Berusaha atau berikhtiar adalah merupakan perkara yang sangat
dituntut oleh Islam. Di dalam al-Quran, Allah menegaskan bahawa nasib sesuatu
kaum itu tidak akan berubah sehingga mereka sendiri yang berusaha untuk
berubah. Ini bermakna pertolongan Allah akan datang kepada para hamba Nya yang
benar-benar berusaha dan setelah itu berserah pada Nya. Jika sekadar duduk dan
tidak berbuat apa, hanya menghitung nasib tanpa melakukan apa-apa usaha, mana
mungkin bantuan dan pertolongan Allah datang menyapa. Pun begitu, jika Allah
berkehendak untuk membantunya, maka tiada siapa yang dapat menghalangnya.
Secara sunnatullah, menjadi ketetapan dalam hidup ini, kita akan beroleh diatas
apa yang kita usahakan. Jika hidup sering bermalasan, bagaimana boleh untuk mengubah
nasib hidup. Begitulah sebaliknya.
Perbomohan yang dikenali juga sebagai dukun atau pawang, sangat
sinonim dalam kehidupan masyarakat khususnya di alam nusantara ini. Perkataan "Bomoh"
menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, membawa maksud merujuk kepada seseorang
yang mengubati pesakit dengan menggunakan ubat tradisional atau menggunakan
jampi untuk mengubati penyakit tersebut. Berdasarkan definisi tersebut, maksud
bomoh, dukun atau pawang ini boleh dilihat dalam dua perspektif. Pertama,
perbomohan yang menggunakan ubat tradisional seperti bomoh patah yang mahir
dalam mengurut, bomoh ubat herba yang pakar dalam bab khasiat herba dan
seumpamanya. Manakala yang kedua, bomoh juga difahami sebagai mereka yang
menggunakan kaedah jampi atau disebut sebagai ruqyah. Maka pemahaman maksud
bomoh ini adalah bergantung kepada pengamalannya dan bukan sekadar nama
semata-mata. Ini kerana ada bomoh yang benar-benar mahir merawat menggunakan
kaedah tradisional dan ada pula bomoh yang menggunakan khidmat dan bantuan jin
dan syaitan.
Secara umum, golongan bomoh yang mempunyai kepakaran menggunakan
kaedah rawatan tradisional seperti melakukan teknik mengurut, mengguna pakai
ramuan herba dan seumpamanya adalah harus hukumnya. Perkara itu tidak berdosa
selagimana tidak mendatangkan kezaliman atau kemudaratan kepada mereka yang
dirawat. Begitu juga bagi mereka yang melakukan rawatan yang disebut sebagai
perawat Islam, yang menggunakan jampi berlandaskan ayat-ayat al-Quran dan
sunnah Nabi. Merawat atau mengubati pesakit dengan cara ruqyah atau jampi yang
syar'ie (ayat-ayat al-Quran dan sunnah), adalah harus hukumnya. Bahkan
perbuatan menjampi dengan tujuan merawat pernah diajarkan oleh baginda Nabi
SAW. Ini sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Muslim, sabda
Nabi SAW yang bermaksud :
"Uthman bin Abi al-Ash yang pernah mengadu kepada Rasulullah
SAW perihal sakit yang ada pada jasadnya semenjak dia memeluk Islam. Lalu
Rasulullah SAW berkata kepadanya: "letakkan tanganmu di tempat sakit
kemudian baca: “Dengan nama Allah”. (3x). Dan baca: “Aku berlindung dengan
Allah dan kekuasaan-Nya dari kejahatan/keburukan yang aku dapati dan aku takuti”.
(7x)"
Dalam hadith lain riwayat Bukhari dan Muslim, diceritakan bahawa
sekumpulan para sahabat bermusafir. Lalu mereka singgah di satu kawasan kabilah
Arab. Mereka memohon untuk diterima sebagai tetamu. Malangnya, mereka ditolak.
Tiba-tiba ketua kabilah tersebut disengat binatang berbisa. Kabilah tersebut
cuba mengubatinya, tetapi gagal. Lalu mereka mencadang supaya pergi mendapatkan
bantuan para sahabat yang mereka tolak sebagai tetamu tadi. Salah seorang dari
kalangan sahabat Nabi SAW tersebut telah sudi menjampi dengan mensyaratkan
upah. Mereka bersetuju. Beliau membaca surah al-Fatihah. Lalu ketua kabilah itu
sembuh. Para sahabat ragu-ragu dengan upah yang mereka dapat. Lantas mereka
menemui Rasulullah dan bertanya baginda. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud
:
“Tahukah kamu bahawa ia (surah al-Fatihah) merupakan jampi”.
Kemudian baginda bersabda lagi: “Sesungguhnya (perbuatan jampi) kamu betul.
Bahagikanlah (upah tersebut). Jadikan satu bahagian untukku”. Lalu, Rasulullah
SAW ketawa".
Berdasarkan daripada kisah ini, jelas perbuatan menjampi yang
dilakukan oleh para sahabat tidak dibantah oleh Nabi bahkan dibenarkan. Malah
melalui hadith ini juga, ianya menjadi bukti bahawa tidaklah salah untuk
meminta upah hasil menjampi tersebut. Demikianlah sebahagian bukti keharusan
merawat dengan kaedah jampi yang dibenarkan oleh syarak. Namun sebaliknya,
Islam sangat melarang umatnya daripada bertemu dan mendapatkan khidmat bomoh
yang menggunakan khidmat jin dan syaitan bagi menyelesaikan masalah. Hukumnya adalah
haram. Ini sebagaimana yang disebutkan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah
hadith riwayat Muslim, daripada Safiah isteri baginda Nabi, sabda baginda SAW
yang bermaksud :
”Sesiapa yang pergi berjumpa tukang tilik lalu dia meminta
kepadanya sesuatu, maka solatnya tidak diterima selama 40 malam"
Melihat kepada hadith tersebut, jelas kepada kita bahawa sekiranya
berjumpa dengan tukang tilik, bomoh, pawang atau seangkatan dengannya, Allah
SWT membenci dan murka akan perkara tersebut. Disebabkan kemurkaan Allah
tersebut, Allah tidak akan menerima amalan solatnya selama 40 malam. Menurut
Imam al-Nawawi dalam kitabnya, Syarh al-Nawawi 'ala Muslim, beliu
menyatakan bahawa yang dimaksudkan dengan Allah tidak menerima solatnya selama
40 malam adalah solat yang dilakukannya tidak mendapat ganjaran pahala.
Demikian menunjukkan betapa Allah sangat benci akan perbuatan bertemu bomoh
tersebut. Selain itu, dalam hadith lain, menyatakan bahawa sekiranya bertemu
dengan bomoh atau seangkatannya, lalu mempercayainya pula dengan apa yang
dikatakan oleh bomoh tersebut, maka sesungguhnya orang tersebut telah
mengingkari dengan apa yang dibawakan oleh baginda Rasul.
Ini sepertimana dalam sebuah hadith riwayat Ahmad, Nabi Muhammad
SAW bersabda yang bermaksud :
”Sesiapa yang datang berjumpa dengan dukun atau tukang tilik lalu
dia membenarkan apa yang dikatakan olehnya. Sesungguhnya dia telah mengingkari
dengan apa yang telah diturunkan kepada Muhammad SAW.”
Ketika mensyarahkan hadith tersebut, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani
dalam kitabnya, Fath al-Bari, menyatakan bahawa lafaz-lafaz ini jelas
menunjukkan ancaman bagi yang datang berjumpa dengan dukun dan sebagainya.
Demikian komentarnya menunjukkan ketegasan ancaman bertemu dan percaya kepada
bomoh, dukun, pawang dan seangkatan dengannya. Lebih berbahaya lagi, apabila
realiti hari ini memperlihatkan kelicikan para bomoh ini yang mengaburi mata
masyarakat dengan perwatakan agama seperti memakain cincin, memakai serban,
kopiah, berjubah dan selainnya. Walhal, perwatakan luaran bukanlah penentu
kepada benar atau salah. Tetapi yang menentukan benar atau salah tersebut ialah
kaedah yang digunakan. Sekalipun berjubah atau berserban, namun menjampi dengan
ayat-ayat mantera, memuja, menyeru jin dan syaitan, menggunakan khidmat
syaitan, ianya tetap haram hukumnya.
Oleh yang demikian, kita seharusnya menjadi lebih bijak dalam
menggunakan perkhidmatan perubatan yang disebut sebagai perbomohan ini.
Masyarakat perlu sentiasa diingatkan agar berwaspada selalu bagi mengelak
daripada ditipu, dibohongi dan diperdaya oleh mereka yang menjalankan aktiviti
perbomohan dengan menunggang nama agama. Betapa banyaknya hari ini seperti
tumbuhnya cendawan, para bomoh yang karut ini sudah tidak lagi secara
bersembunyi mempromosikan khidmat mereka malah semakin berani menampilkan diri
di khalayak awam. Mempromosikan rawatan dengan mengaburi mata orang awam
melalui perwatakan beragama. Keharusan mengubati dengan jampian adalah dengan
syarat jampian tersebut bersumberkan wahyu Allah dan tidak menggunakan khidmat
syaitan dan jin. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan