Laungan keramat perkataan merdeka yang membawa makna kepada sebuah
kebebasan, pernah menggegarkan bumi bertuah Malaysia yang tercinta ini. Laungan
tersebut menandakan bahawa tanah air yang dicintai ini telah diberikan maruah
dan harga diri bagi memastikan warganya sendiri yang mencorakkan hala tujunya.
Suatu ketika dahulu, manusia bermati-matian berhempas pulas berjuang untuk
mendapatkan sebuah nilai kebebasan. Dari perjuangan yang telah dimulai oleh
mereka yang terdahulu, berkumandang lah pula nama-nama tokoh perwira yang
dilabel pengkhianat oleh penjajah seperti Mat Kilau, Dato Maharajalela, Tok
Bahaman, Rosli Dobi, Datu Mat Salleh dan lain-lain. Semua nama yang disebutkan
ini mempunyai tujuan yang satu iaitulah untuk menuntut sebuah kebebasan.
Dalam pada kita memaknai sebuah maksud kemerdekaan, apa yang kita
fahami merdeka pada konteks lampau adalah nilai kebebasan fizikal dari dijajah
dibumi sendiri. Pergerakan kita sudah tidak lagi dikongkong oleh kehendak
penjajah. Kita tidak lagi perlu mengerah tenaga dan keringat untuk dikenyangkan
perut para penjajah. Pun begitu, maksud kemerdekaan kini tidak lagi sekadar
dilihat dari sudut penjajahan kuasa dan politik. Tetapi realiti yang semenjak
dahulu lagi sehingga ke hari ini, kita tidak boleh nafikan perjuangan
berterusan yang perlu diberikan kesedaran kepada masyarakat, kearah kebebasan
dari dijajah oleh pemikiran kolot, jumud, asabiah dan segala ragam pemikiran
yang membawa kepada kemelesetan membangunkan tamadun kemanusiaan. Sesekali kita
melaungkan kalimah merdeka di bibir namun jantung hati kita masih terperangkap
dalam penjajahan minda dan pemikiran.
Ketokohan Haji Abdul Malik Karim Amrullah atau dijoloki dengan nama
Hamka begitu sinonim dengan alam nusantara. Tidak keterlaluan untuk kita
katakan Hamka adalah permata insan yang berupa hadiah dari Tuhan untuk
membangunkan semangat dan menyuntik kesedaran diri bagi tujuan membebaskan
minda dan pemikiran daripada ditakluki oleh cara fikir yang salah pada
kehidupan beragama. Meskipun Hamka telah hampir 40 tahun lebih meninggalkan
kita, namun sumbangan idea dan saranan pandangannya dalam pelbagai bentuk karya
kreatif, ilmiah dan sebagainya sedang, telah dan masih hebat diperbincangkan
dan diambil manfaat daripadanya. Hamka yang bukan sahaja dikenali sebagai tokoh
ulama, beliau juga dikenang dan diingati sebagai tokoh sejarawan, sasterawan,
tokoh politik, novelis dan lain-lain.
Jika kita soroti perjuangan Hamka, sesiapa pun tidak dapat
menafikan identiti Hamka sebagai seorang pejuang kebebasan yang tuntas
merangkumi pelbagai lapisan bidang dan sasaran. Biarpun ketika beliau masih
hidup, cercaan, fitnah dan maki hamun antara yang menjadi cabarannya, namun
hakikatnya tiada apa yang boleh memberhentikannya atau mematahkan semangatnya
untuk terus berjuang memberikan makna kepada sebuah kebebasan dalam berfikir.
Sebagai pejuang yang sentiasa mengajak kepada pembebasan berfikir, Hamka dengan
keberaniannya telah mengungkapkan perkataan yang benar sekalipun berdepan
dengan mereka yang berkuasa. Misalnya, melalui karyanya yang terkenal, berjudul
Teguran Suci dan Jujur Terhadap Mufti Johor, memperlihatkan kepada kita
keluhuran perjuangannya untuk membebaskan umat manusia daripada sikap kejumudan
dan ketaksuban melampau.
Selain itu, perjuangan mengajak kepada kebebasan berfikir juga
dapat dilihat melalui bukunya yang bertajuk Dari Hati ke Hati. Dalam
karyanya yang hebat ini, beliau telah mengajak para pembaca agar tidak sekadar
menerima bulat-bulat apa yang diajarkan melainkan turut berusaha berfikir dan
menjadi seorang yang rasional dalam membuat pertimbangan. Dalam karya tersebut
juga, beliau turut mengkagumi usaha dakwah yang dibawa oleh Syeikh Abu Bakar
al-Asy'ariy dari Perlis yang telah berusaha menulis sebuah buku berjudul Ibadat
Rasulullah yang bertujuan mengajak masyarakat Islam beramal seperti yang
ditunjuki oleh baginda Nabi SAW. Seruan ini bermaksud Hamka ingin mengajak umat
manusia untuk keluar dari daerah taklid buta (menerima apa sahaja tanpa
berfikir) kepada daerah daya usaha untuk berfikir. Ini penting agar kita tidak
dieksploitasikan oleh mana-mana pihak yang mahu mengambil kesempatan diatas
kejahilan agama masyarakat awam.
Perjuangan kebebasan oleh Hamka tidak sekadar melalui karya-karya
ilmiah agama. Malah ianya turut diterjemahkan perjuangan kebebasannya menerusi
karya-karya kreatif beliau. Menurut Dr. Yus'aiman Yusoff, melalui bukunya yang
bertajuk Hamka dan Misi Pembebasan, Hamka turut menyuntik semangat
kesedaran nilai kebebasan dalam hidup melalui penulisan karya-karya kreatif
beliau. Antara nilai perjuangan kebebasan yang dizahirkan oleh Hamka melalui
karya kreatifnya adalah seperti pembebasan akidah, pembebasan daripada taklid
buta, pembebasan daripada hawa nafsu, pembebasan daripada kemaruk kebendaan,
pembebasan daripada kongkongan adat minangkabau dan pembebasan golongan
terpinggir seperti kelompok miskin dan buruh. Dengan pelbagai karya kreatifnya
seperti novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wjick, novel Merantau ke
Deli, novel Dibawah Lindungan Kaabah, novel Keadilan Ilahi
dan banyak lagi novel dan cerpen yang ditulis dengan membawa tema kebebasan
kehidupan.
Sebagai contoh, perjuangan Hamka untuk membebaskan manusia daripada
mempunyai sikap tamak haloba yang dipengaruhi oleh hawa nafsu dapat dilihat
melalui novel Keadilan Ilahi. Dalam satu dialog yang diungkapkan oleh
Syamsiah, ketika beliau mahu diceraikan oleh suaminya, Sutan Marah Husin,
beliau menyatakan bahawa "Makan pasir dengan ketenteraman lebih saya
sukai daripada memakan mas bercampur dedak". Ungkapan ini berupa
sindiran untuk kita fahami bahawa kekayaan harta-benda tidak boleh membeli
kebahagiaan dalam hidup. Kaya bukan bermaksud bahagia dan miskin pula tidak
semestinya merana. Inilah yang dibawa oleh Hamka memperjuangkan kebebasan
berfikir untuk tidak dibelenggu oleh kehendak nafsu yang akan membawa kita
kepada kemusnahan hidup. Begitu juga dalam novel lain seperti novel Merantau
ke Deli, Hamka telah mengangkat watak seorang wanita yang bernama Poniem
yang bijak dalam berniaga namun diceraikan oleh suaminya, Leman yang mengikut
hawa nafsu termakan hasutan isteri mudanya. Akhirnya, perniagaan Leman merudum
jatuh akibat sikap kaki kikis isteri mudanya itu dan menyesal menceraikan
Poniem.
Demikian beberapa contoh yang menunjukkan usaha Hamka dalam
memperjuangkan nilai dan makna kepada sebuah kebebasan. Apa yang menariknya,
Hamka meskipun sentiasa menyeru umat manusia kearah kebebasan dalam berfikir,
namun beliau tidak pernah lekang dari mengingatkan umat manusia pada kebebasan
yang mutlak. Bagi Hamka, kebebasan yang mutlak adalah hak milik Allah SWT.
Kebebasan dalam kehidupan sebagai hamba Nya adalah tertakluk kepada kehendak
suruhan dan larangan Nya. Ini bermakna, Hamka mengajak kita semua sebagai umat
manusia sentiasa berpaut pada neraca agama dalam memaknai makna kebebasan.
Kebebasan yang menjadi nadi perjuangan Hamka bukanlah kebebasan yang bersifat
mutlak, tetapi kebebasan insani yang tentunya mempunyai sempadan dek keterbatan
akal manusia untuk berfikir. Dalam semua penulisannya, beliau tidak pernah
sunyi daripada menyebut tentang keagungan dan kekuasaan Allah. Baik karya
ilmiah mahupun karya kreatif. Betapa hebatnya perjuangan Hamka dalam mengangkat
makna kebebasan. Semoga kita semua benar-benar memaknai maksud kebebasan
sebagai hamba ilahi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan