Rabu, 8 Jun 2022

ZIARAH KUBUR ; TUJUAN DAN ADAB YANG DITUNTUT

 

Amalan menziarahi kubur adalah termasuk suatu tuntutan di dalam Islam. Selain itu juga, Islam sangat menuntut umatnya agar sentiasa menjaga dan memelihara adab ketika menziarahi kubur. Sekiranya kita menziarahi rumah orang yang masih hidup pun mesti menjadi adab tatasusila berziarah, apatah lagi menziarahi kubur insan yang telah pergi meninggalkan kita semua. Berkenaan dengan waktu ziarah, tidak ada satu pun ketetapan khusus untuk menziarahi pada hari-hari tertentu. Faedah atau kelebihan menziarahi kubur bukanlah terletak pada hari tertentu.

Sesungguhnya setiap yang dinamakan syariat Islam itu padanya terdapat tujuan dan hikmah yang tersendiri. Tujuan Islam menuntut umatnya menziarahi kubur adalah untuk mengingati akan hakikat kematian sekaligus kita akan ingat pada hari akhirat kelak. Tujuan atau sebab dituntut menziarahi kubur ini sepertimana yang disebutkan oleh baginda Nabi Muhammad SAW dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Abu Hurairah RA dia berkata :

"Nabi SAW menziarahi kubur ibunya lalu dia menangis dan orang yang disampingnya juga menangis, kemudian baginda bersabda : "Aku meminta izin daripada Tuhanku untuk aku beristighfar baginya (bagi ibuku), maka Dia tidak memberi keizinan kepadaku, dan aku meminta izin untuk menziarahi kuburnya maka Dia (Allah) membenarkanku, maka ziarahilah kubur kerana ia boleh mengingatkan kepada kematian".




Dalam hadith lain juga, diriwayatkan oleh Ibn Majah dengan sanad yang sahih, baginda Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Adalah aku dahulunya menghalang kamu daripada menziarahi kubur, maka (sekarang) ziarahilah kubur, kerana ia boleh menjadikan kamu zuhud terhadap dunia dan mengingati akhirat".

Demikianlah tujuan sebenar Islam menuntut umatnya menziarahi kubur. Berdasarkan hadith tersebut, tidak ada tujuan yang lebih besar dan bermakna bagi kita semua melainkan menziarahinya dengan tujuan untuk kita menginsafi akan kekerdilan diri, mengakui hakikat kehidupan yang sementara ini lantas bertambah keimanan kita kepada hari yang kekal abadi, hari yang diberikan keadilan mutlak oleh Allah, iaitulah hari akhirat.

Secara ringkasnya, asal hukum kubur adalah harus dengan tujuan bagi mengingati kematian dan negeri akhirat abadi. Meskipun begitu, para sarjana Islam berbeza pandangan berkenaan hukum wanita menziarahi kubur. Berlaku perbincangan dan perbahasan yang panjang lebar dikalangan para sarjana Islam kerana sebahagiannya menyatakan makruh oleh sebab lemah semangat, dibimbangi membawa kepada amalan meratap, meraung seperti amalan jahiliah terdahulu.

Namun begitu, al-Hafiz Ibn al-Arabi ketika mensyarahkan hadith riwayat Tirmizi, beliau menyatakan bahawa :

"Yang benar adalah Nabi SAW membolehkan menziarahi kubur untuk lelaki dan wanita. Jika ada sebahagian yang menganggapnya makruh bagi wanita, maka hal itu kerana lemahnya kemampuan wanita untuk bersikap tabah dan sabar sewaktu berada di kubur, atau kerana penampilannya yang tidak menggunakan hijab (untuk menutup auratnya) dengan sempurna".




Amat malang sekali, apabila amalan menziarahi kubur yang mulia ini dicemari dan dikotori dengan amalan dan ritual khurafat, syirik dan bid'ah yang padanya tiada asas dalam agama. Kita boleh lihat pada realitinya, segelintir mereka yang menziarahi kubur bukanlah bertujuan mengingati mati dan akhirat, bahkan sebaliknya menjadikan kubur-kubur tertentu yang didakwa kubur wali dan orang soleh, dijadikan tempat untuk meminta pertolongan. Lebih buruk dan jauh menyimpang, ada pula yang sehingga menyembah kubur.

Menziarahi kubur adalah satu perkara yang dituntut dalam agama. Selain itu, satu perkara lagi yang mesti kita menitikberatkannya adalah amalan-amalan yang dituntut ketika menziarahi kubur. Terdapat beberapa perkara yang diajarkan oleh baginda Nabi Muhammad SAW berkenaan amalan ketika menziarahi kubur. Antaranya memberikan ucapan salam kepada ahli kubur. Hal ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Aisyah, katanya yang bermaksud :

"Wahai Rasulullah ! Bagaimana ucapan ketika menziarahi perkuburan ? Jawab beliau : Katakankah : Selamat sejahtera keatas sekalian penghuni perkuburan ini dari kaum Mukminin dan Muslimin, dan moga-moga Allah merahmati yang terdahulu daripada kamu dan yang terkemudian daripada kami, dan kami pula insha Allah akan menyusul kamu".

Selain itu juga, kita dituntut ketika menziarahi kubur untuk tidak bercakap kosong dengan perkataan-perkataan yang batil, yang tidak membawa apa-apa manfaat bagi kita. Larangan ini sepertimana di dalam sebuah hadith riwayat an-Nasa'ie, daripada Buraidah yang bermaksud :

"(Dahulu) aku telah melarang kamu menziarahi kubur, maka (sekarang) siapa yang ingin menziarahi kubur, berziarahlah, dan janganlah kamu bercakap-cakap dengan perkataan yang batil".

Termasuk dalam makna perkataan yang batil ini adalah perbuatan meminta tolong kepada ahli kubur seperti kubur tok wali atau orang soleh. Ungkapan meminta tolong pada yang mati itu adalah syirik dan khurafat yang mesti ditegah. Dibimbangi, jika tidak dibendung, lama-kelamaan keadaan seperti ini akan membawa kepada amalan menyembah kubur dengan kepercayaan keramat tertentu.




Kita juga dilarang untuk duduk diatas kubur dengan tanpa alasan atau tanpa keadaan darurat yang dihadapi. Tanpa apa-apa sebab yang munasabah, kita sama sekali ditegah untuk duduk diatas kubur. Sepertimana yang dinyatakan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Jika salah seorang kalian duduk diatas bara dan membakar pakaiannya sehingga membakar kulitnya lebih baik dari dia duduk diatas kubur".

Dalam kitab Subulus Salam Syarh Bulugh al-Maram, Syeikh Muhammad al-Son'ani ketika menjelaskan maksud hadtith ini, beliau menyatakan :

"Larangan ini jelas menyatakan haram duduk diatas kubur. Kata pengarang (iaitu Ibnu Hajar al-Asqalani) di dalam Fath al-Bari dimana beliau menaqalkan daripada al-Nawawi : Jumhur menyatakan bahawa duduk diatas kubur adalah makruh".

Adapun amalan yang lain, kita diharuskan untuk berdoa memohon keampunan kepada Allah untuk ahli kubur. Kita juga boleh berdoa dengan menggunakan sebarang bahasa jika kita tidak menghafal doa di dalam bahasa arab. Selain itu, berkenaan amalan membaca al Quran di tanah kubur, para ulama berbeza pandangan. Namun begitu, kita dapati tidak ada sebarang petunjuk oleh baginda Nabi SAW menyuruh kita membaca al Quran. Hal ini menunjukkan kepada kita bahawasanya tanah perkuburan bukanlah tempat untuk kita beribadat, tetapi lebih kepada tempat untuk kita mengingati mati dan akhirat.

Terdapat lagi perkara yang dituntut ketika kita menziarahi kubur. Antara lain kita dilarang untuk bersolat menghadap kubur, kita dilarang untuk meratap, meraung dan mencederakan diri sendiri seperti memukul muka sebagaimana yang pernah dilakukan oleh kumpulan jahiliah dahulu. Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Janganlah kamu mengerjakan solat dengan menghadap ke kuburan dan janganlah pula kamu duduk-duduk diatasnya"

Demikianlah tujuan dan adab-adab yang perlu kita patuhi ketika kita menziarahi tanah perkuburan. Demi menjaga kesucian dan kemurnian agama yang penuh kehormatan ini, marilah kita jauhi sebarang bentuk amalan dan ritual yang tidak ditunjuk atau diajar oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Amalan seperti menyembah kubur dengan meminta tolong kepada si mati, bergendang sana-sini di perkuburan, menyanyi atau bernasyid, hendaklah kita tinggalkan kerana semua itu ada larangan dan tegahan oleh Nabi SAW. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan