Selasa, 23 Mac 2021

LARANGAN PEMBESAR SUARA : ANTARA SERUAN AZAN & BACAAN SELAIN AZAN

 

Masjid merupakan tempat suci orang Islam juga tempat untuk membangunkan ummat. Bukan sekadar dijadikan sebagai tempat menunaikan solat semata-mata bahkan peranan institusi masjid sebenarnya lebih luas dan besar fungsinya yang sepatutnya diterapkan oleh orang Islam.

Maka, dalam Islam, institusi masjid dilihat sebagai tempat suci dan menjadi tempat perhimpunan besar orang Islam. Apa yang seringkali kita dengar dari pembesar suara masjid setiap 5 kali sehari itu adalah disebutkan sebagai seruan azan. Ianya adalah syariat menandakan masuknya waktu solat fardhu 5 waktu pada masa tertentu. Seruan azan merupakan satu-satunya syariat yang diperintahkan untuk diangkat suara. Ada pun selain seruan azan, Islam tidak pernah mensyariatkan sekalipun bacaan Al quran dan zikir mengingati Allah.



Barangkali sebahagian orang bukan Islam akan terkeliru antara azan dan bacaan-bacaan selain azan yang dikumandangkan melalui corong-corong pembesar suara masjid. Lalu, apa yang membimbangkan kita ialah akan berlaku salah faham sehingga menganggap Islam agama yang tidak tahu menghormati hak orang lain dalam beribadah. Sebaliknya, Islam sama sekali tidak menyuruh umatnya membaca Al quran atau berzikir dengan suara yang tinggi hingga menganggu orang lain.

Hal ini telah ditegaskan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud, kata Abu Sa'id al Khudri :

"Ketika Nabi SAW beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (Al quran) sedangkan ketika itu Nabi SAW berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda : "Ketahui setiap kamu bermunajat kepada Tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat"

Hadis ini menjelaskan kepada kita bahwa Nabi dengan tegasnya melarang mengangkat suara bacaan di masjid sehingga menganggu mereka yang lain sedang beribadah. Sekiranya mereka yang lain berada di dalam masjid pun baginda larang untuk mengangkat suara hingga menganggu yang lain, apatah lagi menganggu mereka yang di luar masjid, yang mungkin sakit, barangkali mereka ada anak kecil yang masih tidur, lebih-lebih lagi lah tidak boleh kita ganggu.

Syeikh Muhammad Salih al Uthaimin ketika mengulas hadis ini, beliau berkata :

"Realiti hari ini menyaksikan apa yang disebut oleh hadis ini. Ini yang kita lihat, mereka yang melakukan hal ini dengan menunaikan solat menggunakan pembesar suara (luar masjid). Mereka itu jika menyakiti sesiapa yang ada di sekeliling mereka, maka mereka berdosa."

Bahkan dalam Kitab Talbis Iblis, al Imam Ibn Jauzi pernah berkata :

"Antara tipu daya Iblis ialah mereka mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat di menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca Al quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajud. Kesemuanya itu adalah perkara mungkar".



Larangan ini adalah pada zaman Imam Ibn Jauzi yang ketika itu belum ada lagi pembesar suara seperti zaman kini. Namun, Imam Ibn Jauzi tetap melarangnya. Jika di zaman beliau yang tidak ada lagi pembesar suara, beliau melarang keras mengganggu orang lain, lebih-lebih lagi wajar di larang pada zaman yang serba canggih dan moden ini.

Larangan ini bukanlah menafikan hak setiap orang Islam untuk berzikir, membaca Al quran dan selainnya. Larangan ini adalah sebahagian daripada adab-adab ketika beribadah agar benda yang baik tidak bertukar menjadi dosa kerana mengganggu hak orang lain, sama ada mereka berada di dalam mahupun di luar masjid. Bacalah Al quran tanpa mengggunakan pembesar suara. Berzikir lah dengan suara yang rendah, nada yang penuh santun, dan peliharalah hak sesama manusia. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan