Isnin, 2 September 2024

MEMBELA HAIWAN JANGAN SAMPAI MENYEKSA

 

Sifat berkasih sayang antara elemen terpenting dalam sesebuah kehidupan. Dunia ini tidak akan ada makna keamanan dan kesejahteraan andai tidak ada perasaan kasih yang wujud. Tanpa kita sedari, berkasih sayang sebenarnya mampu mengubah daripada hitam menjadi putih, daripada gelap bertukar cerah dan daripada sendu menjadi padu. Sikap berkasih sayang ini bukanlah sahaja semata-mata dengan penzahiran perbuatan tetapi dapat memenuhi keperluan kebatinan insani. Betapa ramai insan yang kurang bernasib baik di luar sana yang hanya memiliki kekayaan harta-benda namun amat miskin dengan kasih sayang sehingga diri menjadi kejam dan zalim.

Antara intipati utama ajaran Islam ialah bersifat kasih sayang pada semua makhluk. Tuntutan berkasih sayang ini tidak sahaja disuruh sesama manusia bahkan merentasi makhluk ciptaan Allah yang lain seperti haiwan, tumbuh-tumbuhan dan alam semulajadi. Kasih sayang kepada seluruh alam juga menjadi tujuan diutuskan baginda Nabi SAW ke dunia ini. Ini sebagaimana firman Allah SWT dalam al-Quran melalui surah al-Anbiya' ayat 107 yang bermaksud :

"Tidaklah Kami mengutuskan kamu Wahai Muhammad melainkan sebagai rahmat kepada sekalian alam".




Membela atau memelihara haiwan peliharaan seperti kucing, burung dan sebagainya adalah salah satu contoh manifestasi kasih sayang merentasi makhluk. Hukum memelihara dan membela sebarang haiwan peliharaan asalnya adalah harus. Keharusan ini berdasarkan beberapa dalil atau hujah berdasarkan hadith baginda Nabi SAW. Dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Anas bin Malik RA, katanya yang bermaksud :

“Sesungguhnya Nabi SAW beramah mesra dengan kami sehinggakan Baginda pernah berkata (dalam bentuk gurauan) kepada saudaraku yang masih kecil: ‘Wahai Abu ‘Umair, apakah yang burung pipit kamu lakukan itu?’.”

Dalam kitab Fath al-Bari, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani menyatakan bahawa hadith ini telah dijadikan dalil atas keharusan mengurung burung (memeliharanya di dalam sangkar), kerana Nabi SAW tidak mengingkari perbuatan Abu Umair. Demikian dalil atau hujah yang menunjukkan keharusan membela dan memelihara haiwan peliharaan. Walau pun hadith ini memperjelaskan mengenai burung yang dikurung dalam sangkar, namun hadith ini menjadi dalil bersifat umum dan terpakai kepada semua jenis haiwan peliharaan dan tidak terhad kepada jenis burung sahaja. Oleh itu, hukum memelihara haiwan peliharaan adalah harus dan perkara ini sekaligus mendidik umat manusia untuk berkasih sayang sesama makhluk dengan menunaikan hak haiwan tersebut seperti makan dan minum serta penjagaan yang bagus.

Perbuatan membela dan memelihara haiwan peliharaan bukanlah suatu yang baharu. Di zaman baginda Nabi, terdapat seorang sahabat yang digelar sebagai Abu Hurairah yang bermaksud bapa kucing. Gelaran ini diberikan sendiri oleh baginda Nabi kerana baginda melihat beliau gemar membela dan bermain dengan anak kucing. Dalam sebuah kitab karangan Imam Ibn Hajar al-Asqalani yang bertajuk al-Isabah Fi Tamyiz al-Sahabah, beliau menjelaskan terdapat satu riwayat oleh Ubaidillah bin Abi Rafi', di mana beliau berkata yang bermaksud :

"Aku bertanya kepada Abi Hurairah, mengapakah engkau digelar Abu Hurairah (bapa kucing). Lalu beliau menjawab: aku dahulu ketika mengembala kambing milik keluargaku aku memiliki seekor anak kucing, pada waktu malam aku letakkan dia pada sepohon pokok, apabila tiba waktu siang, aku bawa ia bersamaku, aku bermain dengannya, maka kemudian aku digelar bapa kucing. "




Demikian bagaimana Islam tidak melarang umatnya daripada membela dan memelihara haiwan peliharaan seperti kucing, burung dan sebagainya. Dalam pada itu, Syeikh Bin Baz, Mantan Mufti Arab Saudi pernah ditanya berkenaan hukum menghimpunkan burung-burung di dalam sangkar dengan tujuan menggembirakan anak-anaknya, maka beliau menjelaskan bahawa tidak mengapa perbuatan tersebut selagimana disediakan kepada burung-burung tersebut keperluannya seperti makanan dan minuman. Hal ini tercatat dalam kitab Fatawa Ulama' al-Bilad al-Haram. Berdasarkan pemahaman fatwa tersebut, jelas keharusan membela dan memelihara haiwan peliharaan terikat selagimana tuan empunya haiwan tersebut memenuhi keperluan seperti makan dan minum. Sebaliknya, jika kita yang membela haiwan tersebut tetapi tidak memberinya keperluan asas hidup, hukum boleh berubah menjadi haram kerana tindakan menzalimi haiwan peliharaan tersebut.

Akibat kecuaian dan keculasan kita dalam memelihara dan membela haiwan tersebut dengan baik, maka hukumnya haram dan berdosa besar. Perbuatan tidak memberikan makan dan minum atau tidak memenuhi keperluan asas kepada haiwan yang dipelihara tersebut adalah jelas suatu kezaliman dan jauh dari sifat kasih sayang. Bahkan, tindakan mengurung haiwan dan tidak memberikan makan telah dikecam hebat oleh baginda Nabi SAW. Ini berdasarkan sebuah hadith Nabi riwayat Bukhari, daripada Ibnu Umar RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Seorang wanita diazab kerana seekor kucing yang dikurungnya sehingga mati. Maka dia masuk neraka disebabkannya. Dia tidak memberinya makan dan tidak pula memberinya minum ketika dia mengurungnya, dan dia tidak pula membiarkannya memakan haiwan-haiwan kecil yang berada di tanah.”




Demikian bagaimana lisan baginda Nabi SAW telah memperkatakan sesuatu yang sebenarnya tidak remeh dan tidak boleh dipandang enteng oleh sesiapa pun. Tidaklah baginda akan mengungkapkannya andai hal seperti itu dianggap remeh oleh Islam. Sebaliknya, penegasan oleh Allah SWT melalui lisan utusan Nya, Rasulullah SAW mengecam dan memberi peringatan penting terutamanya kepada mereka yang suka membela dan memelihara haiwan. Berdasarkan hadith ini juga, Syeikh Abdullah bin Abd al-Rahman al-Bassam menjelaskan dalam kitabnya, Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram, bahawa dalil tersebut menunjukkan kewajiban menunaikan keperluan binatang peliharaan kerana sebab wanita di dalam hadith itu dimasukkan ke dalam neraka kerana dia meninggalkan kucingnya tanpa menunaikan keperluannya, dan menahannya dari mencari makanan sendiri. Maka, jika menunaikan keperluan ini dituntut pada kucing yang bukan peliharaannya, maka terlebih utama jika kucing tersebut merupakan peliharaannya. Inilah pandangan yang dipilih oleh majoriti fuqaha’.

Tuntasnya, kita perlu fahami bahawa berdasarkan apa yang telah dinyatakan ini, berbuat baik dengan haiwan peliharaan dalam erti kata berkasih sayang dengan menunaikan hak mereka adalah sesuatu yang sangat dituntut oleh Islam. Keharusan membela haiwan peliharaan seperti kucing dan burung boleh berubah menjadi haram sekiranya kita tidak menunaikan tanggungjawab terhadap haiwan yang dipelihara. Tentunya hal ini mengingatkan kepada kita akan kebertanggungjawaban terhadap setiap tindakan yang kita lakukan. Oleh itu perlu ditekankan bahawa sesuatu hobi yang mulia seperti membela haiwan akan menjadi ladang dan kebun berpahala bagi mereka yang benar-benar bertanggungjawab terhadap haiwan peliharaannya. Sebaliknya, mereka yang culas dan cuai dalam tindakan tersebut pasti mendapat seburuk-buruk balasan kerana perbuatan zalimnya itu. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan