Salah
satu kemuliaan yang ada pada bulan Ramadan adalah berlakunya peristiwa Nuzul al
Quran yang membawa maksud penurunan al Quran. Hal ini sepertimana yang
terkandung di dalam firman Allah SWT melalui surah al Baqarah ayat 186 yang
bermaksud :
"(Masa
yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan
al Quran menjadi pentunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi
keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan di
antara yang benar dan yang salah"
Perkataan
Nuzul al Quran berasal dari bahasa arab yang terdiri daripada 2 perkataan,
yaitu perkataan "Nuzul" (نزول) dan "al Quran"
(القرأن). Perkataan "Nuzul" membawa maksud menetap di suatu tempat
atau turun dari tempat yang tinggi manakala perkataan "al Quran" pula
merujuk kepada maksud kitab yang diturunkan Allah secara berperingkat kepada
Nabi SAW melalui malaikat Jibril, yang bersifat mukjizat di mana mendapat
pahala jika dibacanya yang terangkum dari awal surah Fatihah hingga akhir surah
al Nas.
Penurunan
al Quran terbahagi kepada dua tahap utama. Tahap pertama, al Quran itu
diturunkan dari Lauh Mahfuz ke langit dunia di Baitul Izzah. Tahap kedua, al
Quran diturunkan dari Baitul Izzah kepada baginda Nabi SAW secara
beransur-ansur dalam tempoh 23 tahun. Firman Allah SWT dalam surah al Buruj
ayat 21 dan 22 yang bermaksud :
"(Sebenarnya
apa yang Engkau sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau sihir), bahkan
ialah al Quran yang tertinggi kemuliaanya ; (lagi yang terpelihara dengan
sebaik-baiknya) pada Luh Mahfuz"
Berdasarkan
firman ini, kita fahami bahawa al Quran yang sebelum diturunkan itu sangat
terpelihara kesucian dan keasliannya yang diberada di Luh Mahfuz, dibawah
peliharaan Allah. Kemudian dari Luh Mahfuz, diturunkan ke langit dunia Baitul
Izzah, yang kemudiannya diturunkan kepada baginda Nabi SAW secara berperingkat
selama tempoh 23 tahun. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al
Qadr ayat 1 yang bermaksud :
"Sesungguhnya
Kami telah menurunkan (al Quran) ini pada malam Lailatul Qadar"
Para
sarjana Islam berbeza pandangan dalam soal menentukan tarikh bilakah diturunkan
al Quran. Pendapat yang sangat masyhur, adalah pada 17 Ramadan. Pendapat ini
dipegang kuat oleh ulama sirah seperti Syaikh al Khudhari. Pendapat ini juga
berdasarkan kepada satu riwayat daripada al Waqidi menerusi Abu Ja'far yang
mengatakan bahawa (penurunan) wahyu kepada Nabi SAW bermula pada hari Isnin, 17
Ramadan (dan dikatakan pada 24 Ramadan). Riwayat ini seperti yang telah
dinyatakan oleh al Hafiz Ibn Kathir dalam kitab al Bidayah wa al Nihayah
yang bermaksud :
"Al
Waqidi meriwayatkan dengan sanadnya daripada Abu Ja'far al Baqir bahawa dia
berkata : Permulaan wahyu kepada Rasulullah SAW adalah pada hari Isnin 17
Ramadan, dan dikatakan juga pada 24 Ramadan"
Ada
pula yang berpendapat penurunan al Quran diturunkan pada 7 Ramadan dan 18
Ramadan. Kedua-dua pendapat ini seperti yang telah dinukilkan oleh Syeikh
Safiyyur Rahman al Mubarakfuri dalam kitab sirahnya ar Rahiq al Makhtum. Pada
masa sama, Syeikh Safiyyur Rahman juga telah membuat pilihan dan tarjih yang
berbeza dengan kedua-dua pendapat ini. Pada pandangan beliau, penurunan al
Quran berlaku pada 21 Ramadan.
Selain
daripada itu, ada juga yang berpendapat penurunan al Quran berlaku pada 24
Ramadan. Pendapat ini berdasarkan hadith Nabi SAW yang dinilai hasan oleh
Syaikh al Albani, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Suhuf
Nabi Ibrahim AS diturunkan pada malam pertama Ramadan, Taurat pula diturunkan
pada 6 Ramadan, Injil diturunkan pada 13 Ramadan. Dan Allah menurunkan al
Furqan (al Quran) pada 24 Ramadan"
Walau
bagaimanapun, majoriti para ulama tafsir berpegang kepada riwayat Ibnu Abbas
yang menyatakan bahawa al Quran diturunkan sekaligus ke Baitul Izzah di langit
dunia pada malam Lailatul Qadar dan ianya diturunkan kepada baginda Nabi SAW
secara beransur-ansur selama tempoh 23 tahun. Hal ini juga berdasarkan firman
Allah SWT dalam surah al Isra' ayat 106 yang bermaksud :
"Dan
al Quran itu Kami bahagi-bahagikan supaya Engkau membacakannya kepada manusia
dengan lambat dan tenang ; dan Kami menurunkannya beransur-ansur"
Al
Quran yang menjadi panduan hidup kita sebagai orang Islam ini telah wujud
dengan sempurna di sisi Allah sebelum daripada wujudnya dunia ini lagi. Ianya
terletak di Luh Mahfuz dan dibawa turun ke Baitul Izzah iaitu langit dunia.
Barangkali timbul persoalan, bagaimana boleh wujudnya al Quran sedangkan
peristiwa-peristiwa atau cerita-cerita yang termaktub di dalam al Quran belum
berlaku lagi.
Bagi
menjawab persoalan ini, kita haruslah tahu bahawa ilmu Allah itu tidak pernah
terikat dengan masa dan zaman. Allah Azza Wa Jalla tidak terikat dan tidak
terlibat dengan sistem masa. Allah lah yang menciptakan masa. Oleh kerana itu,
tiada yang mustahil bagi Allah untuk menyempurnakan al Quran dengan
menceritakan kisah peristiwa yang terdahulu, kini dan yang akan datang di dalam
al Quran merentasi sistem masa yang Allah ciptakannya.
Demikian
bagaimana peristiwa Nuzul al Quran menjadi sebuah episod bersejarah bagi umat
Islam dan seharusnya kita pada hari ini bukan sekadar menghiasi al Quran di
rumah-rumah, tidak sekadar meletakkan al Quran di bibir kemudian dilagukan
dengan pelbagai irama, bukan juga sekadar kita menjadi ianya sebagai lambang
dan simbolik semata-mata, malah kita hendaklah kembali kepada intipati
ajarannya yang mengajak, mendidik dan menyeru umat manusia mentauhidkan Allah,
melaksanakan segala suruhan Nya dan meninggalkan segala larangan Nya. Semoga
episod bersejarah ini tidak sekadar disambut kosong. Mudah-mudahan Allah
berkati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan