Selasa, 6 Ogos 2024

KEWALIAN DALAM PERKAHWINAN ISLAM

 

Perkahwinan atau pernikahan boleh dianggap sebagai suatu ikat janji bersifat kontrak antara dua pihak yang saling berkasih sayang antara satu sama lain. Kerana itu, di dalam Islam, dua pihak yang saling mencintai ini disatukan dalam majlis akad nikah yang padanya terkandung lafaz ijab dan qabul. Perkataan akad itu sendiri membawa makna ikatan. Oleh itu, sesebuah perkahwinan yang dibina tentunya membawa kepada tujuan untuk menjaga dan memelihara keturunan daripada melakukan perkara yang ditegah oleh agama. Melalui perkahwinan yang sah, bermakna suami dan isteri telah memeterai perjanjian dan memberikan komitmen jitu untuk membina kehidupan yang bahagia, tenang dan saling berkasih-sayang.

Dalam pada berusaha mahu mendirikan perkahwinan, terdapat peraturan yang wajib dipatuhi sebelum berkahwin yang dinamakan sebagai rukun nikah. Rukun nikah merujuk kepada maksud perkara yang wajib ada semasa berkahwin. Ini termasuklah antaranya pengantin lelaki (suami), pengantin perempuan (isteri), wali, dua orang saksi dan lafaz ijab qabul. Dalam hal ini, Islam sangat mementingkan kewalian bagi pihak perempuan sebagai menandakan restu dan redhanya sebagai penjaga kepada perempuan yang akan dikahwinkan. Perkataan "Wali" itu sendiri berasal dari bahasa Arab yang membawa maksud penguasa, pemimpin, penyayang dan menolong. Ini bermakna ungkapan wali dalam perkahwinan boleh difahami sebagai orang yang mengurus, memelihara atau bertanggungjawab dalam sesebuah perkahwinan.




Pada sudut istilah pula, terdapat beberapa definisi yang diutarakan oleh para sarjana Islam. Antaranya ialah Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam kitabnya, al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, beliau menyatakan bahawa wali bermaksud kuasa yang membolehkan seseorang untuk melakukan akad atau membelanjakan harta tanpa keizinan orang lain. Menurut Sayyid Sabiq pula dalam kitabnya, Fiqh al-Sunnah, beliau menjelaskan bahawa perwalian bermaksud suatu hak menurut syarak yang berkuasa melaksanakan perintah atas orang lain dengan paksa. Berdasarkan kepada beberapa definisi tersebut, dapat simpulkan bahwa wali dalam perkahwinan ialah merujuk kepada seseorang yang memiliki kuasa menurut syarak dan bertanggungjawab dalam menjaga dan memelihara hartanya iaitu anak perempuannya. Maka bagi tiap-tiap orang perempuan itu pastinya memiliki wali. Berbanding dengan lelaki, padanya tidak memerlukan wali untuk berkahwin.

Selain itu, berhubung dengan hukum keperluan wali dalam perkahwinan, para sarjana Islam telah berbeza pandangan mengenainya. Menurut Mazhab Hanafi seperti yang dinukilkan oleh Imam Abi Bakr as-Sarkhasi dalam kitabnya, al-Mabsut, wali adalah wajib bagi perkahwinan kanak-kanak dan orang gila sama ada lelaki atau perempuan meskipun mereka ini sudah dewasa. Bagi perempuan yang sudah baligh dan berakal, sama ada dirinya berstatus anak dara atau janda, maka tiada sesiapa pun yang berhak mewalikannya. Ini berdasarkan hujah mereka di dalam surah al-Baqarah ayat 232 yang bermaksud :

“Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu), lalu habis masa idah mereka, maka janganlah kamu (wahai wali-wali nikah) menahan mereka daripada berkahwin semula dengan (bekas) suami mereka, apabila mereka (lelaki dan perempuan itu) bersetuju sesama sendiri dengan cara yang baik (yang dibenarkan oleh syarak). Demikianlah diberikan ingatan dan pengajaran dengan itu kepada sesiapa antara kamu yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik bagi kamu dan lebih suci. Dan (ingatlah), Allah mengetahui (akan apa jua yang baik untuk kamu) sedang kamu tidak mengetahuinya.”




Berdasarkan ayat tersebut, mereka berpandangan bahawa perempuan mempunyai kelayakan yang sempurna untuk menguruskan hartanya seperti jual beli, gadaian dan sebagainya, maka, dengan sendirinya dia juga berkelayakan sepenuhnya untuk mengahwinkan dirinya sendiri. Selain itu, Imam Malik dalam kitabnya, al-Mudawwanat al-Kubra, beliau menyatakan bahawa tidak sah sebarang perkahwinan itu tanpa adanya wali. Ini berdasarkan kepada sebuah hadith riwayat Tirmizi, daripada 'Aisyah Ranh, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

“Tidak halal (sah) nikah melainkan dengan wali, mahar dan dua orang saksi yang adil.”

Pandangan ini turut disokong dan dipersetujui oleh anak muridnya, Imam al-Syafi'e. Beliau menyatakan dalam kitabnya, al-Umm, sekiranya seseorang perempuan itu menikahkan dirinya sendiri, maka pernikahan itu adalah terbatal. Pandangan yang sama juga turut disokong oleh Imam Ahmad bin Hanbal. Bahkan menurut Ibnu Hazm dalam kitabnya, al-Muhalla, menyatakan bahawa tidak sah seseorang itu sama ada masih anak dara atau tidak, untuk mengahwinkan dirinya sendiri kecuali dengan izin daripada walinya. Beliau menyatakan hal tersebut berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Nur ayat 32 yang bermaksud :

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) daripada kalangan kamu, dan orang-orang yang salih daripada kalangan hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.”

Melihat kepada pandangan yang dikemukakan, majoriti para sarjana Islam dalam ini bersepakat akan hukum wajib adanya kewalian dalam sesebuah perkahwinan. Selain itu, antara tujuan hukum wajib adanya wali ini juga untuk menjaga hubungan pertalian darah antara anak, bapa dan seisi keluarga. Sekaligus bermaksud apabila kita bersetuju untuk menikahi seseorang, kita juga secara tidak langsung telah bersetuju untuk menerima semua ahli keluarga pasangan. Keadaan ini tentunya lebih mendatangkan kebahagiaan, kasih sayang dan ketenangan seperti yang menjadi tujuan dalam sesebuah perkahwinan. Namun begitu, terdapat pihak yang cuba menafikan kewalian bagi orang perempuan dibawah nama perjuangan hak asasi manusia. Ini boleh dilihat dalam makalah yang dikeluarkan dalam Convention on the Elimination of Discrimination Against Women (CEDAW), pada artikel 16 disebutkan bahawa dituntut agar tidak berlaku diskriminasi perkahwinan terhadap kaum perempuan yang tidak bebas mengahwini sendiri tanpa wali. Hal ini harus diteliti dengan cermat agar kita tidak membelakangkan syariat.




Dalam pada itu, persoalannya ialah siapakah wali. Menurut garis panduan Islam, seseorang wali itu haruslah memenuhi 6 syarat dan kriteria yang diletakkan. Antara syarat menjadi wali ialah pertama, mestilah beragama Islam, ini bermakna orang bukan Islam tidak boleh menjadi wali kepada anak perempuannya yang beragama Islam. Kedua, mestilah baligh, ini bermakna kanak-kanak tidak layak. Syarat ketiga, mestilah berakal, maka orang gila tidak layak dan tidak boleh menjadi wali. Selain itu yang keempat, seseorang wali itu mestilah seorang lelaki. Orang perempuan tidak boleh menjadi wali. Kelima, wali tersebut mestilah seorang yang merdeka, maka seorang hamba tidak layak baginya menjadi wali. Terakhir, seorang wali mestilah dikalangan orang yang adil. Demikianlah syarat yang wajib dipenuhi sebagai seorang wali.

Selain itu, kewalian dalam perkahwinan juga terbahagi kepada beberapa kategori antaranya pertama, kategori Wali Nasab (Mujbir/Aqrab/Ab'ad). Kategori pertama ini merujuk kepada mereka yang sangat dekat dan rapat dengan bakal pengantin perempuan tersebut. Wali Mujbir ialah panggilan yang khusus buat wali seperti bapa atau datuk sebelah bapa dan ke atas. Wali Aqrab pula wali yang paling dekat hubungannya dengan bakal pengantin perempuan mengikut susunan wali. Wali Ab'ad pula adalah wali yang jauh hubungannya dengan bakal pengantin perempuan mengikut susunan wali contohnya datuk saudara atau moyang saudara. Kategori kedua disebut sebagai Wali Raja/Sultan/Hakim/Am. Kategori wali tersebut merujuk kepada wali yang ditauliahkan oleh Yang Di-Pertuan Agong atau DYMM Sultan atau Raja untuk mengahwinkan perempuan yang tidak mempunyai wali nasab, wali ghaib atau walinya tidak mahu mengahwinkannya tanpa apa-apa sebab yang munasabah mengikut hukum syarak. Kategori ketiga ialah Wali Tahkim. Ini merujuk kepada perempuan yang tiada wali Nasab dan tiada wali Raja.

Demikianlah apa yang boleh disebutkan berkenaan kewalian dalam perkahwinan. Sesungguhnya kewalian ini merupakan suatu tanda kemuliaan Allah kepada kaum perempuan. Setiap mereka yang bergelar perempuan, sentiasa diberikan penjaga, pendamping atau pelindung bagi tiap-tiap urusannya. Setelah berkahwin, pelindung kepada mereka telah beralih kuasa dan peranannya kepada si suami pula. Begitulah tanda-tanda kekuasaan Allah yang telah menjadikan perempuan ini sentiasa diberi hak pelindungan dan penjagaan. Meskipun ada cubaan beberapa pihak untuk menafikan hak kewalian dalam perkahwinan melalui perjuangan hak asasi manusia, namun hak syariat Allah lebih tinggi dan mustahak untuk dilaksanakan. Pastinya segala aturan Allah itu ada hikmah dan pengajarannya. Tidak ada satu pun hal yang disyariatkan untuk membebankan hamba Nya kecuali kita sendiri yang menyempitkannya. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan