Islam
akan terbina kukuh di dalam hati manusia apabila dirinya merasai nikmat
keimanan. Tanpa hadirnya iman, ibadah lain seperti solat, berpuasa dan
sebagainya seakan terkaku keras, dilaksana tanpa dirasainya. Oleh yang
demikian, apabila kita berbicara soal keimanan, ianya sangat berkait rapat
dengan akidah, yang juga merupakan tunjang dalam kehidupan seseorang muslim.
Tanpa akidah yang sahih maka dirinya akan terdedah dengan kepesongan dan
kesesatan dalam beragama.
Bagi
memahamai makna iman sebenar, kita akan mendapati beberapa definisi iman yang
dilontarkan dan dibahaskan oleh sebahagian golongan seperti kumpulan Murji'ah,
Khawarij dan sebagainya. Kita akan mendapati definisi iman adalah berbeza-beza
mengikut pandangan kumpulan masing-masing. Namun sebagai penyelesaian kepada
perbezaan ini, kita di tuntut untuk bersikap sederhana (wasatiyyah)
dalam memaknai iman dan inilah juga pegangan golongan Ahli sunnah wal jamaah.
Bagi
golongan Murji'ah, iaitu sebuah kumpulan yang berpendapat bahawa pembuat dosa
besar adalah masih sempurna iman mereka, berpandangan bahawa kedudukan iman itu
bertempat di hati dan di lidah semata-mata. Maka bagi mereka, cukuplah bagi
seseorang itu apabila mengaku beriman kepada Allah di dalam hati dan diungkap
dengan lidah, maka dia sudah sempurna imannya dan tidak ada seorang pun yang
boleh mempertikaikanya walaupun setelah mereka melakukan hal-hal yang boleh
membatalkan iman. Ini bermakna, sekiranya seseorang itu meminum arak, berzina
dan sebagainya, orang tersebut masih dikira beriman meski melakukan maksiat.
Sebaliknya,
berlawanan dengan Murji'ah, golongan Khawarij pula, iaitu sebuah kumpulan yang
mendakwa mereka yang melakukan dosa besar adalah kafir berpandangan bahawa iman
itu terletak pada amal perbuatan seseorang. Ini bermakna apabila seseorang itu
telah melakukan dosa besar maka orang tersebut telah terpesong dari landasan
keimanan dan ianya menjadi kafir. Bagi golongan ini, si pelaku dosa besar terus
menjadi kafir dan dihukum neraka selama-lamanya. Walaupun pada zahir dirinya kelihatan
beriman, setelah melakukan dosa besar, maka gugurlah imannya dan menjadi kafir.
Jika
dilihat daripada dua kerangka definisi ini, dapat kita simpulkan bahawa
golongan Murji'ah adalah terlalu longgar dan bermudah dalam soal keimanan.
Cukup dengan dizahirkan keimanannya melalui hati dan diungkap dengan lidah.
Sebaliknya, golongan Khawarij pula diihat terlalu keras dan zalim dalam memberi
maksud iman dengan mendakwa amal perbuatan penentu kepada segalanya. Kedua-dua
pandangan golongan tersebut jika difahami akan mengundang masalah kepada
masyarakat.
Berdasarkan
definisi iman di sisi golongan Murji'ah, ianya akan merosakkan pemahaman dan
pemikiran masyarakat. Akibat daripada pemahaman yang salah ini, akan
menyebabkan masyarakat menyangka tidak berdosa sekiranya tidak solat, tidak
berpuasa, minum arak dan lain-lain. Kerana bagi mereka cukup iman itu
kedudukannya di hati dan dizahir dengan lidah. Seolah-olah perbuatan maksiat
yang dilakukan tidak merosakan diri kerana imannya di hati dan terungkap di
mulut.
Manakala
berdasarkan definisi iman di sisi golongan Khawarij pula, hal ini turut akan
mengundang kerosakan beragama. Ini kerana masyarakat akan menyangka bahawa
amalan hati dan perakuan lidah tidak akan diambil kira selagimana orang itu
melakukan dosa besar seperti berzina, berbohong, minum arak dan sebagainya.
Pemahaman ini akan membentuk pemikiran masyarakat yang agresif, ekstremisme dan
ganas. Sekaligus dengan mudah akan membudayakan kafir-mengkafir sesama umat
Islam.
Oleh
yang demikian, bagi memahami kerangka definisi iman yang sebenar, Imam Ahmad
bin Hanbal dalam kitab al Aqidah Riwayah Abi Bakr al Khallal berkata :
"Iman
itu ucapan dengan lisan, beramal dengan anggota badan dan iktikad dengan hati,
ia bertambah dengan ketaatan dan berkurang dengan kemaksiatan, menjadi kuat
dengan ilmu dan menjadi lemah dengan kejahilan, dengan hidayah Allah seseorang
boleh mencapai iman, bahawa iman itu kata nama yang merangkumi perkara-perkara
yang dinamakan banyak, yang terdiri daripada perbuatan dan perkataan".
Menambah
kuat lagi definisi tersebut, dalam kitab Fathul Bari menerusi riwayat Al
Hakim dalam Manaaqib As-Syafii', Imam al Syafi'i menyatakan bahawa :
"Iman
itu perkataan dan amalan, dan ianya bertambah dan berkurang. Bertambah dengan
ketaatan dan berkurang dengan maksiat".
Berdasarkan
definisi tersebut, dapat kita simpulkan bahawa bagi Ahli Sunnah Wal Jamaah,
amal perbuatan juga termasuk dalam hakikat sebuah keimanan yang tidak dapat
dipisahkan. Malah, sesuatu amalan itu tidak sempurna melainkan dengan keimanan kepada
Allah SWT. Perkara ini sepertimana firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah al
Baqarah ayat 177 yang bermaksud :
"Bukanlah
perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke arah timur dan barat,
tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat,
dan segala malaikat, dan segala kitab, dan sekalian nabi ; dan mendermanya
seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, kepada kaum kerabat, dan
anak-anak yatim dan orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan
kepada orang yang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi ; dan yang
mengerjakan sembahyang serta mengeluarkan zakat ; dan perbuatan orang yang
menyempurnakan janjinya apabila membuat perjanjian ; dan ketabahan orang yang
sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa
bertempur dalam perjuangan perang Sabil. Orang yang demikian, mereka itulah
orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) ; dan mereka itulah juga
orang yang bertakwa".
Berdasarkan
ayat ini, Allah SWT mengiktiraf orang yang beriman adalah mereka yang mengakui
akan keimanan mereka kepada Allah, para malaikat, para nabi, dan mereka yang
melaksanakan perintah Allah seperti mendirikan solat, menunaikan zakat dan
mendermakan sebahagian daripada hartanya yang disayangi. Ini bermakna, keimanan
tidak cukup dengan mengungkap di lidah dan tertanam di dalam hati, bahkan ianya
mesti disempurnakan dengan melakukan ketaatan pada Nya.
Demikian
definisi iman sebenar berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Pendekatan sebegini
lebih sederhana dan tidak melampau, berbanding dengan kumpulan Murji'ah dan
Khawarij. Bagi mencapai makna iman yang sebenar, dalam kitab al-Iman wal Hayah,
Dr. Yusuf al Qaradawi berkata walau bagaimana sekalipun perselisihan para ulama
kalam dalam membahaskan berkaitan iman dengan amal perbuatan, sama ada
perbuatan itu sebahagian daripada erti iman atau syaratnya atau hasil daripada
hasilan iman, kesemua mereka bersepakat bahawa amal perbuatan adalah bahagian
yang tidak terpisah daripada iman yang sempurna. Semoga Allah mengampuni kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan