Masjid merupakan tempat suci orang Islam
juga tempat untuk membangunkan ummat. Bukan sekadar dijadikan sebagai tempat
menunaikan solat semata-mata bahkan peranan institusi masjid sebenarnya lebih luas
dan besar fungsinya yang sepatutnya diterapkan oleh orang Islam.
Maka, dalam Islam, institusi masjid
dilihat sebagai tempat suci dan menjadi tempat perhimpunan besar orang Islam.
Apa yang seringkali kita dengar dari pembesar suara masjid setiap 5 kali sehari
itu adalah disebutkan sebagai seruan azan. Ianya adalah syariat menandakan
masuknya waktu solat fardhu 5 waktu pada masa tertentu. Seruan azan merupakan
satu-satunya syariat yang diperintahkan untuk diangkat suara. Ada pun selain
seruan azan, Islam tidak pernah mensyariatkan sekalipun bacaan Al quran dan
zikir mengingati Allah.
Barangkali sebahagian orang bukan Islam
akan terkeliru antara azan dan bacaan-bacaan selain azan yang dikumandangkan
melalui corong-corong pembesar suara masjid. Lalu, apa yang membimbangkan kita
ialah akan berlaku salah faham sehingga menganggap Islam agama yang tidak tahu
menghormati hak orang lain dalam beribadah. Sebaliknya, Islam sama sekali tidak
menyuruh umatnya membaca Al quran atau berzikir dengan suara yang tinggi hingga
menganggu orang lain.
Hal ini telah ditegaskan oleh baginda
Nabi SAW dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud, kata Abu Sa'id al Khudri :
"Ketika Nabi SAW beriktikaf
(beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (Al
quran) sedangkan ketika itu Nabi SAW berada di tempat ibadah baginda. Lalu
baginda mengangkat langsir dan bersabda : "Ketahui setiap kamu bermunajat
kepada Tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan
kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat"
Hadis ini menjelaskan kepada kita bahwa Nabi dengan tegasnya melarang mengangkat suara bacaan di masjid sehingga menganggu mereka yang lain sedang beribadah. Sekiranya mereka yang lain berada di dalam masjid pun baginda larang untuk mengangkat suara hingga menganggu yang lain, apatah lagi menganggu mereka yang di luar masjid, yang mungkin sakit, barangkali mereka ada anak kecil yang masih tidur, lebih-lebih lagi lah tidak boleh kita ganggu.
Syeikh Muhammad Salih al Uthaimin ketika
mengulas hadis ini, beliau berkata :
"Realiti hari ini menyaksikan apa
yang disebut oleh hadis ini. Ini yang kita lihat, mereka yang melakukan hal ini
dengan menunaikan solat menggunakan pembesar suara (luar masjid). Mereka itu
jika menyakiti sesiapa yang ada di sekeliling mereka, maka mereka
berdosa."
Bahkan dalam Kitab Talbis Iblis, al Imam
Ibn Jauzi pernah berkata :
"Antara tipu daya Iblis ialah mereka
mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan
azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah
kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan
peringatan dan nasihat di menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca
Al quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan
mengganggu bacaan orang yang bertahajud. Kesemuanya itu adalah perkara
mungkar".
Larangan ini adalah pada zaman Imam Ibn
Jauzi yang ketika itu belum ada lagi pembesar suara seperti zaman kini. Namun,
Imam Ibn Jauzi tetap melarangnya. Jika di zaman beliau yang tidak ada lagi
pembesar suara, beliau melarang keras mengganggu orang lain, lebih-lebih lagi
wajar di larang pada zaman yang serba canggih dan moden ini.
Larangan ini bukanlah menafikan hak setiap orang Islam untuk berzikir, membaca Al quran dan selainnya. Larangan ini adalah sebahagian daripada adab-adab ketika beribadah agar benda yang baik tidak bertukar menjadi dosa kerana mengganggu hak orang lain, sama ada mereka berada di dalam mahupun di luar masjid. Bacalah Al quran tanpa mengggunakan pembesar suara. Berzikir lah dengan suara yang rendah, nada yang penuh santun, dan peliharalah hak sesama manusia. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan