Khamis, 20 Januari 2022

LARANGAN MENYERTAI UPACARA PERAYAAN AGAMA SELAIN ISLAM

 

Menjadi persoalan besar bagi kita sebagai seorang Islam untuk menyertai dan menyambut sesebuah perayaan agama selain agama Islam. Sebahagian besar masyarakat diatas nama perpaduan, keharmonian, maka disambut dan turut bersama dengan orang bukan Islam menyambut hari perayaan mereka. Malah terdapat juga sebahagian pemimpin masyarakat mengambil sikap turun padang menyambut dan menyertainya.

Pertamanya, Islam sangat menganjurkan umatnya untuk melakukan kebaikan dan menjaga kebajikan terhadap seluruh manusia tanpa mengira agama dan kaum. Allah SWT berfirman dalam surah an Nisa' ayat 36 yang bermaksud :

"Dan sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua-dua orang tua, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahaya yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri"




Namun begitu, dalam keterbukaan kita sebagai orang Islam melakukan kebaikan kepada seluruh manusia, di sana mempunyai batasan syarak yang perlu kita patuhi dan ikutinya. Menyertai perayaan sesuatu agama dengan mengikuti segala ritual dan upacara agama tersebut adalah dilarang dan ditegah oleh Islam. Atas nama apa pun dia, sebagai seorang muslim, kita dilarang untuk menyertai upacara perayaan sesuatu kaum kerana ianya dikira menyerupai mereka mensyirikkan Allah SWT.

Hal ini sepertimana dalam sebuah hadith Nabi SAW, baginda bersabda yang bermaksud :

"Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka".

Hadith ini secara umumnya boleh membawa maksud dalam dua keadaan, iaitu positif dan negatif. Berdasarkan hadith ini, dari sudut positifnya, sekiranya kita menyerupai atau meniru sesuatu perbuatan kaum yang terpuji, maka kita termasuk dalam kalangan mereka yang terpuji. Sepertimana dalam sebuah hadith riwayat al Bukhari dan Muslim, pembantu Nabi SAW iaitu Anas bin Malik menceritakan dengan katanya :

"Apabila Nabi SAW ingin menulis surat kepada Rom kemudian diberitahu bahawa mereka itu tidak membaca surat yang tidak mempunyai cop. Lalu baginda membuat cop dari perak. Kata Anas : "Seakan aku masih melihat kilauan cop berkenaan di tangan Nabi SAW berukir 'Muhammad Rasulullah'."

Ini bermakna, baginda Nabi SAW meraikan dan menerima pakai kebiasaan sesuatu kumpulan atau kaum selagi mana hal itu tidak bertentangan dengan syariat Islam. Tetapi sebaliknya, sekiranya kita menyerupai atau meniru mereka dalam hal perbuatan yang keji dan buruk, maka kita termasuk dalam kalangan mereka yang keji dan buruk.

Lafaz "Tasyabbuh" (menyerupai) merujuk kepada menyerupai atau meniru perbuatan yang khusus untuk sesuatu kumpulan tertentu atau agama tertentu. Termasuklah dalam makna ini ialah mengikuti upacara sambutan perayaan mereka yang mensyirikkan Allah Azza Wa Jalla. Menurut Imam al Son'ani dalam Subul as-Salam, beliau menyatakan bahawa :

"Hadith ini menjadi dalil bahwa sesiapa yang menyerupai golongan fasik, atau kuffar atau ahli bidaah dalam apa-apa perkara yang khusus untuk mereka, sama ada dalam pakaian, kenderaan atau cara, maka dia termasuk dalam kalangan mereka. Jika dia menyerupai kafir dalam pakaian (khusus) dan beriktikad untuk menjadi seperti mereka, maka dia telah kufur. Jika diab tidak beriktikad demikian, maka para fuqaha' berbeza pendapat mengenainya"




Ini bermaksud menyertai sesuatu upacara khusus perayaan sesuatu agama selain Islam, adalah perkara yang dilarang dan haram melakukannya meskipun dia tidak beriktikad seperti iktikad mereka yang bukan Islam. Perbuatan tersebut tetap haram dan berdosa. Cuma dalam hal menentukan sama ada jatuh kufur atau tidak, ulama berbeza mengenainya. Walau pun begitu, sama ada jatuh kufur atau tidak, perbuatan menyertai upacara perayaan tersebut tetap haram dan berdosa.

Untuk sekadar menghadiri jemputan jamuan perayaan mereka yang tidak melibatkan upacara khusus bagi agama mereka, tidaklah dilarang oleh Islam selagi mana jamuan tersebut tidak dihidangkan dengan menu hidangan yang haram dan dilarang oleh syarak. Namun, untuk menyertai mereka mengikuti upacara yang khusus bagi agama mereka adalah sesuatu yang dilarang oleh Islam. Dalam sebuah hadith riwayat al Baihaqi, Umar al Khattab RA pernah berpesan yang bermaksud :

"Janganlah kamu masuk ke tempat ibadat orang yang menyekutukan Allah pada hari raya mereka, kerana kemurkaan (Allah) sedang turun keatas mereka."

Untuk menunjukkan prinsip keterbukaan Islam berbuat baik kepada seluruh manusia dan untuk menjulang atas nama perpaduan, janganlah sehingga kita menggadaikan maruah serta nilai akidah Islam yang suci murni ini. Sebagai muslim, kita perlu lebih berhati-hati dan teliti dalam isu ini kerana ianya membabitkan persoalan akidah kita yang menjadi tunjang keimanan kita kepada Allah SWT. Semoga kita semua tergolong dalam kalangan para hamba Nya yang bertaqwa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan