Khamis, 19 September 2024

TOLERANSI ISLAM DAN RETORIK BARAT

 

Sesuatu yang berbentuk keganasan itu seringkali dikaitkan dengan pelbagai aliran atau kumpulan diatas nama agama, perkauman dan bangsa. Keadaan ini boleh berlaku apabila kewujudan sifat rasis yang mulai menapak di dalam diri manusia. Perasaan terlalu bagus, paling baik, paling bagus dan tersangat dalam semua hal akan menjerat diri sendiri dan akhirnya akan melondehkan kelemahan yang ada padanya. Sepertimana dalam catatan sejarah dunia, Barat yang kononnya mereka mendakwa bahawa mereka lah yang lebih bertamadun, bertoleransi dan terpaling meraikan hak kebebasan, hakikatnya sejarah lampau telah membuktikan kesyaitanan mereka yang bergerak diatas sentimen agama dan bangsa, membunuh sana sini dengan tanpa rasa bersalah, juga bertindak dengan melakukan pelbagai kekejaman kepada aesiapa yang enggan untuk mengikuti arahan mereka.

Dunia Barat kini tampil dengan mendakwa seolah-olah agama Islam adalah agama peperangan, suka bergaduh dan bermusuhan. Sesungguhnya sehingga kini pihak Barat terutamanya yang sangat memusuhi Islam telah gagal untuk membuktikan apa yang dimaksudkan sebagai agama peperangan. Pada sudut kefahaman mereka, Islam agama yang suka memaksa orang lain untuk mengikutinya, Islam agama yang suka menggunakan kekerasan dan menolak perdamaian. Dakwaan tidak berasas ini ibarat umpama mereka bercakap dengan cermin. Ini kerana, mereka bukan sahaja gagal atau tidak dapat membuktikan dengan jelas bahkan dakwaan tersebut seolah-olah seperti menjilat semula air liur yang telah mereka ludahkan kepada imej Islam. Ini kerana dalam lembaran catatan sejarah, ramai orang yang terdahulu telah menjadi saksi akan kekejaman mereka yang dibuat diatas nama agama Kristian dan Yahudi walhal agama tidak mengajar seperti itu.




Dalam agama Islam, diperintahkan untuk berperang adalah dengan tujuan bagi mempertahankan diri, maruah dan harta benda. Oleh yang demikian, Islam bukanlah agama yang mencetuskan permusuhan melainkan setelah diserang oleh musuh, maka diperintahkan untuk umat Islam berperang bagi tujuan pertahanan. Syariat berjihad pula diturunkan kepada Nabi SAW setelah baginda berada di Madinah, kira-kira 13 tahun selepas baginda berdakwah di Makkah tanpa sebarang peperangan walau diugut, diancam bunuh dan sebagainya. Jika benar andaian yang mengatakan bahawa Islam agama yang suka berperang, tentu sekali tidak perlu menunggu sehingga 13 tahun untuk diizinkan berperang berjihad di jalan Allah. Semua siri peperangan yang berlaku dalam sejarah Islam, tidaklah bersifat menakluk atau menjajah. Melainkan tujuan berperang adalah untuk mempertahankan hak diri, keluarga dan masyarakat. Bahkan, di dalam perang, Allah SWT melalui kekasih Nya, Nabi Muhammad telah memberikan panduan etika berperang. Antara lainnya, Islam melarang tenteranya membunuh kanak-kanak, wanita dan orang tua.

Selain itu, antara bukti yang menyaksikan Islam agama yang bertoleransi, sebagaimana yang dinukilkan dalam kitab al-Da'wah Ila al-Islam, dinyatakan bahawa di Mesir, harta-harta milik gereja tidak pernah diganggu oleh Amru bin al-Asr, Gabenor Islam. Beliau tidak pernah melakukan sebarang aktiviti songlap dan rampasan. Selain itu, Abu al-Muzaffar Muhammad bin Sim dalam kitab Fath al-Sind, beliau telah menyebutkan bahawa orang Islam melepaskan sebahagian tawanan dan mahkamah diwujudkan untuk membela mangsa kezaliman. Orang-orang awam yang cedera disebabkan peperangan pun dipanggil, begitu juga para penempa, peniaga, buruh kecil yang hartanya dirampas ketika perang turut dipanggil. Ketetapan dibuat bahawa setiap seorang dikalangan mereka diberikan 12 Dirham. Seorang ahli Geologi, Jean Jacques Dozy, menyebutkan bahawa sikap toleransi bangsa Arab (Islam) di Sepanyol telah membuktikan sikap kasih sayang tenteranya. Mereka mengurangkan kadar cukai yang sebelum itu dibayar oleh penduduk pada kadar yang sangat tinggi.

Berbanding dengan mereka yang selalu mendakwa tersangat bertamadun, sejarah membuktikan betapa kejamnya mereka ini yang menunggang diatas nama agama Kristian dan Yahudi, membantai sesiapa sahaja yang tidak mhu mengikuti ajaran mereka. Ini sebagaimana yang tercatat dalam kitab al-Da'wah Ila al-Islam, Maharaja Knut yang berkuasa di Denmark, telah menyebarkan ajaran Kristian dengan menawan seluruh umat dan dipaksa tunduk dengan undang-undang Kristian setelah berlaku peperangan sengit dengan raja-raja empayar lain. Di Norway, Maharaja Olaf Tryggvason telah menghukum bunuh keatas mereka yang enggan memeluk agama Kristian. Selain itu, beliau juga memotong tangan dan kaki mereka yang enggan tersebut dan mengusir mereka keluar dari negeri. Dengan cara begini, agama Kristian tersebar di Viken dan seluruh selatan Norway. Di Sepanyol, pihak Pope telah mencabuli Granada yang dikusai oleh umat Islam dengan mengkhianati perjanjian di antara Raja orang Islam terakhir di Granada, Abu Abdullah al-Saghir dan Raja Ferdinand.




Dalam perjanjian tersebut, Raja orang Islam menuntut agar umat Islam diberikan kebebasan untuk beragama Islam dengan melaksanakan ibadah dan syiar agama selain menuntut kebebasan bekerja dan hidup tanpa sebarang ancaman dan gangguan keselamatan. Pun begitu, setelah penyerahan Granada ke tangan Raja Ferdinand dan Ratu Isabella, berlakulah pengkhianatan dengan melanggar syarat-syarat perjanjian yang dimeterai bersama. Pengkhianatan ini telah mendapat ulasan oleh Ahli Sejarah Barat, William H. Prescott dengan menyebut perbuatan pengkhianatan tersebut adalah pengkhianatan tertinggi di sepanjang zaman. Apabila pengkhianatan dibuat, semua orang Islam dipaksa memasuki agama Kristian, jika enggan berbuat demikian, maka pelbagai bentuk penyeksaan yang dibuat dengan penuh sadis dan kejam. Penjajah Sepanyol mulai menghalang orang Islam bertutur dengan bahasa Arab. Mereka menghalau orang Islam dan membakar hidup-hidup mereka yang berbaki. Selain mereka juga turut mengumpulkan seluruh buku-buku berbahasa Arab yang mengandungi ilmu-ilmu yang sangat bernilai, lalu mereka membakar semuanya. Begitulah kejam dan kerasnya mereka yang mendakwa tersangat bertamadun dan bertoleransi.

Melalui beberapa episod sejarah lampau ini, tidak sedikit sekali para sarjana yang sangat mengagumi dan memuji agama Islam setelah melihat dan merasai layanan orang Islam terhadap bangsa dan keturunan mereka. Antaranya Vincent Monsieur, seorang Pensyarah di Universiti Paris, beliau juga merupakan pengarang kitab Keganasan Zionis, Islam di Afrika yang Hitam dan Kunci-Kunci Pemikiran Arab. Beliau menyebutkan bahawa dirinya memilih Islam kerana ia agama fitrah. Antara sebab aku memeluk Islam ialah kerana toleransi Islam terhadap penganut agama lain dan perkara ini berlawanan sama sekali dengan pegangan agama lain. Selain itu, seorang Orientalis Jerman, Ulrich Herman, ketika beliau mempelajari era zaman pertengahan, beliau sangaf kagum dengan tahap toleransi yang dimiliki oleh orang Islam yang beliau khususkan kepada Salahuddin al-Ayubi. Dalam kitab Hadiru al-Alam, dinukilkan ungkapan oleh Robertson yang menyatakan bahawa pengikut Muhammad SAW adalah satu-satunya umat yang menghimpunkan antara semangat keagamaan dan bertoleransi padanya. Demikianlah apa yang telah tercatat sebagai sejarah yang menjadi saksi akan toleransinya Islam bukan sekadar slogan di mulut. Ternyata segala dakwaan cetek yang dicanangkan kepadadunia hanyalah sebuah imaginasi yang sia-sia. Islam tidaklah seperti apa yang mereka bawakan sebagai naratif jahat. Bahkan hakikatnya, segala dakwaan tempang tersebut adalah cerminan untuk diri mereka yang dahulu penuh kekerasan dan kekejaman menakluki umat manusia. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan