Sesebuah
rumahtangga yang bahagia sudah tentu di dalamnya terdapat nilai-nilai
keharmonian seperti saling menghormati, bertolak-ansur dan saling memahami.
Tanpa nilai-nilai harmoni ini, mana mungkin sesebuah rumahtangga dapat
diterjemahkan sebagaimana yang telah disebutkan di dalam al Quran seperti sakinah
(ketenangan) mawaddah (kebahagiaan), rahmah (kasih sayang). Tiga
elemen ini merupakan pokok asas dalam membina sesebuah rumahtangga yang
berjaya.
Firman
Allah SWT dalam surah ar Rum ayat 21 yang bermaksud :
"Dan
di antara tanda-tanda kebesaran Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan
untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram
kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu perasaan kasih sayang. Sungguh, pada
yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum
yang berfikir".
Malangnya,
apabila institusi kekeluargaan yang sepatutnya menjadi tempat perlindungan,
bertukar keadaan menjadi tempat keganasan rumahtangga seolah-olah berada di
dalam neraka jahanam. Menurut Portal MyHealth, keganasan rumahtangga boleh
dimaksudkan sebagai perlakuan keganasan terhadap pasangan atau bekas pasangan.
Ia terdiri daripada fizikal dan gangguan seksual, keganasan pertuturan (maki
hamun dan cacian), ugutan, gangguan/pengabaian emosi dan kewangan.
Berdasarkan
definisi berikut, keganasan rumahtangga tidak tertakluk kepada fiizkal
semata-mata. Ianya boleh berlaku juga dalam bentuk pertuturan maki-hamun,
psikologi dan emosi perasaan. Untuk rekod, sebanyak 7,468 kes keganasan
rumahtangga dilaporkan pada tahun 2021. Berbanding pada tahun sebelumnya tahun
2020, sebanyak 5,260 kes dilaporkan. Ini bermakna, peningkatan sebanyak 2,208
kes dilaporkan. Meskipun begitu, statistik ini juga tertakluk kepada laporan
yang diterima. Bagaimana pula yang tidak dilaporkan kepada pihak berkuasa ?
Oleh itu kita sudah tentu tidak boleh memandang sekadar angka semata-mata
kerana realitinya mungkin ramai lagi yang terkesan dengan kes ini namun takut
untuk tampil membuat laporan.
Bagi
membendung gejala keganasan ini, sudah pasti ia berbalik kepada diri sendiri
baik sebagai seorang suami mahupun seorang isteri, memahami dan menghayati
semula tanggungjawab membina rumahtangga yang harmoni. Firman Allah SWT dalam
surah an-Nisa' ayat 34 yang bermaksud :
"Kaum
lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum
perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan
beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang
lelaki membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka".
Begitu
juga dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud :
"Setiap
daripada kalian adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap pimpinannya,
seorang imam (ketua negara) adalah pemimpin dan dia bertanggungjawab terhadap
rakyatnya dan seorang lelaki dalam keluarga adalah pemimpin dan
bertanggungjawab terhadap pimpinannya (ahli keluarganya)".
Berdasarkan
dua dalil ini, ianya sudah cukup untuk kita menyatakan bahawa peranan seorang suami
sebagai ketua keluarga sangat besar amanah dan tanggungjawab bagi melindungi
anak dan isterinya daripada sebarang kecelakaan. Malah, sebagai seorang suami
juga, bertanggungjawab memberikan nafkah zahir dan batin termasuklah dalam soal
membahagiakan anak isterinya selari dengan syariat. Demikian juga seorang suami
yang baik adalah mereka yang paling baik terhadap isterinya. Hal ini
sepertimana dalam sebuah hadith riwayat Ibn Majah, daripada Ibn Abbas RA,
baginda Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Sebaik-baik
daripada kalangan kamu ialah yang paling baik terhadap isterinya. Dan aku
adalah yang terbaik terhadap isterinya".
Imam
Muhammad Nuruddin al-Sindi dalam kitab Hasyiah al-Sindi, beliau
menyatakan bahawa hadith ini membawa maksud pergaulan yang mesra antara ahli
keluarga merupakan salah satu daripada perkara yang dituntut dalam agama. Maka
sesiapa yang bersikap mesra dengan ahli keluarganya tergolong dalam kalangan
yang terpilih berdasarkan sifat ini. Barangkali orang yang bersifat sedemikian
(dikira) bersamaan dengan perkara-perkara baik yang lain sehingga dia dikatakan
seorang yang baik secara mutlak.
Demikian
juga menurut Imam as-Syaukani dalam kitabnya Nail al-Awthar, beliau
menyatakan Rasulullah SAW memberi nafkah dan keperluan secukupnya kepada ahli
keluarganya mengikut kemampuan baginda Nabi. Rasulullah SAW menyediakan untuk
isteri-isteri baginda tempat tinggal, makanan, pakaian dan semua keperluan
dengan mencukupi dengan tidak berlebihan. Ini bersesuaian dengan kehidupan
Rasulullah SAW yang memilih zuhud dan tidak bermewah-mewah.
Dengan
apa tujuan sekalipun, Islam sangat melarang kita untuk melakukan kekerasan dan
keganasan termasuklah dalam soal mendidik anak isteri. Islam sangat melarang
kita sebagai suami mendidik dengan cara kekasaran dan boleh mendatangkan
kecederaan fizikal dan emosi. Ini sepertimana dalam sebuah hadith riwayat
Bukhari dan Muslim, baginda Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Apabila
seseorang kamu berperang, jauhilah dari (mencederakan) muka".
Imam
al-Nawawi dalam kitab Minhaj fi Syarh Sahih Muslim Ibn Hajjaj menyatakan
bahawa :
"Hadith
ini menyebutkan secara jelas mengenai larangan memukul muka. Ini kerana ia
sesuatu yang lembut yang menghimpunkan segala keelokan. Anggota-anggota pada
muka itu sangat berharga dan lembut juga seringg terdedah. Memukul muka boleh
merosakkannya atau boleh mengurangkannya atau boleh mencacatkannya atau boleh
menghodohkannya. Kecacatan pada wajah itu buruk kerana ia jelas zahir yang
tidak mungkin untuk ditutupi".
Demikian
tegasnya Islam melarang umatnya untuk berkelakuan kasar sesama manusia
lebih-lebih lagi dalam soal memukul pada bahagian muka yang padanya terhimpun
kecantikan dan keelokkan. Adapun dalam soal mendidik isteri yang derhaka kepada
suami, Islam telah pun memberikan garis panduan sebagai jalan keluar kepada
kemelut rumahtangga ini. Ini berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Nisa'
ayat 34 yang bermaksud :
"Hendaklah
kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat
tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukul lah mereka (dengan pukulan
ringan yang bertujuan mengajarnya)".
Ini
merupakan garis panduan oleh Islam bagi tujuan mendidik isteri yang derhaka.
Ianya tersusun dengan tertib dan peringkatnya. Dimulakan dengan usaha
menasihati dengan hikmah, jika masih berdegil, maka kita dianjurkan untuk
berpisah tempat tidur dan sekiranya masih berdegil juga, maka Islam menyuruh
kita untuk memukul dengan pukulan yang tidak mendatangkan kecederaan. Pukulan
tersebut juga adalah bertujuan untuk mendidik dan bukannya untuk melepaskan
baran diri kita.
Sesungguhnya
sesebuah rumahtangga itu dibina bagi mencapai maksud ketenangan, kebahagiaan
dan kasih sayang. Kerukunan rumahtangga haruslah dipelihara oleh suami dan
isteri. Seorang suami yang juga merupakan seorang ketua keluarga seharusnya
lebih matang dan bijaksana mengemudi rumahtangga dengan penerapan nilai-nilai
harmoni bertepatan dengan kehendak dan tuntutan syarak. Jangan sesekali
membiarkan diri kita dikuasai oleh nafsu ammarah dan emosi yang tidak
bertepian. Kelak akan mengakibatkan kemusnahan sesebuah rumahtangga tersebut.
Semoga Allah merahmati dan mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan