Perkataan
"Sekularisme" merupakan sebuah gagasan falsafah pemikiran yang
berkiblatkan dunia Barat. Ketamadunan Barat yang hidup diatas slogan hak
kebebasan dan asasi manusia telah memungkinkan timbulnya suatu gagasan falsafah
dan pemikiran yang dinamakan sebagai Sekularisme. Jika dahulu gagasan falsafah
ini disebarluaskan di dunia barat namun dunia Islam juga turut terkena
tempiasnya. Akhirnya, muncul lah watak-watak Sekularisme dalam dunia Islam
seperti di Turki, Mustafa Kemal Atartuk, yang telah mengubah Turki menjadi
sebuah negara sekular.
Menurut
David Marten, seorang ahli falsafah barat, beliau menyatakan bahawa istilah
sekularisme ini berasal daripada bahasa Latin saeculum iaitu secular, ianya
mempunyai banyak makna dan luas pengertiannya. Michael Hill berkata dalam
bukunya berjudul A Sociology of Religion, beliau menyatakan sekularisme
merujuk kepada masa dan tempat. Bagi lebih memahaminya, Syed Muhammad Naquib al
Attas menghuraikan maksud "masa" dan "tempat" itu dengan
menyebut masa yang bersifat kekinian dan tempat ialah yang bersifat keduniaan.
Dalam
definisi yang lain, Dr. Yusuf al Qaradawi menyatakan bahawa dalam bahasa Arab,
sekularisme disebut sebagai al-Almaniyyah yang membawa maksud alam.
Namun beliau beranggapan terjemahan yang betul bagi kalimah sekularisme adalah al-La
Diniyyah (tanpa agama). Ini bermakna, sekularisme adalah sebuah gagasan
pemikiran yang mengajak umat manusia untuk maju dengan meninggalkan agama.
Lebih menguatkan lagi pemahaman ini, sekularisme menurut kamus Oxford bermaksud
keduniaan dan kebendaan tanpa keagamaan dan kerohanian. Secara ringkasnya,
boleh kita fahami bahawa sekularisme adalah gagasan yang memisahkan antara
keduniaan dan keagamaan.
Gagasan
sekularisme terbina diatas nilai-nilai yang menentang agama. Bagi seorang
sekular, agama hanyalah dilihat tidak lebih daripada ritual dan acara tertentu
pada hari dan tempat tertentu. Dalam kebanyakan masa, hidup sebenar tidak
memerlukan agama untuk mencapai kemajuan. Agama dianggap sebagai ibadat dan
upacara sahaja dan untuk itu manusia tidak perlu diikat dengan agama.
Keseluruhan hidup ini bagi mereka adalah seratus peratus diatas kebendaan dan
keduniaan. Kekayaan, kemajuan dan kebahagiaan tidak akan dicapai oleh manusia
andai terikat dan dikongkong oleh ajaran agama.
Dalam
kitab Awlawiyyat al-Harakat al-Islamiyyah fi Marhalah al-Qadamah, Dr.
Yusuf al Qaradawi menyatakan bahawa golongan sekular berpada sekadar mendirikan
syiar Islam seperti solat, puasa, haji dan umrah. Tetapi mereka musykil dan
tidak memahami Islam secara tepat. Dalam hal ini, mereka juga tidak menjadikan
ulama dan pemikir Islam yang dipercayai (thiqah) sebagai rujukan. Demikian apa
yang telah dijelaskan oleh al Qaradawi bagi kita memahami dengan lebih mendalam
kerangka pemikiran sekularisme ini.
Kemunculan
gagasan sekularisme di barat adalah berpunca daripada masalah keagamaan,
kecelaruan pemikiran, kejiwaan dan realiti kehidupan mereka sendiri.
Berdasarkan catatan sejarah, agama Kristian yang dianuti oleh warga dunia barat
telah gagal memberikan kefahaman yang utuh kepada penganutnya sehingga
menimbulkan kekecewaan mereka terhadap agama. Kekeliruan dan kekecewaan ini
telah mendorong mereka terkapai-kapai mencari makna kehidupan sebenar.
Malah,
hakikat yang harus diakui, agama Kristian itu sendiri mengiktiraf dualisme
iaitu pemisahan dua entiti antara kuasa dan agama. Hal ini kerana dalam
kepercayaan Kristian, dunia ini dibahagikan kuasa kepada dua bahagian.
Sebahagian untuk Kaisar (pemerintah) yang menguasai kekuasaan kehidupan dunia
yang berupa kuasa negara. Sebahagian lagi untuk kuasa Tuhan yang diserah kepada
pihak berkuasa kerohanian iaitu pihak Gereja.
Kegagalan
mereka untuk mengenali Allah sepertimana yang difahami dan diyakini oleh orang
Islam, turut mendorong kepada usaha memisahkan dunia dan agama. Sejarah
pemikiran barat menyaksikan mereka tidak mengenali Allah, Tuhan yang mengetahui
segala-galanya, Dia yang menguasai kerajaan lamgit dan bumi, Dia lah juga yang
mentadbir alam yang luas tidak bertepian ini. Akhirnya, kejahilan yang mereka
tanggung membuatkan mereka memisahkan antara agama dan keduniaan.
Berbeza
dengan Islam. Hidup beragama bertuhankan Allah yang Maha Esa, tidak dapat
dipisahkan dengan keduniaan. Setiap gerak-geri kita, pada segala perbuatan
zahir dan batin kita, semuanya dengan penuh keimanan menyakini bahawa Allah lah
segala-galanya. Sepertimana firman Allah SWT dalam surah al-An'am ayat 162,
yang bermaksud :
"Sesungguhnya
sembahyangku dan ibadahku, dan hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan
yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".
Imam
Ibnu Jauzi dalam kitab Zad al-Masir fi Ilm al-Tafsir, beliau menyatakan bahawa
"Dan hidupku" dalam ayat ini bermaksud seluruh kehidupanku dalam
ketaatan kerana Allah SWT. Berdasarkan kalam tersebut, dapat kita fahami
bahawasanya agama Islam yang kita anuti ini bukanlah sekadar ritual upacara
bersifat akhirat sahaja bahkan segala macam urusan hidup kita di dunia ini
adalah juga termasuk dalam soal ketaatan kita kepada titah perintah Allah SWT.
Kita keluar mencari rezeki, mengurus keluarga, membesarkan anak-anak dan
sebagainya juga temasuk daripada ibadah kita untuk Allah Azza Wa Jalla.
Oleh
yang demikian, jelas kepada kita sesungguhnya gagasan falsafah sekularisme
adalah sebuah pemikiran terpesong dan bercanggah dengan syariat agama Islam.
Ideologi ini menuntut kita memisahkan urusan agama dan dunia. Walhal, Islam
sama sekali tidak pernah menyuruh kita memisahkan antara dua entiti ini. Pada
Islamnya itu, terkandung di sana seruan politik, ekonomi, sosial yang
berlandaskan neraca al Quran dan as Sunnah. Tanpa perlu kebergantungan kepada
mana-mana falsafah, Islam merupakan suatu cara hidup yang sempurna lagi indah.
Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan