Bersesuaian dengan namanya Islam, menjadikan intipati ajaran agama
ini menjamin kesejahteraan, kedamaian dan keamanan dalam kehidupan. Ungkapan
Islam yang pada kata dasarnya bermaksud selamat sejahtera bukan sekadar pada
maksudnya tetapi ajarannya juga bertunjangkan kepada kedamaian dan keamanan.
Oleh kerana itu juga, sejarah telah mencatatkan bahawa Islam tidak pernah
menjajah mana-mana negara atau wilayah tetapi Islam datang dengan menyebarkan
risalah kebenaran yang membawa jaminan keselamatan dunia dan akhirat. Lihatlah
dalam catatan sejarah, peperangan demi peperangan yang berlaku tidak ada satu
pun yang dicetuskan oleh Islam melainkan berperang setelah dicetuskan oleh
pihak musuh.
Kerana Islam itu membawa intipati ajaran yang aman dan damai, maka
sesiapa sahaja yang memeluk Islam pastinya akan merasai keindahan Islam
menerusi syariat-syariat Allah SWT. Perkara ini tentunya akan lebih dirasai
oleh mereka yang baru memeluk Islam yang biasanya disebut sebagai mualaf atau
saudara baru. Ini kerana pada diri mereka yang baru memeluk Islam pastinya
tidak dapat lari daripada dilema menghadapi kaum keluarga mereka yang bukan
Islam. Persoalan demi persoalan seringkali bermain di fikiran dan pelbagai
perasaan bercampur baur di lubuk hati yang dalam. Antara perkara yang
seringkali menghantui mereka ialah tentang soal hubungan dengan ibubapa yang
bukan Islam. Selepas memeluk Islam, apakah wajib keluar dari rumah tersebut dan
meninggalkan kedua ibubapanya yang bukan Islam. Demikian pula bagaimana tentang
soal pergaulannyan dengan adik beradik yang lain, tentang makan minum di
rumahnya dan macam-macam dilema yang sering menghantui mereka yang baru memeluk
Islam.
Pertama sekali, perlu dijelaskan tentang hubungan anak dengan kedua
ibubapanya. Islam bukanlah agama yang menyeru kepada permusuhan. Oleh itu,
meskipun ibubapa kita belum memeluk Islam, tanggungjawab berbuat baik seorang
anak terhadap kedua ibubapa tetap wajib dilakukan. Memasuki Islam sama sekali
tidak bermaksud memutuskan silaturrahim apatah lagi hubungan biologi antara
ibubapa dan anak-anak. Perintah berbuat baik kepada ibubapa tetap wajib
dilakukan oleh anak meski anak tersebut telah memeluk Islam. Dalam al-Quran,
Allah SWT menegaskan di dalam surah al-Isra' ayat 23 yang bermaksud :
“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah
melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu
bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada
umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada
mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan
janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka
perkataan yang mulia (yang bersopan santun).”
Mengenai ayat tersebut, Syeikh al-Maraghi dalam kitab tafsirnya, Tafsir
al-Maraghi, beliau menyatakan bahawa Allah SWT benar-benar mewasiatkan
tentang tanggungjawab terhadap kedua-dua ibubapa secara serius, sehingga
sesiapa sahaja yang derhaka terhadap mereka akan meremang bulu romanya serta
ngeri mendengarnya. Ini disebabkan wasiat itu dimuliakan oleh Allah SWT dengan
perintah supaya manusia bertauhid dan beribadah kepada-Nya. Kemudian kewajipan
tersebut digenapkan dengan kewajipan supaya berbuat baik kepada kedua-dua
ibubapa. Selain itu pula, Imam Ibn Kathir dalam kitabnya,Tafsir Ibn Kathir,
beliau menyebutkan bahawa jika kedua orang tuamu memaksa kamu epada agama
mereka, maka janganlah kamu mengikutnya dan alam pada masa yang sama ia tidaklah
menjadi penghalang bagimu untuk berbakti kepada keduanya di dunia dengan cara
yang baik.
Berdasarkan daripada nukilan tersebut, jelas bahwa Islam tidak
pernah sama sekali melarang kita untuk berbuat baik kepada kedua ibubapa walau
berbeza agama dengannya. Malah Islam sangat menegah umatnya dari memutuskan
silarurrahim. Melalui pemahaman ini, wajib bagi kita sebagai anak yang baru
memeluk Islam untuk berbuat baik dan mentaati mereka dalam hal yang tidak
ditegah dan dihalang oleh Islam. Berbuat baik itu tetap wajib dan tidak ada
penghujungnya. Hakikatnya, perbuatan berbuat baik kepada ibubapa yang berlainan
agama juga suatu usaha dakwah yang murni menonjolkan kebaikan ajaran agama
Islam. Selain itu, tidak kurang penting juga yang acapkali menjadi polimik
dikalangan para saudara baru adalah soal makan dan minum bersama keluarga yang
bukan Islam. Tanpa pemahaman yang jelas, isu ini akan menjadikan ramai
dikalangan kaum keluarga mereka yang bukan Islam merasai tersisih, terasa hati
dan merasa seperti dinafikan hak untuk hidup dan duduk bersama.
Sesungguhnya hukumnya adalah harus untuk makan bersama keluarga
yang bukan Islam. Malah harus juga makan makanan yang dimasak atau dihidangkan
oleh orang bukan Islam. Namun begitu, keharusan tersebut bersyarat dengan hendaklah
kita pastikan dahulu makanan itu adalah halal dan tidak bercampur dengan
sebarang bahan yang diharamkan oleh Islam. Ini bermakna jika makanan itu masih
dalam perkara yang dihalalkan oleh Islam maka tidak menjadi masalah untuk kita
menjamahnya. Adapun barangkali kita meragui akan status bahan mentah seperti
ayam dan daging yang digunakan, apalah salahnya kita sendiri membeli
barang-barang mentah tersebut agar lebih terjamin status halalnya. Berhuhung
soal makan minum juga, ada yang tertanya-tanya berkaitan hukum menggunakan
bekas yang digunakan oleh mereka yang bukan Islam. Boleh atau tidak kita yang
beragama Islam menggunakan pinggan, gelas atau apa-apa perkakas yang sama
digunakan oleh kaum keluarga yang bukan Islam.
Dalam hal ini, majoriti para ulama berpandangan bahawa hukum bekas
yang digunakan oleh orang bukan Islam adalah sama seperti hukum bekas yang
digunakan oleh ahli kitab. Ini bermakna adalah harus bagi kita menggunakan
bekas yang sama digunakan oleh mereka yang bukan Islam. Begitu juga jika
dilihat dalam mazhab asy-Syafie, adalah harus untuk menggunakan bekas yang
digunakan oleh orang bukan Islam jika diyakini kesuciannya. Jika tidak diyakini
kesuciannya, maka hukumnya adalah makruh menggunakannya sehinggalah dibasuh
bekas tersebut. Hal ini juga sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith Nabi
SAW riwayat Bukhari, daripada Abu Tha’labah al-Khusyaniy RA yang bermaksud :
"Aku telah berkata: Ya Rasulullah, sesungguhnya kami tinggal
di negeri ahli Kitab, adakah boleh bagi kami untuk makan menggunakan
bekas-bekas mereka? Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kamu makan menggunakan
bekas-bekas mereka kecuali jika tiada pilihan bagimu, maka basuhlah bekas-bekas
tersebut dengan air, kemudian kamu makanlah menggunakan bekas tersebut”
Berdasarkan hadith ini, tidak ada masalah bagi kita untuk
menggunakan bekas yang sama digunakan oleh mereka yang bukan Islam selagimana
diyakini akan kebersihannya. Dalam hal ini, kita tidak disuruh untuk terlalu
teliti sehingga mengundang persepsi yang salah tentang Islam. Memadailah dengan
kita membasuhnya terlebih dahulu dan hal itu mencakupi syarat akan bersihnya
bekas yang akan digunakan. Begitu juga soal membasuh baju dengan menggunakan
mesin atau bekas yang sama. Usahlah kita memberatkan dalam perkara yang tidak agama
tekankan dan jangan pula kita menyusahkan dalam perkara yang tidak agama
susahkan. Dalam konteks perhubungan dengan keluarga bukan Islam, ianya tidak
sekadar berbicara soal hukum halal dan haram tetapi juga memerlukan kesenian
dan kehalusan budi dalam menunjukkan keindahan agama Islam yang selari dengan
maksudnya keamanan dan kesejahteraan.
Demikianlah bagaimana Islam memberikan panduan dan jalan keluar
kepada beberapa isu terkait polimik dikalangan mualaf atau saudara baru. Inilah
yang disifatkan sebagai rahmat agama Islam. Perbezaan agama bukanlah lesen
untuk kita memutuskan silaturrahim, bukanlah tegahan atau larangan untuk kita
berbuat baik kepada ibubapa dan kaum keluarga kita yang bukan Islam. Berulang
kali perlu ditegaskan bahawa memeluk Islam tidak bermakna kita perlu
meninggalkan dan menjauhi keluarga kita yang bukan Islam. Hattakan Islam juga
melarang untuk menukar nama bapa biologinya meski telah berbeza agama dan
kepercayaan. Peluang keberadaan bersama mereka kaum keluarga yang bukan Islam merupakan
suatu peluang terbuka bagi kita mengajak mereka kembali kepada agama fitrah
bagi semua manusia. Maka sangat penting memanfaatkan peluang ini dengan
sebaiknya. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan