Hidup
sebagai seorang muslim yang berdiri diatas tunjang keimanan dan ketaqwaan
adalah merupakan suatu nikmat yang paling besar dan bermakna. Pemberian nikmat
iman ini juga merupakan salah satu kasih dan cintanya Allah SWT kepada para
hamba Nya. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan dalam sebuah hadith riwayat
Bukhari, Ibnu Mas'ud RA berkata yang bermaksud :
"Sesungguhnya
Allah memberi dunia pada orang yang Allah cinta mahupun tidak. Sedangkan iman
hanya diberikan kepada orang yang Allah cinta".
Oleh
yang demikian, nikmat iman ini hanya dianugerahkan kepada mereka yang Allah SWT
kasihi dan cintai. Ini bermakna, bukan calang-calang mereka yang diberikan
nikmat keimanan ini melainkan dengan kasih sayang Allah kepadanya. Beruntunglah
bagi mereka yang sehingga kini dapat merasai nikmat iman kepada Allah dan
mudah-mudahan nikmat ini kekal selamanya hingga kita dijemput pulang ke negeri
kekal abadi.
Dalam
pada itu, keimanan kita kepada Allah SWT akan mendorong diri kita untuk
melaksanakan segala perintah Allah SWT yang disebutkan sebagai amar makruf dan
nahi mungkar. Sepertimana firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah Ali Imran ayat
104 yang bermaksud :
"Dan
jadilah sebahagian daripada kamu suatu umat yang mengajak kepada kebaikan dan
mencegah kemungkaran, dan merekalah orang-orang yang beroleh kejayaan".
Berdasarkan
firman tersebut, tugas utama yang dipikul oleh setiap manusia yang beriman
kepada Nya, iaitu mengajak manusia melakukan kebaikan dan mencegah manusia
daripada melakukan kemungkaran. Dua kompenen terpenting ini, amar makruf
(mengajak berbuat baik) dan nahi mungkar (mencegah kemungkaran) merupakan tanda
dan bukti kita cinta dan kasih kepada Allah SWT.
Menurut
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah dalam kitabnya Iqtida' al-Sirat al-Mustaqim,
perkataan makruf (kebaikan) adalah satu nama yang mencakupi segala yang
dicintai oleh Allah, berupa iman dan amal soleh. Perkataan munkar (maksiat)
pula adalah satu nama yang mencakupi segala yang dilarang oleh Allah SWT.
Demikian pula Al-Raghib al-Asfahani dalam kitabnya Mufradat fi Gharib
al-Quran, beliau menyatakan bahawa makruf itu adalah satu nama bagi setiap
perbuatan yang diketahui kebaikannya oleh akal atau syariat, sedangkan munkar
adalah apa yang diingkari oleh keduanya.
Berdasarkan
definisi ini, dapat kita fahami bahawa tugas seorang muslim yang beriman kepada
Allah, tidak sekadar merangkumi urusan mengajak diri dan para manusia untuk
berbuat baik semata-mata malah sebaliknya kita juga perlu melarang, menghalang
atau mencegah diri dan para manusia yang lain daripada melakukan kemungkaran.
Secara tidak langsung, keimanan yang sebenar bukan sekadar menunaikan solat,
berpuasa, berzikir dan lain-lain. Tetapi keimanan yang sebenar juga harus
dibuktikan dengan tindakan kita melarang, mencegah atau menghalang sesuatu hal
kemungkaran itu berlaku.
Dalam
sebuah hadith riwayat Muslim, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Sesiapa
dikalangan kamu yang melihat akan kemungkarab maka hendaklah dia mengubah
(yakni menghalang) dengan tangannya, sekiranya dia tidak mampu maka ubahlah
dengan lidahnya (perkataan), sekiranya dia masih tidak mampu maka ubahlah
dengan hatinya. Dan itulah selemah-lemah iman".
Berdasarkan
hadith ini, telah terang lagi bersuluh akan kewajiban kita sebagai orang beriman
untuk menolak dan menentang segala kemungkaran dan kebatilan dalam segenap
kehidupan. Dengan apa jua cara sekalipun, melalui kuasa yang kita miliki, jika
tidak mampu, kita gunakan kaedah memberi amaran atau menasihatinya untuk tidak
berbuat lagi. Namun jika kita tidak mampu juga, maka bencilah akan kemungkaran
itu dengan hati yang beriman dan hal itu adalah selemah-lemah iman.
Mencegah
kemungkaran merupakan tanggungjawab kita bersama. Tanpa mengira apa jua situasi
dan keadaan, kita memikul tanggungjawab itu. Misalnya dalam sebuah institusi
kekeluargaan, seorang bapa yang beriman tidak cukup sekadar rajin ke masjid
menunaikan solat, tidak sekadar bersedekah dan sebagainya, tetapi seorang bapa
yang beriman juga bertanggungjawab melarang anak isterinya dariapda melakukan
kemungkaran dan kemaksiatan. Wajib menegur anak isteri menutup aurat,
mengingatkan mereka akan kewajiban solat dan sebagainya.
Dalam
konteks kehidupan berjiran pula, apabila kita melihat sesuatu kemungkaran
seperti jenayah dadah, percampuran lelaki dan perempuan bukan mahram dalam satu
rumah, keganasan rumahtangga dan seumpamanya lagi, maka kita perlu
bertanggungjawab dengan melaporkan perkara tersebut kepada pihak berkuasa.
Dengan tangan kita, hubungi pihak berkuasa. Berikan maklumat sewajarnya dan
bersedia menghulurkan kerjasama bagi memudahkan urusan. Bukannya berdiam diri
dan tidak ambil peduli.
Ingatlah
peringatan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada
Ibnu Mas'ud, bahwa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Tidak
ada seorang nabi pun yang diutus Allah pada salah satu umat sebelumku melainkan
dia mempunyai pengikut setia dan orang-orang yang mengambil sunnahnya dan
mengikuti perintahnya. Kemudian setelah itu, datang generasi-generasi yang
mengatakan apa yang tidak mereka kerjakan dan mengerjakan apa yang tidak
diperintahkan. Sesiapa melawan mereka dengan tangannya, dia orang mukmin.
Sesiapa yang melawan mereka dengan lisannya, dia orang mukmin. Dan sesiapa yang
melawan mereka dengan hatinya, dia orang mukmin. Dan di belakang itu, tidak ada
iman sebesar biji sawi pun".
Hadith
ini menjelaskan kepada kita bahwa mencegah, menghalang atau melarang sesuatu
kemungkaran itu daripada berlaku sama ada dengan cara menggunakan tangan, lisan
mahupun hati, ia adalah tanda orang yang beriman. Sebaliknya, jika kita tidak
berbuat apa-apa, berdiam diri dan berpeluk tubuh sahaja, maka tidak adalah iman
walau sebesar biji sawi dalam diri kita. Ini bermakna, adalah besar maknanya
sekiranya kita dapat melaksanakan tugas nahi mungkar ini. Ia berkait rapat
dengan keimanan kita kepada Allah.
Demikianlah
kehidupan sebagai seorang muslim yang beriman dan bertaqwa kepada Allah. Kerja
dan tugas kita tidak sekadar menyeru orang berbuat baik, tidak cukup sekadar
kita mendirikan solat, bersedekah semata-mata. Dalam masa yang sama, kita perlu
memastikan kemungkaran dan kebatilan tidak bermaharajalela dan merosakkan umat.
Kemungkaran bukan sekadar dalam ibadah, juga dalam soal akidah kita. Kita wajib
menolak sebarang kebatilan dalam kehidupan kita. Semoga Allah mengampuni kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan