Arafah
merupakan sebuah nama tempat yang terletak di sebelah timur Kota Makkah. Jarak
dari Arafah ke Kota Makkah dianggarkan sejauh 20 kilometer. Berkenaan sejarah
nama Arafah, Imam al-Tha'labi telah menyatakan dalam kitab tafsirnya, Tafsir
Tha'labi, para ulama berbeza pandangan berkenaan penamaan hari Arafah.
Antaranya menurut Imam Ad-Dahhak, beliau menyatakan bahawa pada hari Arafah,
Nabi Adam AS telah bertemu dengan Hawa' setelah diperintah keluar dari syurga
oleh Allah. Mereka bertemu semula pada hari Arafah.
Menurut
Imam As-Suddi, tempat tersebut dinamakan Arafah adalah kerana bertemunya Nabi
Ibrahim AS dengan Ummu Ismail (Ibu Nabi Ismail) yang disebutkan sebagai Hajar
di Arafah setelah isteri pertama Nabi Ibrahim cemburu melihat Hajar dan anaknya
Nabi Ismail. Selain itu, Imam Ata' pula menyatakan bahawa dinamakan Arafah
kerana Jibril AS telah mengajarkan manasik haji ke Nabi Ibrahim AS. Lalu
diterangkan tentang Arafah.
Demikian
pula menurut riwayat Abu Tufail daripada Ibn Abbas, ia dinamakan Arafah kerana
Jibril AS telah menunjukkan tempat sekian-sekian untuk manasik haji maka
baginda Nabi Ibrahim AS berkata aku mengetahuinya. Sebahagian ulama lain pula
menyatakan bahawa dinamakan Arafah kerana pada hari itu manusia sekaliannya
mengetahui serta memperakui dosa-dosa mereka. Maka disitulah dijadikan tempat
untuk memperakui dosa yang pada asalnya jugalah Nabi Adam AS mengakui kesalahan
dan diterima taubat.
Hari
Arafah adalah pada tarikh 9 Zulhijjah. Arafah, selain merujuk kepada nama tempat,
pada hari itu juga seluruh umat Islam yang melaksanakan ibadah haji akan
berwukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah. Berwukuf di Arafah dalam erti kata lain,
berada di Arafah walau satu saat sekalipun walaupun dalam sebarang keadaan.
Perbuatan tersebut juga merupakan salah satu rukun haji. Ini bermakna, adalah
wajib bagi umat Islam yang menjalani ibadah haji melaksanakan ibadah wukuf di
Arafah.
Bagi
umat Islam yang tidak menunaikan ibadah haji, disunatkan bagi mereka untuk
berpuasa pada hari Arafah. Hal ini berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim,
daripada Abu Qatadah al-Ansari RA, Rasulullah ketika ditanya tentang puasa hari
Arafah, baginda Nabi bersabda yang bermaksud :
"Ia
menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang"
Umat
Islam yang melaksanakan ibadah haji pula disunatkan untuk tidak berpuasa dan
sekiranya mereka berpuasa juga, hal itu telah menyalahi perkara utama. Menurut
sebuah hadith riwayat Muslim, Dari Umm al-Fadhl binti al-Harith, katanya :
"Ramai
dikalangan sahabat Rasulullah SAW yang ragu-ragu tentang berpuasa pada hari
Arafah sedangkan kami berada di sana bersama Rasulullah SAW, lalu aku membawa
kepada baginda satu bekas yang berisi susu sewaktu baginda berada di Arafah
lantas baginda meminumnya"
Juga
dalam hadith yang lain riwayat Abu Daud dan al-Nasa'ie, dari Abu Hurairah RA
katanya :
"Sesungguhnya
Rasulullah SAW melarang berpuasa pada hari Arafah bagi mereka yang berada di
Arafah".
Pada hari
Arafah, terdapat beberapa kelebihan dan keistimewaan berdasarkan al-Quran dan
hadith Nabi SAW. Antaranya pada hari Arafah, diturunkan firman Allah SWT pada
ayat 3 surah al-Maidah yang menyatakan bahawa pada hari ini (hari Arafah),
Allah SWT telah menyempurnakan dan melengkapkan agama Islam tanpa perlu kepada
sebarang penambahan mahupun pengurangan.
Hal
ini sepertimana yang disebutkan dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim,
daripada Umar bin al-Khattab RA bahawa seorang lelaki bertanya kepadanya :
"Wahai
Amirul Mukminin, satu ayat di dalam kitab kamu (al Quran) yang kamu membacanya.
Jika ia keatas kami sekalian bangsa Yahudi, maka kami akan mengambil hari
tersebut sebagai perayaan. Umar bertanya : Apakah ayat itu ? Dia berkata :
"Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat
Ku kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk
kamu". Umar berkata : Kami telah ketahui hari tersebut dan tempat turun
ayat tersebut keatas Nabi SAW ketika baginda Nabi berdiri di Arafah pada hari
Jumaat".
Kata
As-Sya'bi, telah turun ayat ini (ayat 3 surah al-Maidah) kepada Rasulullah SAW
ketika baginda Nabi berada di Arafah, tempat Nabi Ibrahim pernah berada sebelum
ini. Syirik berkurangan dan robohlah segala tempat jahiliah serta mereka tidak
lagi melakukan tawaf di Kaabah secara tidak berpakaian.
Selain
itu, hari Arafah merupakan hari yang baik dan mulia untuk kita berdoa kepada
Allah SWT. Perkara ini sepertimana dalam sebuah hadith riwayat al-Tirmizi,
daripada Abdullah bin 'Amr, bahawa Nabi SAW bersabda :
"Sebaik-baik
doa adalah doa pada hari Arafah"
Para
ulama berbeza pandangan ketika membahaskan tentang kelebihan berdoa pada hari
Arafah. Adakah kelebihan ini dikhususkan kepada mereka yang berada di Arafah
atau sebaliknya untuk semua walau dimana sahaja. Dalam hal ini, ada beberapa
pandangan. Dalam kitab al-Muntaqa' Syarah Muwatto', berkata al-Baji
Rahimahullah, makna hadith "Sebaik-baik doa ialah doa yang dibaca
pada hari Arafah" ialah zikir yang paling berkat, paling besar
pahala dan paling hampir dengan ijabah (diperkenan/diterima).
Oleh
yang demikian, berdasarkan hal tersebut, sebahagian ulama menyatakan kelebihan
berdoa pada hari Arafah adalah khusus untuk jemaah haji sahaja kerana mereka
sudah tentu lebih dekat untuk diterima doa kerana berada pada tempatnya.
Sebahagian ulama pula berpandangan dibolehkan juga mereka yang tidak
melaksanakan ibadah haji berdoa pada hari Arafah. Ini berdasarkan dalam kitab al-Islam
Soal wa al-Jawab Fatawa, karangan Syeikh Soleh al-Munajjid, menyatakan
bahawa :
"Imam
Ahmad juga membolehkannya walau beliau sendiri tidak melakukannya. Hal ini
menunjukkan bahawa mereka menilai keutamaan hari Arafah tidaklah khusus bagi
orang yang haji sahaja. Walau memang berkumpul ramai-ramai seperti ini untuk
berzikir dan berdoa pada hari Arafah tidak pernah ada asalnya dari Nabi
SAW".
Padanya
juga, merupakan hari dimana Allah akan memberikan keampunan dosa, pelepasan
dari azab api neraka dan kemegahan bagi orang yang melakukan ibadah wukuf di
Arafah. Hal ini berdasarkan hadith riwayat Muslim, daripada Aisyah, Rasulullah
SAW bersabda :
"Tiada
hari yang Allah banyak membebaskan daripada api neraka melebihi hari Arafah.
Allah mendekati mereka lalu Allah membanggakan mereka kepada para malaikat.
Allah berfirman, "Apa yang diinginkan oleh mereka ?".
Juga
dalam hadith yang lain, riwayat Imam Ahmad dan al-Tabarani, daripada Abdullah
bin 'Amr, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Sesungguhnya
Allah berbangga dihadapan malaikat bagi mereka yang bermalam di Arafah. Allah
berfirman : "Lihatlah kamu semua kepada hamba-hamba Ku, mereka sedang
datang berhimpun kepada Ku dengan keadaan yang berdebu dan kusut".
Demikianlah
apa yang ada pada hari Arafah. Padanya terhimpun segala kesempurnaan syariat
agama Islam ini. Ini bermakna, setelah itu, tidak ada lagi wahyu yang
diturunkan kepada Nabi dan selepas kenabian. Oleh itu, keaslian dan ketulenan
agama ini harus dipelihara dan dijaga dari sebarang unsur tokok tambah (bid'ah)
yang boleh mencemarkan intipati ajaran Islam sebenar. Semoga Allah mengampuni
kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan