Israk dan Mikraj merujuk kepada suatu
peristiwa terpenting dan bersejarah bagi umat Islam. Ianya merupakan kisah
penuh bersejarah yang telah mengheret umat manusia menguji kekuatan keimanan
dengan mempercaya peristiwa agung ini. Peristiwa Israk dan Mikraj ini secara
tidak langsung telah menjadi medan krisis keimanan dengan mempercayai
perjalanan baginda Nabi dari Masjidil Haram di Mekah menuju ke Masjid al Aqsa
di bumi Palestin dengan hanya satu malam yang singkat kemudian Nabi diangkat
menuju ke langit untuk bertemu Allah.
Israk membawa makna perjalanan Nabi SAW
di bumi dalam masa yang sangat singkat iaitu hanya memakan masa sebahagian dari
satu malam, perjalanan Nabi bermula dari Masjidil Haram di Mekah menuju ke
Masjid al Aqsa di bumi Palestin. Manakala Mikraj pula membawa maksud perjalanan
baginda Nabi SAW dari alam dunia ke langit yang juga disebutkan sebagai
"Sidaratul Muntaha", kemudian kembali semula ke Masjidil Haram.
Peristiwa agung ini telah dirakamkan oleh
Allah Azza Wa Jalla di dalam Al quran, menerusi surah al Israk ayat 1 yang
bermaksud :
"Maha suci (Allah) yang telah
memperjalankan hamba Nya (Muhammad) pada suatu malam dari Masjidil Haram ke
Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami memperlihatkan
kepadanya sebahagian tanda-tanda (kebesaran) Kami, sesungguhnya Dia Maha
Mendengar lagi Maha Melihat."
Dari sudut penetapan tarikh peristiwa
ini, para sarjana berbeza pandangan dalam menentukan tarikh bila yang
terjadinya peristiwa ini. Menurut Imam an Nawawi dan juga Imam Qurtubi,
peristiwa ini telah berlaku setelah 5 tahun baginda Nabi diangkat menjadi
Rasul. Ada juga yang menyebut peristiwa ini berlaku pada tahun dimana Allah
mengangkat baginda sebagai Nabi. Pendapat ini dipilih oleh Imam al Tabari. Juga
terdapat pandangan yang masyhur dikalangan kita di Malaysia, ada yang menyebut
peristiwa ini berlaku pada 27 Rejab pada tahun ke-10 dari kenabian. Walau apa
pun, penentuan tarikh bukanlah perkara yang besar. Lebih dari itu ialah hikmah
sebalik peristiwa agung ini.
Peristiwa Israk dan Mikraj ini telah
terjadi kepada baginda Nabi Muhammad SAW secaea sedar dan bukan berlaku melalui
mimpi. Perkara ini turut ditegaskan oleh Imam Ibnu al Qayyim dalam kitab
sirahnya Zad al Ma'ad, kata beliau :
"Ketika Rasulullah SAW kembali
kepada kaumnnya pada pagi hari, baginda memberitahu kepada mereka tanda-tanda
kebesaran Allah yang Allah perlihatkan kepadanya. Ternyata segala pendustaan,
penganiayaan dan kebengisan mereka terhadap baginda semakin keras. Mereka
meminta baginda untuk menerangkan ciri-ciri Baitul Maqdis kepada mereka. Maka
Allah menampakkan Baitul Maqdis dengan sangat jelas pada benak Rasulullah
seolah-olah baginda melihatnya dengan mata kepalanya sendiri. Rasulullah SAW
memberitahu ciri-ciri Baitul Maqdis kepada mereka sehingga mereka tidak dapat
membantahnya sedikit pun. Memang
faktanya sama dengan apa yang baginda katakan."
Peristiwa agung ini telah menceritakan
kepada kita bagaimana perjalanan Nabi ditemani oleh Jibril AS bertemu Allah SWT
menerima wahyu dengan mewajibkan solat yang pada asalnya Allah memerintahkan
sebanyak 50 waktu sehari semalam dan akhirnya Nabi naik turun bertemu Allah
untuk diminta pengurangan sehingga lah menjadi 5 waktu sahaja. Kisah perjalanan
ini ada direkodkan di dalam beberapa hadis yang panjang lebar riwayat Imam
Bukhari & Muslim.
Dalam peristiwa Israk dan Mikraj juga,
terdapat beberapa dakwaan amalan dan cerita palsu atau tidak benar yang
seringkali berkumandang apabila tibanya tarikh Israk dan Mikraj. Antaranya
dakwaan yang mengatakan digalakkan berpuasa sunat pada 27 Rejab kerana pada
tarikh tersebut berlakunya. Walhal, kita semua tahu bahawa para sarjana berbeza
pendapat dalam menentukan tarikh peristiwa ini. Malah tidak ada sebarang
petunjuk dari Al quran mahupun hadis berkaitan galakkan berpuasa sunat sempena
Israk dan Mikraj. Juga terdapat beberapa kisah palsu seperti Nabi melihat dunia
seperti dalam keadaan wanita yang telah tua, kisah sekumpulan orang yang sedang
memecahkan kepala mereka, dan banyak lagi kisah palsu dan tidak benar
disabitkan daripada peristiwa Israk dan Mikraj.
Hikmah terbesar yang boleh kita pelajari
dalam peristiwa agung ini antaranya ialah setiap kesedihan dunia, Allah jualah
tempat kita mengadu. Hal ini kerana sebelum terjadinya Israk dan Mikraj ini,
baginda Nabi mengalami kesedihan yang mendalam dengan beberapa peristiwa sedih
seperti kehilangan isteri tercinta Nabi, Khadijah dan bapa saudaranya Abu
Talib. Bahkan Nabi juga pada tahun yang sama, telah dicemuh dengan hebatnya
dalam usaha dakwah baginda di Thaif. Ini memberi pengajaran kepada kita bahwa
biarpun ramai orang yang ingin menghalang dakwah kita, merintih dan mengadu lah
pada Allah yang tida pernah pekak dari mendengar dan tidak pernah buta dari
melihat.
Selain itu, hikmah terbesar yang boleh
kita pelajari ialah kepentingan ibadah solat fardhu. Kewajipan solat melebihi
kewajipan ibadah yang lain. Hal ini kerana perintah solat diterima oleh Nabi
SAW secara langsung daripada Allah sewaktu Nabi bertemu Allah pada malam Mikraj
tanpa perantaraan. Ini membuktikan keistimewaan ibadah solat amatlah istimewa
dan bermakna untuk kita sebaga hamba Nya mentaati. Peristiwa agung ini juga
telah mengajar kita tentang kepentingan memberi salam dan sentiasa berdoa
kebaikan. Hal ini kita boleh lihat di dalam hadis yang menceritakan tentang
perjalanan Nabi menuju ke langit, baginda Nabi tidak pernah terlepas memberi
salam kepada para Rasul dan Nabi yang telah baginda temui.
Sebagai muslim, Israk dan Mikraj adalah
sebuah peristiwa ajaib tetapi sahih yang akan menguji keimanan kita, sama ada
kita mahu yakin dan percaya dengan peristiwa ini ataupun sebaliknya kita mahu
menolak dan tidak mempercayainya. Juga sebagai muslim, kita wajib memastikan
kesahihan sesuatu penceritaan agar tidak menyebarkan cerita dan amalan palsu
yang tidak ada asas dalam agama. Semoga Allah merahmati dan mengampuni kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan