Masjid
merupakan sebuah institusi terpenting dalam Islam. Perkataan masjid adalah
berasal dari bahasa Arab yang membawa maksud nama tempat bersujud. Dari sudut
syarak pula, terdapat dua makna. Pertamanya, masjid membawa maksud mana-mana
tempat permukaan bumi. Hal ini bertepatan dengan sebuah hadith sahih riwayat al
Bukhari, sabda baginda Nabi SAW yang bermaksud :
"Dijadikan
bagiku bumi ini sebagai masjid (tempat bersujud)"
Keduanya,
masjid juga dari sudut istilah membawa maksud tempat yang disediakan bagi mengerjakan
sembahyang untuk selama-lamanya. Oleh kerana ianya merupakan sebuah tempat yang
sangat penting, maka bagi manusia yang mengimarahkan dan memakmurkan masjid
diberikan kemuliaan dan kedudukan yang hebat di sisi Islam. Sepertimana firman
Allah Azza Wa Jalla dalam surah at Taubah ayat 18 yang bermaksud :
"Hanyalah
yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada
Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan solat, menunaikan zakat dan
tidak takut (kepada sesiapa pun) selain kepada Allah. Maka merekalah
orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat
petunjuk"
Berdasarkan
firman Allah, mereka yang kerjanya mengimarahkan masjid dengan beribadah kepada
Allah selain menghidupkan masjid dengan pelbagai pengisian jasmani dan rohani
adalah terdiri daripada golongan mereka yang beriman kepada Allah SWT. Ini
bermakna, bukanlah sesuatu yang biasa bilamana Allah sendiri yang mengiktiraf
mereka ini dengan menggelarkan mereka dengan gelaran orang beriman. Ianya satu
pengiktirafan dan darjah kebesaran tertinggi kurniaan Allah buat para hamba Nya
yang sentiasa menghidupkan masjid.
Imam
al Qurtubi dalam al Jami' li Ahkam al Quran, beliau menyatakan terdapat
golongan salaf yang menyatakan sekiranya kamu melihat seseorang mengimarahkan
masjid maka perelokkanlah prasangkamu kepadanya. Perkara ini sepertimana yang
telah disebutkan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat at Tirmizi,
Ibn Majah dan Ahmad yang bermaksud :
"Bila
kamu sekalian melihat seseorang yang sentiasa pergi ke masjid maka
persaksikanlah keimanan untuknya"
Syeikh
al Tantawi ketika menafsirkan ayat ini di dalam kitabnya Tafsir al Wasit,
beliau menyatakan bahawa orang yang mengimarahkan masjid merupakan mukmin yang
benar-benar beriman kepada Allah dengan apa yang disuruh dan apa yang dilarang
dengan petunjuk daripada baginda Nabi SAW dengan hati yang penuh dengan
keikhlasan. Ibnu al Jauzi pula menyebut dalam Zad al Masir fi 'Ilm al Tafsir,
yang dimaksudkan dengan memakmurkan masjid terdapat dua pendapat, pertama ;
merujuk kepada mereka yang selalu datang ke masjid dan duduk di dalamnya (untuk
beribadah kepada Allah). Keduanya pula, membawa maksud membangunkan masjid dan
memperbaikinya.
Pada
zaman Rasulullah SAW, masjid yang dibina diatas nilai ketaqwaan kepada Allah
SWT bukan sahaja menjadi tempat untuk orang Islam menunaikan ibadah solat
semata-mata sebaliknya masjid telah memainkan peranan yang sangat besar dan
efektif dalam usaha membangunkan ummah. Masjid pada zaman Nabi telah menjadi
pusat kegiatan ekonomi. Hal ini tercatat dalam sebuah hadith riwayat Muslim,
daripada Jabir bin Abdullah :
"Aku
pergi bertemu Rasulullah semasa baginda berada di masjid. Selepas baginda
menyuruh aku mengerjakan solat dua rakaat, baginda membayar hutangnya kepada ku
dan memberi lebihan wang sedikit kepada ku".
Selain
itu juga, masjid pada zaman Nabi SAW berperanan sebagai tempat interaksi
sosial. Perkara ini seperti tercatat dalam sebuah hadith riwayat Muslim, bahawa
Jabir bin Samura telah berkata yang bermaksud :
"Rasulullah
seringkali duduk di tempat baginda mengerjakan solat subuh sehingga matahari
naik, baginda akan berdiri di situ sambil para sahabat lain berbual
menceritakan keadaan masing-masing pada waktu jahiliah dahulu dan mereka akan
tertawa mendengar gelagat lucu. Rasulullah pun sama-sama mendengar tetapi
baginda hanya tersenyum sahaja".
Demikian
juga masjid pada zaman baginda Nabi telah menjadi sebuah tempat bersosial dan
menyambut perayaan. Sepertimana yang diceritakan oleh Aisyah RA dalam sebuah
hadith yang bermaksud :
"Beberapa
orang pahlawan dari Abisinia telah datang ke masjid pada suatu hari raya dan
mereka mempamerkan seni mempertahan diri. Rasulullah menjemput saya menyaksikan
perlawanan tersebut. Aku meletakkan kepala ku pada bahu baginda dan melihat
pameran seni mempertahankan diri itu sehingga aku puas lalu memalingkan
pandanganku"
Melihat
akan beberapa fungsi dan peranan masjid pada zaman Nabi SAW membuatkan kita
berasa jauh berbeza berbanding dengan peranan masjid pada masa kini. Jangan kan
kerana covid, sebelum daripada itu lagi kebanyakan kita gagal untuk
mengembalikan fungsi masjid sepertimana yang telah berlaku pada zaman Nabi SAW.
Kegagalan ini sudah tentu perlu dijadikan muhasabah dan ruang untuk kita
perbaiki dari semasa ke semasa. Persepsi berkenaan masjis hanya sekadar tempat
bersolat perlu diperbetulkan dengan meluaskan pemahaman mereka berkaitan
peranan dan fungsi masjid sebenar.
Amat
dukacita hari ini, sebahagian mereka yang diberikan amanah dan kepercayaan
untuk menguruskan masjid langsung tidak berusaha untuk memakmurkannya.
Sebaliknya hanya sekadar datang dan pulang untuk menunaikan solat semata-mata.
Lebih menyedihkan, terdapat segelintir pihak pengurusan masjid yang meletakkan
pemisahan saf kanak-kanak yang sekaligus mewujudkan kasta mengikut umur.
Walhal, perkara ini tidak berlaku di zaman Nabi SAW. Sikap seperti inilah antara yang menyumbang
kepada ketidakmesraan masjid terhadap golongan muda.
Kita
harus berubah. Persepsi yang salah berkaitan masjid perlu ditangani dengan
tindakan dan langkah aktif pihak pengurusan masjid dengan merangka dan
merancang pelbagai aktiviti serta pengisian menarik bagi menterjemahkan peranan
dan fungsi sebenar masjid. Kita tidak boleh lagi sekadar menunding jari
menyalahkan orang itu dan ini tidak datang ke masjid tetapi sebaliknya kita
harus melihat kepada kedudukan dan jawatan kita, apa yang telah kita lakukan
untuk menarik orang ramai hadir ke masjid.
Semoga Allah merahmati dan memberkati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan