Kesejahteraan hidup umat manusia sedikit sebanyak telah
disumbangkan melalui kestabilan politik yang wujud. Kestabilan ini secara tidak
langsung telah dapat mewujudkan dasar dan polisi negara yang bagus yang
kemudiannya diterjemahkan melalui pelaksanaannya yang telus. Tidak diragui
lagi, tanpa kestabilan politik, mana-mana tampuk penguasa pemerintahan pastinya
akan teruji dengan mehnah dan tribulasi asam garam politik yang terbuka dan
terdedah kepada ancaman pengkhianatan. Sebab itu, antara yang terpenting dalam
membina sesebuah negara tentunya soal bagaimana untuk mewujudkan kestabilan
politik. Oleh kerana itu juga, kita dapat melihat antara langkah yang diambil
untuk menjamin kestabilannya ialah dengan larangan untuk berpolitik di dalam
masjid.
Larangan berpolitik di dalam masjid dilihat oleh sebahagian orang
sebagai suatu yang bertentangan dengan ajaran Islam. Ini kerana apa yang
difahami oleh sebahagian masyarakat, mereka mendakwa bahawa masjid sebagai
sebuah institusi yang mempunyai pelbagai fungsi dan peranan sewajarnya menjadi
pusat sosial masyarakat termasuk sebagai medium berpolitik. Ini juga
sebagaimana yang seringkali di dakwa bahawa Nabi SAW juga berpolitik di dalam
masjid. Dengan dakwaan yang sebegini, persoalan utama yang harus kita teliti
ialah benarkah Nabi SAW berpolitik di dalam masjid. Andai benar sekalipun,
bagaimana cara berpolitik tersebut dilaksanakan. Untuk memahami hal ini, kita
terlebih dahulu memahami fungsi dan peranan masjid pada zaman baginda Nabi
Muhammad SAW.
Sebagaimana lontaran pandangan dikemukakan oleh al-Marhum Syeikh
Dr. Yusuf al-Qaradhawi, beliau menyatakan bahawa masjid pada zaman Nabi SAW
merupakan pusat kegiatan kaum muslimin. Masjid tidak hanya dijadikan sebagai
tempat untuk ibadah seperti solat semata-mata bahkan juga dijadikan sebagai
pusat pengetahuan, peradaban, ekonomi dan tempat bersidang atau disebut sebagai
musyawarah. Demikian apa yang telah dinyatakan oleh al-Qaradhawi. Oleh itu,
institusi masjid yang menjadi antara syiar bagi agama Islam, begitu memainkan
peranan dan fungsinya yang sangat besar sekali lebih-lebih lagi dalam soal
memperkasakan umatnya. Tidak keterlaluan untuk kita katakan bahawa masjid pada
zaman baginda Nabi SAW telah menjadi tempat berhimpun, bersosial dan saling
berinteraksi antara satu sama lain.
Hakikatnya, masjid pada zaman Nabi SAW sememangnya telah menjadi
pusat pemerintahan yang diketuai oleh baginda Nabi SAW. Ini sebagaimana yang
turut dinukilkan di dalam lipatan sirah Nabi, negara Madinah yang ditadbir oleh
Nabi Muhammad SAW telah menjadikan masjid sebagai pusat pentadbiran negara
dimana baginda Nabi menguruskan hal ehwal umat Islam. Institusi masjid yang
berperanan sebagai pusat pentadbiran pada zaman Nabi telah menjadikan masjid
sebagai tempat untuk bermesyuarat, menghimpunkan masyarakat, menerima tetamu
dari dalam dan luar negara, tempat menyelesaikan persengketaan dan seumpamanya.
Kesemua ini boleh kita simpulkan ianya sebagai sebuah tempat politik pada zaman
tersebut. Tradisi tersebut yang menjadikan masjid sebagai tempat berpolitik
pada zaman Nabi telah diteruskan pengamalannya oleh para khalifah ar-Rasyidin
setelah kewafatan Nabi SAW.
Bahkan kegemilangan masjid sebagai sebuah institusi yang dihormati
di dalam Islam telah berkembang luas peranannya sehingga telah dijadikan tempat
untuk memutuskan sesuatu kes. Ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Imam
al-Mawardi di dalam kitabnya, al-Ahkam al-Sultaniyah, beliau menyebutkan
bahawa :
“Tidak pernah ada satu masa pun kecuali amir kami di Basrah selalu
mengangkat qadhi untuk menjadi qadhi di Masjid Jami’. Mereka menyebutnya qadhi
masjid. Mereka memutuskan perkara dalam masalah 200 dirham atau 20 dinar atau
kurang, di samping ia juga menetapkan pelbagai keputusan. Ia tidak akan
menyimpang dari kedudukannya dan dari hal-hal yang telah ditetapkan baginya.”
Oleh itu jika mencermati peranan masjid pada zaman Nabi SAW tentu
sekali kita melihat bagaimana peranan berpolitik telah menjadikan masjid
sebagai tempat pemusatan umat. Dalam bahasa mudah, boleh kita katakan bahawa ya
benar sekali pada zaman Nabi SAW, masjid selain berperanan sebagai tempat
beribadah tetapi juga telah menjalankan kerja-kerja dan urusan mentadbir negara
yang bersifat politik demi kemashalatan (kebaikan) rakyatnya. Maka persoalan
yang seterusnya, mengapa hakikat realiti yang ada pada hari ini telah
menghalang masjid untuk berperanan sebagai tempat berpolitk sedangkan perkara
tersebut berlaku pada zaman Nabi SAW. Logiknya, kita tentunya akan berasa
seolah-olah masjid dihalang untuk dikembalikan fungsi dan peranan sebenar
seperti yang dilaksanakan oleh Nabi SAW.
Bagi menjawab persoalan ini, kita semestinya memahami terlebih
dahulu maksud politik dalam kerangka pemahaman yang sebenar. Ungkapan politik
boleh kita fahaminya sebagai suatu usaha mentadbir, mengurus dan mengelola
urusan hal ehwal manusia. Ini merangkumi urusan soal ekonomi, sosial,
pendidikan dan lain-lain. Oleh itu, apa yang dipraktikkan oleh baginda Nabi SAW
dalam usaha meletakkan masjid sebagai pusat politik atau pusat pentadbiran
bersesuaian dengan kedudukan baginda Nabi sebagai seorang ketua negara. Politik
baginda Nabi adalah bersifat kenegaraan yang tidak mewakili kepentingan
mana-mana pihak tertentu. Ini berbeza sama sekali dengan politik yang
dipraktikkan pada hari ini. Realitinya, politik yang diamalkan pada hari ini
berasaskan kumpulan kepartian. Maka, jika dibenarkan sesiapa sahaja boleh untuk
berpolitik di dalam masjid tentu sekali ianya akan mengundang pula kepada soal
kebencian kepada parti lain, saling menghasut dan sebagainya.
Selain itu, politik pada zaman Nabi SAW telah menjadikan umat
bersatu dibawah kepimpinan yang sama dengan sumpah, taat dan setia diberikan.
Sebaliknya, dalam konteks hari ini, politik berbentuk kepartian telah banyak
menyumbang kepada perpecahan dan perbalahan dikalangan umat Islam. Malah lebih
membimbangkan lagi, sehingga ada yang sanggup membunuh orang lain hanya kerana
berbeza ideologi politik kepartian yang diamalkan. Keadaan ini tentunya bakal
merugikan nasib umat Islam. Oleh itu, jika di luar masjid pun kita sentiasa
bergaduh dek kerana berpolitik, apalah salahnya kita bergencatan senjata dalam
maksud berhenti berpolitik seketika di dalam masjid dan menjadikan Allah
sebagai matlamat yang besar sehingga tiada yang lebih penting lagi selain reda
Allah. Ini akan lebih menenangkan jantung hati kita.
Demikian bagaimana institusi masjid pada zaman Nabi SAW telah
menjadi pusat berpolitik sekaligus telah banyak menyatukan jiwa-jiwa umat Islam
ketika itu. Ini kerana pembawaan politik oleh baginda Nabi SAW sebagai politik
kenegaraan dan bukannya mewakili mana-mana kepartian seperti yang menjadi
amalan dunia pada hari ini. Namun begitu, dunia yang semakin tua dan kita yang
semakin buta hati ini telah menjadikan politik aebagai senjata menghasut dan
membenci pihak yang tidak bersama dengan kita lalu menggunakan jenama agama agar
dilihat lebih islamik. Ini akan membuatkan keadaan dan situasi menjadi tegang
apatah lagi sekiranya dibuka ruang untuk berpolitik di dalam masjid. Maka
dengan demikian, setelah dipertimbangkan akan segala kebaikan dan keburukkan,
adalah lebih baik jika dilarang masjid sebagai tempat berpolitik demi menjamin
kesejahteraan negara. Larangan ini bukan untuk menafikan hak politik di dalam
Islam namun ianya lebih baik demi kebaikan umum. Semoga Allah merahmati kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan