Isnin, 19 Ogos 2024

MENYINGKAP MAKNA ISTILAH KAFIR HARBI

 

Gabungan masyarakat yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan kaum semestinya menjadi sesuatu yang unik dan istimewa. Selain wujud kepelbagaian bangsa dan kaum yang terhimpun dibawah satu entiti negara bangsa, ianya sekaligus dapat membuka ruang dan peluang kepada setiap anggota masyarakat untuk saling berhubung dan mengenali antara satu sama lain. Pastinya sikap mengenali perbezaan antara bangsa dan kaum ini tidak lain adalah bertujuan untuk mewujudkan perasaan hormat-menghormati dan bertoleransi dalam hal yang dipersetujui. Sikap mengenali antara satu sama lain ini juga merupakan tujuan penting Allah jadikan umat manusia itu dengan latar yang berbeza. Hal ini menjelaskan bahawa sepatutnya setiap unsur perbezaan itu tidak dijadikan bahan cemuhan tetapi menjadi platform untuk saling berkenalan.

Kewujudan perbezaan yang tidak diurus dengan betul tentunya akan mengundang malapetaka dan musibah besar kepada sosiologi kehidupan. Oleh kerana itu, dalam memastikan kesejahteraan negara terus dijamin dan dipelihara, setiap anggota masyarakat perlu bertanggungjawab berpegang kepada prinsip agama dengan ajaran yang betul supaya tidak mewujudkan suasana yang tidak harmoni. Dasawarsa ini, sedar mahupun tidak, kewujudan istilah "Kafir Harbi" seringkali kedengaran dan diungkapkan oleh pihak tertentu. Dalam konteks negara Malaysia, istilah kafir harbi seringkali menjadi antara senjata politik untuk menyerang dan memburukkan musuh mereka. Selain itu, istilah ini juga tidak kurang banyak juga diulas diatas meja-meja kuliah dan ceramah. Soal yang lebih penting ialah bagaimana konotasi istilah ini difahami dengan betul berdasarkan neraca syariat Islam.




Pada sudut istilah kafir Harbi ini, ianya merupakan suatu frasa yang telah digunakan oleh para sarjana Islam sejak berzaman lagi. Ini kerana dalam persoalan politik, kumpulan orang kafir itu telah dibahagikan kepada beberapa bahagian yang antara lainnya disebutkan sebagai kafir Musta'man, kafir Mua'had, kafir Zimmi dan kafir Harbi. Menurut Syeikh Muhammad al-Mukhtar al-Syanqiti dalam kitabnya, Syarh Zad al-Mustaqni', secara ringkas, kafir Musta'man merujuk kepada maksud orang kafir yang bermusuhan yang memasuki wilayah orang Islam dengan aman. Kafir Mua'had pula bermaksud orang kafir yang memeterai perjanjian damai dengan orang Islam. Selain kafir Zimmi pula dimaksudkan sebagai oramg kafir yang tinggal bersama orang Islam serta dilindungi mereka dan diberikan pembelaan. Mereka dikenakan cukai sebagai ganti kepada perlindungan dan keberadaan mereka di negara Islam.

Istilah Kafir Harbi menurut dalam kitab al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, bermakna orang kafir yang tidak termasuk dalam perjanjian zimmah, dan mereka tidak menikmati keamanan atau perjanjian antara mereka dan orang Islam. Selain itu, dalam kitab Syarh Zad al-Mustaqni', al-Syanqiti menyebutkan bahawa kafir harbi sebagai mereka yang mempunyai persengketaan dan permusuhan dengan umat Islam walaupun mereka berada dalam gencatan senjata dengan orang Islam. Turut menjelaskan maksud kafir Harbi adalah al-Marhum Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya, Fiqh Jihad. Beliau menegaskan bahawa kafir Harbi ialah golongan bukan Islam yang menolak dan menentang Islam selain menyatakan permusuhan dengan kaum muslimin dan tidak mempercayai negara Islam dalam melaksanakan perjanjian zimmah atau perjanjian perlindungan. Mereka tinggal di negara yang disebut sebagai dar al-harb, iaitu negara yang tidak menerapkan hukum-hakam Islam. Maka, hukum yang dilaksanakan kepada mereka adalah berbeza dengan zimmi.

Pembahagian kategori kafir ini dibuat berasaskan kepada status negara yang diduduki oleh orang Islam. Dalam usaha menentukan negara Islam atau negara kufur, ianya diukur berdasarkan ijtihad para ulama. Hal ini sebagaimana yang telah disebutkan oleh Syeikh 'Atiyyah Saqr dalam kitab Fatawa al-Azhar, beliau menjelaskan bahawa :

"Sesungguhnya pembahagian negara kepada negara kufur dan Islam adalah perkara ijtihadi berdasarkan realiti semasa pada zaman para imam mujtahid tersebut berijtihad. Ini kerana tidak terdapat sebarang nas sama ada daripada al-Quran atau al-Sunnah. Golongan muhaqqiqin dalam kalangan ulama mengatakan : Sesungguhnya asas kepada menghukum sesebuah negara itu negara Islam atau negara perang adalah keamanan untuk mengamalkan agama, iaitu sehingga seseorang muslim itu tinggal dalam sebuah negara yang tiada agama atau agamanya selain Islam, namun dia masih dapat mengamalkan syiar agamanya dengan bebas maka ia adalah negara Islam, bermakna dia tidak wajib untuk berhijrah keluar darinya.."




Oleh itu, berdasarkan pemahaman ini, dalam usaha menentusahkan sama ada sesebuah negara itu ialah negara Islam atau sebaliknya bergantung kepada keamanan orang Islam dalam melaksanakan suruhan agama. Jika di sebuah negara itu, umat Islam tidak dihalang untuk melakukan suruhan agamanya, maka negara tersebut dikategorikan sebagai negara Islam. Sebaliknya, jika terdapat halangan atau kekangan untuk umat Islam melaksanakan suruhan agama, maka tentunya negara tersebut dikategorikan sebagai negara kafir. Selain kita tidak menafikan, terdapat juga perbezaan dikalangan para ulama lain dalam usaha menentusahkan antara negara Islam dan negara kufur. Sebahagian para ulama lain seperti Syeikh 'Abd Wahab Khalaf dalam karyanya, As-Siyasah asy-Syar'iyyah, beliau menjelaskan bahwa negara Islam adalah negeri yang berlaku di dalamnya hukum-hukum Islam dan keamanan negeri itu dibawah keamanan kaum muslim. Adapun negara kafir adalah negeri yang tidak berlaku di dalamnya hukum-hukum Islam dan keamanan negeri itu tidak dijamin oleh kaum muslim.

Selain itu, berdasarkan pandangan para ulama dalam empat mazhab, negara Islam bermaksud setiap kawasan yang didirikan di dalamnya hukum-hakam Islam secara terang-terangan atau secara zahir. Perkara ini seperti yang dinukilkan dalam banyak kitab antaranya kitab Badai' al-Shanai', al-Mabsut dan Kasysyaf al-Qina'. Menurut pandangan oleh Imam Abu Hanifah seperti yang dinukilkan dalam kitab Fatawa al-Azhar, beliau menyatakan bahawa asas hukum adalah keamanan seseorang muslim. Sekiranya dia aman dengan sifatnya sebagai seorang muslim, maka negara tersebut adalah negara Islam, jika tidak maka ia negara kufur. Walau apapun kaedah atau metode pemahaman yang digunakan dalam usaha menentusahkan antara negara Islam atau kufur, istilah kafir Harbi tetap merujuk kepada mereka yang sememangnya bersengketa dengan umat Islam walau dimana sahaja mereka berada. Ini kerana peperangan dan permusuhan mereka bukan terletak kepada status negara tetapi terfokus kepada agama yang dimusuhinya iaitu agama Islam. Maka dapat kita fahami bahawa kafir Harbi merupakan suatu istilah yang ada tempat letaknya dengan ciri-ciri seperti yang telah dinyatakan.

Demikianlah definisi berkaitan istilah kafir Harbi. Dalam konteks Malaysia, setelah kita meneliti penjelasan ciri-ciri tersebut, maka tidak ada sesiapa orang bukan Islam di negara ini yang boleh dijustifikasikan sebagai kafir Harbi. Ini kerana setiap mereka yang terdiri daripada yang bukan Islam, mereka telah hidup di negara ini sebagai warganegara yang bukan sahaja mempunyai tanggungjawab dan peranan yang sama dengan orang Islam dari sudut membangunkan negara malah telah menjadi jiran, ahli komuniti dan masyarakat yang baik kepada Islam dalam erti kata tidak memusuhi Islam secara terang-terangan, tidak menghalang pengamalan Islam dilaksanakan dan lain-lain. Sekiranya terdapat perbezaan pandangan dalam soal pengurusan dan pentadbiran negara, ketidaksetujuan tersebut berlaku diatas konsensus politik dan bukannya berbeza menentang agama. Kita harus jujur dan lebih adil dalam perkara ini. Supaya kita tidak bermudah untuk melabel itu ini hanya kerana perbezaan yang dilihat dari sudut lain. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan