Ahad, 17 Julai 2022

SEKULARISME ; MENGHAKIS AGAMA, MENCABUT IMAN

Perkataan "Sekularisme" merupakan sebuah gagasan falsafah pemikiran yang berkiblatkan dunia Barat. Ketamadunan Barat yang hidup diatas slogan hak kebebasan dan asasi manusia telah memungkinkan timbulnya suatu gagasan falsafah dan pemikiran yang dinamakan sebagai Sekularisme. Jika dahulu gagasan falsafah ini disebarluaskan di dunia barat namun dunia Islam juga turut terkena tempiasnya. Akhirnya, muncul lah watak-watak Sekularisme dalam dunia Islam seperti di Turki, Mustafa Kemal Atartuk, yang telah mengubah Turki menjadi sebuah negara sekular.

Menurut David Marten, seorang ahli falsafah barat, beliau menyatakan bahawa istilah sekularisme ini berasal daripada bahasa Latin saeculum iaitu secular, ianya mempunyai banyak makna dan luas pengertiannya. Michael Hill berkata dalam bukunya berjudul A Sociology of Religion, beliau menyatakan sekularisme merujuk kepada masa dan tempat. Bagi lebih memahaminya, Syed Muhammad Naquib al Attas menghuraikan maksud "masa" dan "tempat" itu dengan menyebut masa yang bersifat kekinian dan tempat ialah yang bersifat keduniaan.




Dalam definisi yang lain, Dr. Yusuf al Qaradawi menyatakan bahawa dalam bahasa Arab, sekularisme disebut sebagai al-Almaniyyah yang membawa maksud alam. Namun beliau beranggapan terjemahan yang betul bagi kalimah sekularisme adalah al-La Diniyyah (tanpa agama). Ini bermakna, sekularisme adalah sebuah gagasan pemikiran yang mengajak umat manusia untuk maju dengan meninggalkan agama. Lebih menguatkan lagi pemahaman ini, sekularisme menurut kamus Oxford bermaksud keduniaan dan kebendaan tanpa keagamaan dan kerohanian. Secara ringkasnya, boleh kita fahami bahawa sekularisme adalah gagasan yang memisahkan antara keduniaan dan keagamaan.

Gagasan sekularisme terbina diatas nilai-nilai yang menentang agama. Bagi seorang sekular, agama hanyalah dilihat tidak lebih daripada ritual dan acara tertentu pada hari dan tempat tertentu. Dalam kebanyakan masa, hidup sebenar tidak memerlukan agama untuk mencapai kemajuan. Agama dianggap sebagai ibadat dan upacara sahaja dan untuk itu manusia tidak perlu diikat dengan agama. Keseluruhan hidup ini bagi mereka adalah seratus peratus diatas kebendaan dan keduniaan. Kekayaan, kemajuan dan kebahagiaan tidak akan dicapai oleh manusia andai terikat dan dikongkong oleh ajaran agama.

Dalam kitab Awlawiyyat al-Harakat al-Islamiyyah fi Marhalah al-Qadamah, Dr. Yusuf al Qaradawi menyatakan bahawa golongan sekular berpada sekadar mendirikan syiar Islam seperti solat, puasa, haji dan umrah. Tetapi mereka musykil dan tidak memahami Islam secara tepat. Dalam hal ini, mereka juga tidak menjadikan ulama dan pemikir Islam yang dipercayai (thiqah) sebagai rujukan. Demikian apa yang telah dijelaskan oleh al Qaradawi bagi kita memahami dengan lebih mendalam kerangka pemikiran sekularisme ini.




Kemunculan gagasan sekularisme di barat adalah berpunca daripada masalah keagamaan, kecelaruan pemikiran, kejiwaan dan realiti kehidupan mereka sendiri. Berdasarkan catatan sejarah, agama Kristian yang dianuti oleh warga dunia barat telah gagal memberikan kefahaman yang utuh kepada penganutnya sehingga menimbulkan kekecewaan mereka terhadap agama. Kekeliruan dan kekecewaan ini telah mendorong mereka terkapai-kapai mencari makna kehidupan sebenar.

Malah, hakikat yang harus diakui, agama Kristian itu sendiri mengiktiraf dualisme iaitu pemisahan dua entiti antara kuasa dan agama. Hal ini kerana dalam kepercayaan Kristian, dunia ini dibahagikan kuasa kepada dua bahagian. Sebahagian untuk Kaisar (pemerintah) yang menguasai kekuasaan kehidupan dunia yang berupa kuasa negara. Sebahagian lagi untuk kuasa Tuhan yang diserah kepada pihak berkuasa kerohanian iaitu pihak Gereja.

Kegagalan mereka untuk mengenali Allah sepertimana yang difahami dan diyakini oleh orang Islam, turut mendorong kepada usaha memisahkan dunia dan agama. Sejarah pemikiran barat menyaksikan mereka tidak mengenali Allah, Tuhan yang mengetahui segala-galanya, Dia yang menguasai kerajaan lamgit dan bumi, Dia lah juga yang mentadbir alam yang luas tidak bertepian ini. Akhirnya, kejahilan yang mereka tanggung membuatkan mereka memisahkan antara agama dan keduniaan.




Berbeza dengan Islam. Hidup beragama bertuhankan Allah yang Maha Esa, tidak dapat dipisahkan dengan keduniaan. Setiap gerak-geri kita, pada segala perbuatan zahir dan batin kita, semuanya dengan penuh keimanan menyakini bahawa Allah lah segala-galanya. Sepertimana firman Allah SWT dalam surah al-An'am ayat 162, yang bermaksud :

"Sesungguhnya sembahyangku dan ibadahku, dan hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

Imam Ibnu Jauzi dalam kitab Zad al-Masir fi Ilm al-Tafsir, beliau menyatakan bahawa "Dan hidupku" dalam ayat ini bermaksud seluruh kehidupanku dalam ketaatan kerana Allah SWT. Berdasarkan kalam tersebut, dapat kita fahami bahawasanya agama Islam yang kita anuti ini bukanlah sekadar ritual upacara bersifat akhirat sahaja bahkan segala macam urusan hidup kita di dunia ini adalah juga termasuk dalam soal ketaatan kita kepada titah perintah Allah SWT. Kita keluar mencari rezeki, mengurus keluarga, membesarkan anak-anak dan sebagainya juga temasuk daripada ibadah kita untuk Allah Azza Wa Jalla.

Oleh yang demikian, jelas kepada kita sesungguhnya gagasan falsafah sekularisme adalah sebuah pemikiran terpesong dan bercanggah dengan syariat agama Islam. Ideologi ini menuntut kita memisahkan urusan agama dan dunia. Walhal, Islam sama sekali tidak pernah menyuruh kita memisahkan antara dua entiti ini. Pada Islamnya itu, terkandung di sana seruan politik, ekonomi, sosial yang berlandaskan neraca al Quran dan as Sunnah. Tanpa perlu kebergantungan kepada mana-mana falsafah, Islam merupakan suatu cara hidup yang sempurna lagi indah. Semoga Allah mengampuni kita semua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan