Sesungguhnya nilai sesebuah kemuliaan dan kesucian itu merupakan
suatu anugerah yang dikurniakan serta diberikan pengiktirafan oleh Allah SWT
terhadap sesiapa sahaja yang dikehendaki oleh Nya. Oleh kerana yang demikian,
kita sebagai hamba Nya tidak mempunyai hak untuk mengangkat diri sendiri
sebagai orang yang mulia lagi suci melainkan setelah apa yang disyariatkan oleh
Allah Azza Wa Jalla. Telahan satu orang manusia untuk memuliakan seseorang
individu kerana pada sangkaannya beliau menganggap bahawa individu tersebut
sebagai orang yang mulia, telahannya itu boleh jadi betul dan boleh jadi tidak
betul. Namun begitu, pengiktirafan kemuliaan yang disyariatkan oleh Allah
adalah sesuatu yang benar lagi tepat. Ini kerana hanya Allah Maha Mengetahui
akan hakikat segala sesuatu.
Ungkapan "Tabarruk" ialah berasal dari
bahasa Arab. Kata dasarnya ialah barakah atau disebut juga sebagai berkat.
Dalam kitab al-Qaul al Mufid, Syeikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin
menjelaskan bahawa perkataan barakah membawa maksud kebaikan yang banyak dan
tetap. Perkataan barakah ini pula diambil dari kata al-birkah (البركة) yang bermaksud tempat terkumpulnya air
(kolam). Manakala makna bagi perkataan tabarruk pula bermaksud mencari berkat.
Selain itu, Syeikh Yusuf dalam kitabnya al-Mausuaah al-Yusufiyyah,
beliau menyatakan bahawa barakah dari sudut bahasa bermaksud tetapnya kebaikan
daripada Allah SWT pada sesuatu. Mengambil berkat atau disebut sebagai tabarruk
pula bermaksud mengharapkan berkat daripada Allah SWT dengan perantara sesuatu.
Secara mudahnya, ungkapan tabarruk boleh kita fahami sebagai
sesuatu tindakan atau perbuatan bertujuan untuk mencari keberkatan Allah
melalui pengaruh orang-orang yang dianggap mulia lagi suci seperti para Nabi,
para wali, para ulama dan sebagainya. Melalui pengaruh golongan yang disebutkan
tadi, ianya dijadikan sebagai perantaraan yang mampu membawa kebaikan.
Perbuatan mencari berkat dengan jalan bertabarruk pada asasnya merupakan suatu
pensyariatan Islam. Padanya itu terdapat beberapa bentuk atau jenis tabarruk
yang disyariatkan oleh Allah SWT. Pensyariatan ini dapat dilihat melalui
petunjuk wahyu Allah iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Antara bentuk tabarruk yang
disyariatkan ialah mengambil berkat atau bertabarruk dengan ucapan dan
perbuatan. Misalnya, dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud :
“Bacalah surah al-Baqarah kerana membacanya adalah suatu berkat dan
meninggalkannya adalah kerugian dan dengannya tidak akan terkena sihir”
Melalui pemahaman hadith ini, baginda Rasulullah SAW telah
menyatakan bahawa membaca surah al-Baqarah boleh mengundang keberkatan padanya.
Namun begitu, meninggalkannya dengan maksud tidak membaca surah al-Baqarah
merupakan suatu kerugian besar. Ini kerana sebagaimana yang terdapat di dalam
hadith tersebut, bagi mereka yang beramal dengan membaca surah al-Baqarah,
ianya dapat menghalang diri manusia dari terkena sihir. Ini juga boleh difahami
bahawa surah al-Baqarah merupakan pendinding dan pelindung manusia dari ancaman
halus syaitan dan iblis. Maka dengan itu, mengambil berkat melalui perbuatan
amal soleh yang kita lakukan berdasarkan dalil dan hujah dari al-Quran dan
al-Sunnah ialah sesuatu yang diharuskan dalam Islam.
Selain itu, mengambil berkat dengan sesuatu tempat juga adalah
diharuskan. Ini berdasarkan beberapa hadith Nabi SAW yang menunjukkan adanya
keberkatan pada sesuatu tempat tersebut. Misalnya, dalam sebuah hadith riwayat
Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Solat di masjidku ini lebih baik seribu kali daripada solat di
masjid yang lain kecuali masjidil haram”.
Berdasarkan hadith ini, jelas bahawa Masjid Nabawi merupakan tempat
yang padanya terdapat suatu keberkatan yang memberikan kebaikan yang lebih
banyak berbanding tempat-tempat yang lain. Selain tempat yang diharuskan untuk
mencari berkat, Islam melalui pensyariatannya juga membolehkan umatnya mencari
berkat atau bertabarruk dengan waktu dan masa tertentu. Sebagai contoh,
mengambil berkat dengan bulan Ramadan, malam al-Qadr dan seumpamanya. Inilah
sebahagian daripada keharusan umat Islam dalam usaha mencari keberkataan
melalui perantaraan yang berbentuk perbuatan, ucapan, tempat dan masa. Dalam
isu tabarruk ini juga, seringkali menjadi polimik dikalangan umat Islam
berkaitan hukum bertabarruk atau mengambil berkat dengan peninggalan baginda
Nabi SAW. Ini kerana ketika pada hayat baginda, terdapat banyak kisah yang
menjelaskan bahawa para sahabat Nabi bertabarruk dengan peninggalan Nabi.
Dalam hal ini, Anas bin Malik RA, yang juga merupakan seorang
pembantu Nabi, telah menceritakan mengenai perbuatan para sahabat yang
bertabarruk dengan Nabi SAW. Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Ahmad dan
Bihaqi, Anas bin Malik menyatakan pada suatu ketika, beliau telah melihat
tukang cukur sedang mencukur rambut Rasulullah SAW dan pada masa yang sama para
sahabat mengelilingi baginda Nabi. Tindakan tersebut kerana para sahabat tidak
mahu satu helai pun dari rambut Rasulullah SAW terjatuh kecuali telah berada di
tangan seseorang. Penceritaan ini menjadi sebahagian bukti dan hujah bahawa
hukum harus bertabarruk atau mengambil berkat dengan peninggalan Nabi SAW
dengan syarat yakin bahawasanya keberkatan itu semuanya dari Allah SWT dan
bukannya daripada barang peninggalan tersebut. Namun begitu, kesemua perbuatan
bertabarruk yang dilakukan oleh para sahabat hanyalah dengan baginda Nabi
sahaja.
Setelah kewafatan baginda Nabi, maka tidak ada lagi para sahabat
yang mengambil berkat atau bertabarruk dengan manusia yang lain selain dari
baginda Nabi SAW. Hal ini sepertimana yang disebutkan oleh Imam Asy-Syatibi
dalam kitabnya, al-I’tisham, beliau menjelaskan bahawa para sahabat RA,
setelah kewafatan Nabi SAW, tidak ada seorang pun di antara mereka yang
melakukan perbuatan itu (bertabarruk) kepada sesiapa pun selepas Nabi SAW.
Bahkan, setelah beliau wafat, tidak ada orang yang lebih mulia dari Abu Bakar
as-Siddiq, kerana beliau adalah pewaris Rasulullah SAW. Namun, para sahabat
tidak pernah sujud kepada Abu Bakar. Beliau tidak pernah sujud kepada Umar Bin
Khattab, walaupun Umar bin Khattab adalah manusia yang paling mulia selepas Abu
Bakar. Dia tidak pernah sujud kepada Uthman Bin Affan, dia tidak pernah sujud
kepada Ali, dia tidak pernah sujud kepada mana-mana sahabat Nabi. Sebenarnya
mereka adalah orang yang paling mulia dari seluruh umat.
Dalam pada itu, terdapat sebahagian para ulama kontemporari yang
telah melakukan kajian dan berkecenderungan dengan menyatakan bahawa tiada lagi
sebarang peninggalan dari jasad atau barang kegunaan Nabi SAW yang boleh
disabitkan kewujudannya dengan bukti yang sahih. Oleh yang demikian, ada yang
berpandangan bahawa perbuatan mengadakan logo, replika, lambang seperti logo
capal, replika tapak kaki Nabi dan seumpamanya, lalu didakwa menyerupai
barangan atau kesan peninggalan Nabi lantas itu mengambil pula keberkatan
daripadanya adalah perkara yang diadakan dalam agama (bid'ah) yang dilarang
sama sekali. Akibat daripada perbuatan seperti ini, secara tidak langsung ianya
telah membuka kepada pintu ghuluw (melampau) dalam sesuatu perkara. Bersikap
ghuluw atau melampau dalam beragama adalah sesuatu yang dilarang dan ditegah
oleh Islam.
Selain bertabarruk dengan peninggalan Nabi, turut menjadi polimik
dikalangan umat Islam ialah berkaitan keharusan mengambil berkat dengan
orang-orang soleh. Dalam hal ini, terdapat dua pandangan yang berbeza.
Sebahagiannya berpandangan diharuskan untuk bertabarruk dengan orang soleh. Ini
berdasarkan hukum qiyas (menyamakan) orang soleh dengan baginda Nabi SAW.
Misalnya perbuatan Nabi bertahnik (membelah mulut) bayi dengan memberi manisan.
Menurut Imam al-Nawawi ketika menjelaskan perbuatan tahnik tersebut, beliau
menyatakan bahawa adalah disunatkan orang soleh mentahnik bayi sebagaimana yang
pernah dilakukan oleh Nabi SAW. Begitu juga dengan hadith riwayat Bukhari, yang
menunjukkan perbuatan Nabi mengubati dirinya sendiri ketika sakit dengan
membaca muawwizat (surah al-ikhlas, al-Falaq dan al-Nas). Dalam hal ini, Imam
Ibn Hajar al-Asqalani ketika menjelaskan hadith tersebut, beliau menyatakan
bahawa maksud hadith menunjukkan keharusan bertabarruk dengan orang soleh.
Namun begitu, sebahagian yang lain berpandangan tidak harus atau
tidak dibolehkan untuk bertabarruk atau mengambil berkat dengan orang soleh.
Pada mereka, hukum qiyas (menyamakan) orang soleh dengan Nabi SAW adalah tidak
tepat berdasarkan beberapa hujah antara lain mereka menyatakan bahwa
kesepakatan para sahabat untuk tidak bertabarruk dengan selain peninggalan
baginda Nabi membuktikan perbuatan tersebut hanyalah khusus kepada Nabi SAW
sahaja. Demikianlah sebahagian daripada perbincangan berkenaan hukum
bertabarruk atau mengambil berkat. Pada asasnya, perbuatan tabarruk merupakan
sesuatu yang disyariatkan oleh Allah SWT seperti yang telah dijelaskan
berkenaan beberapa bentuk tabarruk. Namun dalam hal lain, terdapat khilaf atau
perbezaan pendapat berkenaan mengambil berkat dengan orang soleh. Walau apapun
yang kita pegang, menutup pintu kemudaratan adalah lebih utama berbanding
terlalu terbuka bertabarruk tanpa sempadan. Jika tidak dibendung, perbuatan
tabarruk kepada orang soleh dan replika peninggalan Nabi akan mengundang bahaya
syirik kepada Allah. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan