Kebiasaan
dikalangan orang Islam, ada yang berdoa dengan mengungkapkan ucapan semoga
diberikan taufiq dan hidayah. Mungkin kita juga pernah mendengar dalam ucapan
atau tazkirah oleh mana-mana ilmuan yang mengungkapkan lafaz taufiq dan hidayah
ini. Tidak kurang juga, lafaz ini digunakan di akhir sesi ceramah para ilmuan
yang mengajar agama.
Bagi
memahami makna disebalik perkataan taufiq dan hidayah ini, para sarjana Islam
telah memberikan beberapa pengertian berkenaannya. Dalam al Quran, Allah SWT
telah merakamkan kata-kata Nabi Syu'aib menerusi surah Hud ayat 13. Firman
Allah SWT yang bermaksud :
"Dan
tiadalah aku akan beroleh taufiq untuk menjayakannya melainkan dengan
pertolongan Allah"
Menurut
Syeikh al-Maraghi ketika memberikan definisi berkenaan lafaz taufiq, beliau
menyatakan dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Maraghi :
"Taufiq
membawa maksud kejayaan dan keberhasilan dalam melakukan segala amal dan usaha
yang baik. Hal itu boleh terjadi apabila orang yang melakukan usaha dan mencari
jalan yang dapat menyampaikan kepada keberhasilan tersebut, disamping dia
mempersiapkan sebab-sebab yang dapat memudahkannya untuk mencapainya. Kesemua
itu hanya daripada Allah semata-mata".
Dalam
pandangan lain, Imam Ibnu al-Qayyim pula menyatakan bahawa taufiq itu ialah
iradat Allah yang datang dari Nya sendiri terhadap hamba Nya yang melakukan
yang baik, diberinya keizinan untuk melakukan perbuatan yang diredhai Nya, di
dorong oleh kecintaan kepada Nya. Dengan kata mudah, taufiq merupakan kurniaan
Allah kepada para hamba Nya, mengurniakan kekuatan dan kemampuan untuk
melakukan perkara kebaikan.
Begitu
juga dalam kitab Jauharah Tauhid yang dikarang oleh Allamah Syaikh Ibrahim al
Laqani, dinyatakan bahawa taufiq merupakan sesuatu yang diciptakan oleh Allah
SWT yang mendorong seseorang itu untuk melakukan kebaikan jika perkara tersebut
berada di dalam dirinya. Berdasarkan beberapa pengertian dan definisi ini, dapat
kita fahami bahawa taufiq merupakan suatu pemberian Allah yang diberikan kepada
mereka yang bersungguh-sungguh beribadah, tunduk dan berserah pada Nya.
Seperti
firman Nya dalam surah al Ankabut ayat 69 yang bermaksud :
"Dan
orang-orang yang bersungguh-sungguh berusaha di dalam agama Kami, nescaya Kami
akan memberi petunjuk kepada mereka akan jalan-jalan Kami".
Perkataan
hidayah atau petunjuk pula boleh difahami dengan empat tingkatan. Sebagaimana
yang telah dibahaskan para sarjana Islam antaranya oleh al Raghib al Asfahani
menerusi kitab al-Mufradat fi Gharib al Quran. Dalam perbahasan mengenai
hidayah, beliau menyatakan bahawa sesungguhnya hidayah itu mempunyai empat
tingakatan.
Pertama,
hidayah umum, iaitu hidayah yang diberikan oleh Allah kepada setiap mukallaf
berupa kecerdasan akan dan sejumlah pengetahuan asas. Kedua, hidayah yang
berupa seruan Allah terhadap manusia melalui perantaraan Rasul. Ketiga, hidayah
taufiq, iaitu hidayah Allah yang diberikan kepada semua manusia yang dapat
membawanya kepada kebahagiaan dan yang keempat, hidayah Allah kepada hamba Nya
sehingga di akhirat, dia memperoleh syurga.
Dalam
kitab Miftah Dar al-Sa'adah, Imam Ibnu Qayyim juga menyatakan hal yang sama.
Beliau turut membahagikan hidayah kepada empat bentuk iaitu hidayah umum,
hidayah penjelasan dan pentunjuk, hidayah taufiq dan ilham dan yang terakhir
hidayah di akhirat menuju ke syurga atau neraka. Sepertimana firman Allah SWT
dalam surah al A'raf ayat 43 yang bermaksud :
"Segala
puji tertentu bagi Allah yang telah memberi hidayah petunjuk untuk (mendapat
nikmat-nikmat) ini, padahal Kami tidak sekali-kali akan memperoleh petunjuk
kalau Allah tidak memimpin kami (dengan taufiq Nya)".
Syeikh
al Maraghi pula menyatakan hidayah mempunyai empat bentuk iaitu pertama,
hidayah ilham, iaitu dalam bentuk naluri yang dibawa setiap manusia sejak
lahir. Misalnya seperti bayi yang baru lahir namun pandai menghisap susu
meskipun tidak pernah diajar. Kedua, hidayah al-Hawas (pancaindera) iaitu
berupa pendengaran, penglihatan dan seumpamanya. Ketiga, hidayah al-Aql atau
disebut petunjuk akal yang berupa kemampuan akal untuk berfikir. Keempat,
hidayah al-Din wal Syarak (petunjuk agama dan syariat). Hidayah ini berupa
wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi melalui perantaraan malaikat.
Dalam
hal ini, baginda Nabi SAW tidak berupaya untuk memberikan hidayah kepada
sesiapa pun bahkan kepada ahli keluarga sekalipun. Ini kerana, hidayah adalah
kuasa mutlak Allah, yang pada Nya lah berkehendak untuk memberi atau sebaliknya
tidak memberi. Perkara ini seperti firman Allah SWT dalam surah al Qasas ayat
56, yang bermaksud :
"Sesungguhnya
engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa
yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang
berkuasa memberi hidayah petunjuk sesiapa yang dikehendaki Nya, (menurut
undang-undang peraturan Nya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan
orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada
memeluk Islam)".
Imam
Ibn Katsir dalam kitabnya Tafsir al Quran al-A'zim menyatakan bahawa
hidayah bukan urusan baginda Nabi. Tetapi kewajiban baginda Nabi SAW hanya
menyampaikan dan Allah akan memberi hidayah (petunjuk) kepada sesiapa yang
dikehendakinya. Selain itu, kita juga boleh melihat bagaimana usaha dakwah Nabi
Nuh terhadap keluarga dan kaumnya, baginda Nabi Nuh sendiri pun tidak memiliki
kuasa untuk memberikan hidayah.
Berdasarkan
semua ini, dapat kita fahami dengan mudah bahawa taufiq itu berupa hidayah yang
Allah SWT berikan kepada hamba Nya kekuatan bagi tujuan melaksanakan segala
perintah dan meninggalkan larangan Nya. Perkara ini seperti dalam firman Allah
SWT dalam surah al Nisa' ayat 35 yang bermaksud :
"Dan
jika kalian bimbang ada persengketaan antara keduanya, maka kirimlah seorang
hakim dari keluarga lelaki dan seorang hakim dari keluarga perempuan. Jika
kedua orang hakim itu mempunyai tujuan untuk perbaikan, nescaya Allah memberi
taufiq kepada suami isteri. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal".
Demikian
makna dan pemahaman sebenar berkenaan taufiq dan hidayah. Melihat kepada makna
dan pemahaman sebenar ini, kita akui dengan kelemahan sebagai hamba Nya, tidak
dapat tidak, kita sentiasa perlu memohon kepada Allah agar diri kita sentiasa
berada di bawah petunjuk hidayah dan taufiq Nya. Pelbagai penyimpangan dan
penyelewengan yang berlaku diatas dunia ini, namun dengan hidayah serta taufiq
Nya, mudah-mudahan Allah membimbing hidup kita di bawah rahmat Nya. Semoga
Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan