Umpama
hadiah yang bermakna, Ramadan merupakan anugerah yang tidak ternilai bagi orang
Islam. Bulan Ramadan, padanya disyariatkan berpuasa sebulan dengan tujuan
mudah-mudahan memperolehi ketaqwaan. Padanya pelbagai ganjaran dan keistimewaan
yang dihidangkan oleh Allah kepada hamba Nya yang ikhlas. Pada bulan Ramadan
juga, terakam beberapa peristiwa dan detik yang bersejarah. Di dalam bulan
Ramadan, al-Quran yang merupakan panduan lengkap kehidupan manusia telah
diturunkan. Selain itu, sejarah pertembungan epik dalam perang Badar, antara
tentera Islam yang diketuai oleh baginda Nabi SAW dan tentera kafir Quraisy
yang dipimpin oleh Abu Sufyan telah berlaku pada bulan Ramadan, yang
menyaksikan kemenangan bermakna buat umat Islam.
Oleh
itu, bulan Ramadan yang padanya terkandung keberkatan dan keampunan Allah SWT,
sentiasa dinanti-nantikan oleh umat Islam sejak dahulu lagi. Ini termasuklah
para Salafus Soleh yang menjadi generasi contoh dan teladan terbaik dalam
Islam. Menurut Ibnu Manzur dalam kitab Lisanul 'Arab, ungkapan Salaf
pada sudut bahasa membawa makna terdahulu (nenek moyang), yang lebih tua dan
lebih utama. Manakala Syeikh Muhammad bin Abdurrahman al-Marghrawi dalam
kitabnya, al-Mufassiruun bainat Ta'will wal Itsbat fii Aayatis Sifat,
menyatakan bahawa Salaf bermaksud pendahulu. Ungkapan Salaf pada sudut istilah
pula merujuk kepada maksud generasi pertama dan terbaik dari umat Islam ini,
yang terdiri dari para sahabat, para Tabi'in, para pengikut Tabi'in dan para
imam pembawa petunjuk pada tiga kurun pertama yang dimuliakan oleh Allah SWT.
Ini
berdasarkan dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, sabda Rasulullah
SAW yang bermaksud :
“Sebaik-baik
manusia adalah pada masaku ini (yaitu masa para Sahabat), kemudian yang
sesudahnya (masa Tabi’in), kemudian yang sesudahnya (masa Tabi’ut Tabi’in).”
Menurut
pandangan al-Qalsyani dalam kitab al-Mufassiruun bainat Ta'wil wal Itsbaat
fi Aayatis Sifat, beliau menyatakan Salafus Soleh adalah generasi pertama
dari umat ini yang pemahaman ilmunya sangat dalam, yang mengikuti petunjuk Nabi
SAW dan menjaga sunnahnya. Allah memilih mereka untuk menemani Nabi-Nya SAW dan
menegakkan agama-Nya. Selain itu, Syeikh Mahmud Ahmad Khafaji berkata di dalam
kitabnya, al-‘Aqidatul Islamiyyah Bainas Salafiyyah wal Mu’tazilah,
beliau menyebutkan bahawa penetapan istilah Salaf tidak cukup dengan hanya
dibatasi waktu saja, bahkan harus sesuai dengan Al-Quran dan Al-Sunnah menurut
pemahaman Salafus Soleh. Maka tentunya generasi Salafus Soleh ini adalah
rujukan generasi terbaik untuk kita mencontohinya.
Menjelang
bulan Ramadan, terdapat banyak amalan dan persediaan yang dilakukan oleh para
Salafus Soleh yang boleh kita jadikan contoh ikutan. Antaranya ialah para
Salafus Soleh sentiasa berdoa selama enam bulan sebelum Ramadan supaya mereka
berpeluang bertemu dengan bulan Ramadan. Sementelah itu, enam bulan selepas
Ramadan pula, mereka sentiasa berdoa agar Allah SWT menerima segala amal baik
yang telah mereka lakukan di bulan Ramadan. Ini sepertimana yang telah
disebutkan oleh Imam Ibn Rejab al-Hanbali, dalam kitabnya, Lataif al-Ma'arif,
beliau menukilakan daripada Ma'la bin al-Fadhl dengan menyebutkan bahawa adalah
mereka (golongan salaf) berdoa kepada Allah SWT selama enam bulan supaya
disampaikan kepada mereka bulan Ramadan dan enam bulan lagi supaya Allah SWT
menerima daripada mereka amalan mereka.
Selain
itu, menjelang bulan Ramadan yang mulia ini, para Salafus Soleh juga telah
melakukan persediaan dengan memperbanyakkan membaca al-Quran. Ini kerana, pada
bulan Ramadan, diturunkan al-Quran yang menjadi petunjuk bagi seluruh umat
manusia dan juga yang menjadi pemisah antara yang benar dan yang batil. Ini
sepertimana dalam surah al-Baqarah ayat 185, firman Allah SWT yang bermaksud :
"(Masa
yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan
Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi
keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan
antara yang benar dengan yang salah".
Dalam
kitab Siyar A'lam al-Nubala', Ibrahim al-Nakha'i Rahimahullah
meriwayatkan bahawa al-Aswad mengkhatamkan bacaan al-Quran dalam bulan Ramadan
setiap dua malam sekali. Selain itu, Qatadah Rahimahullah mengkhatamkan
al-Quran pada setiap tujuh hari sekali. Ketika tibanya Ramadan, beliau
mengkhatamkan al-Quran pada setiap tiga hari sekali. Manakala memasuki 10 hari
terkahir pada bulan Ramadan, beliau mengkhatamkan al-Quran sekali pada setiap
hari. Begitu juga telah berkata al-Rabe' bin Sulaiman, Imam al-Syafie
Rahimahullah mengkhatamkan al-Quran sebanyak enam puluh kali pada bulan
Ramadan. Selain itu, Imam Malik, tokoh pendiri mazhab Maliki, apabila tibanya
bulan Ramadan, beliau meninggalkan majlis pembacaan hadith dan beralih kepada
al-Quran. Kata Imam al-Zuhri Rahimahullah apabila tibanya bulan Ramadan, bulan
ini adalah bulan tilawah al-Quran dan memberi orang makan. Demikianlah
kesungguhan para Salafus Soleh memperbanyakkan membaca al-Quran.
Selain
itu, menjelang Ramadan yang diberkati ini, para Salafus Soleh yang juga
merupakan generasi terbaik dalam Islam sentiasa melakukan solat malam yang
disebutkan sebagai Qiyam. Perbuatan Qiyam adalah merujuk kepada maksud
menghidupkan malam hari dengan beribadah kepada Allah SWT. Dalam ibadah Qiyam
pada bulan Ramadan, disunatkan bagi kita untuk menunaikan solat sunat yang
dikenali sebagai solat teraweh sama ada dilakukan secara berjemaah ataupun
bersendirian. Dalam sebuah hadith riwayat al-Tirmizi, sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud :
"Barang
siapa yang solat qiyam bersama imam sehingga selesai, maka Allah telah
memberikannya ganjaran qiyam sepanjang malam".
Menurut
Dr. Sayyid al-Affani, beliau menyatakan bahawa kita mendapati golongan salaf
yang terdahulu menyambut Ramadan dengan taubat nasuha kepada Allah SWT dan
kembali kepada-Nya dengan mengerjakan ketaatan, memperbaiki diri sama ada
dalaman dan luaran, bersedia dengan bersungguh-sungguh untuk melakukan ibadah
puasa, solat, membaca al-Quran, berzikir dan semua jenis ibadat. Selain itu,
para Salafus Soleh juga sentiasa memperbanyakkan amalan sunat nawafil seperti
puasa sunat dan sebagainya. Imam al-Syatibi dalam kitabnya, al-Muwafaqat,
beliau menyebutkan bahawa ibadah nawafil dan perkara sunat yang lain dikira sebagai
landasan untuk masuk kepada ibadah fardu, ia juga sebagai penyempurnaan untuk
mendapatkan redha Allah SWT.
Demikianlah
beberapa sifat para Salafus Soleh yang boleh kita jadikan sebagai inspirasi,
contoh dan ikutan yang terbaik menjelang menyambut kedatangan bulan Ramadan
al-Mubarak. Sesungguhnya setiap perbuatan baik disisi syarak tiada yang menjadi
sia-sia melainkan menjadi saham akhirat. Maka dengan itu, menghitung detik
menjelang bulan Ramadan, kita seharusnya mempersiapkan kekuatan diri, baik dari
sudut jasmani dan rohani, dengan melakukan amalan yang telah ditunjukkan oleh
generasi hebat umat terdahulu. Persepsi orang ramai tentang bulan Ramadan
adalah bulan pesta makanan perlu diperindahkan lagi dengan melihat ianya bukan
sekadar soal makan dan minum tetapi pesta untuk kita beribadah dengan ruang
lingkup kemampuan diri masing-masing. Ini bermakna, ibadah di bulan Ramadan
tidak sekadar solat teraweh di masjid semata-mata malah sesiapa sahaja walau
berada di mana pun, kita semua ada ruang untuk beribadah dengan pelbagai
pintu-pintu kebaikan dibuka. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan