Khamis, 15 Ogos 2024

TUJUAN HIDUP PADA PARADIGMA MANUSIA

 

Tanpa perlu berkata apa-apa, hidup ini dengan sesungguhnya adalah untuk dinikmati dan dihayati oleh mereka yang mahu menghargainya. Setiap detik dan ketikanya hayat ini dinikmati, akan tercatat padanya memori indah dan gundah. Terakam baginya kenangan suka dan duka. Kadang kita tersenyum sampai ke telinga, adakalanya ketawa hingga berdekah-dekah bunyinya, dan ada pula waktu dan masanya kita menangis hingga menjadi dukalara. Begitulah kehidupan ini yang dipenuhi warna-warni coraknya. Walau apa pun warna dan coraknya yang telah dan akan kita lakarkan, umat manusia sejak dahulu lagi telah mencari dan menerokai makna sebenar tujuan hidup yang sedang dinikmati ini.

Anugerah akal yang menjadi antara keunikan yang ada pada diri manusia telah mendorong umat manusia untuk berfikir dan mencari jawapan tentang soal tujuan kehidupan. Persoalan tentang tujuan hidup ini telah lama dibahaskan dan diperkatakan oleh ramai para pengkaji termasuk mereka yang bergelar ahli falsafah dan ahli agama sejak zaman Socrates lagi. Umumnya, kesemua mereka ini telah mengemukakan jawapan yang hampir sama. Apa yang boleh disimpulkan, dikalangan mereka semua berpendapat bahawa tujuan atau matlamat hidup ini adalah untuk mencapai eudaimonia atau disebut sebagai kebahagiaan. Namun begitu, sungguh pun dikalangan mereka bersepakat akan tujuan hidup tersebut, namun bagi mencapai tujuan kebahagiaan itu, mereka berbeza tentang kaedah atau metodologinya.




Ini sebagaimana pada sudut ahli falsafah, mereka berpandangan bahawa kehidupan yang baik yang boleh mencapai kebahagiaan adalah dengan melalui pemeriksaan yang teliti pada setiap idea dan tindakan yang dilakukan oleh manusia. Ringkasnya, bagi mereka, good life is an examined life, iaitu kehidupan yang bagus adalah berdasarkan penelitian pada sesuatu tindakan dan idea tersebut. Ini bermaksud sekiranya idea dan tindakan tersebut diteliti dan dilihat mampu mencapai bahagia, maka idea dan tindakan itu dianggap sebagai kaedah yang tepat. Bagi golongan ahli agama pula, mereka berpandangan bahwa kebahagiaan hidup adalah kehidupan yang boleh mendatangkan rasa bahagia pada kehidupan rohani. Berdasarkan lontaran pandangan ini, maka boleh kita katakan bahwa persoalan mengenai tujuan hidup dapat juga dikaitkan dengan persoalan mengapa kita berada di dalam jasad ini. Ini kerana kedua-dua persoalan ini menuntut kepada respon dan jawapan yang sama.

Dalam kerangka persoalan yang lebih luas, seorang ahli falsafah terkemuka, Abraham H. Maslow dalam penulisannya yang bertajuk Motivation And Personality, beliau telah mengemukakan sebuah teori yang dikenali sebagai Teori Maslow. Dalam teori tersebut, beliau menjelaskan bahawa bagi mencari jawapan kepada tujuan hidup ini, manusia memerlukan kepada lima keperluan asas dalam hierarki (susunan) yang mempengaruhi tingkah laku seseorang manusia. Lima asas hierarki tersebut bermula dengan keperluan fisiologi yang merangkumi makanan, minuman, pakaian dan tempat tinggal. Keperluan kedua, disebut sebagai keperluan keselamatan yang melibatkan soal kesihatan dan pekerjaan. Ketiga adalah keperluan kasih sayang dan kepunyaan, seterusnya keperluan nilai dan harga diri dan yang terakhir keperluan pencapaian diri. Bagi Abraham, kelima-lima keperluan tersebut akan mempengaruhi tingkah laku manusia. Apabila kesemua keperluan asas ini dipenuhi, biasanya manusia akan mulai memikirkan akan tujuan hidupnya.




Selain itu, wacana mengenai persoalan tujuan kehidupan ini juga dapat dilihat melalui kerangka idea dan pemikiran oleh Martin Heidegger yang menjelaskan mengenai keberadaan dan kesedaran manusia berdasarkan paradigma falsafah fenomenologi. Pada beliau, kedua-dua terma iaitu keberadaan dan kesedaran ini saling bertaut rapat dengan beberapa konsep seperti dasein-selv dan existense-essence. Konsep fenomenologi adalah merupakan satu pendekatan yang mampu diambil untuk memahami sesuatu realiti sosial yang sudah pasti menjadi asas kepada pengalaman manusia. Dalam metodologi ini, ianya mendesak kita untuk meninjau semula pengalaman secara individu bagi mencari maksud tujuan sesebuah kehidupan. Melalui tinjauan pengalaman hidup orang perseorangan atau disebut sebagai individual, maka disana mungkin boleh dicapai makna dan tujuan kehidupan ini. Ini sekaligus menjelaskan kepada kita bahwa jawapan kepada tujuan hidup tersebut adalah terbina diatas pengalaman yang dilalui. Maka lain individu, lain pula lah jawapannya dalam memaknai tujuan kehidupan tersebut.

Sementara itu, anak murid kepada Plato, iaitu Aristotle pula ketika berbicara soal apakah tujuan atau matlamat sesebuah kehidupan, beliau melalui karyanya, Nicomachean Ethics, menjelaskan bahawa manusia perlulah terlebih dahulu mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan pengetahuan atau ilmu yang ada di alam ini. Pada pemahaman dan penelitian beliau, ilmu terbahagi kepada dua jenis. Pertama, ilmu intelektual yang boleh diakses atau diperolehi melalui pembelajaran di dalam kelas. Jenis kedua, ilmu akhlak atau disebut sebagai pembinaan watak. Ilmu jenis kedua ini tidak dapat diakses dan diperolehi melainkan melalui amalan harian yang berterusan. Bagi beliau lagi, matlamat hidup ini ialah untuk mendapatkan seberapa banyak ilmu bagi membina watak yang terpuji. Ini kerana keperluan membina watak terpuji bersesuaian dengan kejadian fitrah manusia yang tidak sama dengan makhluk lain yang tidak diberi tanggungjawab untuk membinanya kecuali umat manusia. Ini bermakna, tujuan hidup boleh dicapai maknanya melalui keberhasilan kita dalam menjadi manusia yang terpuji.




Pada pandangan lain, seperti yang telah diperkatakan oleh seorang tokoh falsafah barat terkenal, Immanuel Kant, beliau menjelaskan dalam bukunya yang bertajuk Groundwork The Metaphysics of Morals, bahawa matlamat hidup manusia diatas muka bumi ini adalah untuk memikirkan apakah nilai-nilai yang terpuji yang boleh diterima oleh manusia seluruh dunia supaya ianya dapat menjadi amalan manusia secara keseluruhan tanpa mengira tempat, masa, identiti bangsa dan gender. Pandangan ini terbina oleh Kant berdasarkan kepada pemahamannya yang berpegang kepada sintesis paradigma falsafah rasionalisme. Corak fikir sebegini juga turut didukung oleh beberapa tokoh falsafah hebat yang lain seperti Descartes, Locke dan Hume. Melalui gagasan falsafah ini, Kant percaya bahwa adanya peraturan alami yang semesta tentang nilai baik dan buruk sesuatu perbuatan. Sebagai contoh, perbuatan mencuri dan membunuh adalah nilai keji yang mempunyai ciri-ciri kesejagatan yang diterima oleh semua masyarakat sebagai sesuatu tindakan yang dilarang dan ditegah. Maka padanya, tujuan hidup adalah untuk manusia memikirkan nilai antara baik dan terpuji merentasi segala rencam perbezaan.

Demikianlah beberapa paradigma yang digagaskan oleh manusia yang menggunakan akal fikirannya bagi mencari dan memaknai tujuan serta matlamat kepada sesebuah kehidupan. Kepelbagaian paradigma pemikiran manusia ini membuktikan bahawa betapa terbatasnya akal manusia untuk menerokai makna kepada sebuah tujuan kehidupan. Perbahasan mengenai hal ini tentunya tiada noktahnya selagi masih ada manusia yang mahu memikirkannya. Dalam ajaran Islam, matlamat utama dalam kehidupan ini ialah untuk mencari keredhaan Allah melalui cara melaksanakan segala titah suruhan Nya dan meninggalkan serta menjauhi segala titah larangan Nya. Ini kerana bagi kepercayaan dan keyakinan orang Islam, kehidupan di dunia ini bukanlah bersifat mutlak. Oleh itu, dunia merupakan pentas untuk umat manusia berpenat lelah dalam melakukan kebaikan demi menggapai keredhaan Nya untuk sebagai jaminan juga keselamatan hidup di negeri akhirat. Bagi tujuan melakukan kebaikan tersebut, maka Allah telah mengutuskan kekasih Nya, Muhammad SAW sebagai utusan membawa umat ke jalan yang diredhai Allah. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan