Salah satu kekuatan yang perlu dikuasai oleh umat manusia ialah
kestabilan ekonomi. Ekonomi merupakan antara salah satu cabang ilmu sains
sosial yang membicarakan soal pembahagian sumber yang terhad untuk memenuhi
kehendak manusia. Selain itu, perbahasan mengenainya juga tidak terlepas dari
membicarakan soal "demand and supply" atau permintaan dan
pengeluaran. Pada banyak sudut pemerhatian melalui teori dan kajian, dunia
Barat yang mahu dilihat sebagai pelopor dunia, telah diperkenalkan oleh Adam
Smith, suatu konsep yang disebut sebagai ekonomi kapitalis menerusi bukunya
yang terkenal, The Wealth of Nations. Melalui idealisme kapitalis ini,
tidak lebih sekadar memenuhi poket pengusaha dan menzalimi para buruh dibawah
sana. Berbeza dengan Islam yang melihat perniagaan itu suatu ibadah kepada
Allah.
Perniagaan adalah instrumen kepada gerak daya sesebuah
perekonomian. Ini bermakna, pertumbuhan ekonomi yang mampan secara tidak langsung
didorong oleh pemain-pemain industri perniagaan. Perniagaan yang sihat antara
paksi yang menentukan kestabilan sesebuah perekonomian. Dalam wacana Islam,
berniaga adalah salah satu sunnah baginda Rasulullah SAW dan para sahabat
baginda. Matlamat utama perniagaan sebagaimana ibadah yang lain ialah untuk
mencari keredhaan Allah SWT. Oleh itu, prinsip utama perniagaan yang dilakukan
haruslah berdiri diatas paksi ketaqwaan dan keimanan. Bukannya mengikut hawa
nafsu ketamakan. Maka dengan tujuan tersebut, Islam telah memberikan garis
panduan yang jelas mengenai etika perniagaan pada neraca yang diredhai Allah. Dalam
asas perniagaan, Allah telah menegaskan di dalam al-Quran mengenai halal dan
haram dalam jual beli. Hal ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surah
al-Baqarah ayat 275 yang bermaksud :
“Orang-orang yang memakan riba tidak dapat berdiri melainkan
seperti berdirinya orang yang kerasukan syaitan kerana gila. Yang demikian itu
kerana mereka berkata bahawa jual beli sama dengan riba. Padahal Allah telah
menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Barangsiapa mendapat peringatan
dari Tuhannya (mengenai pengharaman riba), lalu dia berhenti, maka apa yang
telah diperolehnya dahulu menjadi miliknya dan urusannya (terserah) kepada
Allah. Barangsiapa mengulangi, maka mereka itu penghuni neraka, mereka kekal di
dalamnya.”
Berdasarkan kefahaman ayat tersebut, jelas bahawa Allah SWT dengan
segala sifat kesempurnaan Nya telah menghalalkan jual beli dan pada masa yang
sama Allah jua telah mengharamkan perbutan riba. Riba dalam perniagaan adalah
sesuatu yang bersifat menindas, menzalimi dan memakan harta secara batil
(jahat). Ini ditentang keras oleh Islam. Maka perniagaan yang dilakukan sebagai
ibadah juga untuk meraih keredhaan Tuhan, tentunya tidak boleh mengambil lebih
dari hak yang dibenarkan. Ini bermaksud apabila Allah SWT telah menghalalkan
jual beli, maka lakukanlah pada kadar yang diredhai Allah dan bukannya mengikut
kehendak nafsu semata-mata sehingga sanggup menindas dan menzalimi pihak
pengguna. Adalah menjadi prinsip dalam perniagaan selain untuk meraih redha
Tuhan, kita ditegah dan dilarang untuk memakan harta orang lain secara batil
seperti riba dalam perniagaan. Juga Islam menuntut kita agar melakukan
perniagaan berdasarkan nilai redha-meredhai antara dua pihak iaitu peniaga dan
pengguna.
Ini dapat kita lihat penegasan oleh Allah SWT di dalam al-Quran,
melalui surah an-Nisa' ayat 29, firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan
harta sesama kamu dengan jalan yang batil (tidak benar), kecuali dalam
perdagangan yang berlaku atas dasar redha meredhai di antara kamu. Dan
janganlah kamu membunuh dirimu. Sesungguhnya, Allah Maha Penyayang kepadamu.”
Selain nilai ketaqwaan yang menjadi asas kepada sesebuah
perniagaan, Islam sebagai suatu agama yang bersifat kasih sayang juga turut
menekankan prinsip kejujuran dan amanah dalam perniagaan. Sikap jujur dan
amanah dalam berniaga akan mencerminkan nilai ketaqwaannya kepada Allah.
Penegasan Islam dalam menekankan nilai jujur dan amanah ini dapat kita lihat
bagaimana reaksi baginda Nabi SAW ketika berhadapan dengan situasi peniaga yang
tidak jujur. Hal ini sebagaimana yang direkodkan dalam sebuah hadith riwayat
Muslim, daripada Abu Hurairah RA meriwayatkan yang bermaksud :
"Rasulullah SAW pernah berjalan melalui selonggok barang
makanan, lalu baginda Nabi memasukkan tangannya ke dalam makanan itu sehingga
jari-jemarinya terkena yang basah. Lalu baginda bertanya: "Apa ini, wahai
pemilik makanan?" Penjual itu menjawab : "Ia terkena air hujan, wahai
Rasulullah." Baginda pun bersabda : "Mengapa tidak engkau letakkannya
di atas barang makanan ini sehingga orang dapat melihatnya? Barangsiapa yang
menipu kami maka dia bukanlah daripada kalangan kami (kaum Muslimin)."
Melalui pemahaman hadith tersebut, jelas ketegasan baginda
Rasulullah SAW agar tidak ada unsur penipuan dan kecurangan dalam melakukan
sebarang aktiviti perniagaan. Apabila kita menyebut perkataan perniagaan, maka
ianya terangkum dalam maksud semua jenis perniagaan yang melibatkan semua
bentuk industri. Sikap jujur dan amanah dalam berniaga ini merupakan teras yang
mendasari ketaqwaan seseorang muslim. Oleh yang demikian, kejujuran dan amanah
sangat penting bagi mencerminkan nilai taqwa kepada Allah SWT. Sekiranya
berlaku kecurangan atau ketidakjujuran dalam perniagaan, maka ketahuiah ancaman
dari Allah SWT. Dalam hal ini, baginda Nabi SAW memberi amaran serta menyatakan
ancaman bagi mereka yang tidak jujur dalam berniaga. Ini sebagaimana dalam
sebuah hadith riwayat Tirmizi, dinilai hasan sahih, Rifa'ah RA menceritakan
bahawa dia pernah keluar bersama Rasulullah SAW menuju ke tempat solat, lalu
baginda melihat orang sedang melakukan jual beli, lantas baginda pun bersabda :
"Wahai peniaga sekalian." Maka mereka pun menyambut
seruan Rasulullah SAW seraya mengalihkan leher dan pandangan mereka ke arah
baginda. Lalu baginda bersabda: "Sesungguhnya peniaga akan dibangkitkan
pada hari kiamat kelak sebagai orang yang fasik kecuali orang yang bertakwa
kepada Allah, berbuat baik serta bersifat jujur."
Demikian ancaman keras oleh Islam bagi mereka yang melakukan
kecurangan atau tidak jujur dalam perniagaan. Perbuatan tidak jujur ini bukan
sahaja dilihat sebagai suatu yang tidak bermaruah bahkan telah melakukan dosa
besar serta diancam hebat oleh Allah SWT. Namun begitu, sebaliknya bagi para
peniaga yang jujur dan amanah, balasan nikmat serta ganjaran hebat yang
dijanjikan oleh Allah SWT. Hal ini sepertimana dalam sebuah hadith riwayat
Tirmizi, sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Seorang peniaga yang bersifat benar, jujur lagi dipercayai
akan bersama sekalian nabi, siddiqin dan syuhada (pada hari kiamat
kelak)."
Demikian bagaimana ganjaran hebat buat para peniaga yang jujur dan
amanah. Bersikap jujur dan amanah dalam perniagaan sama sekali tidak akan
merugikan kita. Malah, dengan bersikap sedemikian, akan mendapat keberkatan
dalam kehidupan. Itulah sebaik-baik nikmat yang di idamkan. Oleh yang demikian,
dapat kita simpulkan bahawa Islam sememangnya menggalakan umatnya untuk
melakukan aktiviti perniagaan. Berdasarkan apa yang telah disebutkan tadi,
jelas kepada kita bahawa teras dan prinsip utama perniagaan pada neraca Islam
ialah nilai ketaqwaan mengharapkan redha Tuhan. Apabila nilai ketaqwaan
ditegakkan, maka prinsip lain seperti tidak menzalimi pengguna, tidak melakukan
perniagaan berunsurkan riba, jujur dan amanah, akan dapat dipatuhi dengan penuh
keimanan. Jelas bahawa Islam tidak mendorong umatnya untuk tamak dalam berniaga
tetapi berpada dengan hak yang dibenarkan oleh syarak. Semoga Allah merahmati
kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan