Sesebuah ketamadunan yang dibina oleh umat manusia tidak dapat
boleh menafikan tentang kepentingan pembangunan ekonomi yang menjadi antara
tulang belakang kejayaan sesebuah negara. Umat manusia dari zaman ke zaman
lagi, sentiasa mengorak langkah menyusun gerak berusaha mencari peluang menjana
ekonomi yang tentunya untuk mendapat manfaat dan pulangan yang baik. Turut
berfungsi memainkan peranannya ialah institusi pemerintahan yang mempunyai
kuasa merangka dan melaksanakan pelbagai dasar demi mengaut pendapatan untuk
negara. Antara dasar yang hampir seluruh dunia melaksanakannya adalah dasar
percukaian. Melalui percukaian yang dipungut, secara tidak langsung membantu
sesebuah negara merancang pembangunan.
Perkataan cukai menurut kamus Dewan Bahasa membawa maksud bayaran
yang dikenakan oleh kerajaan terhadap orang perseorangan, perbadanan, syarikat
dan barang-barang untuk perbelanjaan negara. Istilah cukai juga sebagaimana
yang dijelaskan maksudnya oleh Organisation for Economic Co-operation and
Development (OCED) sebagai suatu pajakan yang bersifat diskriminasi
terhadap barang atau jasa yang mempunyai kesan luaran tertentu dan mempunyai
sifat mewah. Dalam catatan sejarah dunia Islam, sistem percukaian telah bermula
pada zaman Rasulullah SAW menerusi pembentukan Piagam Madinah. Dalam piagam
tersebut, ditetapkan bayaran yang disebut sebagai "Jizyah"
untuk orang bukan Islam dan zakat untuk orang Islam.
Setelah Islam berkembang luas, pada zaman khalifah Umar al-Khattab,
beliau telah memperkemaskan lagi sistem percukaian ini dengan melaksanakan
beberapa cukai lain seperti cukai al-Kharaj (cukai tanah), cukai al-'Usyur
(cukai perdagangan) dan selainnya. Begitulah jika dilihat dalam kerangka
sejarah dunia Islam berkaitan pengenalan sistem percukaian. Namun begitu,
selari dengan kebijaksanaan umat manusia yang sentiasa mahu berfikir, sistem
percukaian ini telah menjadi isu polimik dikalangan segelintir umat Islam yang
melihat bahawa sistem cukai tersebut tidak seharusnya dikenakan terhadap mereka
yang beragama Islam. Ini kerana pada zaman Rasulullah SAW, tiada seorang pun
orang Islam yang dikenakan cukai melainkan dikutip daripadanya ialah zakat.
Apakah benar dakwaan bahawa Islam melarang umatnya dari dikenakan sebarang
percukaian ? Jika benar, apakah adil untuk orang Islam dan orang bukan Islam ?
Sebenarnya isu percukaian ini merupakan perkara yang letak duduknya
di dalam ruang lingkup pentadbiran hal ehwal negara umat Islam. Bila dilihat
dalam ruang lingkup itu, tentunya pihak pemerintah yang mentadbir hal ehwal
negara tersebut mestilah menilainya dengan teliti menggapai aspek kebaikan
(maslahah) dan menolak kemudaratan selagi hal tersebut tidak bercanggah dengab
tuntutan syarak. Ini bermakna, bagi menentukan dasar percukaian bukan sahaja
melihat pada aspek keagamaan Islam dan bukan Islam, tetapi perlu juga diteliti
aspek kebaikan bersama sebagai rakyat dan berusaha untuk mengelakkan dari
sebarang mudarat pada kesejahteraan hidup bernegara. Dalam nilai hukum Islam,
para sarjana Islam berbeza dalam menyatakan pandangan hukum mengenakan atau
melaksanakan kutipan cukai terhadap rakyat. Perbezaan pandangan ini
memperlihatkan kepada kita sekurang-kurangnya terdapat dua golongan yang
berbeza pandangan .
Bagi golongan pertama, mereka menyatakan bahawa hukum haram
mengenakan cukai atau melaksanakan kutipan cukai terhadap rakyat. Pandangan ini
sebagaimana yang telah diungkapkan oleh para sarjana terdahulu seperti Ibnu
Muflih, al-Buhuti, al-Hijawi dan Ibnu al-Azraq. Selain itu, Imam Ibn Hajar
al-Haitami turut menjelaskan bahawa pengutip cukai, penulisnya, saksinya,
penjaganya, wakil-wakilnya, dan selain yang berkaitan dengan kutipan cukai
merupakan dosa besar pembantu kezaliman, bahkan memungut cukai itu sendiri
merupakan suatu kezaliman. Para pengutip cukai mengambil harta manusia secara
haram dan mengagihkannya kepada orang yang tidak berhak. Oleh sebab itu,
pengutip cukai tidak masuk syurga kerana dagingnya tumbuh daripada
sumber-sumber haram. Selain itu, dikalangan para sarjana terkemudian seperti
Mulla `Ali bin Sultan al-Harawi al-Qari turut menyatakan bahawa kutipan cukai
sebagai suatu bentuk kezaliman.
Bagi golongan pertama yang menyatakan hukum haram, mereka berhujah
berdasarkan al-Quran di dalam surah al-Baqarah ayat 188 yang bermaksud :
“Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain)
di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta
kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil)
sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui
(salahnya).”
Berdasarkan ayat tersebut, mereka berpandangan bahawa mengutip
cukai adalah sebahagian daripada bab mengambil harta yang bukan menjadi hak
untuk diambil. Selain itu, mereka juga berhujah berdasarkan sebuah hadith Nabi
SAW riwayat Ahmad, daripada Ruwaifi' bin Thabit berkata, sabda Nabi SAW yang
bermaksud :
“Sesungguhnya pemimpin yang mengenakan al-Maks (sebahagian ulama
menterjemahkannya sebagai cukai) adalah di dalam neraka.”
Bagi golongan kedua, mereka menyatakan hukum harus mengenakan cukai
atau mengutip cukai kepada rakyat. Bagi mereka, adalah harus untuk mengenakan
cukai kepada rakyat dengan kadar untuk memenuhi kebaikan umum pentadbiran
negara. Pandangan ini telah dinyatakan oleh Ibn Hazm, Syeikhul Islam Imam Ibn
Taimiyyah, Ibn al-Musili al-Syafi'i, al-Syatibi dan Ibn Khaldun. Turut
menyatakan pandangan yang sama ialah Syeikh Mahmud Syaltut, Syeikh Muhammad
al-Ghazali, Imam al-Mawdudi, al-Qaradhawi dan Syeikh Dr. Ahmad al-Raysuni. Seperti
kata al-Syatibi dalam kitabnya, al-Muwafaqat, beliau menjelaskan bahawa
:
“Jika seseorang pemimpin yang ditaati oleh rakyatnya berhajat untuk
menambah bilangan tentera untuk menjaga perbatasan negara serta memelihara
kestabilan kuasa yang semakin luas kepada tanah jajahan yang lain, sedangkan
sumber perbendaharaan negara dalam Baitulmal sudah habis, serta keperluan
tentera semakin meningkat dan perbelanjaan tidak mencukupi, maka pemimpin -
dengan syarat beliau seorang yang adil - boleh mengenakan cukai kepada rakyat
yang kaya bagi memenuhi keperluan tersebut. Sehinggalah perbendaharaan negara
dalam Baitulmal sudah kembali mencukupi..."
Golongan kedua yang menyatakan hukum harus mengenakan cukai, mereka
berhujah berdasarkan firman Allah dalam surah al-Taubah ayat 41 yang bermaksud
:
“Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah),
sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan
berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta
benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian
amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.”
Menurut al-Qaradhawi, Ibn Hazm dan Ibn Taimiyyah, berdasarkan ayat
tersebut, kewajipan berjihad dengan mengeluarkan harta tidak termasuk kewajipan
membayar zakat. Ini membuktikan bahawa selain daripada wajib membayar zakat,
umat Islam juga wajib mengeluarkan hartanya untuk berjihad. Dan antara urusan
jihad ialah kerajaan memerlukan perbelanjaan ketenteraan bagi menjamin
keselamatan negara. Oleh itu, kerajaan boleh mengenakan cukai sebagai salah
satu cara memenuhi maslahah tersebut. Selain itu, mereka turut berhujah
berdasarkan sebuah hadith Nabi SAW riwayat al-Tirmizi, daripada Fatimah binti
Qais, sabda Nabi SAW yang bermaksud :
“Sesungguhnya dalam harta itu ada hak yang wajib dikeluarkan selain
zakat.”
Demikianlah pandangan kedua-dua golongan dalam permasalahan
percukaian. Berdasarkan kepada perbezaan tersebut, pandangan kedua yang
menyatakan hukumnya harus dilihat lebih kuat selain pandangan kedua ini menjadi
pendapat majoriti para ulama termasuk para imam pendiri mazhab iaitu Imam
Malik, Imam al-Syafie'i dan Imam Hanbali. Selain itu, pandangan harus ini juga
menepati sebagaimana yang dibuat oleh Umar al-Khattab yang mengembangkan sistem
percukaian dengan cukai-cukai baharu. Ini secara tidak langsung, menggambarkan
kepada kita bahawa pihak pemerintah atau kerajaan berhak untuk mengenakan cukai
demi kemaslahatan (kebaikan) bersama. Oleh itu, turutilah arahan pemerintah
dengan membayar cukai agar kesejahteraan negara terjamin selain diberkati
warganya oleh Allah SWT kerana mentaati pemerintah. Semoga Allah merahmati kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan