Sabtu, 13 Julai 2024

SIAPAKAH ULAMA DAN UMARA' ?

 

Keilmuan merupakan lambang kepada maju atau mundurnya sesebuah ketamadunan. Harus diakui tanpa ragu, khazanah keilmuan di dunia ini telah banyak melakarkan perubahan ketamadunan umat manusia yang asalnya bersifat tidak tahu dan jahil, kini dengan ilmu yang ada dunia berubah menjadi semakin pantas bergerak. Namun begitu, khazanah keilmuan sahaja tidak mencukupi jika tidak di angkat melalui dasar-dasar yang dibuat oleh pemerintah. Sejarah dunia Islam telah memperlihatkan bagaimana proaktifnya kerajaan dibawah era pemerintahan Khalifah al-Ma'mun di Baghdad sehingga tertubuhnya Baitul Hikmah, sebuah institusi keilmuan teragung suatu ketika dahulu. Kejayaan ini telah membuktikan keberkesanan kombinasi terpenting antara ulama dan umara'.

Ungkapan "Ulama" berasal dari bahasa Arab yang berbentuk plural (kata banyak). Perkataan ulama terbina diatas kata dasarnya iaitu alim. Alim ialah kata tunggal yang merujuk kepada maksud orang yang mengetahui atau orang yang mempunyai pengetahuan. Ini bermakna, secara literalnya, ungkapan ulama membawa maksud para ilmuan yang menunjukkan kepada banyaknya orang yang berpengetahuan. Pada sudut istilah, perkataan ulama seperti yang disebutkan oleh Imam Ibn al-Qayyim dalam kitabnya, I'lam al-Muwaqqi'in 'An Rab al-'Alamin, ulama adalah golongan fuqaha Islam dimana fatwa-fatwa seringkali dikeluarkan menerusi kata-kata dan pendapat mereka. Mereka berkeahlian dalam mengeluarkan hukum dan memelihara dengan tegas kaedah-kaedah halal dan haram.




Selain itu, Imam al-Qurtubi dalam kitab tafsirnya menjelaskan bahawa ulama ialah seorang yang takut kekuasaan Allah dan yakin Allah berkuasa membalas atas maksiat yang dilakukan. Menurut Ibn Abbas, ulama ialah yang mengetahui tentang Tuhannya yang Rahman dan tidak syirik kepada Allah dan menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah serta memelihara peringatan Allah. Demikian pula menurut Imam Ibn Kathir, beliau menyebutkan bahawa tidak lain orang yang merasa takut kepada Allah itu hanyalah ulama’ yang telah mencapai matlamat ma’rifat, iaitu mengenali Tuhan menilik hasil kekusaanNya dan kebesaranNya. Maha Besar, Maha Kuasa, yang Maha Berilmu yang mempunyai sifat kesempurnaan dan yang mempunyai Asma’ al-Husna. Apabila makrifat bertambah sempurna dan ilmu terhadapnya bertambah matang, ketakutan kepadanya bertambah besar dan bertambah banyak.

Jika kita mengamati lagi makna perkataan ulama, kita akan dapati bahawa makna pada ungkapan ulama tidak dapat lari daripada dua sifat utama iaitu berilmu dan takutkan Allah. Ini juga sepertimana yang ditegaskan oleh Syed Qutb melalui penulisannya, beliau menjelaskan bahawa ulama ialah orang yang mengetahui sifat Allah dan kebesaranNya. Siapa yang bertambah ilmunya maka ia bertambah takut kepada Allah. Begitu juga yang dinyatakan oleh Imam al-Zamakhsyari, beliau menyebutkan bahawa ulama ialah mereka yang mengetahui mengenai sifat Allah, keadilan Nya,ketauhidan Nya, sifat yang harus dan yang tidak harus keatas Nya, maka mereka membesarkan Nya, membesarkan kekuasaan Nya. Orang yang ilmunya bertambah maka bertambah takut ia kepada Allah SWT. Pemaknaan ini juga adalah selari dengan firman Allah SWT dalam surah Fatir ayat 28 yang bermaksud :

"Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun".

Berdasarkan ayat ini, Syeikh Dr. Muhammad Sulaiman Al Asyqar dalam Zubdatut Tafsir Min Fathil Qadir, beliau menjelaskan bahawa orang yang takut kepada Allah dengan ghaib hanyalah orang-orang yang mengetahui Nya serta mengetahui sifat-sifat dan perbuatan Allah yang sesuai dengan keagungan Nya. Maka barangsiapa yang lebih mengetahui Allah maka ia akan semakin takut kepada Nya, dan barangsiapa yang tidak takut kepada Allah maka ia bukanlah orang yang mengetahui Nya. Demikian apa yang telah dinyatakan. Oleh itu, apa yang boleh kita fahami daripada ungkapan ulama ini ialah perkaitan antara dua sifat terpenting iaitu ilmu yang bermanfaat dan sifat takutnya kepada Allah. Selain itu, perkataan ulama juga membawa makna ilmu yang sangat luas, tidak terhad kepada ilmu agama semata-mata. Namun untuk dikatakan dirinya sebagai ulama mestilah ilmu tersebut menjadikan dirinya semakin taat dan patuh kepada Allah.




Ungkapan "Umara'" juga berasal dari bahasa Arab. Perkataan Umara' merupakan perkataan plural (kata banyak) yang terbina diatas kata dasar Amir dengan membawa maksud penguasa, pemerintah dan pemimpin. Juga sama maknanya dengan perkataan Ulil Amri. Kerana itu kita dapat lihat bagaimana khalifah Umar al-Khattab digelar sebagai Amirul Mukminin yang membawa maksud pemimpin atau ketua orang-orang beriman. Di dalam al-Quran, Allah SWT telah menggunakan ungkapan Ulil Amri bagi merujuk kepada makna pemimpin dan pemerintah. Istilah Umara' telah diguna pakai selepas era zaman pemerintahan khalifah ar-Rasyidin. Hal ini kerana pemerintahan pada zaman selepas era tersebut telah menjadi bentuk perwarisan takhta kerajaan dan tidak lagi dilihat tentang kelayakan keilmuan. Oleh itu, timbul lah dua golongan yang perlu digandingkan bersama bagi mewujudkan kesejahteraan hidup bernegara.

Golongan umara' seperti juga para ulama, mereka mempunyai kedudukan yang tinggi dan dimuliakan oleh Islam. Islam sangat menekankan tentang kepentingan mentaati golongan umara' meskipun ada yang kita tidak bersependapat dengannya. Pemimpin atau juga disebutkan sebagai umara' merupakan perisai bagi orang yang dipimpin. Ini sebagaimana yang disebutkan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

“Pemimpin itu adalah perisai. Orang akan berperang di belakang nya dan berselindung di sebaliknya.”

Selain itu, Allah SWT turut memuliakan dan mengasihi golongan umara' yang bersikap adil dalam pemerintahannya. Beruntunglah golongan umara' yang menjalankan amanahnya memimpin urusan umat dengan penuh adil kerana Allah akan mengasihi mereka ini. Ini sepertimana yang dikhabarkan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Tirmizi, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

“Manusia yang paling dikasihi Allah dan diberi tempat yang terdekat sekali dengan Nya pada hari kiamat nanti ialah pemerintah yang adil. Sementara manusia yang paling dibenci Allah dan diletakkan di tempat yang paling jauh sekali dengan-Nya pada hari kiamat nanti ialah pemerintah yang zalim.”

Dalam ajaran Islam, kerjasama antara golongan ulama dan umara' merupakan suatu yang dituntut di dalam Islam bertujuan demi untuk kebaikan bersama. Bahkan melalui firman Allah di dalam al-Quran, Allah menyuruh para hamba Nya untuk saling tolong-menolong dalam kebaikan dan melarang tolong-menolong dalam urusan kemaksiatan. Hakikatnya, kombinasi dua golongan terpenting ini sangat diperlukan dalam membina ketamadunan hidup manusia. Ulama dan umara' perlu lah bergerak seiring dalam mewarnai kehidupan hidup bernegara ini. Gandingan mantap ini jika dibina diatas dasar keikhlasan kepada Allah, pastinya membawa berkat serta rahmat dalam kehidupan ini. Ulama sebagai penasihat kepada umara' dan umara' pula perlu mendengar dan mengambil penting saranan ulama selain bersikap terbuka menerima kritikan dan saling menasihati antara satu sama lain. Kerana Islam juga agama yang saling menasihati, mengingatkan kepada yang lupa dan alpa. Oleh kerana tiada golongan yang maksum, baik ulama mahupun umara', kedua-duanya saling penting untuk tolong-menolong antara satu sama lain. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan