Sebagai orang Islam, ajaran sunnah
baginda Nabi SAW merupakan panduan terpenting dalam kerukunan hidup sebagai
seorang yang beriman kepada Allah dan Rasul Nya. Malah, sunnah Nabi SAW
merupakan sumber primer (utama) untuk umat Islam menjadikan ianya sebagai
rujukan dan panduan kehidupan.
Perkataan sunnah merujuk kepada makna
sebarang perbuatan, perkataan, persetujuan (taqrir) dan sifat perwatakan
baginda Nabi sama ada secara zahirnya (luaran) mahupun secara batin (dalaman).
Maka, untuk memahami sunnah Nabi ini, termasuklah dalam bab perubatan Nabi SAW,
kita mesti jelas dengan dua jenis pembahagian sunnah yang dijadikan dalil atau
hujah.
Pertama, disebutkan sebagai Sunnah
Tasyri'. Sunnah Tasyri' ini membawa makna apa yang datang daripada Nabi SAW
dengan diiktibarkan baginda adalah seorang Nabi dan Rasul, maka hal itu
dinamakan sebagai sumber Tasyri'iyyah (pensyariatan). Terdapat banyak contoh
berkenaan sunnah Tasyri' yang boleh menjelaskan lagi maknanya sama ada dari
sudut percakapan, perbuatan atau persetujuan baginda Nabi SAW.
Misalnya, dalam sebuah hadis riwayat Imam
Bukhari dan Muslim, daripada Abi Abdirrahman 'Abdullah Ibn 'Umar Ibn al
Khattab, katanya, saya mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Islam dibina diatas lima perkara ;
(Bersyahadah), mengucap tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad
itu merupakan pesuruh-Nya (Rasulullah), mendirikan solat, mengeluarkan zakat,
menunaikan haji, dan berpuasa pada bulan Ramadan."
Berdasarkan hadis ini, telah disyariatkan
rukun Islam itu mempunyai lima perkara dan setiap yang bergelar muslim wajib
melaksanakannya sepertimana yang telah disebutkan oleh baginda Nabi SAW. Maka,
berdasarkan sunnah Tasyri' ini, kita sudah maklum akan 5 rukun Islam ini tanpa
menambah atau sebaliknya mengurangkannya.
Adapun bahagian kedua, disebutkan sebagai
Sunnah Ghair Tasyri'iyyah (bukan pensyariatan). Nama lainnya adalah sunnah
Jibiliyyah. Sunnah Jibiliyyah adalah bermaksud apa yang datang daripada baginda
Nabi SAW dan diiktibarkan bahawa Nabi SAW adalah seorang manusia biasa yang
berketurunan atau disebabkan pengalaman hidup baginda Nabi SAW. Sunnah
Jibiliyyah adalah dalil yang tidak disyariatkan untuk kita ikuti. Bahkan ianya
dilakukan kerana sifat fitrah Nabi seorang manusia biasa dan kerana pengalaman
Nabi SAW.
Sebagai contoh, hadis riwayat Imam
Bukhari, daripada Aisyah, berkata yang bermaksud :
"Adapun Rasulullah SAW menggemari
manisan dan madu"
Syeikh Dr. Wahbah al Zuhaili di dalam
kitabnya menyatakan bahawa setiap yang datang daripada Nabi SAW yang berbentuk
tabiat Nabi sebagai manusia seperti cara bangun, duduk, berjalan, tidur, makan,
minum dan perbuatan-perbuatan yang lain tidak dikira sebagai satu pensyariatan.
Hal ini kerana perbuatan tersebut lahir dari sifat kemanusiaan sebagai seorang
manusia dan bukannya bersifat pensyariatan.
Demikian juga dalam bab perubatan sunnah
Nabi SAW. Terdapat beberapa hadis Nabi SAW yang menceritakan tentang khasiat
makanan tertentu, atau barangkali Nabi sendiri merubat menggunakan herba
makanan tertentu, bukan itu yang dikehendaki oleh Nabi SAW. Tumpuan Nabi dalam
hal perubatan bukanlah tentang soal jenis penawar herba dan sebagainya. Nabi
tidak diutuskan untuk menjadi duta mana-mana produk kesihatan.
Tetapi, yang menjadi penekanan dan fokus
dalam perubatan sunnah Nabi ini ialah penjagaan kesihatan dengan segera
mencegah dan berubat apabila mendapat sakit. Oleh kerana itu, kita boleh lihat
bahawa sifat perubatan sunnah Nabi itu berbentuk luas dan terbuka. Apa sahaja
yang boleh membantu mengubat penyakit, maka ia dijadikan sumber perubatan. Seperti
contohnya, susu, madu, habbatus sauda', dan ada ketikanya air kencing unta pun
dijadikan sumber perubatan ketika di zaman Nabi.
Bahkan pada zaman Nabi SAW, baginda tidak
pernah menghalang atau melarang ahli perubatan untuk datang mengubat penyakit.
Malah, dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud, daripada Saad bin Abi Waqas katanya
yang bermaksud :
"Aku sakit lalu Rasulullah
menziarahiku. Baginda meletakkan tangannya di tengah dadaku sehingga terasa
sejuk di tangan baginda di dadaku. Baginda bersabda : Kamu sedang sakit dada,
pergilah berjumpa al Harith bin Kaladah dari kabilah Thaqif kerana dia tahu
mengubat.."
Al Harith bin Kaladah merupakan seorang
doktor Arab yang terkenal pada zaman itu. Beliau merupakan seorang bukan Islam.
Namun begitu, Nabi tidak pernah melarang kita mengambil manfaat biarpun ia
datang daripada orang bukan Islam. Selagi mana kaedah perubatan tersebut tidak
menyanggahi syariat, maka diharuskan kita berubat. Oleh itu, kita mesti
memahami bahwa bukan semua perubatan sunnah Nabi itu sesuai dengan penyakit dan
tubuh badan.
Walaupun ianya datang dari ajaran sunnah
Nabi, tetapi bukanlah menjadi pensyariatan yang wajib dan mesti kita lakukan.
Selagi tidak ada bukti yang kukuh dari sudut kesihatan, maka rujuklah kita
dengan pakarnya. Jangan menunggang nama sunnah demi melariskan jualan untuk
kepentingan tertentu. Ambil lah nasihat pada yang selayaknya. Jangan membuta
tuli menjunjung nama perubatan sunnah. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan