Pernahkah kita sedar bahawa bermula sejak beberapa tahun yang lalu,
setiap kali memasuki hujung tahun, kita sering mendengar dan melihat suatu
kempen yang disebut sebagai "Muslim Love Jesus" yang bertujuan untuk
berdakwah dan mempromosikan Islam kepada orang bukan Islam. Kempen ini telah
mula digerakkan oleh sebuah NGO dakwah terkenal iaitu Multiracial Reverted
Muslims yang diketuai oleh seorang pendakwah aktif yang bernama Firdaus Wong.
Sebahagian masyarakat yang mungkin kurang mendapat pendedahan berkaitan dakwah
kepada bukan Islam barangkali beranggapan kempen ini seperti mahu menyamakan
agama Islam dan Kristian. Malah mungkin tanpa pemakluman yang betul, usaha ini
akan dilihat seperti mahu menghina dan memperendahkan Islam. Tetapi tahukah
kita bahawa Jesus juga merupakan susuk tubuh yang disebut oleh Allah di dalam
al-Quran.
Perkataan "Jesus" menurut mereka yang
menganuti agama Kristian beranggapan Jesus merupakan Tuhan yang telah bertindak
menyelamatkan umat Nabi Adam daripada menanggung dosa warisan. Menurut catatan
oleh Ahmad Syalabi dalam kitabnya, Muqarah al-Adyan : Al-Masihiyyah,
menyatakan bahawa agama Kristian memanggil baginda dengan panggilan Jesus
Christ atau Son of God/God the Son, iaitu salah satu Tuhan dalam
kepercayaan akidah trinity mereka. Dalam konsep akidah triniti, mereka percaya
bahawa Tuhan satu dalam tiga dan tiga dalam satu. Ertinya bagi mereka Tuhan
Yang Satu itu ada tiga oknum atau tiga personality ; iaitu pertama, Tuhan
Bapa/God of Father/Allah, kedua, Tuhan Anak/Son of God/God the Son,
iaitu Jesus Christ, dan ketiganya Tuhan Ruh al-Quds atau The Holy Ghost,
iaitu Malaikat Jibril. Namun begitu, penafsiran kepada semua ini berbalik
kepada mazbah atau aliran perdana yang wujud dalam agama Kristian.
Ungkapan Jesus jika dilihat pada sudut bahasa sememangnya dirujuk
kepada kepercayaan orang yang beragama Kristian. Namun begitu, terdapat
beberapa kajian yang dibuat menunjukkan bahawa bukan semua penganut agama
Kristian menyebutnya dengan sebutan Jesus. Misalnya, populasi Madagascar
mengenali Jesus dengan menyebut Jesosy. Sebahagian etnik Slavik yang
kebanyakkannya menetap di negara Rusia dan Ukraine, mereka menyebutnya dengan
istilah Isus. Dalam beberapa kitab rujukan agama Kristian, telah
dicatatkan bukti akan Jesus merupakan Tuhan. Ini sepertimana yang terdapat
dalam bab “Aku akan menjadi Tuhannya” (Wahyu 21:7), “Aku
memang Guru dan Tuhan” (Yohanes 13:13), “Akulah Tuhan yang
pertama dan yang akhir”, dan "Akulah Tuhan dari permulaan sampai
penghabisan” (Wahyu 21:6).
Hakikatnya, ungkapan Jesus telah disebutkan di dalam al-Quran
dengan menamakannya sebagai Nabi Isa AS. Istilah Jesus ini telah datang
kemudian setelah berlaku penyelewengan terhadap ajaran yang dibawa oleh baginda
Nabi Isa AS. Selain itu, jika kita lihat terjemahan ayat al-Quran ke dalam
bahasa Inggeris, seperti yang diterjemahkan oleh Abdullah Yusuf Ali, A.J.
Arberry dan Marmaduke Pickthall, kesemua mereka ini menterjemahkan perkataan
Nabi Isa sebagai Jesus di dalam bahasa Inggeris. Secara tidak langsung, ini
bermaksud Jesus dan Nabi Isa itu adalah individu yang sama namun pemahaman yang
berbeza menurut ajaran agama masing-masing. Allah menyebutkan di dalam al-Quran
bahawa Nabi Isa AS merupakan hamba Allah dan bukannya anak Tuhan. Hal ini
sebagaimana firman Allah SWT di dalam Maryam ayat 88-93 yang bermaksud :
“Dan mereka berkata : “Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil
(mempunyai) anak.” Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang
sangat mungkar. Hampir-hampir langit pecah kerana ucapan itu, dan bumi belah,
dan gunung-gunung runtuh, karena mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah
mempunyai anak. Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil
(mempunyai) anak. Tidak ada seorang pun di langit dan di bumi, kecuali akan
datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba”
Oleh itu, ungkapan Jesus bagi umat Islam membawa maksud Nabi Isa AS
yang merupakan salah seorang Rasul yang bertanggungjawab berdakwah membawa
kebenaran dan melawan kebatilan. Jesus yang juga merujuk kepada makna Nabi Isa
AS bukanlah Tuhan atau anak Tuhan. Sebaliknya sebagai utusan Allah yang membawa
risalah tauhid kepada Allah. Dalam ayat yang lain, Allah SWT telah menghukum
mereka yang mengatakan Nabi Isa itu anak Tuhan sebagai kafir. Ini sepertimana
firman Nya di dalam surah al-Maidah ayat 72-73 yang bermaksud :
“Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata:
“Sesungguhnya Allah ialah al-Masih putra Maryam”, padahal al-Masih (sendiri)
berkata: “Hai Bani Isra’il, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu.” Sesungguhnya
orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah
mengharamkan kepadanya Syurga, dan tempatnya ialah Neraka, tidaklah ada bagi
orang-orang zalim itu seorang penolong pun. Sesungguhnya kafirlah orang-orang
yang mengatakan: “Bahwasanya Allah salah seorang dari yang tiga”, padahal
sekali-kali tidak ada Tuhan selain dari Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak
berhenti dari apa yang mereka katakan itu, pasti orang-orang yang kafir di
antara mereka akan ditimpa seksaan yang pedih”
Ungkapan Jesus dan Nabi Isa jika dilihat dari sudut linguistik,
seolah-olah menunjukkan dua entiti ini adalah dua personaliti yang berbeza. Ini
kerana perkataan Jesus berasal dari bahasa 'Ibrani atau Hebrew iaitu Yeshua.
Perkataan Yeshua tersebut jika diterjemahkan ke dalam bahasa Arab ianya membawa
maksud Yashua dan bukannya Nabi Isa. Namun dalam al-Quran tidak pula di
dapati nama Yashua. Berdasarkan logiknya, tentu kita akan katakan Jesus yang
berasal dari ungkapan Yeshua bukanlah Nabi Isa. Namun begitu, para sarjana
Islam menolak akan logik tersebut yang seolah-olah mahu menafikan bahawa Jesus
adalah Nabi Isa utusan Allah. Antara yang membidas akan hal ini ialah al-Azhari
dalam kitabnya, Tahzib al-Lughah. Beliau menyatakan bahawa nama Nabi Isa
adalah nama bukan Arab (a'jam) yang tidak mempunyai tasrif (morfologi)
kerana ketiadaan ma’rifah dan bercampur antara nama ‘ajam dan adanya ma’rifah
padanya. Nama Nabi ‘Isa adalah dialihbahasa daripada Aisu’ sebagaimana
pandangan pakar bahasa Suryani (Syriac).
Melihat kepada penjelasan ini, maka jelas lagi bersuluh untuk kita
katakan Jesus dan Nabi Isa merupakan satu entiti yang sama. Ini bermaksud Jesus
yang dipercayai oleh agama Kristian adalah Nabi Isa AS. Dirinya bukan Tuhan
ataupun anak Tuhan seperti yang telah didakwa oleh ajaran agama Kristian. Oleh
sebab itu, tidak ada salahnya jika ungkapan "Muslim Love Jesus"
diangkat sebagai tema berdakwah khususnya kepada mereka yang beragama Kristian.
Ini kerana kedua-dua ajaran agama ini, sama ada Islam mahupun Kristian
mengkagumi satu susuk tubuh yang sama walau berbeza pada cara fahamnya. Begitu
juga jika kita ditanya adakah orang Islam menjadi pengikut Jesus ? Tentu
jawabnya ya. Ini kerana sememangya orang Islam mempercayai bahawa akidah yang
dibawa bermula daripada Nabi Adam sehingga Nabi Muhammad, semuanya akidah yang
sama. Kesemua para Rasul termasuk Nabi Isa yang disebut sebagai Jesus telah
membawa ajaran tauhid yang sama iaitu mengEsakan Allah SWT. Bahkan tidak
dianggap beriman sekiranya ada orang Islam yang tidak beriman kepada Nabi Isa
kerana baginda juga antara para Rasul utusan Allah.
Demikianlah ungkapan Jesus yang difahami oleh agama Kristian dan
Islam. Meskipun individu yang disebut sebagai Jesus itu merupakan Nabi Isa AS,
ini tidak bermakna orang Islam boleh mengamalkan kepercayaan agama Kristian.
Ini kerana kefahaman pada satu individu sama adalah berbeza jalannya. Islam
tidak mengiktiraf Jesus sebagai Tuhan atau anak Tuhan. Tetapi Islam mengiktiraf
Jesus sebagai Rasul utusan Allah yang membawa dakwah tauhid yang benar sebelum
diselewengkan oleh Bani Israel. Oleh itu, sebagai orang Islam, kita juga wajib
beriman kepada Nabi Isa yang juga merupakan antara rukun keimanan kita kepada
Allah SWT. Dalam kerangka dakwah dan ilmiah, adalah sangat wajar jika istilah
Jesus ini diangkat dalam wacana diskusi yang sihat untuk menjelaskan lagi kefahaman
dan keyakinan orang Islam terhadap perkataan Jesus. Semoga Allah merahmati kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan