Jumaat, 7 Januari 2022

HIKMAH DISEBALIK PENSYARIATAN ISLAM

 

Disebalik pensyariatan yang diturunkan oleh Allah SWT kepada hamba Nya melalui para utusan Nya, sebahagian syariat itu dapat kita fahami hikmahnya dan sebahagian yang lain, perlu dicari dengan mengkaji dan menyelidiki. Malah dengan mengkaji setiap pensyariatan ini, kita akan lebih merasai betapa kerdilnya diri ini dengan hikmah sesuatu pensyariatan yang dibawa oleh Allah, Tuhan empunya syariat.

Dalam hal ini, manusia yang diberikan akal mempunyai tanggungjawab mencari dan menyingkapi sesuatu hikmah. Majoriti ulama Salaf dan Khalaf berpandangan setiap pensyariatan daripada Allah SWT, tidak kira sama ada dalam bentuk suruhan mahupun larangan, berdiri diatas hikmahnya yang tersendiri.




Untuk itu, melalui al Quran dan hadith Nabi SAW, sebahagian besar hikmah disebalik sesuatu pensyariatan dijelaskan. Namun dalam hal yang lain, sebahagian hikmahnya akan terlihat setelah dikaji berdasarkan displin ilmu yang ada. Apabila manusia mula mencari hikmah disebalik sesuatu pensyariatan, kita akan mendapati sebahagian hikmah itu datang secara khusus kepada manusia itu sendiri. Manakala sebahagian besarnya lagi hikmah itu kembali kepada Allah SWT.

Untuk memahami akan hal ini, kita dapat melihat hikmah disebalik pensyariatan perintah ibadah solat, puasa, zakat dan sebagainya, sebahagian hikmahnya menjanjikan keuntungan dan pulangan yang lumayan kepada diri manusia itu sendiri. Misalnya sepertimana firman Allah SWT dalam surah al Ankabut ayat 45 yang bermaksud :

"Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar"

Hikmah disebalik syariat solat adalah untuk kebaikan diri manusia itu sendiri. Melalui ibadah solat yang sempurna, ianya akan membentuk peribadi yang mulia sekaligus menjauhi kita daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar. Demikian juga hikmah pensyariatan ibadah puasa. Firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah al Baqarah ayat 183 yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"




Hikmah disebalik ibadah puasa ini adalah untuk menjadikan kita sebagai hamba Nya yang bertaqwa. Maka untuk itu, melalui ibadah puasa, kita dilatih untuk lebih berdisplin dalam menjaga masa, lebih kuat menahan nafsu dan sebagainya. Pada masa sama dengan berpuasa juga, tanpa boleh kita nafikannya lagi, berpuasa memberikan banyak manfaat untuk kesihatan diri. Demikian beberapa contoh perihal hikmah yang menjanjikan kebaikan dan pulangan manfaat kepada diri manusia.

Sebahagian besar hikmahnya lagi adalah kembali kepada Allah SWT. Hal ini membawa makna, disebalik sesuatu pensyariatan tersebut, terdapat sebahagian hikmahnya adalah bertujuan untuk membesarkan Allah, untuk mentaati perintah Allah, meninggi serta mengagungkan Allah merentasi segala hal. Sebagai contoh, firman Allah Azza Wa Jalla menerusi surah az-Zariyat ayat 56 yang bermaksud :

"Tidak Kami jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku"

Menerusi ayat ini, dapat kita fahami tujuan sebenar disebalik penciptaan manusia dan jin itu adalah untuk menunduk, taat dan patuh kepada Nya. Maka setiap pensyariatan yang diturunkan Nya kepada para hamba Nya adalah untuk menjadikan manusia menyembah Allah, membesarkan Allah serta mengagungkan Nya. Dalam firman Nya yang lain, menerusi surah al Mukminum ayat 115 yang bermaksud :

"Apakah kamu sekalian mengira bahawa Kami menjadikan kamu dengan sia-sia, sedangkan kalian tidak dikembalikan kepada Kami"

Berdasarkan firman tersebut, ianya membuktikan bahawa hikmah disebalik penciptaan manusia adalah dengan tujuan dan matlamatnya yang tersendiri. Bukan diciptakan dengan sia-sia. Ada tugas dan peranan yang perlu dimainkan oleh setiap makhluk ciptaan Nya. Dari sekecil-kecil ciptaan hinggalah sebesar-besar ciptaan, semuanya ada hikmah yang tersendiri. Maka hikmah itu akan kembali kepada Allah untuk menghitung setiap amal soleh para hamba Nya.




Dalam usaha kita memahami dan menyingkap sesuatu hikmah pensyariatan, terdapat beberapa keadaan hikmah yang perlu kita fahami. Pertamanya, ada hikmah yang boleh kita capai melalui pengamatan akal semata-mata meskipun tanpa dalil al Quran dan hadith. Misalnya, apabila kita melihat sesuatu kejadian berlaku, akal akan menentukan hal itu baik atau buruk. Maka melalui pengamatan akal, kita akan dapat membezakan antara baik buruk sekaligus dapat memahami hikmah disebalik kejadian tersebut.

Dalam keadaan lain, sesuatu syariat diturunkan kepada manusia adalah untuk membimbing dan memandu diri manusia bagi menentukan baik buruk menurut neraca al Quran dan hadith. Sebagai contoh, Allah SWT telah mengharamkan riba. Firman Allah SWT dalam surah al Baqarah ayat 275 yang bermaksud :

"Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba"

Menerusi larangan ini, kita akan mendapati hikmah disebalik larangan riba ini adalah bertujuan untuk menolak sebarang penindasan dalam jual beli. Jika diikutkan akal logik manusia, riba lebih menguntungkan dan membawa pulangan yang lumayan. Namun Allah melarang hal itu kerana hikmahnya adalah untuk mengajarkan kita sifat keadilan dan menolak sebarang penindasan dalam jual beli. Oleh itu, setiap syariat yang datang membawa hikmah yang tersendiri.

Ada juga dalam keadaan lain, hikmah datang melalui syariat dalam bentuk ujian Allah kepada hamba Nya. Ujian tersebut datang dan membawa hikmah yang besar. Perkara ini sepertimana kisah yang telah Allah rakamkan di dalam al Quran, bagaimana Nabi Ibrahim AS diperintahkan oleh Allah SWT untuk menyembelih anaknya iaitu Nabi Ismail AS.

Akhirnya, disebalik kisah itu telah membawa pensyariatan ibadah korban dan hikmahnya mengajar kita erti pengorbanan yang sebenar. Demikianlah beberapa keadaan hikmah yang sebahagiannya boleh dicapai dengan akal manakala sebahagiannya lagi perlu dicari dengan mengkaji dan menyelidiki. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan