Isnin, 24 Jun 2024

KEHIDUPAN NABI SAW ANTARA KAYA DAN MISKIN

 

Antara tujuan utama diutuskan baginda Nabi Muhammad SAW ke dunia ini adalah untuk dijadikan sebagai contoh teladan dan ikutan oleh seluruh umat manusia. Allah SWT dengan kekuasaan Nya telah menjadikan baginda Nabi Muhammad SAW seorang insan yang terpilih diangkat menjadi Rasul dengan membawa khabar gembira kepada mereka yang mahu beriman dan memberi peringatan dan ancaman kepada mereka yang tidak mahu beriman. Selain itu, pada susuk tubuh baginda Nabi juga dihiasi dengan nilai akhlak yang mulia yang tentunya untuk kita contohi. Pada hakikatnya, ketokohan baginda Nabi SAW menjadi sebuah pengiktirafan oleh Allah untuk juga diiktiraf dan diikuti oleh para hamba Nya.

Untuk menjadikan baginda Nabi SAW sebagai model dalam kehidupan ini, kita tidak akan dapat mencontohinya melainkan dengan kita mempelajari dan mengkaji perjalanan sirah baginda Nabi SAW. Dalam kebanyakkan siri kehidupan baginda Nabi, kita akan melihat banyak episod kesusahan hidup baginda sepanjang berjuang menyebarkan Islam. Maka tentu kita akan tertanya-tanya apakah sepanjang hidup baginda Nabi, sentiasa berada dalam keadaan susah dan miskin ? Atau lebih tepat lagi adakah Nabi SAW seorang yang miskin ? Persoalan ini tentunya memerlukan kepada suatu pemerhatian yang menyeluruh agar kita benar-benar tidak sekadar berada dalam permainan persepsi tanpa melihat fakta yang sebenar.




Sesungguhnya baginda Nabi Muhammad SAW bukanlah seorang yang miskin. Bahkan, perjalanan sirah Nabi SAW pernah menyatakan bahawa Nabi Muhammad ialah antara individu yang berjaya di dalam perniagaannya sehingga berjaya menarik minat dan perhatian Khadijah untuk meminang baginda Nabi. Tetapi minatnya Khadijah terhadap baginda Nabi bukanlah kerana kejayaan perniagaan semata-mata malah kerana akhlak yang baik, sifat amanah dan telusnya Nabi dalam melaksanakan perniagaan. Dalam catatan sirah, baginda Nabi sebelum diangkat menjadi nabi dan rasul, baginda telah pun mengikuti bapa saudaranya, Abu Talib berniaga di Syam. Selain itu, baginda Nabi juga pernah bekerja sebagai pengembala kambing. Fakta ini antara sebahagian bukti yang menunjukkan Nabi seorang yang berpendapatan tinggi dengan melakukan pelbagai pekerjaan sebelum diangkat menjadi nabi dan rasul.

Tambahan lagi, baginda Nabi SAW semasa berkahwin dengan Khadijah, yang juga seorang usahawanita yang sangat kaya-raya, baginda telah menyerahkan mahar kepada isterinya dengan nilai yang begitu besar. Menurut Ibnu Hisyam dalam dalam kitab Sirah Nabawiyah, nilai mahar tersebut ialah sebanyak 20 ekor unta. Sejumlah 20 ekor unta ini jika dihitung pada hari ini tentu lebih 100 ribu lebih harganya. Jika dikira seekor lembu pada hari ini bernilai RM 5,000, maka jumlah keseluruhan 20 ekor tersebut mencecah harga RM 100, 000. Bagaimana pula dengan nilaian seekor unta yang tentunya lebih mahal dari seekor lembu. Selain itu, gambaran kekayaan baginda Nabi SAW dapat dilihat juga menerusi penulisan sirah teragung yang ditulis oleh Syeikh Safiyurrahman al-Mubarakfuri dalam kitabnya, al-Raheeq al-Makhtum, beliau menyatakan bahawa pada saat kewafatan baginda SAW, Rasulullah menyedekahkan harta-hartanya, antaranya baginda membebaskan hamba-hamba yang baginda miliki, bersedekah dengan tujuh dinar dan menghadiahkan senjata-senjata beliau kepada kaum muslimin.

Ini adalah antara sebahagian bukti yang menjelaskan bahawa baginda Nabi SAW hidup sebagai manusia yang kaya dan memiliki harta yang banyak. Namun begitu, hidup baginda juga tidak terlepas daripada ujian kesusahan dalam kehidupan. Dalam catatan sirah, umum mengetahui bahawa baginda juga pernah hidup dalam keadaan susah namun tidaklah sehingga mengemis dan merempat di jalanan. Dalam kebiasaan hidup sebagai seorang manusia, baginda juga pernah berhadapan dengan krisis ekonomi. Ini juga termasuklah sekatan-sekatan ekonomi yang telah dilakukan oleh para pembesar Quraisy sebagai tekanan kepada baginda berhenti untuk berdakwah. Malah, mereka turut merampas harta-benda baginda dan dipulaukan. Tekanan demi tekanan yang diberikan ini tentu sekali memberikan impak dalam kehidupan seharian baginda. Ekoran daripada itu, perintah agar Nabi berhijrah ke Madinah telah membuka suatu lembaran sejarah baharu bagi umat Islam.




Detik-detik pilu dan sedih bagi menggambarkan kesusahan dan keperitan hidup baginda Nabi dapat dirasai dengan melihat beberapa hadith baginda Nabi. Antara lain, dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Aisyah Ranha, ia berkata yang bermaksud :

“Tidak pernah keluarga Rasulullah kenyang dengan makanan dari gandum halus selama 3 hari berturut-turut, sejak baginda tiba di Madinah hingga baginda wafat”.

Selain itu, dalam riwayat Muslim dan Tirmizi, daripada Aisyah Ranha, yang bermaksud :

“Sesungguhnya kami, keluarga Rasulullah pernah selama sebulan tidak menyalakan api (tidak memasak apa pun), (kami hanya makan) kurma dan air.”

Ketika kita berbicara tentang kesusahan hidup baginda Nabi SAW, kita tidak akan terlepas daripada melihat bagaimana kesedihan Umar al-Khattab ketika melihat keadaan Rasulullah SAW yang berbaring diatas tikar yang tidak beralas, bantainya pula kelihatan keras kerana diperbuat daripada kulit kambing yang diisi sabut. Peristiwa kesedihan Umar ini telah diceritakan dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, Umar al-Khattab berkata yang bermaksud :

“Aku melihat guratan anyaman tikar di sisi perut baginda, maka aku pun menangis.”, melihat Umar menangis, Rasulullah pun bertanya, “Apa yang menyebabkanmu menangis, ya Umar?”. Umar pun menjawab, “ Ya Rasulullah, kaisar kisra dalam keadaan mereka (selalu berada di dalam kemewahan harta), padahal engkau adalah utusan Allah.” Namun Rasulullah menjawab, “Apakah engkau tidak senang bahawa dunia ini bagi mereka dan akhirat untuk kita?”.




Melihat kepada hadith-hadith ini, maka dapat kita simpulkan bahawa kehidupan baginda Nabi SAW adalah seimbang mengikut fasa kebiasaan hidup sebagai seorang insan. Lumrah pada kehidupan yang tidak kekal ini, ada waktu dan ketikanya pasang surut yang mengajar kita erti susah dan senang dalam kehidupan. Kekayaan baginda Nabi bukanlah bermaksud kita perlu menjadi kaya yang sombong dan angkuh, dan kemiskinan hidup Nabi pula bukanlah bermaksud kita perlu hidup melarat, mengemis sana-sini serta kerja meminta-minta sahaja. Walhal, secara logiknya, baginda Nabi boleh sahaja dengan kedudukannya sebagai nabi dan rasul malah sebagai ketua negara pula, mengaut keuntungan mencari kekayaan serta hidu bermewah-mewahan. Namun itu bukanlah tujuan baginda diutuskan. Agama ini tidak memandang kaya atau miskin. Walau begitu, agama juga tidak menyuruh kita hidup kaya menyombong atau miskin hidup melarat.

Apa yang boleh kita pelajari daripada kehidupan baginda Nabi antara ketika kaya dan miskin ini ialah biarpun baginda Nabi hidup dengan kekayaan, baginda tetap memilih untuk hidup bersederhana, zuhud pada dunia dan bersyukur dengan apa yang ada. Harta yang ada tidak ada tujuan melainkan untuk dibelanjakan ke jalan Allah. Ini terbukti apabila kita melihat disaat kewafatan baginda Nabi, tidak ada sesen pun harta yang baginda tinggalkan melainkan telah disedekah ke jalan Allah. Tindakan baginda ini tentunya baginda tidak mahu hartanya menjadi sebab kepada kesusahan baginda di hari akhirat. Selain itu, diketika waktu hidup miskin, baginda tidak pernah mengeluh apatah lagi mahu hidup meminta-minta. Keadaan ini sangat memberikan kita inspirasi agar tidak berputus asa dalam mencari rezeki Allah yang maha luas ini. Hidup untuk menjadi seorang kaya atau miskin, semuanya diatas pilihan kita. Terpaling penting ialah belajarlah menjadi hamba Nya yang mahu bersyukur. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan