Tujuan utama manusia diciptakan adalah untuk mengabdikan diri
kepada Allah. Dalam kata lain, penciptaan manusia di muka bumi Allah ini tiada
tujuan lain melainkan untuk beribadah kepada Allah SWT. Perkataan ibadah
memahamkan kepada kita bahawa suatu pekerjaan yang memerlukan gerak usaha bagi
mentaati akan segala suruhan Nya dan juga berusaha meninggalkan segala larangan
Nya. Ini kerana Allah lah yang menjadikan kehidupan ini keseluruhannya. Maka
tentulah selayaknya puji dan puja hanya diabadikan untuk Allah SWT. Ungkapan
ibadah merupakan tunjang dan teras perhubungan kita dengan sang Pencipta.
Ibadah terpenting yang akan dihitung oleh Allah SWT ialah ibadah solat fardhu
yang menjadi kewajiban bagi tiap-tiap hamba Nya yang beriman.
Perkataan "Solat" berasal dari bahasa Arab. Dari
sudut pemahaman bahasa, solat membawa maksud doa memohon kebajikan dan pujian.
Maka apabila kita menemui ayat di dalam al-Quran yang menyatakan bahawa solat
Allah kepada nabi Nya, ianya merujuk kepada maksud Allah memuji kepada Nabi
Nya. Solat pada sudut pemahaman syarak pula, seperti yang dinukilkan oleh
Sayyid Sabiq dalam kitabnya, Fiqh Sunnah, ianya membawa maksud suatu
ibadah yang terdiri dari perkataan dan perbuatan tertentu yang dimulai dengan
takbir bagi Allah dan disudahi dengan memberi salam dengan syarat-syarat
tertentu. Pemahaman ini secara jelas memberikan maksud bahwa solat itu sendiri
merupakan ibadah yang merangkumi rukun qauli (perkataan), rukun qalbi (niat)
dan rukun fi'li (perbuatan) dan pada masa sama terikat kepada syarat-syarat
tertentu bagi menentukan kesahihan ibadah tersebut.
Ibadah solat fardhu yang merangkumi 5 waktu sehari sekali, bermula
dari waktu subuh hingga waktu isyak, adalah merupakan kewajiban bagi setiap
para hamba Nya yang beriman. Baik lelaki mahupun perempuan, di utara walaupun
di selatan, warna kulitnya berwarna putih ataupun hitam, selagi mana dirinya
bergelar muslim (orang Islam), maka selagi itulah kewajiban bagi dirinya
sebagai seorang Islam untuk ditunaikannya. Ibadah solat fardhu juga merupakan
ibadah pertama sekali yang akan dihitung dan diambil kira oleh Allah SWT. Malah
demikian juga kewajiban solat bagi mereka yang sakit. Disana terdapat
keringanan bagi mereka untuk solat secara duduk, berbaring atau sebaliknya
menggunakan isyarat mata bergantung kepada kesulitan atau kepayahan yang
dialaminya.
Perbuatan meninggalkan solat merupakan antara perbuatan yang
diklasifikasikan sebagai dosa besar. Malah, terdapat banyak nas dalil daripada
al-Quran dan hadith yang menunjukkan balasan azab dan kedudukkan hina bagi
mereka yang sengaja meninggalkan solat. Ini sepertimana firman Allah SWT dalam
surah al-Muddathir ayat 42-43, firman Nya yang bermaksud :
"(Setelah melihat orang-orang yang bersalah itu, mereka
berkata): "Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka)
Saqar?" Orang-orang yang bersalah itu menjawab: "Kami tidak termasuk
dalam kumpulan orang-orang yang mengerjakan solat;"
Juga dalam sebuah hadith riwayat Muslim, dari Abu Sufyan dia
berkata, aku mendengar Jabir berkata yang bermaksud :
“Aku mendengar Nabi SAW bersabda: “Sungguh, yang memisahkan antara seorang
lelaki dengan kesyirikan dan kekufuran adalah meninggalkan solat’.”
Demikianlah beberapa nas dalil yang menunjukkan kedudukan bagi
mereka yang meninggalkan solat dengan sengaja. Namun begitu terdapat beberapa
perbezaan pendapat dikalangan para sarjana Islam dalam soal membincangkan
berkenaan hukum orang meninggalkan solat. Secara umumnya, perbuatan
meninggalkan solat dibahagikan kepada dua kategori. Pertama, bagi mereka
yang meninggalkan solat kerana malas atau meringankan solat tanpa membantah
akan kewajiban menunaikan solat. Ini bermaksud, mereka yang
meninggalkan solat ini dengan sengaja diatas sebab malas atau sambil lewa
meringankan ibadah solat tanpa bermaksud menentang pensyariatan ibadah solat.
Kategori kedua, bagi mereka yang meninggalkan solat dengan sengaja serta
mengingkari akan kewajiban ibadah solat.
Bagi kategori pertama, mereka yang meninggalkan solat dengan
sengaja tetapi tidak mengingkari perintah solat, berlaku perbezaan pendapat
dikalangan para sarjana Islam. Pendapat pertama, seperti yang dinukilkan oleh
Imam al-Syaukani dalam kitabnya, Nailul Authar, hukumnya adalah fasiq
dan berdosa besar. Inilah pendapat jumhur (majoriti) para ulama antaranya Imam
Malik dan Imam al-Syafie. Mereka berpendapat bahawa orang tersebut tidak
menjadi kafir tetapi menjadi fasiq. Mereka ini boleh dihukum bunuh seperti
penzina yang telah berkahwin sekiranya mereka enggan bertaubat dan kembali
menunaikan solat. Manakala pendapat kedua dalam permasalahan ini, hukumnya
adalah kafir dan murtad. Ini juga adalah pendapat sebahagian ulama Salaf
seperti Abdullah ibn Mubarak, Ishaq ibn Rahawiyah dan ini juga pendapat mashyur
(terkenal) oleh Imam Ahmad ibn Hanbal.
Selain itu, bagi kategori kedua, iaitu merujuk kepada mereka yang
meninggalkan solat dengan sengaja serta mengingkari akan kewajiban ibadah
solat. Dalam permasalahan ini, telah berlaku ijmak (sepakat) para sarjana Islam
hukumnya adalah kafir dan murtad. Hal ini kerana sikap mengingkari akan
kewajiban ibadah solat atau dalam bahasa mudahnya tidak mengaku akan wajibnya
solat, sikap tersebut menunjukkan bahawa orang tersebut telah mendustakan Allah
dan Rasul Nya, dan bagi dia adalah sama kedudukkan dengan orang-orang kafir
yang turut disifatkan oleh Allah sebagai kaum yang tidak berakal. Ini
sebagaimana yang dinyatakan di dalam al-Quran, melalui surah al-Maidah ayat 58,
firman Allah SWT yang bermaksud :
"Dan apabila kamu menyeru (azan) untuk mengerjakan solat,
mereka menjadikan solat itu sebagai ejek-ejekan dan permainan, yang demikian
itu ialah kerana mereka suatu kaum yang tidak berakal."
Telah berkata al-Syirazi dalam kitabnya al-Muhazzab, beliau
menyatakan bahawa mana-mana orang yang wajib ke atasnya mengerjakan solat dan
dia enggan mengerjakannya serta mengingkari (tidak mengakui) bahawa solat itu
wajib sedangkan dia tahu bahawa solat itu wajib, maka jadilah dia kafir murtad,
kerana dia mendustakan Allah SWT, dan jika dia tidak mengerjakan solat
sedangkan dia tahu dan beriktikad bahawa solat itu wajib, maka wajib dia
dibunuh. Demikian pula kata Imam al-Nawawi dalam kitabnya, Riyad al-Solihin,
beliau menjelaskan bahawa :
“Jika mana-mana orang meninggalkan solat dalam keadaan mengingkari
akan wajibnya solat itu atau mengingkari hukum wajib solat itu, maka dihukumkan
ke atasnya kafir murtad dengan ijmak ulama dan wajib dijalankan ke atasnya
hukuman bagi orang murtad iaitu dihukum bunuh dengan perintah raja, kecuali
jika dia Islam semula. Jika dia tidak tahu akan wajibnya solat itu dengan sebab
baharu masuk Islam atau tinggal di suatu tempat yang jauh daripada orang Islam
yang boleh menyebabkan tidak sampainya hukum wajib solat itu, maka tidaklah dia
menjadi kafir kerana keingkarannya itu, bahkan kita perlu mengajarnya. Jika
setelah diajarkan hukum tersebut dan dia tetap mengingkarinya, maka dia menjadi
murtad.”
Demikian betapa hebat dan besarnya ancaman bagi mereka yang
meninggalkan solat. Sehinggakan juga Imam al-Zahabi, pengarang kitab al-Kaba'ir
(Dosa-Dosa Besar) meletakkan hukum meninggalkan solat berdosa besar pada
kedudukkan 10 teratas. Sekaligus memberi isyarat bahawa ibadah solat fardhu
yang menjadi kewajiban bagi tiap-tiap yang bergelar muslim merupakan misi dan
matlamat utama sebagai orang Islam. Ini kerana, pada ibadah solat tersebut
terkandung seribu satu macam hikmah yang boleh disingkapi bagi mereka yang mahu
berfikir. Ketahuilah bahawa solat merupakan medium terbaik untuk manusia
berhubung dengan pencipta Nya. Segalanya dalam kehidupan ini, hasrat dan hajat,
rintihan mahupun keluhan, semuanya dapat dipohon dengan menunaikan solat.
Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan