwali
(International Islamic Fiqh Academy) di bawah OIC pada tahun 1988, dan
badan-badan fatwa yang lain yang turut senada memutuskan hukum harus
(dibolehkan) melakukan pemindahan organ atau anggota insan yang masih hidup
untuk menyelamatkan insan yang lain. Keharusan ini juga berdasarkan firman Allah
SWT dalam surah al-Maidah ayat 32 yang bermaksud :
"Oleh sebab itu, kami tetapkan (suatu hukum) bagi Bani Israel,
bahawa sesiapa yang membunuh seorang manusia, bukan kerana orang itu (membunuh)
orang lain, atau bukan kerana mebuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan
dia telah membunuh manusia seluruhnya. Sesiapa yang memelihara kehidupan
seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia
semuanya".
Selain itu, turut menjadi beberapa asas dalam keharusan menderma
organ ini berdasarkan kepada tiga kaedah fiqh yang dikemukakan. Berdasarkan
al-Qawaid al-Fiqhiyyah, tiga kaedah tersebut ialah “kemudaratan hendaklah
dihilangkan", “semua darurat mengharuskan yang haram"
dan “apabila sesuatu perkara sempit hendaklah diperluaskan".
Demikianlah panduan oleh Islam dalam soal hukum pendermaan organ dan tisu.
Berdasarkan perkembangan semasa, pendermaan organ seharusnya digalakkan
berdasarkan hukum keharusan tersebut. Hal ini bukan sahaja perbuatan yang
berbentuk kebajikan tetapi juga dapat menyelamatkan nyawa orang lain. Bukankah
menyelamatkan nyawa orang lain juga termasuk sebahagian perkara yang memberi
kebaikan ? Oleh itu, dengan panduan yang diberikan ini, marilah kita mulakan
dengan keazaman untuk menjadi sebahagian daripada penderma organ demi kebaikan
bersama. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan